dochter (net 9 jaar) wordt dikker

17-07-2019 21:59 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me wat zorgen om t gewicht / lijf van mijn jongste dochter. Ze is een maand geleden 9 geworden.
Sinds een half jaar wordt ze wat voller. Ze heeft nu duidelijk n buik en is dikker bij dr heupen en n beetje bij dr rug ook heeft ze borstvorming lijkt t..dat is alleen maar vet. .Ik voel nog geen schijfjes oid Haar benen en armen zijn slank maar de rest ziet er wel wat dik uit.
Ze heeft er zelf heel veel last van en kijkt er constant in de spiegel naar dus pas hebben we t aangekaart bij onze huisarts. Die stelde haar gerust; ze heeft haar gewogen en gemeten en heeft n goed BMI. Zij gaf aan dat er waarschijnlijk n groeispurt zou aankomen.
Ik heb haar gewicht en lengte (34kg en 1.34m ) ook berekend qua BMI; t is idd gezond maar echt aan de bovenkant. 1 kg zwaarder en ze is te zwaar.
Ik merk dat even niet zo goed weet wat te doen..naar haar toe geef ik aan dat dr lijf prima is en ze zich klaarmaakt voor de groei. Tegelijkertijd snap ik dat ze t niet mooi vindt .
Ze is n kind dat heel veel beweegt (zit vrijwel nooit stil)2x in de week sport en van en naar school fietst. Ze eet niet overdreven veel en krijgt gemiddeld 1 a 2x per dag een snoepje en 1 a 2x per dag limonade, de rest water.
Ik denk dat we de laatste tijd wel wat meer friet eten (1x in de week halen en 1x in de week uit de oven) maar dat is t enige wat ik kan bedenken.
Ik ben zelf al n hele tijd te zwaar maar dat komt echt door chocolade die ik laat op de avond veel at. Ben daar 3 weken geleden mee gestopt en let op calorieën en nu 4 kg afgevallen.
Als kind was ik niet zwaar, mijn man ook niet en de oudste is slank.

Dus. .hebben jullie adviezen of tips voor me? Of bemoedigende woorden. .mag ook. .:)
yeps1 wijzigde dit bericht op 17-07-2019 22:32
2.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je voelt nog geen schijfjes?????, waarom voel je?.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
18-07-2019 11:48
Dat er ook genoeg kinderen zijn die wat dikker worden zonder dat ze de lucht in schieten vergeet je voor het gemak maar even?
Inderdaad, er zijn er ook die molliger blijven of dik worden. Ik was heel dun als kind en werd juist toen ik naar de middelbare school ging een stuk flinker (niet dik, maar wel mollig), terwijl ik elke dag 36 km fietste, 3x per week sportte en normaal, gezond at. En toen groeide ik in de lengte ook nog.
Het lijkt me daarom juist goed om erop te letten dat To’s dochter geen overgewicht krijgt. Ze heeft het nog niet, maar ze zit er maar een heel klein beetje vanaf.
Sommige kinderen hebben toch ook gewoon meer aanleg tot te zwaar worden?
Je hoeft haar niets aan te praten, ze ziet het zelf.

2 keer in de week friet en dagelijks sap/ limo en snoep vind ik wel ongezond. Niet alleen voor het gewicht. Ook voor tanden en de gewenning. Wat voor brood en wel beleg scheelt denk ook.
Aangezien jezelf ook te zwaar bent denk ik ook dat het hele dieet niet heel gezond is. Misschien eens naar diëtist voor jezelf? Dan gaat zij ook gezonder eten.

We eten nooit friet als maaltijd. Eens in de 3/4/5 weken ( weet ik veel) eten ze dat ipv aardappels bij de maaltijd. Dus gewoon groente erbij. Pizza net zo, daar eten ze dan eerst een salade voor. Dan samen 1 kleine pizza.
Snoep eigenlijk zelden, als er iemand trakteert eten ze er wat van. Maar ook niet echt. Fris/ sap niet en limo 2 glazen per week. Als ze er al aan komen.

Ontbijt: havermout in amandelmelk) met fruit of yoghurt met ongezoete müsli en fruit.
Lunch: schooldagen 3 (volkoren)boterhammen en wat rauwkost. Op woensdag en weekend salades, soepen, omelet of iets met veel groente.
Na school: fruit of worteltjes etc met 1 cracker/rijstwafel waarop ze vaak niets doen maar ook wel eens kaas/ Philadelphia
Diner: flink bord groente, met net wat we eten. Rijst/ pasta/ aardappels/ couscous. Vlees/ vis of meestal vega iets.
Toetje alleen als we iets vieren. Kers en zo.
Drinken: meestal water en thee. Soms amandelmelk.
Snacken doen we niet veel. Maar wel eens handje noten bv.

Naar dat ze er mee zit. De aandacht ligt erg bij scholen. Denk dat ze beetje doorslaan. Als je zelf goed eet doen kinderen je na. Hoop dat je er iets aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
18-07-2019 11:48
Dat er ook genoeg kinderen zijn die wat dikker worden zonder dat ze de lucht in schieten vergeet je voor het gemak maar even?
Wat een vriendelijke manier van converseren heb jij zeg.
Nee hoor, vergeet ik niet, maar het kind heeft een gezond gewicht en heeft een gezond dieet zo te lezen, dus absoluut geen reden om in de paniek te schieten.
In mijn herinnering had ik vroeger als tienjarige altijd een evergreen mee naar school en een appel, ontbeten we meestal gewoon met brood en was roosvicee het gangbare drankje, naast wat er en thee. We zijn er allemaal gezond en met een normaal gewicht volwassen op geworden.

Waarom zou een kind dus niet iedere dag een glaasje limo mogen? Echt, ik blijf het gek vinden dat mensen zich hier druk maken om het eetpatroon van dochter en gezin (waar in mijn ogen niet echt veel mis mee is) en dat to zichzelf aangevallen voelt door van alles en nog wat, maar wat ga je er aan doen dat je dochter zichzelf niet mooi vindt??

Overigens vind ik het ook vrij onzinnig om kinderen (onder de 10) te leren over gezonde voeding. Volgens mij is opvoeden voordoen, dus als je als ouders zorgt voor een evenwichtig dieet, met hooguit soms een toelichting als ze geen snoepje maar wel een paprika mogen ben je er toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken trouwens de verhalen van 'vroeger' echt niet hoor (ben nu 40), dat van 1 snoepje per week of alleen in het weekend chips/snoep, en dat dat tegenwoordig zo anders is.
Ik dronk eerder nooit (ja echt, nooit) water thuis, maar altijd ranja/sap oid, en snoep/chips ook gewoon wanneer ik er zin in had. (behalve voor het eten, en nee, nooit overgewicht gehad, kan ook geluk zijn natuurlijk)
Dus i.m.o. is dat niet veel veranderd tov tegenwoordig.
Haha glitglam, precies wat ik probeerde te zeggen!
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
18-07-2019 15:08
Haha glitglam, precies wat ik probeerde te zeggen!
:-D Ja, ik denk bij die verhalen altijd; hebben ze het dan over 100 jaar terug of waren wij nou zo'n raar gezin? (maar kinderen/gezinnen uit de buurt zag ik het ook net zo gaan als bij ons)
Alle reacties Link kopieren
glitglam schreef:
18-07-2019 14:48
Ik herken trouwens de verhalen van 'vroeger' echt niet hoor (ben nu 40), dat van 1 snoepje per week of alleen in het weekend chips/snoep, en dat dat tegenwoordig zo anders is.
Ik dronk eerder nooit (ja echt, nooit) water thuis, maar altijd ranja/sap oid, en snoep/chips ook gewoon wanneer ik er zin in had. (behalve voor het eten, en nee, nooit overgewicht gehad, kan ook geluk zijn natuurlijk)
Dus i.m.o. is dat niet veel veranderd tov tegenwoordig.
Klopt. Ik kreeg altijd een pakje met 2 liga’s, Evergreens of van die melkliga’s mee naar school (basisschool halverwege de jaren 80), ‘s middags een snoepje en als drinken ranja of appelsap oid. Wel kookte mijn moeder altijd gezond en zelfs als we friet aten, moest daar groente bij gegeten worden. Maar ik herken het echt niet dat je vroeger nooit wat kreeg, ook niet van vriendinnetjes.
Ik kreeg dat vroeger niet mee hoor. Appel. Dat was het.
Vroeger speelde we wel veel meer buiten en deden we alles op de fiets. Dat scheelt denk echt wel.
Avondeten was ook nogal basic. A/g/v. Zonder sausjes en pakjes. Soms soort groentesaus. Als je geluk had vla in je bord! daarna. Meestal gewone yoghurt. Limo dronken we op verjaardagen.

Ik had 1 te dik kind in de klas. Bij dochters is bijna de helft fors en een paar best dik.
SjakS schreef:
18-07-2019 16:31


Ik had 1 te dik kind in de klas. Bij dochters is bijna de helft fors en een paar best dik.
Als je het de ouders zou vragen, dan waren dat er een stuk minder.
3thee schreef:
18-07-2019 16:38
Als je het de ouders zou vragen, dan waren dat er een stuk minder.
Welke ouders? Van de te dikke kinderen? Ontkennen die dat? Of wat bedoel je?
Alle reacties Link kopieren
Ben je zelf dik? Want waarschijnlijk heeft ze dan gewoon jouw lichaamsbouw, dat zie je heel vaak bij meisjes. Dan is het gewoon zoals het is.
SjakS schreef:
18-07-2019 16:41
Welke ouders? Van de te dikke kinderen? Ontkennen die dat? Of wat bedoel je?
Die hebben vaak een ander idee. Ik hoor ze vaak hun kind net wat anders omschrijven dan dat ik dat zou doen. Stevig ipv dik, groot ipv mollig, tenger ipv normaal, enz.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn net-9-jarige dochter zie ik ook veranderingen. Ze is zich ook zelf bewust van haar lichaam. Ze wordt preutser, wil nu echt het topje van haar bikini aan. Ze krijgt wat vetjes bij haar borstkas, buik, heupen en billen. Ze oogt wat voller, maar dat krijgt ze voor elke groeispurt. En dan schiet ze wat omhoog zonder in gewicht aan te komen. Lengte weegt ook dus blijkbaar verdeelt het zich dan weer. Wel snoept ze graag en ik heb haar uitgelegd dat als ze groter wil worden, ze beter meer groente, fruit en water kan nemen dan snoep, chips, chocolade en ranja. Naar school krijgt ze fruit mee en als ze overblijft twee boterhammen met kaas/ham en een beker halfvolle melk. Chips, grote koeken etc. hebben we alleen in het weekend. We eten niet wekelijks friet, buiten de deur of afhaal/kant-en-klaar. Dus als we het doen, doen we dat omdat er wat te vieren is of zo uitkomt qua drukte. Maar leer ze goede keuzes te maken, goed te bewegen. Niet om af te vallen maar als gezonde levensstijl. Maar verbieden is zinloos want dadelijk gaan ze naar middelbare en hallo friettent, broodjeszaak of net wat de hotspot daar is. Verboden waar is alleen maar interessanter en dan gaat de rem er af. Oh...en mijn dochter weegt 24,5 kg bij 1.26. Klein, niet te zwaar en toch oogt ze nu dus voller.
3thee schreef:
18-07-2019 16:51
Die hebben vaak een ander idee. Ik hoor ze vaak hun kind net wat anders omschrijven dan dat ik dat zou doen. Stevig ipv dik, groot ipv mollig, tenger ipv normaal, enz.

Dat anders omschrijven ken ik wel. Onze zoon is groot en grof altijd geweest, maar hij is graat mager. Zit geen vetje op maar wel flinke spieren. Flinke bovenarmen, bovenbenen etc. We hebben een neef van ongeveer gelijke leeftijd. Kind is smal gebouwd. Maar heeft wel wat vetjes op zijn buik, heupen en borstkas.

Schoonouders hebben ons al meermaals gewaarschuwd voor mogelijk te zwaar worden van onze zoon, omdat hij veel steviger is dan neef. Dat neef meer aanleg heeft voor overgewicht zien ze niet.
3thee schreef:
18-07-2019 16:51
Die hebben vaak een ander idee. Ik hoor ze vaak hun kind net wat anders omschrijven dan dat ik dat zou doen. Stevig ipv dik, groot ipv mollig, tenger ipv normaal, enz.
Ja ok dan begreep ik het wel goed. Wou even checken. Ja ik vind dat zorgelijk. Ik vind helemaal niet dat to overdreven reageert door advies te vragen. Vooral omdat ze zelf te zwaar is lijkt het mij lastig. Te zwaar is vaak gewoon verkeerd eten. Kinderen doen ouders na. Mijn kinderen dachten dat alleen mannen chips eten bijvb. Ik eet dat gewoon nooit. Ex en huidige man wel eens. Ik hoorde ze echt zeggen in de supermarkt: dat is alleen voor mannen. Ook al zei ik dat dat niet zo was, ergens denken ze het nog. Tekst weegt gewoon minder zwaar dan zien.
Mijn kinderen denken ook echt dat ze wat lekkers eten als er wortels/ bleekselderij en komkommer met hummus op tafel staat. Nu heeft de oudste sinds kort een vriendinnetje die dat allemaal goor vind. Ze keken echt verbaasd toen ze gatver riep! Wel grappig omdat zo echt te zien.

Dat van dat los gaan op de middelbare dat hoort er een beetje bij, afzetten, zelf bepalen, grenzen zoeken. Eenmaal volwassen zie je toch meestal dat mensen terug vallen op wat ze als kind aten. Ik verbied sinds ze een jaar of 8 zijn niet echt iets, ze hebben dat gevoel ook niet. Ik leg ze uit dat als je smiddags pannenkoek hebt gegeten je niet ook nog eens patat bij het avondeten moet nemen want dan heb je wel even genoeg ongezonds op. Ze vinden dit echt helemaal logisch. Ik ook. Ik heb dat weer van mijn ouders. Bij mijn zussen en diens kinderen zie ik hetzelfde gebeuren. Maar toch ook echt omdat je het zelf voorleeft.
Alle reacties Link kopieren
glitglam schreef:
18-07-2019 14:48
Ik herken trouwens de verhalen van 'vroeger' echt niet hoor (ben nu 40), dat van 1 snoepje per week of alleen in het weekend chips/snoep, en dat dat tegenwoordig zo anders is.
Ik dronk eerder nooit (ja echt, nooit) water thuis, maar altijd ranja/sap oid, en snoep/chips ook gewoon wanneer ik er zin in had. (behalve voor het eten, en nee, nooit overgewicht gehad, kan ook geluk zijn natuurlijk)
Dus i.m.o. is dat niet veel veranderd tov tegenwoordig.
Ik denk dat het ook uitmaakt dat er vroeger gewoon suiker werd gebruikt als zoetstof. En nu heel vaak glucose-frutosestroop. Dat schijnt (best veel bewijs voor) ook in de VS een van de grote oorzaken te zijn van de obesitas epidemie. En het zit óveral in, ook in hartige dingen zoals soep, sauzen en vleeswaren. Lees de etiketten maar.
Verder vind ik het alleen maar goed om een kind al jong een gezond voedingspatroon aan te leren en dat ook aan te passen, als ze dik gaan worden. Want als je eenmaal teveel vetcellen hebt, is het heel lastig om weer gewoon slank te worden. En gezond is vaak heel iets anders dan veel mensen denken. Patat bijvoorbeeld, is niet eens zo slecht. Wel wat vet, maar ook behoorlijk 'puur' eten. Toen ik aan het afvallen was, at ik elke week een zak patat als lunch. Je kunt beter patat eten dan een pizza, om maar eens wat te noemen. Probleem is wel dat patat vaak als tussendoortje wordt gegeten, terwijl het bijna een maaltijd op zich is.
.
Andersom schreef:
18-07-2019 18:41
Dat anders omschrijven ken ik wel. Onze zoon is groot en grof altijd geweest, maar hij is graat mager. Zit geen vetje op maar wel flinke spieren. Flinke bovenarmen, bovenbenen etc. We hebben een neef van ongeveer gelijke leeftijd. Kind is smal gebouwd. Maar heeft wel wat vetjes op zijn buik, heupen en borstkas.
Daarom vind ik bmi an sich niet zoveel zeggen. Zo'n spierbundeltje is altijd zwaar en komt volgens de cijfertjes eerder in de gevarenzone dan een kind zonder spieren met meer vet. Met kleren aan kun je het eigenlijk ook allemaal niet zo goed zien, laat staan via tekst.
Patat is wel ook zo een voorbeeld (ik vind patat wel lekker hoor, we eten het dus soms ipv aardappels maar veel mensen eten dat dan alleen maar, dus geen groente, dat is wel zonde) wat zo bewerkt is. Zelfs daar gaat iets van suiker op. Vet is niet slecht. Teveel vet wel. Maar teveel appels ook.
Echt in vanalles stoppen ze suiker of vervangers en vaak flink wat zout en dan nog wat andere troep waarvan we het niet eens kunnen uitspreken. Ik denk dus dat het die dagelijkse limo wat sommige van jullie vroeger blijkbaar wel kregen al flink overstijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik had al gereageerd, maar wat ik ook nog even wou zeggen; onze maatschappij is een en al eten. Voedsel, lekkers, lekkere drankjes, overal. En kinderen willen dat . Die snakken (sommige dan, zoals die van mij) naar een snoepje, een chippie, een frisje. Zoals ik al zei, een snoepje en koekje krijgen ze vrijwel dagelijks, en de laatste tijd ook wel een ijsje. Als je je kinderen al heel bewust alles gaat onthouden, of dat ze dan iets anders moeten eten, dan wordt dat snakken ernaar nog erger. Als ze dan wat ouder worden gaan ze helemaal los. En dan is er geen houden meer aan.

Ik focus me vooral op het aanbieden van gezonde dingen; even wat paprika, snoeptomaatjes, lekker fruit, dan krijgen ze dat sowieso binnen en ze leren dat dat ook lekker is.
Alle reacties Link kopieren
Waarom voel je in hemelsnaam aan haar 'borsten'???? Wat zeg je dan tegen je kind als je daar gaat voelen? 'Laat mama even voelen of je al borstgroei hebt, kind'. Dat is toch raar?

Ik werd toen ik 9 was ook te dik (ik weet niet of ik te zwaar was of niet, ik was iets van 1.50 en 52 kilo). Ik vond mezelf wel dik en dat kwam doordat ik te veel snoepte. Dit deed ik uiteraard stiekem. Van mijn moeder mochten we ook 2 snoepjes per dag. In groep 8 ben ik minder gaan snoepen/gestopt met snoepen omdat ik slank wilde zijn als ik naar de middelbare school ging, dat is gelukt.

Dus misschien snoept je dochter ook stiekem.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
To, wat fijn dat je je dochter zo serieus neemt in haar zorgen.
Ik vind het ook een verstandige zet om maar de dokter te gaan. Even een onafhankelijk oordeel van een medisch professional.

Persoonlijk zou ik het voorlopig even in de gaten houden met wat gebeurd qua lijf bij dochter, maar nog niet gelijk gaan kijken naar aanpassingen. Mocht het toch niet te maken hebben met de puberteit, kun je dan alsnog eens kritisch gaan kijken.
Maar voor nu is ze prima en zit er een hoogstwaarschijnlijk een spurt aan te komen.

Dat is iets wat mijn jongste zoon (wat jonger dan jouw dochter) ook heeft. Die wordt altijd eerst dikker tot het punt waarop wij denken "hij krijgt een bolle toet." Dan ineens is hij centimeters groter en klopt het allemaal weer.

Laten jullie je dus niet gek maken.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je jezelf even loepen, TO? Je topic over je eigen overgewicht, hoe zeer je daarvan baalt en het feit dat je alleen nog maar gericht bent op je eigen (lelijke) lijf kan zomaar inzicht bieden waar het vandaan komt dat je dochter zo negatief bezig is met haar eigen lijf.
Moeders hebben de grootste invloed op het lichaamsbeeld van hun dochters, nog meer dan leeftijdsgenoten of media. Je "helpt" je dochter aan een levenslang probleem met haar gewicht als je op deze manier doorgaat naar jezelf te kijken én je zo negatief op het gewicht van je dochter te focussen. Zij heeft geen overgewicht. Jij wel. Prima om daar iets aan te doen, maar ik zou eerst eens aan je zelfbeeld gaan werken. Dat maakt het 1) makkelijker zelf af te vallen en 2) je dochter is er veel meer mee geholpen dan onzinnig geklets over low carb of suikervrij gaan eten. Ze is negen. Dat is echt idioterie.
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
20-07-2019 16:29
Misschien moet je jezelf even loepen, TO? Je topic over je eigen overgewicht, hoe zeer je daarvan baalt en het feit dat je alleen nog maar gericht bent op je eigen (lelijke) lijf kan zomaar inzicht bieden waar het vandaan komt dat je dochter zo negatief bezig is met haar eigen lijf.
Moeders hebben de grootste invloed op het lichaamsbeeld van hun dochters, nog meer dan leeftijdsgenoten of media. Je "helpt" je dochter aan een levenslang probleem met haar gewicht als je op deze manier doorgaat naar jezelf te kijken én je zo negatief op het gewicht van je dochter te focussen. Zij heeft geen overgewicht. Jij wel. Prima om daar iets aan te doen, maar ik zou eerst eens aan je zelfbeeld gaan werken. Dat maakt het 1) makkelijker zelf af te vallen en 2) je dochter is er veel meer mee geholpen dan onzinnig geklets over low carb of suikervrij gaan eten. Ze is negen. Dat is echt idioterie.
Ik kan oprecht zeggen dat ik mijn lichaamsbeeld niet met hen bespreek / uitdraag. Ik loop ook gewoon in bikini als we zwemmen, loop thuis bloot naar de badkamer, enz. In dat topic dat ik gestart heb, heb ik gewoon eerlijk besproken hoe ik écht over mijn lijf dacht..heb dit voor mezelf nooit echt erkend of uitgesproken naar anderen.
Ik ga natuurlijk haar niet op dieet zetten, maar kritisch kijken naar bv friet eten lijkt me niet verkeerd. Overigens is ons eetpatroon qua maaltijden verder ok. Mijn overgewicht zit in medicatiegebruik én het feit dat ik voor kort savonds echt veel chocolade at; dit krijgen mijn kinderen uiteraard ook niet en merken zij niet omdat ze dan al slapen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven