Peuter en kleuter in de auto

21-07-2019 19:19 218 berichten
We gaan over een paar weken op vakantie, zo'n 600 km in één keer rijden met peuter en kleuter (bijna 3 en 5 jaar).

Ik twijfel over wat praktische dingen dus misschien hebben jullie tips?

Allebei eigen tablet of samen eentje? Ik wil van die houders kopen, maar één of twee dan?
Koptelefoon voor beide of niet? Laatste keer konden ze het volgens mij niet zo goed verstaan. En welke koptelefoon dan? Of maakt dat niet uit.

Jongste wordt na lang rijden nog wel es wagenziek en spuugt dan alles onder, is daar nog wat aan te doen?

Nog andere tips?
We zijn al wel eens met ze wezen vliegen en 3 a 4 uur rijden ook wel es gedaan, maar dit is toch net weer verder/anders.
Alle reacties Link kopieren
Kan je de auto niet anders inrichten dat er om en om een kind voorin zit en de niet-rijdende volwassene achterin bij het andere kind? Dan hoef je ook niet steeds naar achter om te draaien om in te grijpen of spelletjes met ze te spelen. Onze kinderen zijn wel wat jonger, maar die van bijna 3 zetten we bij een langere rit voorin en hij vindt dat geweldig.

(En ja, wij hebben het gesleep met autostoeltjes ervoor over ;-) )
Wij hebben het begin deze maand gedaan met 2 kinderen van dezelfde leeftijd.

Omdat de jongste van ons ook wagenziek kan worden hadden we besloten geen tablets mee de auto in te nemen. Ze hebben zich eigenlijk goed vermaakt met een leuke play-list die ik op Spotify samengesteld heb en wat albums die ik gedownload had, een dutje tussendoor en zo nu en dan 'ik zie, ik zie wat jij niet ziet' gespeeld. We hadden ook nog een dagje Efteling in het verschiet en daar hebben we het ook vaak over gehad. ;-) Iedere 2 uur zijn we gestopt, op de laatste stop na, daar zat een uur tussen om het moraal een beetje op te krikken.

Diegene die niet reed hield de kinderen bezig en de andere hoefde dan maar op de weg te letten. Alleen het laatste uurtje was door verveling en vermoeidheid wat pittiger, de rest hebben ze zich eigenlijk heel goed vermaakt. Vond het enorm knap van ze! Zij hebben zelfs de tocht 4x gemaakt in totaal. We zijn naar Noord-Spanje geweest met een tussenstop in Frankrijk. En dat dan nog een keer terug.
Alle reacties Link kopieren
Luisterboeken zijn hier een groot succes en vaak en redelijk lang stoppen. Let op met voorin zitten; dat mag niet in alle Europese landen, in Frankrijk bijvoorbeeld.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
21-07-2019 19:24
Kan je de auto niet anders inrichten dat er om en om een kind voorin zit en de niet-rijdende volwassene achterin bij het andere kind? Dan hoef je ook niet steeds naar achter om te draaien om in te grijpen of spelletjes met ze te spelen. Onze kinderen zijn wel wat jonger, maar die van bijna 3 zetten we bij een langere rit voorin en hij vindt dat geweldig.

(En ja, wij hebben het gesleep met autostoeltjes ervoor over ;-) )
Niet in elk Europees land mogen kinderen voorin. Ook niet in een goed gekeurd autostoeltje.
Wat is "lang rijden" voor de jongste?

Is het een optie de trip in 4 delen van ongeveer 150 km te verdelen en na elke 150 km een half uur of desnoods een uur te stoppen?
(Of je gokt en je gaat voor 3 x 200 km.)

Bal mee en lekker rennen en spelen.
En vooral niet extreem veel eten en drinken in stoppen, want als hij echt misselijk wordt komt dat er allemaal uit :-).


Als 2 tablets betaalbaar zijn, zou ik voor 2 tablets gaan.
En 2 koptelefoons erbij.

Heb je tenminste geen geruzie over wie dat ding mag bedienen, wie de koptelefoon op mag, ...



Vroeg genoeg vertrekken ook.
Met wat geluk is de jongste nog niet helemaal wakker en slaapt hij nog een uur in de auto.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor 2 tablets en ik vind 600 km prima te doen.
Alle reacties Link kopieren
Luister cd's met verhaaltjes (ook in de bieb te leen)

Genoeg pauzes om te plassen, maar ook om een half uurtje lekker te spelen.

Geen ervaring met 2 kinderen, maar wel met 1 kleuter:
- autobingo (te vinden op internet met verkeersborden van vakantieland)
- dochter tekent en kleurt in de auto (geen optie bij wagenziekte)
- vakantie doeboek bijv iets waar je stickers kunt plakken.
Aanvullend vanwege de post van Marnamai: wij zijn om 10:00u vertrokken en hebben 4 stops gemaakt in totaal. We kwamen rond 17:00u aan. Ieder keer een halfuur uit de auto (maar goed, dat halfuur was zo gevuld met 2 meisjes naar het toilet begeleiden, zelf plassen, een snack en wat drinken, soms was er een speeltuintje bij...). Was wel voldoende om iedereen weer een beetje opgewekt in de auto te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Hier nooit last van wagenziek, alleen als er iets van tablet mee zijn. Die zou ik dus thuis laten. Om de 2 uur stoppen en even laten rennen.

Wat boekjes mee of andere dingen die ze leuk vinden en gaan met die banaan.
**
anoniem_387451 wijzigde dit bericht op 26-10-2019 13:31
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
21-07-2019 19:31
Luisterboeken zijn hier een groot succes en vaak en redelijk lang stoppen. Let op met voorin zitten; dat mag niet in alle Europese landen, in Frankrijk bijvoorbeeld.
Bij ons ook. Schermpjes durven we voor de wagenzieken niet aan.
Wij rijden met 3 kinderen naar Noorwegen, dus 600 km is niks!

Gewoon vaker stoppen, en dan ergens waar er een speeltuintje is of wat te spelen valt.
Wij hebben een dvd speler voor in de auto, en een tablet inderdaad of luisterboeken.
En verder leuke muziek meenemen en zingen en zelf leuke spelletjes verzinnen en doen.
De autostoelen kunnen niet voorin omdat we voorin geen isofix hebben, helaas.
En:

Pak die boekjes, kleurpotloden, ... in!

Hebben ze weer iets om uit te pakken en bezig te zijn :-).
En als ze 't papier netjes houden kunnen ze er misschien nog vliegtuigjes van vouwen.
We stoppen altijd wel om de anderhalf a twee uur.
Ze hebben een krat met speelgoed tussen ze in.

Ze breken vaak de tent af als ze niet slapen dus dat is wel redelijk vervelend. Vandaar de tablets.
Bij ons merkten we ook een wezenlijk verschil in wagenziekte door het zonnescherm. Had ze gekocht voor de vakantie, weken van tevoren, en op een dagtripje begon ineens het geklaag over buikpijn en misselijkheid. Iets dat ze daarvoor nooit had gehad.
Toen las ik de tip over ver weg kunnen kijken en hebben we het zonnescherm weggelaten en een extra zonnebril gekocht. Tijdens deze rit heeft de jongste niet 1x geklaagt over buikpijn.

Misschien is het niet afdoende, maar wie weet maakt het al (wat) verschil.
laatbloeiertje schreef:
21-07-2019 19:30
Wij hebben het begin deze maand gedaan met 2 kinderen van dezelfde leeftijd.

Omdat de jongste van ons ook wagenziek kan worden hadden we besloten geen tablets mee de auto in te nemen. Ze hebben zich eigenlijk goed vermaakt met een leuke play-list die ik op Spotify samengesteld heb en wat albums die ik gedownload had, een dutje tussendoor en zo nu en dan 'ik zie, ik zie wat jij niet ziet' gespeeld. We hadden ook nog een dagje Efteling in het verschiet en daar hebben we het ook vaak over gehad. ;-) Iedere 2 uur zijn we gestopt, op de laatste stop na, daar zat een uur tussen om het moraal een beetje op te krikken.

Diegene die niet reed hield de kinderen bezig en de andere hoefde dan maar op de weg te letten. Alleen het laatste uurtje was door verveling en vermoeidheid wat pittiger, de rest hebben ze zich eigenlijk heel goed vermaakt. Vond het enorm knap van ze! Zij hebben zelfs de tocht 4x gemaakt in totaal. We zijn naar Noord-Spanje geweest met een tussenstop in Frankrijk. En dat dan nog een keer terug.
Zo zijn onze kinderen dus helaas niet... ze hebben inderdaad ook een spotify playlist.
COtweepuntnul schreef:
21-07-2019 19:41
Ze breken vaak de tent af als ze niet slapen dus dat is wel redelijk vervelend.
Daar ben je zelf toch ook bij?
Lijkt me niet zo moeilijk om uit te leggen dat je dat niet toestaat en waarom niet?
COtweepuntnul schreef:
21-07-2019 19:41
We stoppen altijd wel om de anderhalf a twee uur.
Ze hebben een krat met speelgoed tussen ze in.

Ze breken vaak de tent af als ze niet slapen dus dat is wel redelijk vervelend. Vandaar de tablets.
Kijk of jij of man op kritieke momenten naar achter kan.
Op de plek van 't krat :-).

Als hun stoel niet naar voor kan ... dan maar een alternatief.



Is er halverwege of na 400 km toevallig geen interessante stad om effe een uurtje of 2 te stoppen?
Dat breekt de reis ook.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 21-07-2019 19:46
12.83% gewijzigd
Marnamai schreef:
21-07-2019 19:40
En:

Pak die boekjes, kleurpotloden, ... in!

Hebben ze weer iets om uit te pakken en bezig te zijn :-).
En als ze 't papier netjes houden kunnen ze er misschien nog vliegtuigjes van vouwen.
Daar zijn ze nog wat te klein voor, vliegtuigjes vouwen.

Toch maar wat spullen inpakken denk ik.

Zo'n vakantieboek is leuk maar daar zijn ze ook maar max 5 min mee bezig helaas.
klavertje-vier2019 schreef:
21-07-2019 19:43
Daar ben je zelf toch ook bij?
Lijkt me niet zo moeilijk om uit te leggen dat je dat niet toestaat en waarom niet?
Haha, ja uiteraard leggen we dat uit, maar gehoorzamen is een tweede.
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
21-07-2019 19:31
Luisterboeken zijn hier een groot succes en vaak en redelijk lang stoppen. Let op met voorin zitten; dat mag niet in alle Europese landen, in Frankrijk bijvoorbeeld.
Das een goeie, wij gaan nooit naar Frankrijk, dus niet aan gedacht :$

Dit is een handig overzicht per vakantieland waarin ook de verkeersregels staan m.b.t. her vervoer van kinderen in de auto:
https://www.anwb.nl/vakantie/landeninformatie
Marnamai schreef:
21-07-2019 19:45
Kijk of jij of man op kritieke momenten naar achter kan.
Op de plek van 't krat :-).

Als hun stoel niet naar voor kan ... dan maar een alternatief.
Is een beetje oncomfortabele plek. Het kan wel hoor, maar lekker zit het niet. Nogal smal.
We gaan Frankrijk dus stoel voorin is dus ook niet toegestaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven