Kind in groep 8 schooljaar 2019-2020 kletstopic.

15-07-2019 17:11 272 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog een paar dagen en dan hebben wij ook eindelijk zomervakantie! Middelste dochter gaat na de vakantie naar groep 8. Bijzonder jaar met kamp, eindmusical, het kiezen van een nieuwe school en adviezen.
Bij mijn oudste dochter heb ik 2 jaar meegeschreven in het groep 8 topic van dat jaar en het brugpiepertopic van dit jaar. En dat lijkt me weer leuk.
Wie schrijft er mee?
Ze mag van mij niet naar de zeer streng christelijke (reformatorische) middelbare school. Maar daar zouden ze haar ook niet accepteren, aangezien wij niet gelovig zijn.

Ik sta ook huiverachtig tegenover de vrijeschool (daar wil mijn kind zelf niet heen) en tegenover christelijke scholen. Maar ja, zij moet erheen en niet ik en vooralsnog staat de protestants-christelijke school erg hoog op haar lijstje.

Qua kwaliteit lijken alle scholen in orde te zijn.

En ja, wij zijn vorig jaar al begonnen, want er zijn hier echt heel erg veel scholen O_O
Cola en gebakjes..heel bijzonder om op die manier leerlingen te (moeten) lokken.

Hier zijn 3 scholen favoriet maar echt nog geen flauw benul welke het gaat worden.
School A sluit aan op haar basisonderwijs, ook vrije school. Helaas is deze school wel 15 km verderop.
School B lijkt een beetje op een vrije school maar hier werken ze juist wel met laptops. Voor een dyslect wel fijn. Helaas moet je ingeloot worden voor deze school. School is onze stad erg favoriet.
School C is gewoon een hele goede school en erg dichtbij huis, 5 min, maar ze doen niet veel andere/extra dingen zoals bij school A en B. Bijvoorbeeld toneel en andere artistieke dingen. Die combi maakt voor mijn dochter een school leuk, niet alleen maar leren.

Op alle drie de scholen wil ik ook vragen hoe zij met dyslexie omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Cola?? Dacht het niet. Dochter lust dat ook niet ;-)
Hier zijn 2 scholen favoriet tot nu toe. De ene omdat hij een aparte gymnasium stroom heeft. Dat is wel lekker klein. De andere omdat vriendinnetje dat leuk vindt.

Ze gaat in ieder geval volgend jaar naar een soort plusklas wiskunde op de eerste school. Ze heeft al 2 jaar op rij de rekenwedstrijd op school gewonnen, dus juf en IB vinden het een goed idee dat ze uitgedaagd gaat worden. Hoeft ze vanaf oktober of zo op woensdag niet meer naar de basisschool.

En ik hoop dat ze zo langzaam maar zeker deze school binnendruppelt, want die aparte stroom spreekt mij wel heel erg aan.

Zoontje gaat naar klas 5, dus die begint ook al na te denken. Ik verwacht daar een havo advies. Voor hem zoeken we een heel andere school "hebben ze ook scholen waar je niet alleen hoeft te zitten te leren, mama?" :rofl: Dat wordt een vrije school of een sportklas, denk ik.

Leuk, 2 heel verschillende kinderen :heart:
Zonder oorzaak geen gevolg
Hier volgens mij geen scholen met loting, wel met leerlingenstops.

De vijf scholen die mijn kind momenteel interessant vindt zijn allemaal grotere scholengemeenschappen met veel extra activiteiten. Wel allemaal met een ander accent, maar kind heeft een brede belangstelling en is overal enthousiast over. Kind heeft ook geen leerproblemen die extra aandacht behoeven. En de scholen zijn allemaal ongeveer even ver fietsen. Dus ook daar geen doorslaggevende argumenten. Klasgenoten/vriendinnen waaieren ook uit en bovendien lijkt het voor haar totaal geen rol te spelen welke school haar vriendinnen kiezen. Dat verbaasde me wel moet ik zeggen.

Maar het kan dus nog alle kanten op hier.

De middelbare vrije school in onze stad is erg in trek, ook nu was er weer een aanmeldingsstop. Zit ook in een werkelijk prachtig schoolgebouw. De jongens-meisjesverdeling is hier wel heel scheef op de middelbare vrije school.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
19-07-2019 20:58
Ik wou dat ik dergelijke inside informatie had. Wij tasten totaal in het duister. Ik ken maar weinig mensen die hier kinderen op middelbare scholen hebben en die zitten precies op de twee scholen die mijn kind niet overweegt: de vrijeschool en het gymnasium.
Het is niet altijd handig inside info te hebben. Dochter had eerst een school op het oog die ik dus echt niet zie zitten omdat ik er meer van weet dan leerlingen er überhaupt van zouden weten maar ik wil mijn kind niet op een school waar de directie zo schofterig met het personeel omgaat (allemaal oud-collega’s werken daar). Hoe lullig ook maar dat leidt tot veel uitval onder het personeel en dat vind ik voor mijn eigen kind geen goed plan ;)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
perzikboom6 schreef:
20-07-2019 13:42
Hier gaat oudste zoon naar groep 8. Hij heeft een voorlopig havo advies maar wil zelf heel graag vwo doen. Hij rekent ver boven gemiddeld maar zijn taalgevoel ontbreekt volledig. Wat mij betreft kan hij beter eerst havo doen en daarna eventueel alsnog vwo.
Zijn jullie vorig jaar al bij middelbare scholen wezen kijken? In hoeverre laten jullie je kind vrij om zelf een keuze te maken?
Ik vind het lastig. Wij zijn tot nu toe bij 2 (van de 5) scholen wezen kijken. Bij de ene school werden cola en gebakjes uitgedeeld en werden er dansjes op het podium gedaan terwijl ik verwacht dat de andere school veel meer bij zoon en zijn ambities past. Zoon neigt echter naar de cola en gebakjes school.
Nee, wij laten de open dagen heel bewust in groep 8 pas. Bovendien hebben ze al een broer en zus die ze zijn voorgegaan en werk ik zelf in het VO.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Wij gaan ook pas dit jaar kijken, vind ik vroeg genoeg. Scheelt wel dat er 2 scholen zijn waaruit hij kan kiezen. Wil hij meer keuze hebben moet hij ruim 30 km per dag fietsen en als hij ergens niet van houdt is het fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn dus heel bewust met de oudste en de middelste al in groep 7 scholen gaan bezoeken. Dan hoef je alleen maar rond te kijken en niets te beslissen en een jaar later kan je kijken of het beeld dat je hebt nog steeds klopt.
Alle reacties Link kopieren
Hier moet je een top 5 invullen en dan wordt er geloot. Er zijn maar 5 scholen in de omgeving die überhaupt in aanmerking komen (scholen die zowel havo als vwo bieden en die niet zwaar religieus zijn).

De kinderen van mijn sportmaatje hebben op die cola en gebakjes school gezeten. Sportmaatje vindt het een prima school, maar ik ben er eigenlijk behoorlijk op afgeknapt door de cola en het gebak.
Alle reacties Link kopieren
Zou ik ook hebben, dat afknappen.

Een top 5 moeten invullen vind ik wel veel. Gebeurt het om jullie heen daadwerkelijk dat er kinderen op de vijfde school van voorkeur terechtkomen? Hier gelukkig geen loting, behalve als je naar de grootste school wilt en ze daar geen plek meer hebben (is de afgelopen jaren geloof ik 1 jaar voorgekomen)
Alle reacties Link kopieren
Hier is het vechten om leerlingen, je kan op elke school terecht.
suzyqfive schreef:
20-07-2019 18:18
Het is niet altijd handig inside info te hebben. Dochter had eerst een school op het oog die ik dus echt niet zie zitten omdat ik er meer van weet dan leerlingen er überhaupt van zouden weten maar ik wil mijn kind niet op een school waar de directie zo schofterig met het personeel omgaat (allemaal oud-collega’s werken daar). Hoe lullig ook maar dat leidt tot veel uitval onder het personeel en dat vind ik voor mijn eigen kind geen goed plan ;)

Maar juist dat zou ik interessante info vinden, die de doorslag zou kunnen geven als mijn kind zelf niet tot een keuze kan komen of als er uiteindelijk twee opties overblijven. Maar ja, kom daar maar eens achter als buitenstaander :)
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
20-07-2019 22:16
Maar juist dat zou ik interessante info vinden, die de doorslag zou kunnen geven als mijn kind zelf niet tot een keuze kan komen of als er uiteindelijk twee opties overblijven. Maar ja, kom daar maar eens achter als buitenstaander :)
Snap ik, maar de vraag is hoe fair dat daadwerkelijk is natuurlijk. Scholen blijven meestal niet lang in zo’n situatie zitten (ik ken één uitzondering).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook al heel bewust naar open dagen geweest. Ze raden dat hier juist erg aan als je een kind met dyslexie hebt. Dit jaar rustig kijken en dan volgend jaar zelfs afspraak maken om een gesprek aan te gaan over de extra begeleiding.

Verder zijn er in deze stad ook veel scholen en ik vind het fijn dat we vorig jaar al iets van orientatie hebben gehad.

Die cola en gebak. Ach ja, elke school trekt het hele marketing circus open. Je krijgt toch niet echt een waarheidsgetrouw beeld. Kregen zelfs cadeautjes enzo op meerdere scholen. Ik prik daar wel doorheen hoor en zou mijn keuze daar niet door laten beïnvloeden.

Dochter mag gedeeltelijk zelf bepalen maar ik heb het absolute eindoordeel. Vind niet dat dochter al de capaciteiten heeft om daar een goede en weloverwogen keuze in te maken. Het zou natuurlijk fijn zijn als haar keuze en die van mij overeenkomen.

Tot nu toe is dat ook zo. Nummer 1 is echter een school met loting dus we hebben een goede nummer 2 en 3 achter de hand. Met Havo kan ze ook naar deze scholen die in de buurt zijn. Nu maar hopen dat ze door de loting heen komt. Hopelijk schaffen ze volgend jaar het de absurde en oneerlijke broertjes/zusjes hebben voorrang regeling af. Zou wel eens tijd worden. Deze nummer 1 heeft veel met drama en toneel en dat wil ze graag. De drie scholen zijn allemaal openbaar gelukkig. Heb niks met het geloof op geen enkele manier.

Al met al wordt het dus een super spannend maar ook ontzettend leuk jaar volgend schooljaar schat ik zo maar in.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou willen dat we wat te kiezen hadden. Hier zijn maar 2 scholen. De 1e 2 jaar kan dat bij ons in het dorp. 3e jaar is voor 1 school 10/15 km fietsen. Zoon heeft de keuze al gemaakt. En ikzelf zou dezelfde keuze maken.
Maar ach, al zij. Klasgenoten gaan was naar dezelfde school. Afgelopen jaar zij. Er 3 van groep 8 naar die school gegaan van zijn school.

Verder wordt het spannend of vwo of havo.
Krijg van meerdere ouders het advies vwo te doen. Zo belangrijk is begrijpend lezen niet volgens hen, wordt op een andere manier vervuld.
En afstromen is makkelijker dan opstormen schijnbaar.
Open dag wordt dit jaar ook.
Alle reacties Link kopieren
yajes schreef:
16-07-2019 13:42
Dat over dispensatie had ik ook gelezen.
Met de bezoeken van de middelbare scholen wil ik ook zeker vragen hoe zij dit oppakken.
Als advies wil ik geven ga niet alleen naar open dagen maar maak een persoonlijke afspraak met de dyslectie coördinator. Wij waren op een school waar op de open dag alles kon mbt dyslectie. Bij het gesprek kwamen we met vragen en hadden rapporten mee toen was er ineens veel minder mogelijk. We kregen als antwoord dat ons kind beter naar het speciaal onderwijs kon gaan omdat hij zo erg dyslectisch was dat hij op een gewone school niet op zijn plek was. Bij een andere school werd hij met open armen ontvangen en kreeg hij alle hulp(middelen) die nodig was/waren.
Duidelijk naar welke school hij is gegaan en momenteel zit hij op het HBO. Dus ga in gesprek en vraag ook na bij leerlingen van die school wat mogelijk is. Hier kan de basisschool je mee in contact brengen (oud leerlingen).
Blauwbloemetje, dit advies heb ik eerder gehoord en ik neem dat ook zeker aan.
Na de open dagen, maak ik ook een afspraak.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben op de opendag in groep 7 de dyslexiecoördinator al gesproken en alles gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
28-07-2019 22:36
Wij hebben op de opendag in groep 7 de dyslexiecoördinator al gesproken en alles gevraagd.
Hadden wij ook maar in een persoonlijk gesprek was veel niet mogelijk. Op de open dag kon alles, maar tijdens het gesprek deden ze moeilijk over voorgelezen toetsen, dispencentatie, hulp was alleen mogelijk in het eerste jaar. Kennelijk heb je dat daarna niet meer nodig (misschien is de dyselectie dan over :-?) .
Alle reacties Link kopieren
@Suzyq5: jij schrijft over een systeem waarbij voor het vak Frans het eerste jaar weinig/niet geschreven hoeft te worden. Welke VO school in Groninge biedt dat? (Voor onze zeer ernstige dyslect, waarvoor ik echt niet weet wat een geschikte school is). Je mag me een PB sturen als je wil.

Ik zie meerderen hier schrijven over hun zwaar dyslectische kinderen met een prima IQ binnen TL. Worden zulke slimme kinderen blij in een TL klas? Hier ook een slimme, nieuwsgierige zoon, waarvan ik vooral wil dat hij gelukkig wordt en niet op z'n tenen hoeft te lopen. Niveau maakt me niet uit, hij volgt vast zijn eigen route en komt op zijn manier op de plek waar hij past. Het is zeker niet dat ik TL te min zou vinden, maar ik vraag me zo af of hij daar -los van die rottige talen en enorme automatiseringsproblemen- genoeg uitdaging en interessante lesstof krijgt aangeboden. Hebben jullie daar ervaring mee?

Sorry als ik dit topic te veel kaap met mijn vraag, dan start ik er zelf een topic over.
Alle reacties Link kopieren
mardejo schreef:
29-07-2019 16:14
@Suzyq5: jij schrijft over een systeem waarbij voor het vak Frans het eerste jaar weinig/niet geschreven hoeft te worden. Welke VO school in Groninge biedt dat? (Voor onze zeer ernstige dyslect, waarvoor ik echt niet weet wat een geschikte school is). Je mag me een PB sturen als je wil.

Ik zie meerderen hier schrijven over hun zwaar dyslectische kinderen met een prima IQ binnen TL. Worden zulke slimme kinderen blij in een TL klas? Hier ook een slimme, nieuwsgierige zoon, waarvan ik vooral wil dat hij gelukkig wordt en niet op z'n tenen hoeft te lopen. Niveau maakt me niet uit, hij volgt vast zijn eigen route en komt op zijn manier op de plek waar hij past. Het is zeker niet dat ik TL te min zou vinden, maar ik vraag me zo af of hij daar -los van die rottige talen en enorme automatiseringsproblemen- genoeg uitdaging en interessante lesstof krijgt aangeboden. Hebben jullie daar ervaring mee?

Sorry als ik dit topic te veel kaap met mijn vraag, dan start ik er zelf een topic over.
Je hebt een PB.
De middelste is een behoorlijke dyslect en heeft afgelopen jaar op de havo niet van de aangeboden middelen gebruik gemaakt. Alle talen gingen goed, alleen aan Nederlands moest ze meer doen.

Ze kunnen verrassend uit de hoek komen.
**
anoniem_387451 wijzigde dit bericht op 26-10-2019 13:21
0.00% gewijzigd
Blauwbloemetje schreef:
28-07-2019 22:59
Hadden wij ook maar in een persoonlijk gesprek was veel niet mogelijk. Op de open dag kon alles, maar tijdens het gesprek deden ze moeilijk over voorgelezen toetsen, dispencentatie, hulp was alleen mogelijk in het eerste jaar. Kennelijk heb je dat daarna niet meer nodig (misschien is de dyselectie dan over :-?) .
Bij de meeste scholen kan je het dyslexie-protocol zo van de website halen. Wat ze daarin beloven aan te bieden, moeten ze ook werkelijk aanbieden.
Alle reacties Link kopieren
klavertje-vier2019 schreef:
29-07-2019 18:20
Bedenk wel dat gymnasiumleerlingen alleen de eerste 3 jaren apart les krijgen, dus staar je daar niet te veel blind op.
Vanaf de 4e klas, als ze hun profiel gekozen hebben, gaan ze voor de meeste vakken meedraaien met de andere vwo-leerlingen. Alleen Grieks/Latijn en KCV krijgen ze dan meestal nog gezamenlijk met de andere gymnasiumleerlingen.
Maar dan zijn ze wel al lekker gewend :). Dank voor de info. Wat op deze school wel is, is dat ook talen op verschillende niveaus (dus binnen het VWO) gegeven worden. Dus vanaf klas 2 zal er inderdaad al gemixt worden voor de verschillende talen denk ik.
Zonder oorzaak geen gevolg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven