Werk & Studie alle pijlers

Winkel dicht, het is te warm.

23-07-2019 15:37 270 berichten
Toevallig zag ik net dat de bakker een bordje op de deur had, waarop stond dat hij voorlopig om 14:00 uur dicht zou zijn. Het is té warm om de zaken goed te houden, en het personeel is er natuurlijk ook niet blij mee, zo’n bakoven als het buiten boven de dertig graden is.
Thuisgekomen zag ik een mail van versinspiratie.nl die de leden adviseerde om eerder te sluiten.
Ik ken zelf alleen uit een ver verleden een tropenrooster in 1976, tot 13:00 was het toen.

Zijn er mensen die korter werken vanwege de hitte, en welke branche is dat dan?
Ik heb in the deep south in de VS gewoond, waar temperaturen (ver) boven de 30 graden zeker 4-5 maanden duren.
Van mei tot september is het gewoon niet uit te houden omdat het ook nog extreem vochtig is.
Ze hebben daar inderdaad overal airco, niet op straat of in bushaltes, dat heb ik nog nooit gezien, maar wel in alle gebouwen, van huizen tot scholen tot opvangcentra en kerken. Overal!
En meestal hebben ze ook nog overal de airco heel koud staan. Dan zit je in een restaurant met een vestje aan omdat het echt koud is terwijl het buiten zowat 40 graden is!
Ze zijn het daar natuurlijk ook wel gewend, maar ze hebben ook hun aanpassingen. Zo kan je overal gratis kraanwater krijgen en heb je zowat overal gratis drinkfonteintjes en zorgen ze overal voor genoeg schaduw. Ook worden schema's aangepast.

Maar wat ze daar absoluut niet gewend zijn is kou en sneeuw. Zodra er ook maar iets van kou in de weersvoorspellingen is (en dan heb ik het over temperaturen iets boven of net onder het vriespunt) dan slaat iedereen in grote paniek en gaat men massaal eten en drinken in slaan en doen ze of het einde der tijden is aangebroken. Zeker als er 2 sneeuwvlokjes vallen die een uur blijven liggen gaat heel de staat zowat in lock down en is alles gesloten en wordt alles afgelast!

Dus ja, het is maar wat je gewend bent en op bent aangepast. Woon je in een warm land dan is 40 graden normaal en gaat alles gewoon door zoals normaal want dat is daar ook normaal. De mensen zijn het gewend. Dat is NIET te vergelijken met Nederland!
Net zoals in Alaska alles gewoon door blijft gaan met temperaturen van -30 en 2 meter sneeuw, omdat het daar normaal is, mensen zijn eraan gewend en vinden het normaal. Alles is erop aangepast en voorbereid.
Is NIET te vergelijken met Nederland, of the deep South van de VS.

Daarom vind ik het altijd zo flutargument en zo'n enorme dooddoener als mensen zeggen "Oh ik woon in (warm land) en hier gaat alles gewoon door met 40 graden dus jullie moeten niet zeuren" :bonk:

Dit is gewoon extreem en niet normaal voor ons. Als het in hun warme land opeens extreem koud wordt dan hoor je die mensen daar ook klagen en piepen voor dingen die bij ons heel normaal zijn. Maar goed, zo ver nadenken is voor vele moeilijk blijkbaar...
Daarbij is aanpassen aan koud weer veel makkelijker dan aanpassen aan heet weer.
Maar goed...I rest my case...
Hastadepasta18 schreef:
24-07-2019 10:01
Doe niet zo kinderachtig joh. Heb jou gisteren gevraagd om voorbeelden van aanpassingen die ze volgens jou in warme landen hebben, want jij hebt er ook gewoond. Maar die geef je niet.

Omdat ik geen zin heb in die spelletjes van "wie heeft het warmer"
Omdat in warme landen heet weer en temperaturen van 40 graden normaal zijn, en hier in Nederland niet, dat is zeer extreem voor ons.
En om dan te zeggen "hier is het normaal, dus jullie moeten niet zeuren en gewoon doorgaan" is inderdaad flauwekul en een dooddoener.
Zie mijn vorige post.
Ik was net bij de Jumbo en daar was het echt koud binnen. Was een veel te groot verschil met buiten. Ik was blij dat ik klaar was met boodschappen doen en weer lekker de zon in kon. Ik hou van dit weer en geniet er met volle teugen van. Heb vanmorgen om half 7 al een strijk weg gewerkt daarna de ramen gezeemd en alle planten flink water gegeven. De tuin is zo mooi nu. Nu nog even vlees in de marinade zetten voor de BBQ en dan de zon in en afkoelen in mijn zwembad.
LieverLustDanLiefde schreef:
24-07-2019 07:27
De mensen die letterlijk doodziek worden van dit weer, daar lijkt het me dus oprecht vreselijk voor.
De mensen die de hele dag lopen te steunen en te zuchten dat het zo warm is en dat dat wel wat minder mag, terwijl ze overduidelijk prima functioneren, al is het op een wat minder hoog tempo of met wat meer zweet, die stellen zich dus aan. Je kunt ook gewoon lezen.

Of..jij ietsjes minder oordelen over wat andere mensen voelen.
Ook de steuners en zuchters hebben blijkbaar last. Misschien niet zo veel als de mensen die echt ziek zijn maar wel last.

Ik ga ook naar de winkel omdat het leven gewoon doorgaat maar dat betekent niet dat ik geen zere kop en dikke voeten heb.
Of dat mijn maag niet van slag is. Ik zie er normaal uit en lijk te functioneren maar ondertussen voel ik me kut.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
24-07-2019 10:05
Omdat ik geen zin heb in die spelletjes van "wie heeft het warmer"
Omdat in warme landen heet weer en temperaturen van 40 graden normaal zijn, en hier in Nederland niet, dat is zeer extreem voor ons.
En om dan te zeggen "hier is het normaal, dus jullie moeten niet zeuren en gewoon doorgaan" is inderdaad flauwekul en een dooddoener.
Zie mijn vorige post.
Je hebt het in je post over het “rijke” Amerika, waar iedereen overal airco heeft. Dat is niet representatief voor alle warme landen.
Ik geef ook aan dat het niet normaal is voor Nederland en dat men het hier niet gewend is. Ik zeg alleen dat ik het zwaar overdreven vind dat kdv’s dicht gaan, of dat baby’s niet meer naar een kdv kunnen omdat ze oververhit zouden kunnen raken en zouden kunnen overlijden. Dat er overal ter wereld baby’s gewoon prima functioneren in warm weer.
Het is geen wedstrijdje “wie heeft het het warmst”. Het is mijn visie op een aantal (wat mij betreft) overdreven reacties.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
24-07-2019 10:05
Omdat ik geen zin heb in die spelletjes van "wie heeft het warmer"
Omdat in warme landen heet weer en temperaturen van 40 graden normaal zijn, en hier in Nederland niet, dat is zeer extreem voor ons.
En om dan te zeggen "hier is het normaal, dus jullie moeten niet zeuren en gewoon doorgaan" is inderdaad flauwekul en een dooddoener.
Zie mijn vorige post.
Dat zeg je nu al voor de zoveelste keer. Je vind het toch niet erg dat ik het interpreteer als ‘eigenlijk heb ik geen idee wat een voorbeeld zou kunnen zijn, maar het staat zo lullig als ik dat nu toe ga geven’?
Mijn moeder heeft daar ook een handje van, die vindt dat ik ook maar piep als ik het heet heb. Ze vindt uberhaubt dat Nederlanders zich te druk maken om het weer en teveel zeuren over het weer. Zij heeft dus nergens last van, maar ik wel.
Ik ben echt duizelig op de fiets, ik voel me echt gewoon niet goed. Zwak en misselijk.
Ik voel alweer dat mijn darmen van slag raken. Maar nee hoor, ik moet me vooral niet aanstellen.
Makkelijk praten als je zelf nergens last van hebt natuurlijk.

Was net bij de Appie en het was er zo heerlijk koel. Ik heb overal extra lang over gedaan.
Ik word echt chagrijnig van deze hitte. Hele dag hoofdpijn, je met jezelf geen raad weten omdat het allemaal zo warm is. En ik wil best naar buiten maar ik weet van mezelf dat ik me dan nog ellendiger ga voelen en dan nog de kans op flauwvallen. En het helpt ook niet mee dat ik me de hele dag vies voel door het zweten. Vorig jaar heb ik mezelf ook echt door de hitte moeten slepen en toen werkte ik nog.

Als kind kon ik er al helemaal slecht tegen. Hondsberoerd tot overgeven aan toe. Dan hoorde ik buurtkinderen buiten spelen maar lag ik ziek op bed. En nee ik stelde me toen niet aan.
Alle reacties Link kopieren
In de Volkskrant van vandaag staat trouwens een interessant stuk over wat de warmte met je lijf doet. De conclusie? Geen paniek, het menselijk lichaam kan hier gewoon tegen. Klaar.
(Let wel een beetje extra op bejaarden die mogelijk te weinig drinken).
Eze schreef:
24-07-2019 10:26
In de Volkskrant van vandaag staat trouwens een interessant stuk over wat de warmte met je lijf doet. De conclusie? Geen paniek, het menselijk lichaam kan hier gewoon tegen. Klaar.
(Let wel een beetje extra op bejaarden die mogelijk te weinig drinken).

Ik ken heel veel mensen die echt niet tegen temperaturen boven de 25 graden kunnen en er echt heel ziek van worden.
Maar goed, het staat in de volkskrant en jij kan er tegen dus het is waar. :bonk:
Eze schreef:
24-07-2019 10:23
Dat zeg je nu al voor de zoveelste keer. Je vind het toch niet erg dat ik het interpreteer als ‘eigenlijk heb ik geen idee wat een voorbeeld zou kunnen zijn, maar het staat zo lullig als ik dat nu toe ga geven’?

Lees mijn reactie hierboven voor je reageert.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
24-07-2019 10:29
Ik ken heel veel mensen die echt niet tegen temperaturen boven de 25 graden kunnen en er echt heel ziek van worden.
Maar goed, het staat in de volkskrant en jij kan er tegen dus het is waar. :bonk:
Dat staat er niet.
Eze schreef:
24-07-2019 10:23
Dat zeg je nu al voor de zoveelste keer. Je vind het toch niet erg dat ik het interpreteer als ‘eigenlijk heb ik geen idee wat een voorbeeld zou kunnen zijn, maar het staat zo lullig als ik dat nu toe ga geven’?

Wat een vervelend topic is dit geworden.
De verdraagzaamheid daalt bij het stijgen van de temperatuur.
Oja ik ken ook mensen die roepen dat ze nergens last van hebben. Maar als je dan vraagt wat ze de hele dag gedaan hebben: "Ik ben de hele dag binnen gebleven en ik heb niks gedaan want het was te warm".

Tja heb je er dan echt geen last van of probeer je te voorkomen dat je er last van krijgt?
Blondie456 schreef:
24-07-2019 10:05
Ik was net bij de Jumbo en daar was het echt koud binnen. Was een veel te groot verschil met buiten. Ik was blij dat ik klaar was met boodschappen doen en weer lekker de zon in kon. Ik hou van dit weer en geniet er met volle teugen van. Heb vanmorgen om half 7 al een strijk weg gewerkt daarna de ramen gezeemd en alle planten flink water gegeven. De tuin is zo mooi nu. Nu nog even vlees in de marinade zetten voor de BBQ en dan de zon in en afkoelen in mijn zwembad.
Klinkt als een lekker dagje dusver Blondie! Ik ben een ochtendmens en vind het nu ook wel lekker om al vroeg bezig te zijn. Als de echte hitte toeslaat lekker op standje rust, voetjes omhoog en genieten van het weer. Al mag ik niet klagen natuurlijk, ik heb een weekje vrij.

Alle werkenden: houd vol! Na het weekend schijnt het weer wat draaglijker te worden.
Vroeger toen het leven nog goed was had de kpn altijd leuke aanbiedingen met hoge temperaturen hoe warmer het was hoe hoger de korting.
dat was dan voor vandaag 35% korting geweest.
Daarbij vergeten we dat een hittegolf altijd zorgt voor meer doden. Dus of het menselijk lichaam er echt zo goed tegen kan?
Neem de hittegolf van 2003 even als voorbeeld.
"Ten gevolge van de extreme hitte vielen er in Nederland tussen de 1400 en 2200 doden." (bron: Wikipedia)
Is toch vrij serieus!
TsumTsum schreef:
24-07-2019 10:31
Oja ik ken ook mensen die roepen dat ze nergens last van hebben. Maar als je dan vraagt wat ze de hele dag gedaan hebben: "Ik ben de hele dag binnen gebleven en ik heb niks gedaan want het was te warm".

Tja heb je er dan echt geen last van of probeer je te voorkomen dat je er last van krijgt?
Wat is het probleem precies? Moet je echt ergens last van hebben om niks te mógen doen? Zo ja, dan is het aan mij wat ik doe in mijn eigen huis. Ik vind de ochtenden wel lekker om wat gedaan te krijgen, maar in de middag is het voetjes omhoog hoor. Die paar dagen per jaar dat het echt zo extreem is, wat boeit het nou? Ik kan best goed tegen de warmte en de hitte maar ik ga het niet opzoeken dat ik er echt last van krijg. Waarom zou je?
2019 schreef:
24-07-2019 10:34
Vroeger toen het leven nog goed was had de kpn altijd leuke aanbiedingen met hoge temperaturen hoe warmer het was hoe hoger de korting.
dat was dan voor vandaag 35% korting geweest.
Oja, als puber vaak genoeg gehoopt op een top zomer want men had weer zomer korting ergens en ik wilde een nieuw mobieltje met flinke korting. Maar dan werd het die zomer iedere keer niet warmer dan een graad of 22. En als het dan warmer was, was de winkel dicht. :sigh:
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
23-07-2019 18:12
Als het op dat kdv beleid was kinderen zo lang te laten huilen dat oververhitting een issue zou kunnen worden, was het een bar slecht kdv - met kennelijk maar één leidster op 16 babies. (Of waren het er stiekem toch aanzienlijk meer?) Past wel bij het plaatje van een kdv waar je verder niet op kunt rekenen, dat wel.
Ben blij dat ik vandaag gewoon een mailtje kreeg van de kinderopvangorganisatie waar mijn kinderen heen gaan met een overzicht aan maatregelen die ze nemen om de kinderen wel gewoon op te kunnen vangen.
Echt heb je ergens zand zitten dat je je zelf moet blijven verdedigen.. en lees de tekst eens goed door. Ze laat ze niet expres huilen.
Alle reacties Link kopieren
Koffiepot schreef:
23-07-2019 19:14
Lutjepotjes mogen toch niet gebruikt worden boven de 30 graden?
Volgens mijn opvang niet iig, de temperatuur kan behoorlijk snel oplopen in die dingen als het buiten heet is. Mijn jongste moest vandaag binnen slapen in een slaapkamer met airco, slaapt normaal altijd in een lutjepotje.
Kan hoor. Ik weet dat toen mijn kids er nog in lagen (9jr terug was de jongste dat ze er nog in lag en 19jr terug de oudste) dat ze er thermometers op hadden. Maar die dingen stonden in de zomer in de schaduw onder een schaduwdoek. Onze eigen stond aan het land dus sowieso koeler en op warme dagen deden we er natte handdoeken op. Maar kdv’s hebben weer andere regelgeving.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
24-07-2019 10:35
Daarbij vergeten we dat een hittegolf altijd zorgt voor meer doden. Dus of het menselijk lichaam er echt zo goed tegen kan?
Neem de hittegolf van 2003 even als voorbeeld.
"Ten gevolge van de extreme hitte vielen er in Nederland tussen de 1400 en 2200 doden." (bron: Wikipedia)
Is toch vrij serieus!
Dat zijn de bejaarden die je wel extra goed in de gaten moet houden.


Kinderdagverblijven sluiten is een paniekreactie die nergens voor nodig is.

Het is warm, zo warm dat het voor maar weinig mensen prettig meer is. Sommige dingen kun je nu beter laten (zag net een hardloper in actie, dat zou ik nu niet doen) maar we hoeven niet het hele land tot stilstand te laten komen.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat degenen die de kdv runnen prima zelf kunnen inschatten of het wel of niet verantwoord is om open te zijn en dat ze dat echt alleen doen als ze geen andere mogelijkheid hebben. Heel makkelijk om vanuit je eigen huis te oordelen over een situatie die je niet met eigen ogen hebt gezien. Heel vervelend voor de ouders, maar beter dit dan dat je straks een kindje thuiskrijgt met een hitteberoerte of uitdrogingsverschijnselen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Eze schreef:
24-07-2019 10:45
Dat zijn de bejaarden die je wel extra goed in de gaten moet houden.

Oh ja, dan maakt het niet uit he, als het bejaarden zijn. (het zijn trouwens niet alleen bejaarden)

Daarbij blijf je maar doorgaan over het KDV.
Weet je, waar ik gewoond heb sloten ze alles (KDV's, scholen en winkels) als de temperatuur maar iets beneden het vriespunt kwam en er 10 sneeuwvlokjes vielen.
Maar goed, dat KDV zit je blijkbaar heel erg hoog...
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 24-07-2019 10:56
4.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Michella_1991 schreef:
24-07-2019 09:50
Ik doe vrijwilligerswerk in een winkel die, voor de rest loopt deze winkel ook alleen maar op vrijwillig en 1 (betaald) iemand die het coördineert .

Maar de tent dichtgooien met deze hitte, nee hoor.. :-|
je kunt als vrijwilligers samen natuurlijk ook zeggen, dit gaan we niet doen.
Ben zelf vrijwilliger en wij hadden voor morgen een kinderactiviteit op het programma staan en wij hebben gezamenlijk besloten om het niet door te laten gaan, omdat we het niet verantwoord achten voor de kinderen, maar zeker ook voor ons zelf
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven