Gezondheid alle pijlers

HPV in vaste relatie

23-07-2019 11:15 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij vertelde dat in haar uitstrijkje HPV is gevonden, verder geen afwijkingen, PAP1
Ze is meer dan 25 jaar getrouwd en ze waren toen elkaars eerste. Haar relatie is monogaam. Zij zegt dat de HPV al die jaren sluimerend aanwezig is geweest.
Meer dan 25 jaar?? Als dat zo is zou de kans dat de HPV al schade aangericht zou hebben toch veel groter zijn, dwz een slecht uitstrijkje?

Het zijn mijn zaken niet. Ik ken haar al voordat verkering kreeg met haar man, zijn altijd vrij close geweest. Vind dat ze dit zo laconiek opneemt, ik zou als ik nu opeens HPV in mn uitstijkje zou hebben in alle staten zijn en vriendlief toch wel ernstig wantrouwen na meer dan 20 jaar een monogame relatie!
Hoe kijken jullie hier tegenaan en is er al duidelijkheid hoelang een hoogrisico HPV zich sluimerend kan houden?
Alle reacties Link kopieren
Ik word hier toch wat onrustig van, bij mij is vorig jaar na een pap2 een HPV test gedaan en dat was positief. Ik heb mijn huidige relatie al 13 jaar en nooit een ‘ slecht ‘ uitstrijkje gehad. Ik dacht ook “ na zolang nog? “ straks is mijn man vreemdgegaan
Type 16 en 18 zijn degenen die BMH kanker veroorzaken.
Gekopbloemen schreef:
23-07-2019 12:51
Type 16 en 18 zijn degenen die BMH kanker veroorzaken.
Maar wat mij nu niet meer zo duidelijk is: kunnen type 16 en 18 voortkomen uit andere types? Dus dat je begint met type 15 (ik zeg maar wat) en dat ontwikkelt zich dan uiteindelijk in type 16
Alle reacties Link kopieren
Sifra81 schreef:
23-07-2019 12:21
Ik weet dat je makkelijk een HPV oploopt maar een hoogrisico HPV?
Er zijn er dacht ik 2 daarvan waarop ze testen in het uitstrijkje.
Ik ben op mijn 23ste voor het eerst behandeld voor een hoog-risico HPV, ik had toen een voorstadium van baarmoederhalskanker. Gezien het aantal jaren dat ik op dat moment seksueel actief was (7 jaar) is het meest waarschijnlijke scenario dat ik van mijn eerste of tweede seksuele partner dat virus heb opgelopen. Ik had pech. En heb het in de 7 jaar daarna aan 12 andere mannen doorgegeven, die het op hun beurt weer aan andere vrouwen hebben doorgegeven waarschijnlijk. Want helaas bestond dat vaccin nog niet toen ik seksueel actief werd en was het dus al te laat.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
23-07-2019 12:55
Ik ben op mijn 23ste voor het eerst behandeld voor een hoog-risico HPV, ik had toen een voorstadium van baarmoederhalskanker. Gezien het aantal jaren dat ik op dat moment seksueel actief was (7 jaar) is het meest waarschijnlijke scenario dat ik van mijn eerste of tweede seksuele partner dat virus heb opgelopen. Ik had pech. En heb het in de 7 jaar daarna aan 12 andere mannen doorgegeven, die het op hun beurt weer aan andere vrouwen hebben doorgegeven waarschijnlijk. Want helaas bestond dat vaccin nog niet toen ik seksueel actief werd en was het dus al te laat.

Maar de vriendin van TO zou nooit een andere partner dan haar man hebben gehad.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
23-07-2019 12:57
Maar de vriendin van TO zou nooit een andere partner dan haar man hebben gehad.
En haar man zou ook nooit een andere partner hebben gehad. Dus waar komt het dan vandaan? Ik snap Sifra.
Ik zou me zorgen maken om mijn vriendin en haar vermeende veilige huwelijk. Heeft niks te maken met stoken of een sensatiezoeker zijn.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
23-07-2019 12:57
Maar de vriendin van TO zou nooit een andere partner dan haar man hebben gehad.
Het is ook niet uitgesloten dat HPV enkel sexueel overdraagbaar is. Er zijn al dan geringe gevallen bekend waarbij geen sexueel contact is en er wel een HPV virus actief is. Hier wordt volop onderzoek naar gedaan.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
23-07-2019 13:06
En haar man zou ook nooit een andere partner hebben gehad. Dus waar komt het dan vandaan? Ik snap Sifra.
Ik zou me zorgen maken om mijn vriendin en haar vermeende veilige huwelijk. Heeft niks te maken met stoken of een sensatiezoeker zijn.
Het is huid op huid al overdraagbaar. 80% van de vrouwen worden met HPV besmet, je kan besmetting bijna niet voorkomen. Het virus kan ook jaren, maar dan ook echt jaren (25 tot 30 jaar) sluimeren zonder dat je hier iets van merkt....

Mijn ex en ik waren elkaars eerste, deden het veilig en 4 maanden na ons eerste contact had ik genitiale wratten.... Hoe dan? Het gebeurd, niet veel maar het komt wel voor.
liefkind2017 wijzigde dit bericht op 23-07-2019 13:11
13.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
23-07-2019 12:55
Maar wat mij nu niet meer zo duidelijk is: kunnen type 16 en 18 voortkomen uit andere types? Dus dat je begint met type 15 (ik zeg maar wat) en dat ontwikkelt zich dan uiteindelijk in type 16
Volgens mij kan dit niet.
Alle reacties Link kopieren
liefkind2017 schreef:
23-07-2019 13:08
Het is huid op huid al overdraagbaar. 80% van de vrouwen worden met HPV besmet, je kan besmetting bijna niet voorkomen. Het virus kan ook jaren, maar dan ook echt jaren (25 tot 30 jaar) sluimeren zonder dat je hier iets van merkt....
Heb je ook een betrouwbare bron die vermeldt dat het HPV dat baarmoederhalskanker veroorzaakt overgebracht kan worden van huid naar huid? Ik geloof daar namelijk he-le-maal niks van.
Laat maar, via de huid van de geslachtsdelen kan het blijkbaar wel. Maar dus niet bij het geven van een hand.
humanista wijzigde dit bericht op 23-07-2019 13:15
Reden: niet volledig
10.00% gewijzigd
lux- schreef:
23-07-2019 12:37
Als ik een open relatie had zou ik dat aan deze vriendin iig niet vertellen geloof ik.

Ik ook niet :D
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
23-07-2019 12:55
Ik ben op mijn 23ste voor het eerst behandeld voor een hoog-risico HPV, ik had toen een voorstadium van baarmoederhalskanker. Gezien het aantal jaren dat ik op dat moment seksueel actief was (7 jaar) is het meest waarschijnlijke scenario dat ik van mijn eerste of tweede seksuele partner dat virus heb opgelopen. Ik had pech. En heb het in de 7 jaar daarna aan 12 andere mannen doorgegeven, die het op hun beurt weer aan andere vrouwen hebben doorgegeven waarschijnlijk. Want helaas bestond dat vaccin nog niet toen ik seksueel actief werd en was het dus al te laat.
Hier ook zoiets, helaas. Is het trouwens bekend hoe mannen het krijgen/dragers worden?

Ik heb een vriendin die na 5 jaar samen met haar man een SOA test besloot te doen (vlak voor ze begonnen met proberen zwanger te worden), en toen testte haar man opeens positief op Chlamydia. En zij niet, na 5 jaar onbeschermd seks dus. Ook zo'n apart verhaal.
Gekopbloemen schreef:
23-07-2019 12:51
Type 16 en 18 zijn degenen die BMH kanker kúnnen veroorzaken.

Je loopt meer risico, maar lang niet iedereen ontwikkeld BMHkanker.
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 23-07-2019 13:18
0.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Of een vieze wc bril?
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
23-07-2019 12:57
Maar de vriendin van TO zou nooit een andere partner dan haar man hebben gehad.
Het ging erom dat ze vraagt 'hoe groot is de kans dat je dan net die hr-hpv oploopt?' Dat weet ik niet, maar het kan dus bij je eerste seksuele contact 'raak' zijn. Misschien heeft de man van TO wel een vrouw gebeft voor zij een relatie kregen, maar geen penetratie. Zelfs alleen droogneuken zonder kleding is al genoeg. Of zij heeft niet-penetrerende contacten gehad. Dan waren ze ook allebei formeel nog maagd voor ze elkaar ontmoetten. En misschien heeft hij (of zij) toentertijd wel gelogen over maagd zijn, maar is hij (of zij) zo trouw als een hond in zijn huwelijk. Misschien houden ze er samen wel een geheim, spannend leven op na, waar ze TO niks over vertellen. Misschien gaat zíj wel vreemd.

Daar valt allemaal helemaal niks over te zeggen op basis van die hpv-uitslag, en kennelijk zit het de partners om wie het gaat niet dwars, dus waarschijnlijk is het voor hen prima verklaarbaar, ook al is het dat niet voor TO.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
humanista schreef:
23-07-2019 13:11
Heb je ook een betrouwbare bron die vermeldt dat het HPV dat baarmoederhalskanker veroorzaakt overgebracht kan worden van huid naar huid? Ik geloof daar namelijk he-le-maal niks van.
Laat maar, via de huid van de geslachtsdelen kan het blijkbaar wel. Maar dus niet bij het geven van een hand.
Ik heb dan wel geen betrouwbare bron, maar heb destijds van mijn huisarts wel gehoord dat er nog heel veel is wat ze niet weten over HPV. Dus ook al is het nog niet bekend of bewezen, het kan misschien toch zo zijn. Van dezelfde handdoek gebruiken kun je het wel krijgen, dat is al bekend, (volgens mijn HA) En daarbij kom je niet direct in contact met de geslachtsdelen van de ander.
ñuca schreef:
23-07-2019 13:20
Ik heb dan wel geen betrouwbare bron, maar heb destijds van mijn huisarts wel gehoord dat er nog heel veel is wat ze niet weten over HPV. Dus ook al is het nog niet bekend of bewezen, het kan misschien toch zo zijn. Van dezelfde handdoek gebruiken kun je het wel krijgen, dat is al bekend, (volgens mijn HA) En daarbij kom je niet direct in contact met de geslachtsdelen van de ander.

Als dat zo is zou je het in theorie dus al in de sauna op kunnen lopen. Als het 80% van de bevolking is lijkt het me in ieder geval duidelijk dat je het niet alleen door penetratie oploopt.
edit: mezelf gequote
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 23-07-2019 13:25
97.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
cosima schreef:
23-07-2019 13:16
Hier ook zoiets, helaas. Is het trouwens bekend hoe mannen het krijgen/dragers worden?

Ik heb een vriendin die na 5 jaar samen met haar man een SOA test besloot te doen (vlak voor ze begonnen met proberen zwanger te worden), en toen testte haar man opeens positief op Chlamydia. En zij niet, na 5 jaar onbeschermd seks dus. Ook zo'n apart verhaal.
Op dezelfde manier als vrouwen. Zij krijgen er peniskanker, anuskanker of keelkanker van (bij orale of anale seks; bij homomannen is AIN een bekend probleem, dat is de anale versie van CIN (cervicale intra-epitheliale neoplasie)). Wij kunnen er ook vulvakanker van krijgen. Maar kennelijk vindt HPV het veel leuker op de cervix want baarmoederhalskanker komt veel vaker voor.

Wat betreft die chlamydia is wel een iets ander verhaal. Het is echt heel onwaarschijnlijk dat je 5 jaar lang geen chlamydia oploopt als je regelmatig sekst met iemand die chlamydia heeft. Was het niet zo dat hij een doorgemaakte infectie had (antistoffen in het bloed)? De meeste mensen klaren chlamydia na zo'n 6 maanden spontaan geloof ik.
lux- wijzigde dit bericht op 23-07-2019 13:26
17.75% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
23-07-2019 13:20
Ik heb dan wel geen betrouwbare bron, maar heb destijds van mijn huisarts wel gehoord dat er nog heel veel is wat ze niet weten over HPV. Dus ook al is het nog niet bekend of bewezen, het kan misschien toch zo zijn. Van dezelfde handdoek gebruiken kun je het wel krijgen, dat is al bekend, (volgens mijn HA) En daarbij kom je niet direct in contact met de geslachtsdelen van de ander.
Klopt helemaal, toen ik wratten kreeg had ik of ex al het virus bij zonder uitbraak. Ook zonder uitbraak ben je besmettelijk (al is de kans dan heel klein), ten tijde van de uitbraak moesten handdoeken echt op 90 graden gewassen worden. Wie weet hoeveel mensen ik besmet heb met handdoek, misschien een keer geen handen wassen, mijn zusje die een handdoek van mij heeft gebruikt in de vlugheid.... Allemaal hele kleine kansen, maar ze zijn er wel. Er is echt heel veel niet bekend over HPV hoog risico of de andere varianten. Belangrijk is op tijd een uitstrijkje te doen, bij klachten of bevolkingsonderzoek en bij postief testen goede controle.
the_Wicked_Witch schreef:
23-07-2019 13:23
Als dat zo is zou je het in theorie dus al in de sauna op kunnen lopen. Als het 80% van de bevolking is lijkt het me in ieder geval duidelijk dat je het niet alleen door penetratie oploopt.

Hier heb ik dus ook wel eens aan gedacht. Al die bubbelbaden waarin je met je blote kont gaat zitten op dezelfde plek waar voor jou al tig anderen hebben gezeten....
ñuca schreef:
23-07-2019 13:26
Hier heb ik dus ook wel eens aan gedacht. Al die bubbelbaden waarin je met je blote kont gaat zitten op dezelfde plek waar voor jou al tig anderen hebben gezeten....

Of die bankjes in de stoomcabine. Daar helpt geen trekkertje tegen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
23-07-2019 13:20
Ik heb dan wel geen betrouwbare bron, maar heb destijds van mijn huisarts wel gehoord dat er nog heel veel is wat ze niet weten over HPV. Dus ook al is het nog niet bekend of bewezen, het kan misschien toch zo zijn. Van dezelfde handdoek gebruiken kun je het wel krijgen, dat is al bekend, (volgens mijn HA) En daarbij kom je niet direct in contact met de geslachtsdelen van de ander.
Nou ja, het is in ieder geval fijn dat je dit kunt geloven als je met een onverklaarbaar geval van soa rondloopt.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
23-07-2019 13:28
Of die bankjes in de stoomcabine. Daar helpt geen trekkertje tegen natuurlijk.
:HA:
humanista schreef:
23-07-2019 13:29
Nou ja, het is in ieder geval fijn dat je dit kunt geloven als je met een onverklaarbaar geval van soa rondloopt.

Waarom ben jij zo sceptisch? Zoals ik al zei, er is nog heel veel wat ze er niet over weten. Maar waar jij nog nooit van hebt gehoord kan niet? Heb jij altijd gelijk dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven