Stinkende muur na verven

21-07-2019 16:13 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha, ik heb vandaag een muurtje met latex beschilderd. De latex zelf rook normaal, maar nu, enkele uren na het verven, hangt er een enorm zure geur in de slaapkamer waar ik het muurtje heb geschilderd. Echt niet te doen. Ik heb zojuist ook even aan de muur zelf geroken, en die ruikt nu dus ook zo. Enorm vies en irritant. Weet iemand hoe die geur weg te krijgen? Het muurtje is een aantal weken geleden geschuurd en behandeld met voorstrijk voordat ik heb geverfd.
Alle reacties Link kopieren
Vannacht even alles openzetten, trekt met een paar dagen wel weg.
Alle reacties Link kopieren
Laten drogen en evt wat geurkaarsjes of stokjes neerzetten. Zodra alle vocht verdampt is, zal het vast wel over zijn. Lekker luchten dus en geduld hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik gewoon een raam open zetten (als de verf droog is!) en gewoon even een dagje afwachten. Grote kans dat het gewoon wegtrekt.
En vanavond in een andere ruimte slapen.
Was het een nieuwe emmer latex? Als de emmer open is geweest dan kan latex verzuren, het is een natuurproduct, vandaar.
Alle reacties Link kopieren
Nee, het was een open emmer. Maar de geur was zelf aan de latex niet te ruiken, en ontstond pas nadat het op de muur zat.

Ik laat idd alles luchten, maar heb nu nog niet het idee dat het helpt. Spannend..
Cateautje schreef:
21-07-2019 16:31
Was het een nieuwe emmer latex? Als de emmer open is geweest dan kan latex verzuren, het is een natuurproduct, vandaar.
Ik vrees het ergste. Latex die een tijd open heeft gestaan, of dicht was maar over de datum, is waarschijnlijk bedorven. Er kunnen dan schimmels en/of bacterieën inzitten. Die zie of ruik je niet in de pot als het nog niet superbedorven is, maar door het op de muur te verven verspreid je het over een groot oppervlak, komt er veel zuurstof bij en gaan de schimmels/bacterieën extra goed groeien en krijg je een stank die mensen omschrijven als zurig, of ruikend naar (katten)pis. Vooral bij warm weer ruik je het.

Die lucht zal nooit vanzelf weggaan, het zal alleen maar erger worden. Je kunt het soms wegkrijgen door de muren goed in te spuiten met een chloorwateroplossing (10% bleek op 90% water). Gewoon in laten trekken en laten drogen. Als het echt drijfnat is kun je het een beetje droogdeppen, maar het is belangrijk dat het echt in de muur trekt. Eventueel de behandeling na een paar dagen herhalen. Als je geluk hebt is de stank dan weg. Je kunt eventueel een nieuwe latexlaag eroverheen schilderen, maar wacht daarmee een paar weken tot je zeker weet dat het probleem weg is. Je kunt de stank namelijk niet onderschilderen, dus als er bacterieën/schimmels hebben overleefd komt de stank ook door de nieuwe latexlaag heen terug.

Als je op safe wilt spelen kun je de stinkende laag eerst zoveel mogelijk proberen te verwijderen vóór de chloorbehandeling. Je hebt net geschilderd, dus met warm water is het misschien nog wel te poetsen.
Alle reacties Link kopieren
Uiteindelijk hebben we onze muur volledig afgeschuurd weer. Hij ruikt nu weer neutraal, en we gaan er een nieuwe laag latex op doen.
Wat een pech zeg! En een goede les, ik wist dit namelijk niet.
Rook je het dan niet voordat je die troep op je muren smeerde?
Alle reacties Link kopieren
Tintelfris schreef:
27-07-2019 13:00
Rook je het dan niet voordat je die troep op je muren smeerde?
Nee, anders had ik het uiteraard niet op mijn hele muur gesmeerd. Kennelijk ruik je het niet direct uit de pot, maar pas op de muur omdat er dan meer zuurstof bij is gekomen en de geur dus vrijkomt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven