Woedeaanval vriend

02-08-2019 16:19 261 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn vriend kan soms enorm boos worden en alle controle verliezen, het komt voor mij dan onverwacht.
De laatste keer hadden we een gesprek waar ik niet positief reageerde op zijn idee.
Ik was geïrriteerd omdat we het al eens eerder hadden besproken en ik toen ook al had aangegeven dat ik dat niks vond. Mijn toon was defensief waardoor hij totaal flipte. Schreeuwen, met spullen gooien, woedend de deur uit en met piepende banden weggereden. Ik stond erbij en ik keek ernaar. Vervolgens kwam hij terug en schreeuwde nog wat en ging weer weg.
Ik heb toen gezegd dat als hij zo weggaat en wegblijft de relatie wat mij betreft voorbij is. Ik vind dit echt onvolwassen (tokkie)gedrag.
Uiteindelijk is hij teruggekomen en hebben we beide zeer geëmotioneerd gepraat. De welbekende rode knoppen vanuit de jeugd zijn ingedrukt en dat doet pijn.
Onze relatie is op alle vlakken superfijn, we zijn dolverliefd op elkaar en zien echt een toekomst samen.
Alleen deze uitbarstingen die af en toe voorkomen, trek ik slecht. Hij zegt dan dat hij mijn toon en negatieve houding soms niet trekt. (Dit is overigens maar zelden het geval).
Dat mag natuurlijk en daar ga ik ook zeker op letten, maar dan nog vind ik zijn reactie buiten proportie. Ik weet (en hij ook) dat zijn woedeuitbarsting weinig met mij te maken heeft, maar ik merk dat ik toch een beetje bang word om mezelf te kunnen zijn. Soms kan ik alles stom vinden of ben ik mopperig omdat ik ongesteld moet worden oid, maar het overgrote deel ben ik gewoon opgewekt en vrolijk.
Hoe ga ik hier mee om? Overdrijf ik dat ik het buiten proportie vind?
anoniem_8866 wijzigde dit bericht op 03-08-2019 09:55
0.28% gewijzigd
Ruby-Ann schreef:
02-08-2019 16:56
Het gekke is dat hij er nadien juist meer last van heeft dan ik.
Heeft hij ook ergens online op zn minst een anoniem topic geopend om zn hart te luchten dan? Of is hij er al overheen en zit hij te netflixen of is met zn vrienden de hort op? Hoe merk je dan dat hij er meer last van heeft dan jij?
Ruby-Ann schreef:
02-08-2019 16:56
Het gekke is dat hij er nadien juist meer last van heeft dan ik.
Hij sluit zich af terwijl ik juist weer nader tot elkaar wil komen en het gebeuren achter ons wil laten.
Dan voelt het voor mij bijna alsof ik het heb gedaan. Ik zeg niet dat hij dat zegt, maar zo voelt het dan.
Dit is toch super naar! Je verdient veel beter dan dit. Hij lijkt te manipuleren, want hij trekt op een nare manier het boetekleed aan terwijl hij er juist voor zou moeten zorgen dat jullie weer nader tot elkaar komen.
Het is een vorm van emotionele mishandeling. Erg onaantrekkelijk en ik hoop dat je dat ook ziet!
Hij lijkt nergens het zelfinzicht te hebben dat dit niet kan..

Hij mag zijn jeugd trauma's eerst gaan oplossen, dat zou hij niet op jou mogen af reageren.
Het is in dit geval wel echt zo zwart/wit! Dit is echt heel ongezond gedrag en dat gaat niet veranderen. Hoelang heb jij in therapie gezeten uit eigen vrije wil? Vast ook niet zomaar een jaartje... En jouw vriend wil het nog niet eens..
Alle reacties Link kopieren
Ruby-Ann schreef:
02-08-2019 16:56
Het gekke is dat hij er nadien juist meer last van heeft dan ik.
Hij sluit zich af terwijl ik juist weer nader tot elkaar wil komen en het gebeuren achter ons wil laten.
Dan voelt het voor mij bijna alsof ik het heb gedaan. Ik zeg niet dat hij dat zegt, maar zo voelt het dan.
Dat is ook de bedoeling hehe!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ruby-Ann schreef:
02-08-2019 17:03
Hij werkt al jaren aan zichzelf, doet veel aan persoonlijke ontwikkeling.
Het beeld wat hier nu op basis van 1 verhaal geschetst wordt van hem is wel heel negatief.
Ook ik had ooit woedeuitbarstingen, dan ben ik dus ook een psychopaat (geweest)?
Je hoeft geen psychopaat te zijn om bij een psycholoog terecht te komen, dus dat is raar dat je dat zegt
Niemand zegt hier ook dat vriend een psychopaat is, wel dat ie hulp nodig heeft om wat met die aanvallen te doen. Kennelijk kan hij dat niet alleen, hoe hard hij ook 'aan zichzelf werkt'. In ieder geval heeft dat werken nog weinig opgeleverd.
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
Alle reacties Link kopieren
Dat is zeker een goeie tip, sterker nog, heb na de eerste keer ook gezegd dat ik vind dat hij hier iets mee moet.
Vond ie zelf ook. Maar het ligt wel bij hem om hier actie in te ondernemen.
mevrouwiglesias schreef:
02-08-2019 16:57
Nou Ruby-Ann het is denk ik inmiddels wel duidelijk dat jullie hier iets mee moeten. Ga op een rustig tijdstip het gesprek met hem aan. Vertel dat therapie voor de woedeaanvallen jou heel erg heeft geholpen en dat je heel graag wilt dat hij er ook vanaf komt. Dat is beter voor jullie beiden, zeker als er ook ooit nog eens kinderen komen. :-)).
Alle reacties Link kopieren
Ruby-Ann schreef:
02-08-2019 16:33
Wat ik moeilijk vind, is dat hij het niet zo erg lijkt te vinden als ik. Als ik zeg dat ik zijn reactie buiten proportie vind en dat ik hier niet tegen kan, zegt hij dat voor hem hetzelfde geldt wat betreft mijn houding als ik negatief of defensief ben.
Ik heb gezegd dat hij dus blijkbaar graag een vriendin wil die hem naar de mond praat en op alles ja en amen zegt. Maar hij zegt dat ie dat niet wil.
Oh dan zou ik hier echt klaar mee zijn. Hij legt het compleet buiten zichzelf.
Dit gaat nooit veranderen zo.
Jullie relatie gaat inderdaad niet op alle fronten goed. En hij is geen lot uit de loterij. Bepaald niet.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
02-08-2019 16:38
Nou, dan heb je toch je antwoord? Hij ziet er zelf absoluut geen kwaad in, stelt zijn buitenproportionele woede gelijk aan jouw tegenspraak en zal er dus echt niks aan gaan veranderen. Dus dat wordt óf ieder woord op een goudschaaltje leggen en vooral heel lief blijven lachen, óf zo nu en dan een peuterdriftbui van een volwassen vent moeten aanschouwen.
En zelfs dan hè. Ook lief lachen kan soms helemaal fout zijn....
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
doornroosje9 schreef:
02-08-2019 16:55
Al vind je elke week alles stom. Maakt echt niets uit, woedeaanvallen horen totaal niet thuis in relaties, punt.
ik heb liever wat vuurwerk OVER EN WEER (dus niet wat to beschrijft) dan wat gezuig en gemopper. Daar word ik echt nerveus van, van buiig gedrag en geen duidelijk iets maar wel negatief.
Ieder zijn ding, de een blert en gooit wat en de ander gaat wat zitten mopperen. Hier in huis drie mensen die graag blèren en gooien en eentje die er erg om moet lachen.
Het-groepje schreef:
02-08-2019 17:08
ik heb liever wat vuurwerk OVER EN WEER (dus niet wat to beschrijft) dan wat gezuig en gemopper. Daar word ik echt nerveus van, van buiig gedrag en geen duidelijk iets maar wel negatief.
Ieder zijn ding, de een blert en gooit wat en de ander gaat wat zitten mopperen. Hier in huis drie mensen die graag blèren en gooien en eentje die er erg om moet lachen.
Maar het gaat wel over wat TO beschrijft en Doornroosje gaat daar ook van uit. Niet vanuit jouw gezellige twistgezinnetje.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees
vrijdag 2 augustus 2019 16:57
Ik hoop niet dat je al samenwoont met die psychopaat.
Grobbekuiken_ schreef:
02-08-2019 17:05
Je hoeft geen psychopaat te zijn om bij een psycholoog terecht te komen, dus dat is raar dat je dat zegt
Niemand zegt hier ook dat vriend een psychopaat is, wel dat ie hulp nodig heeft om wat met die aanvallen te doen. Kennelijk kan hij dat niet alleen, hoe hard hij ook 'aan zichzelf werkt'. In ieder geval heeft dat werken nog weinig opgeleverd.
Alle reacties Link kopieren
Ruby-Ann schreef:
02-08-2019 17:06
Dat is zeker een goeie tip, sterker nog, heb na de eerste keer ook gezegd dat ik vind dat hij hier iets mee moet.
Vond ie zelf ook. Maar het ligt wel bij hem om hier actie in te ondernemen.
Dus als hij dat niet doet, kijk jij rustig toe?
Jij kan ook actie ondernemen hoor. Uitmaken is voor jou geen optie, je kan de keuze dus bij hem leggen: of hij doet er iets aan, of doei.

Mijn moeder heeft het ook ooit bij mijn vader gedaan: of de AA of einde relatie. Bleek dat mijn vader zijn huwelijk hem toch meer waard was dan de alcohol...

Ben jij meer waard dan zijn uitbarstingen?
Grobbekuiken_ schreef:
02-08-2019 17:02
Doet ie goed dan.
Hij gaat mokken (zo zie ik dat afsluiten maar even), jij kan daar dan weer niet goed tegen en gaat het dan baggatelliseren (dat doe je door hem te verdedigen want rode knoppen en jeugd dus...) en het goed maken. Zonder dat ie ook maar een poot hoeft uit te steken.
Ja, zo hoeft hij niet te veranderen want jij (TO) verandert wel.
Alle reacties Link kopieren
Ruby-Ann schreef:
02-08-2019 17:10
Madeliefjees
vrijdag 2 augustus 2019 16:57
Ik hoop niet dat je al samenwoont met die psychopaat.
Oh, ja, die. Die heeft wel meer vreemde uitspraken :)
Jammer dat je alleen uit deze ene post haalt dat we dat allemaal bedoelen, dat is namelijk niet zo.

Weet je, jij weet hoe het is om die aanvallen te hebben, je hebt hulp gezocht en dat heeft iets goeds opgeleverd.
Hoe kan het dan dat je hém steeds halfslachtig verdedigd? Dit moet je toch helemaal niet willen, wetende wat die woede kan doen.
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
Alle reacties Link kopieren
**
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 02-08-2019 17:14
Reden: Dubbel
0.00% gewijzigd
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
Lucifer2018 schreef:
02-08-2019 17:09
Maar het gaat wel over wat TO beschrijft en Doornroosje gaat daar ook van uit. Niet vanuit jouw gezellige twistgezinnetje.
Wat een nare laatste zin zeg.
Er wordt gesteld dat woede aanvallen niet thuis horen in relaties , dat weerspreek ik. In deze relatie triggeren ze elkaar niet op de goede manier.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat ook prima, heus. Samen ruziën en bleren heb ik geen moeite mee.
Maar ineens uit elkaar spatten en keihard schreeuwen, met spullen gooien en woest de deur uitlopen vind ik toch iets anders.
Het-groepje schreef:
02-08-2019 17:08
ik heb liever wat vuurwerk OVER EN WEER (dus niet wat to beschrijft) dan wat gezuig en gemopper. Daar word ik echt nerveus van, van buiig gedrag en geen duidelijk iets maar wel negatief.
Ieder zijn ding, de een blert en gooit wat en de ander gaat wat zitten mopperen. Hier in huis drie mensen die graag blèren en gooien en eentje die er erg om moet lachen.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
02-08-2019 17:03
Waarom mag je wel uiten met mopperen en niet met schreeuwen, ik vind beide negatief en niet aardig.
Ik persoonlijk word heel erg nerveus van gemopper en zo'n negatieve sfeer waarop je net zo goed op eieren moet lopen, heb liever wat geschreeuw.

Oh ik vind mopperen altijd zo lekker... :$ Maar dat zeg ik er dan wel bij, ik wil even mopperen. En na een half uurtje mopperen zeg ik "dank je wel", ben ik alles kwijt en helemaal opgelucht en gewoon weer vrolijk. Gaat trouwens in het algemeen wel over externe factoren en niet over partner. Werk, een stom gesprek bij de tandarts, een postbode die doorrijdt, dat soort gemopper.
Alle reacties Link kopieren
Ruby-Ann schreef:
02-08-2019 16:47
Ik zou natuurlijk juist degene moeten zijn die zegt in zo'n bui dat hij weg kan blijven en pas weer terug hoeft te komen als hij is afgekoeld. Maar ik vind het echt vreselijk om zo in woede uit elkaar te gaan.
Vroeger (lees meer dan 10 jaar geleden) had ik ook last van zulke woedeuitbarstingen. Kon helemaal doordraaien om niets, hier ben ik voor in therapie geweest en sindsdien is dat eigenlijk nooit meer gebeurd.
Als ik hem dan zo tekeer zie gaan, dan weet ik hoe dat voelt, die onmacht.
Ongeacht of het redelijk is, maar ik denk dat ikzelf daarom zo rustig kan blijven.
Ik begrijp niet zo erg wat nu je probleem is.

Aan de ene kant loop je te klagen, aan de andere kant loop je alles wat hij doet goed te praten en met de mantel der liefde te bedekken.

Ik zou zo zeggen lekker blijven genieten van zijn aanvallen de komende 50 jaar en houd er rekening mee dat dit nog wel eens erger kan gaan worden inclusief fysiek geweld.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Weet ik hoor, ik haal ook veel uit de reacties.
Ik denk dat ik hem verdedig omdat ik snap waar het vandaan komt. Dat ga ik hier niet uiteenzetten omdat dit privé is uiteraard.
Ik wil iemand niet dwingen om aan wat dan ook te werken, het moet uit hemzelf komen vind ik. En het heeft ook geen zin anders.
Bovendien heb ik hem al min of meer gedwongen de bewuste avond dat als hij op deze manier wegging, de relatie wat mij betreft over was.
Hij is toen teruggekomen en gebleven, maar ook daarna aangegeven dat hij daar heel veel moeite mee heeft, dat ik hem hiertoe heb 'gedwongen'.
Grobbekuiken_ schreef:
02-08-2019 17:13
Oh, ja, die. Die heeft wel meer vreemde uitspraken :)
Jammer dat je alleen uit deze ene post haalt dat we dat allemaal bedoelen, dat is namelijk niet zo.

Weet je, jij weet hoe het is om die aanvallen te hebben, je hebt hulp gezocht en dat heeft iets goeds opgeleverd.
Hoe kan het dan dat je hém steeds halfslachtig verdedigd? Dit moet je toch helemaal niet willen, wetende wat die woede kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ruby-Ann schreef:
02-08-2019 17:22
Weet ik hoor, ik haal ook veel uit de reacties.
Ik denk dat ik hem verdedig omdat ik snap waar het vandaan komt. Dat ga ik hier niet uiteenzetten omdat dit privé is uiteraard.
Ik wil iemand niet dwingen om aan wat dan ook te werken, het moet uit hemzelf komen vind ik. En het heeft ook geen zin anders.
Bovendien heb ik hem al min of meer gedwongen de bewuste avond dat als hij op deze manier wegging, de relatie wat mij betreft over was.
Hij is toen teruggekomen en gebleven, maar ook daarna aangegeven dat hij daar heel veel moeite mee heeft, dat ik hem hiertoe heb 'gedwongen'.

Hopla! En wéér legt ie het bij jou neer en ziet zelf niet in wat ie nou fout doet. Jouw schuld!
Die gaat hier dus niks aan/mee doen, behalve gewoon weer ontploffen.
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
Alle reacties Link kopieren
Ruby-Ann schreef:
02-08-2019 17:22
Bovendien heb ik hem al min of meer gedwongen de bewuste avond dat als hij op deze manier wegging, de relatie wat mij betreft over was.
Hij is toen teruggekomen en gebleven, maar ook daarna aangegeven dat hij daar heel veel moeite mee heeft, dat ik hem hiertoe heb 'gedwongen'.
Hij lijkt “ some serious issues” te hebben. Persoonlijk zou het voor mij een mega afknapper zijn, de woede uitbarsting en ook zijn reactie erna.
Hij schiet in kleuterverdedigingsgedrag.
Ruby-Ann schreef:
02-08-2019 17:17
Ik vind dat ook prima, heus. Samen ruziën en bleren heb ik geen moeite mee.
Maar ineens uit elkaar spatten en keihard schreeuwen, met spullen gooien en woest de deur uitlopen vind ik toch iets anders.
het is meestal niet zo zwart wit, jij zal er ook een aandeel in hebben maar feit dat hij ontploft betekent dat die relatie niet het beste in jullie doet ontwaken
Ruby-Ann schreef:
02-08-2019 16:56
Het gekke is dat hij er nadien juist meer last van heeft dan ik.
Hij sluit zich af terwijl ik juist weer nader tot elkaar wil komen en het gebeuren achter ons wil laten.
Dan voelt het voor mij bijna alsof ik het heb gedaan. Ik zeg niet dat hij dat zegt, maar zo voelt het dan.
Doodzwijgen?
Alle reacties Link kopieren
Oké, je wil niemand dwingen om aan zichzelf te werken? Dat kan maar dan blijf je in deze situatie zitten met hem. Je wil de relatie niet beëindigen en hem niet dwingen. Jij wil geen actie ondernemen in dit verhaal dus wordt het niet klagen maar dragen.
Ruby-Ann schreef:
02-08-2019 17:03
Hij werkt al jaren aan zichzelf, doet veel aan persoonlijke ontwikkeling.
Het beeld wat hier nu op basis van 1 verhaal geschetst wordt van hem is wel heel negatief.
Ook ik had ooit woedeuitbarstingen, dan ben ik dus ook een psychopaat (geweest)?
Hoe was hij vroeger, voor hij aan zichzelf ging werken? Pleegde hij toen moorden als hij het ergens niet mee eens was?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven