Voor het eerst vliegen, heel spannend!

27-07-2019 11:08 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week zaterdag ga ik eindelijk voor het eerst vliegen.. Het moest er een keer van komen,
als ik wat meer van de wereld wil zien. Dus volgende week ga ik naar Sardinië.

Ik ga gelukkig niet alleen, maar met een vriendin die ik leerde kennen via de singlereis vorig jaar. Dit
jaar gaan we weer op single reis.

ik ben een grote angsthaas: achtbanen no way! Springen van grote hoogte: no way! Vorig jaar canyonning
gedaan en van 3 meter gesprongen, dat was al heel wat. Nu is dat allemaal wel anders dan in het vliegtuig, maar toch ben ik bang..

In het vliegtuig ben ik bang voor het onbekende.. Even op een rijtje de vragen die constant in mijn
hoofd spoken:

- Hoe lang vliegen we schuin bij het opstijgen?
- Voel ik hoe hard het gaat?
- Een bocht ziet er vanaf de grond heel eng uit..
- Dalen lijkt me het meest fijne..

Door het kijken van veel positieve filmpjes ben ik al een stuk rustiger, maar ik ben heel erg bang voor
een paniekaanval in het vliegtuig. Tips zijn dus welkom! Ik vind het lig superstoer van mezelf dat ik het
eindelijk ga doen.
vrouw-92 wijzigde dit bericht op 27-07-2019 11:16
3.68% gewijzigd
een vliegtuig is toch niet te vergelijken met een achtbaan. Je kan het beter vergelijken met een luxe touringkar met te krappe beenruimte
Je merkt weinig van bochten en stijgen en dalen enzo hoor. Het is geen achtbaaneffect ofzo. Dat valt allemaal hartstikke mee.
Ik ben zelf ook een angsthaas die niet in achtbanen durft maar vliegen is wat dst betreft geen enkel probleem.

Alleen het landen kan af en toe een KLEIN beetje bumpy zijn maar ook niets om je zorgen over te maken.
Alle reacties Link kopieren
Het schuin hangen duurt echt maar even en dat merk je niet echt..
de bochten merk je ook niet, tenzij je echt uit het raampje kijkt.

de enige momenten dat je merkt dat je hard gaat is als je vaart maakt om op te stijgen of zodra je geland bent en hij moet tot stilstand komen. Verder voel je daar echt niets van.

Ik ben ook een vreselijke angsthaas. Vooral met hoogtes, maar vliegen vind ik enorm ontspannend. Nu met kinderen is het wat minder makkelijk om te doen maar vroeger sliep ik altijd zodra we in de lucht zaten. Heerlijk. Het monotone geluid van de motoren werkt heel rustgevend op mij.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Je zit niet daadwerkelijk schuin achter- of voorover in je stoel bij stijgen en landen, dat merk je nauwelijks. Bochten ook niet echt. Hoe lang het stijgen en landen duurt hangt af van het vliegveld, niet overal is de landingsbaan even lang.

Goede reis!
Alle reacties Link kopieren
Er is op viva een perfect topic voor jou: ask the captain. Even een avondje doorlezen en je weet álles van vliegen. Menig forummer met vliegangst is na het lezen met vertrouwen in gestapt.

Weet niet hoe ik dat moet linken in dit bericht.

Je vliegt niet heel erg lang schuin. Eenmaal in de lucht voel je niet hoe hard het gaat.

Mij krijg je niet vrijwillig in een achtbaan, maar een vliegtuig stap ik zo in. Zijn toch echt twee verschillende zaken.

Alvast een fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel! Ik ga eens zoeken!

dutchsuzanne schreef:
27-07-2019 11:20
Er is op viva een perfect topic voor jou: ask the captain. Even een avondje doorlezen en je weet álles van vliegen. Menig forummer met vliegangst is na het lezen met vertrouwen in gestapt.

Weet niet hoe ik dat moet linken in dit bericht.

Je vliegt niet heel erg lang schuin. Eenmaal in de lucht voel je niet hoe hard het gaat.

Mij krijg je niet vrijwillig in een achtbaan, maar een vliegtuig stap ik zo in. Zijn toch echt twee verschillende zaken.

Alvast een fijne vakantie!
Ask the captain: reizen/ask-the-captain/list_messages/390737
Vind het wel een beetje bijzonder dat TO zo'n beeld heeft van vliegen (of het zich afvraagt). Als vliegen zo eng zou zijn, zouden miljoenen mensen inclusief kleine kinderen het dan doen?
Alle reacties Link kopieren
Leuk, een vakantie naar Sardinië!

Vliegen is absoluut niet te vergelijken met een rit in een achtbaan of canyoning. Ik zou het eerder vergelijken met een autorit. Eerst start je, dan rij je steeds sneller een stukje rechtuit, dan rij je de heuvel op, rij je een tijdje op een hoogvlakte en dan daal je langzaamaan weer.

Je merkt alleen iets van de snelheid bij de startaanloop. Dan is er wat lawaai van de motoren en maakt het toestel vaart. Eenmaal in de lucht merk je de snelheid niet meer. Ook van de bochten merk je minder dan je zou verwachten.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik denk zelf dat het verstandiger is om je er niet al teveel in te verdiepen en het gewoon op je af te laten komen.

Alleen even goed vooraf de handbagageregels doornemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook niet leuk dat die angst er is.. Ben blij dat ik er wat aan ga doen ;)
RégineFilange schreef:
27-07-2019 11:24
Vind het wel een beetje bijzonder dat TO zo'n beeld heeft van vliegen (of het zich afvraagt). Als vliegen zo eng zou zijn, zouden miljoenen mensen inclusief kleine kinderen het dan doen?
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
27-07-2019 11:24
Vind het wel een beetje bijzonder dat TO zo'n beeld heeft van vliegen (of het zich afvraagt). Als vliegen zo eng zou zijn, zouden miljoenen mensen inclusief kleine kinderen het dan doen?
Zo werken angsten nu eenmaal. Als iedereen achtbanen zo eng zou vinden als ik ze vind, zouden die er niet zijn.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb dat met duiken. Afschuwelijk idee, maar mensen zijn er dol op.
Alle reacties Link kopieren
Als je eenmaal op hoogte bent, merk je nauwelijks iets van het vliegen (alleen met turbulentie maar dat is a. ongevaarlijk en wordt b. duidelijk aangekondigd dmv een lampje riemen vast en vaak een mededeling van de captain).
Maar bij start en landing merk je natuurlijk wel dat je niet in een bus zit.
Gaat dan vooral om geluid, toestel moet natuurlijk in korte tijd veel snelheid krijgen en dat hoor je aan de motoren. Daarnaast ga je bij start redelijk schuin omhoog en wordt je daardoor enigszins in je stoel gedrukt. Als je eenmaal op hoogte bent valt die druk en het geluid weg, ik merk dat sommige mede passagiers daar weleens van schrikken maar dat is dus normaal.
Bij het landen moeten er vaak een aantal bochten worden gemaakt om de goede aanvlieg route te krijgen zolang je niet uit het raampje kijkt merk je dat niet zo.
Voor het landen gaat ook weer het lampje riemen aan branden: daarna is het meestal nog een kwartiertje ofzo. Op een gegeven moment hoor je dan nog iets van 'cabin crew be seated for landing' en dan is het meestal nog 5 minuten. Oja en ben start en landing gaan de lichten in het toetsel uit, ook dat is normaal.
if we all light up, we can scare away the dark...
Nee ik snap als geen ander dat je bang kunt zijn, ik durf zelf ook nagenoeg niets, maar het is toch op zich common sense dat een vliegtuig geen wilde achtbaanervaring is :P
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
27-07-2019 11:26
Ik denk zelf dat het verstandiger is om je er niet al teveel in te verdiepen en het gewoon op je af te laten komen.

Alleen even goed vooraf de handbagageregels doornemen.
Eens. Ga lekker zitten, doe de gordel om en laat het over je heen komen. Alles wordt verder voor je gedaan door de crew waarvoor vliegen net zo normaal is als autorijden. Je hoeft niets. Best fijn toch? :P
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
TO sommige mensen kunnen last van hun oren krijgen bij stijgen en dalen (last met klaren). Neem een rolletje drop oid mee. Als je ergens op kauwt, klaar je vanzelf.

Ik ben doodsbang voor achtbanen maar vliegen doe ik zonder problemen. Het enige 'probleem' wat ik ervaar, is dat ik me snel verveel. Ik neem altijd een boek of spelletje mee, ook tijdens korte vluchten.

Je kan bij de cabin crew aangeven dat je vliegen eng vindt en het je eerste keer is. Dan letten ze extra op of het goed met je gaat (althans als je met een goede maatschappij vliegt wel).
Ik word overal echt hartstikke ziek in, zelfs als ik mijn eigen auto een tunnel in moet rijden :facepalm: maar inmiddels vind ik vliegen leuk.

Bij het opstijgen pak ik de stoel voor me vast, ga onderuit zitten en kijk naar een vast punt binnen aan de bovenkant, bijvoorbeeld het exitbord. Verder moet ik me mentaal concentreren op dat ik het vliegtuig harder wil laten gaan. Ga ik me mentaal schrap zetten tegen de snelheid dan word ik misselijk. Eenmaal in de lucht is het prima.

Alleen hevige turbulentie, wanneer je een soort Frog op de kermis doet, vind ik nog steeds niet fijn, maar dat komt niet veel voor.
Als je gaat opstijgen wordt je een beetje in je stoel gedrukt dus ja je hoort en voelt dat het hard gaat. Maar het is niet vervelend. Die bochten daar merk je niks van in het vliegtuig, geeft wel mooi uitzicht uit je raampje. Dalen vind ik juist niet fijn voor m’n oren en ik denk dan altijd van hebben we een rustige landing of niet. Soms kom je best hard op de grond aan namelijk en dat is niet zo prettig. Daarnaast heb ik vooral met het landen erg last van m’n oren, bij het opstijgen wat minder. Maar ik gebruik sinds een paar jaar vliegtuig oordopjes en die helpen wel.

Het vliegtuig is een van de veiligste vervoersmiddelen maar als er iets gebeurd dan haalt het het nieuws. Als je erg bang bent zou je eventueel iets van valeriaan kunnen gebruiken als je daar rustiger van wordt. Maar echt vliegen stelt niet veel voor. Alleen turbulentie is minder. Had dat bij mijn laatste vlucht wat erger dan anders maar het was ook zo weer over.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
27-07-2019 11:15
een vliegtuig is toch niet te vergelijken met een achtbaan. Je kan het beter vergelijken met een luxe touringkar met te krappe beenruimte

Dit inderdaad. :-D

Het opstijgen vind ik het leukst, en tegelijkertijd toch altijd ook wel het spannendst. Op een leuke manier spannend dus. :-]
Daarna krijg ik dus inderdaad het touringcar gevoel.

Ik wens je een hele fijne vakantie TO. :sun: Sardinië lijkt mij supermooi!
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Ik was ook met een singlereis op Sardinië, leuk!
Ja precies het lijkt net een touringcar maar dan in de lucht. Met een touringcar gebeuren echter meer ongelukken dan met een vliegtuig.
Alle reacties Link kopieren
Bij turbulentie moet ik altijd denken aan een slechte, hobbelige weg.
Niet echt comfortabel, maar verder ongevaarlijk.

Het grootste risico is dat het fout gaat met je drinken, daarom neem ik geen rode wijn in het vliegtuig (ervaring van een vriendin :'( )
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
vrouw-92 schreef:
27-07-2019 11:28
Ik vind het ook niet leuk dat die angst er is.. Ben blij dat ik er wat aan ga doen ;)
Misschien helpt het dat je nu weet dat je eerste aannames qua beleving in ieder geval niet van toepassing zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven