Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.



Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
makreel schreef:
19-06-2019 11:41
Zeurende hoofdpijn drie tot vijf dagen per maand, hebben jullie dat ook? Hoort dat bij de overgang of is het PMS? Ik weet het niet maar ik word er wel knettergek van.
Op zijn ergst had ik 2 weken per maand hoofdpijn, soms een echte migraine. Ik moet het afkloppen maar het is nu al een tijdje rustig. Voorheen heb ik nog nooit hoofdpijn gehad.
Alle reacties Link kopieren
Swinggirl schreef:
19-06-2019 09:29
Ik zweer bij mijn magnesium voetenbadjes, zal dat ook niet iets voor jullie zijn?
Ik heb afgelopen weekend een grote familiezak van 25 kg laten komen en neem er vanaf nu elke dag een badje van.
Ik gebruik hiervoor de Regenisis magnesium.
Een voetenbadje werkt beter (zeggen ze) dan pillen, ik vind het mn heel chill om verplicht te moeten zitten :proud:
(ik heb extreem veel last van krampen in mijn voeten en onderbenen, daarvoor neem ik de magnesium. Na 1 voetenbadje is dit al over voor de 1e nacht daarna, maar beter moet ik het volhouden en dat is nu ook mijn voornemen)
Oké. Thanks, ga ik ook eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb naast een scala aan vage klachten vooral veel last van overmatig vloeien. Meestal op dag 2 van Mn menstruatie. Gebruik tampon en maandverbdand en moet toch ieder uur verschonen, soms zelfs vaker. Komt nog bij dat op Mn werk te weinig wc s zijn (verouderd overheidsgebouw) dus vaak bezet en dan moet ik een stuk verder lopen wat ik niet haal ivm doorlekken....daarnaast zitten de wasbakken buiten het toilet. Mega irritant want soms bij verschonen wil ik eerst Mn handen kunnen wassen maar dat kan weer niet met je broek op je enkels...zou op de dagen dat ik zoveel bloedverlies heb graag thuis werken maar dat is met Mn werk heel lastig. Mijn tijdelijke interim baas is een jonge vent van 34 jaar..om daarmee nou dit soort problemen te bespreken. Heb nu maar een afspraak met de bedrijfsarts gemaakt. Misschien heeft die nog tips. Iemand ervaring hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
25-06-2019 21:56
Ik heb naast een scala aan vage klachten vooral veel last van overmatig vloeien. Meestal op dag 2 van Mn menstruatie. Gebruik tampon en maandverbdand en moet toch ieder uur verschonen, soms zelfs vaker. Komt nog bij dat op Mn werk te weinig wc s zijn (verouderd overheidsgebouw) dus vaak bezet en dan moet ik een stuk verder lopen wat ik niet haal ivm doorlekken....daarnaast zitten de wasbakken buiten het toilet. Mega irritant want soms bij verschonen wil ik eerst Mn handen kunnen wassen maar dat kan weer niet met je broek op je enkels...zou op de dagen dat ik zoveel bloedverlies heb graag thuis werken maar dat is met Mn werk heel lastig. Mijn tijdelijke interim baas is een jonge vent van 34 jaar..om daarmee nou dit soort problemen te bespreken. Heb nu maar een afspraak met de bedrijfsarts gemaakt. Misschien heeft die nog tips. Iemand ervaring hiermee?
Aankaarten bij je gynaecoloog? Of er niet meer aan de hand is? Reden genoeg om je klachten serieus te nemen, het belemmert jouw dagelijks leven. Bedrijfsarts op zich een goede zet.
Vlaginvaas schreef:
25-06-2019 21:56
Ik heb naast een scala aan vage klachten vooral veel last van overmatig vloeien. Meestal op dag 2 van Mn menstruatie. Gebruik tampon en maandverbdand en moet toch ieder uur verschonen, soms zelfs vaker. Komt nog bij dat op Mn werk te weinig wc s zijn (verouderd overheidsgebouw) dus vaak bezet en dan moet ik een stuk verder lopen wat ik niet haal ivm doorlekken....daarnaast zitten de wasbakken buiten het toilet. Mega irritant want soms bij verschonen wil ik eerst Mn handen kunnen wassen maar dat kan weer niet met je broek op je enkels...zou op de dagen dat ik zoveel bloedverlies heb graag thuis werken maar dat is met Mn werk heel lastig. Mijn tijdelijke interim baas is een jonge vent van 34 jaar..om daarmee nou dit soort problemen te bespreken. Heb nu maar een afspraak met de bedrijfsarts gemaakt. Misschien heeft die nog tips. Iemand ervaring hiermee?
Ik zou een afspraak bij de gyn maken. Misschien is Novasure voor jou een optie?
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
25-06-2019 21:56
Ik heb naast een scala aan vage klachten vooral veel last van overmatig vloeien. Meestal op dag 2 van Mn menstruatie. Gebruik tampon en maandverbdand en moet toch ieder uur verschonen, soms zelfs vaker. Komt nog bij dat op Mn werk te weinig wc s zijn (verouderd overheidsgebouw) dus vaak bezet en dan moet ik een stuk verder lopen wat ik niet haal ivm doorlekken....daarnaast zitten de wasbakken buiten het toilet. Mega irritant want soms bij verschonen wil ik eerst Mn handen kunnen wassen maar dat kan weer niet met je broek op je enkels...zou op de dagen dat ik zoveel bloedverlies heb graag thuis werken maar dat is met Mn werk heel lastig. Mijn tijdelijke interim baas is een jonge vent van 34 jaar..om daarmee nou dit soort problemen te bespreken. Heb nu maar een afspraak met de bedrijfsarts gemaakt. Misschien heeft die nog tips. Iemand ervaring hiermee?
Een afspraak met gynaecologie maken. Misschien heb je een vleesboompje. Die kunnen overvloedig vloeien veroorzaken.
Om je handen te wassen voor het verschonen zou je zo'n flesje handen-wassen-zonder-water kunnen gebruiken. Is op basis van alcohol. Bij iedere drogist te koop.
Om het vloeien iets te verminderen zou je naproxen kunnen gebruiken volgens een vast schema. Heeft mij de laatste jaren van mijn menstruatie erg geholpen. De juiste dosering weet ik niet meer. Is vast op het intranet te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Sorry vergat ik te melden: ben bij de gyn geweest vorig jaar toen de klachten begonnen. Helemaal gecheckt en gelukkig geen erge zaken. Geen vleesbomen, uitstrijkje, biopt en inwendige echo was allemaal goed. De naproxen tip gebruik ik en scheelt idd wel iets. Het is de ene maand wel wat erger dan de andere. Gedoe met kleine flesjes ed zie ik niet zo zitten eigenlijk. ZIe me al naar het toilet vertrekken met een toilettas....
Alle reacties Link kopieren
Swinggirl schreef:
19-06-2019 09:26
Ik ben er ook weer eens...druk met allerlei dingen en dan komt viva een beetje als laatste (als ik echt eens niets te doen heb, en dat is zelden ;-))

Ik wil jullie een heuglijk bericht doen...ik heb ruim 1 1/2 jaar elke nacht in mijn eigen zweet gelegen, shirts uitgewrongen, bed verschoond en wat niet meer.
Gek werd ik van het nachtelijk zweten!
Maar het is voorbij...en dat komt door mijn nieuwe dekbed :yes:
Welke? Deze;https://www.swisssense.nl/4-seizoenen-dekbed-airfresh
Niet goedkoop maar elke eurocent waard!
Mijn nachten zijn weer zoals ik het graag wil, natuurlijk is er echt heel af en toe een moment (mn met dit warme weer) dat het wel even zweten is, maar dat is dus zelden.
Me happy :flirting:

Tja en verder wil het eigenlijk wel.
Dit komt mn omdat ik het opengooi over hoe ik mij voel en wat er in me omgaat.
Mijn hoofd is het ergste, daar blijft het dollen, maar mijn lief neem ik erin mee en dat kantelt veel dingen. Hij is een lieverd.
Wel heb ik hulp gezocht voor mijzelf omdat ik weer tegen mijn zelfvertrouwen aanloop, die is er weer eens niet. Ik hoop dat ik er wat aan ga hebben.
Hoi Swinggirl, ik heb (een beetje laat, maar oke..) een vraag over dat dekbed. Heb toen meteen genoteerd welke jij noemde en ben sindsdien een beetje aan het sparen voor dit dekbed. Jouw enthousiasme was aanstekelijk ;-) Maar mijn vraag is, het is een 4 seizoenen dekbed, dus ik neem aan dat het uit 2 delen bestaat die je aan elkaar vast maakt in de winter. Hoe maak je ze aan elkaar vast, drukknoopjes? Wij hebben nu een dekbed die je alleen aan de punten aan elkaar vast klikt en dat is gewoon NIET netjes in de hoes te krijgen :-( Als ik dan toch investeer, hoop ik dat het systeem van Swisssense wel beter is...
Wat ook een verschrikking is, is een zware verkoudheid in de overgang. Koude rillingen afgewisseld met een opvlieger, mijn thermostaat is echt van slag!
Ik slaap al minder goed maar met hoesten en een verstopte neus is het nog moeilijker. 's Nachts kan ik best wel aggressief voelen als iemand mijn slaap verstoort. Man die opeens hard snurkt, zoon die naar bed stommelt. Ik weet me nog in te houden, maar er komt een nacht dat iemand het zwaar gaat krijgen omdat-ie me gewekt heeft terwijl ik net sliep.
Venusss schreef:
05-07-2019 22:11
Hoi Swinggirl, ik heb (een beetje laat, maar oke..) een vraag over dat dekbed. Heb toen meteen genoteerd welke jij noemde en ben sindsdien een beetje aan het sparen voor dit dekbed. Jouw enthousiasme was aanstekelijk ;-) Maar mijn vraag is, het is een 4 seizoenen dekbed, dus ik neem aan dat het uit 2 delen bestaat die je aan elkaar vast maakt in de winter. Hoe maak je ze aan elkaar vast, drukknoopjes? Wij hebben nu een dekbed die je alleen aan de punten aan elkaar vast klikt en dat is gewoon NIET netjes in de hoes te krijgen :-( Als ik dan toch investeer, hoop ik dat het systeem van Swisssense wel beter is...
Voordat je een hoop geld voor niets gaat uitgeven:
Ik slaap nu al even onder een laken met daarop een leeg dekbedovertrek. Dat is voor mij nu precies goed!
Het is ontstaan na die hete dagen kort geleden, toen sliep ik onder/naast een ouderwets wit laken. Toen het iets koeler werd heb ik daar alleen mijn lege dekbedovertrek op gelegd, en ik ben elke avond weer verbaasd dat het niet koud is. Ik ben er heel tevreden mee. Kost je niks ;-)
Alle reacties Link kopieren
Desalniette- schreef:
08-07-2019 19:05
Voordat je een hoop geld voor niets gaat uitgeven:
Ik slaap nu al even onder een laken met daarop een leeg dekbedovertrek. Dat is voor mij nu precies goed!
Het is ontstaan na die hete dagen kort geleden, toen sliep ik onder/naast een ouderwets wit laken. Toen het iets koeler werd heb ik daar alleen mijn lege dekbedovertrek op gelegd, en ik ben elke avond weer verbaasd dat het niet koud is. Ik ben er heel tevreden mee. Kost je niks ;-)
Ik slaap bijna de hele zomer onder een lege dekbedhoes. Naast mn bed heb ik een fleecedeken liggen die ik over me heen trek als ik het koud krijg. Voor mij de ideale combinatie.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Desalniette- schreef:
08-07-2019 19:05
Voordat je een hoop geld voor niets gaat uitgeven:
Ik slaap nu al even onder een laken met daarop een leeg dekbedovertrek. Dat is voor mij nu precies goed!
Het is ontstaan na die hete dagen kort geleden, toen sliep ik onder/naast een ouderwets wit laken. Toen het iets koeler werd heb ik daar alleen mijn lege dekbedovertrek op gelegd, en ik ben elke avond weer verbaasd dat het niet koud is. Ik ben er heel tevreden mee. Kost je niks ;-)
Dat kan natuurlijk ook ;-)
Maar ons dekbed is sowieso al aan vervanging toe. Elke keer weer die ergernis dat het dekbed niet lekker in de hoes blijft zitten.....daar wil ik vanaf. Dus als ik toch al een nieuwe moet, dan liefst 1 die ook luchtig is. Lijkt me dat een dekbedhoes en laken niet voldoende is in de winter.
Wat ook onhandig is, ik weet niet meer of het aan het weer ligt of aan mezelf als ik het opeens zo warm krijg. Is dat nou een opvlieger net of komt dat omdat opeens de zon weer naar binnen schijnt na een bui?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb binnenkort een afspraak in het ziekenhuis, wilde eigenijk naar een overgangsconsulente, maar de wachtlijst hier duurde te lang, ik trek de opvliegers, nu al 3 jaar, niet meer, kan er niet door slapen. Vaak slaap ik maar 3 uur per nacht en omdat ik chronisch ziek ben, vrees ik dat dit slaaptekort mijn gezondheid ernstig kan verslechteren.

Wie weet wat ik kan verwachten van deze afspraak? Worden er altijd hormonen geadviseerd? Wie gebruikt deze? En wat zijn de bijwerken? En helpen ze echt?.
Alle reacties Link kopieren
aviv_13 schreef:
31-07-2019 16:02
Wat ook onhandig is, ik weet niet meer of het aan het weer ligt of aan mezelf als ik het opeens zo warm krijg. Is dat nou een opvlieger net of komt dat omdat opeens de zon weer naar binnen schijnt na een bui?
Heb er ook last van vrees dat het toch een soort opvliegers zijn.
Ik heb HST, het helpt prima, ben er echt heel blij mee. In verband met doorbraak bloedingen is wel de dosering wel aangepast en nu is dat voorbij
Alle reacties Link kopieren
Hier ook HST (hormoonsuppletie). Na maanden slecht slapen, soms maar 1 uur per nacht, slaap ik weer!! Ik ben zo blij. Mn slaappatroon is weer volledig normaal. En geen opvliegers meer plus minder pijnlijke stijve spieren.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik monnikspepertinctuur, dat helpt mij erg goed tegen opvliegers en ook tegen de emotionele instabiliteit.
Net na de hittegolf van vorige week begonnen de opvliegers er doorheen te komen, ik hield mijn hart vast, maar nu kalmeert het gelukkig weer.
Het enige wat ik af en toe nog heb aan opvliegerverschijnselen, sinds ik monnikspeper gebruik, is een lichte sensatie van warmte, alsof ik eventjes in de zon sta. 1 of 2 keer per dag.

Zonder (ik heb het een tijdje terug getest) heb ik 10-20 opvliegers op een dag, waarvan sommigen zo heftig waren dat ik een paar minuten lang helemaal niets meer kon en in paniek raakte, en waarvan ik 's nachts wakker werd.
Ik ben nu 2 jaar na mijn laatste menstruatie en had gehoopt dat het minder zou worden.
Sommige vrouwen kunnen 10 jaar na hun menopauze nog opvliegers houden, ik hoop niet dat ik daarbij hoor, want ik weet niet of het verstandig is dit middel 10 jaar te gebruiken.
nounou
Venusss schreef:
05-07-2019 22:11
Hoi Swinggirl, ik heb (een beetje laat, maar oke..) een vraag over dat dekbed. Heb toen meteen genoteerd welke jij noemde en ben sindsdien een beetje aan het sparen voor dit dekbed. Jouw enthousiasme was aanstekelijk ;-) Maar mijn vraag is, het is een 4 seizoenen dekbed, dus ik neem aan dat het uit 2 delen bestaat die je aan elkaar vast maakt in de winter. Hoe maak je ze aan elkaar vast, drukknoopjes? Wij hebben nu een dekbed die je alleen aan de punten aan elkaar vast klikt en dat is gewoon NIET netjes in de hoes te krijgen :-( Als ik dan toch investeer, hoop ik dat het systeem van Swisssense wel beter is...
Ik heb inmiddels al ruim een jaar een zomerdekbed van bamboe. Hier slaap ik ook in de winter onder. Bovendien kan het zo de wasmachine en droger in. Ik zweette me kapot onder m'n normaal zo favoriete donsdekbed.
Gisselle schreef:
01-08-2019 13:45
Ik heb binnenkort een afspraak in het ziekenhuis, wilde eigenijk naar een overgangsconsulente, maar de wachtlijst hier duurde te lang, ik trek de opvliegers, nu al 3 jaar, niet meer, kan er niet door slapen. Vaak slaap ik maar 3 uur per nacht en omdat ik chronisch ziek ben, vrees ik dat dit slaaptekort mijn gezondheid ernstig kan verslechteren.

Wie weet wat ik kan verwachten van deze afspraak? Worden er altijd hormonen geadviseerd? Wie gebruikt deze? En wat zijn de bijwerken? En helpen ze echt?.
Vond de overgangsconsulente niet erg zinvol eigenlijk. Ze mag geen echte medicatie voorschrijven en komt dan met een homeopatisch product en yoga. Het homeopatische product werkte voor mij niet en yoga ben ik niet eens aan begonnen omdat dat gewoon mijn ding niet is.

Van de gyneacoloog krijg je tenminste échte medicatie die ook nog werkt. Ik heb tibolinia geslikt maar ik slik het met mate en alleen in periodes dat het me slecht gaat. De winter bijv. Het wordt in eerste instantie afgeraden bij hormonale borstkanker, maar kwaliteit van leven is uiteindelijk een doorslaggevende factor.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
01-08-2019 13:45
Ik heb binnenkort een afspraak in het ziekenhuis, wilde eigenijk naar een overgangsconsulente, maar de wachtlijst hier duurde te lang, ik trek de opvliegers, nu al 3 jaar, niet meer, kan er niet door slapen. Vaak slaap ik maar 3 uur per nacht en omdat ik chronisch ziek ben, vrees ik dat dit slaaptekort mijn gezondheid ernstig kan verslechteren.

Wie weet wat ik kan verwachten van deze afspraak? Worden er altijd hormonen geadviseerd? Wie gebruikt deze? En wat zijn de bijwerken? En helpen ze echt?.
Ik gebruik al een tijdje, ik denk 1,5 jaar, het hormoon Progynova. Via de gynaecoloog gekregen ivm (nachtelijke) opvliegers. Het helpt fantastisch goed. Aan het begin nam ik het elke dag. Na een week of 2 à 3 namen de opvliegers af en sliep ik veel beter. Toen ben ik een poosje om de dag gaan slikken en nu 1x in de 3 dagen. Ik krijg een herinnering via mijn mobiel. Het middel bevat oestrogeen en kan volgens mij geen kwaad. Ik heb er over gelezen en zie weinig risico's. Wel leek het me verstandig om het zo weinig mogelijk te nemen en ben ik dus gaan uitproberen om het niet elke dag te slikken. Ik voel me er verder goed bij en heb totaal geen klachten. Ik kreeg op mijn 50e ook nog mijn 4e mirena spiraal en heb dus ook al jaren geen bloedingen. Ik ben nu 51 en rol er op deze manier lekker doorheen, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder, tante en oma stopten al met menstrueren voor hun 45.
Ik ben 40 en sinds 3 jaar is mijn cyclus aan het rommelen, vaak maar 24 dagen ipv 28. Buiten wat hartkloppingen en veel meer vloeien (of juist minder) heb ik (nog?) geen andere klachten.
Hoe lang duurde deze verkorte cyclus bij jullie? Kan dit nog jaren aanhouden?
In ieder geval zou ik een langere cyclus zeer op prijs stellen...
Alle reacties Link kopieren
FarFarAway schreef:
12-08-2019 12:39
Mijn moeder, tante en oma stopten al met menstrueren voor hun 45.
Ik ben 40 en sinds 3 jaar is mijn cyclus aan het rommelen, vaak maar 24 dagen ipv 28. Buiten wat hartkloppingen en veel meer vloeien (of juist minder) heb ik (nog?) geen andere klachten.
Hoe lang duurde deze verkorte cyclus bij jullie? Kan dit nog jaren aanhouden?
In ieder geval zou ik een langere cyclus zeer op prijs stellen...

Bij mij ging het van 28/29 dagen naar 24 dagen, en toen naar 20/21 dagen. Dat heeft meer dan 5 jaar geduurd, toen bleef het af en toe wat langer weg en pas na 7 jaar stopte het.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
12-08-2019 13:00
Bij mij ging het van 28/29 dagen naar 24 dagen, en toen naar 20/21 dagen. Dat heeft meer dan 5 jaar geduurd, toen bleef het af en toe wat langer weg en pas na 7 jaar stopte het.

Dan ben ik misschien al bijna in de helft :-]
Ik vind iedere 24 dagen 5 dagen ongesteld zijn echt veel. Als het ooit 20 dagen wordt hoop ik dat dat maar een hele korte periode is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven