For every beautiful girl.....

03-08-2019 09:56 334 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben waarschijnlijk allemaal wel eens gehoord van de uitspraak 'For every beautiful girl, a man exists who is tired of f*cking her".

Deze stelling is eigenlijk een variant of uitwerking van wat binnen de economie bekend werd als de marginalistische revolutie. In de ouderwetse, 'klassieke' economie, zoals belichaamd door zowel de 'linkse' Karl Marx als de 'rechtse' Adam Smith (o.a.) was waarde objectief. Deze denkers waren geobsedeerd door de zoektocht naar de 'werkelijke' prijs. Tegenwoordig realiseren we ons dat waarde subjectief is en afhangt van de voorkeuren van specifieke individuen.

Een van de voorbeelden van het subjectivisme binnen de economie is de wet van afnemend marginaal nut. Voor onze eerste tv hebben we het meest over, maar onze tweede tv is meer een luxe-artikel voor onze slaapkamer en vertegenwoordigt een lagere waarde dan de eerste. Een derde tv staat mogelijk vooral in de weg.

We zien nu de koppeling met de titel van het topic. De eerste paar keren doen we alles om een mooie vrouw het bed in te krijgen. Maar na een relatie van vijf jaar, blijven we liever het einde van de wedstrijd kijken terwijl ze in sexy lingerie langsloopt om ons te verleiden.

De oplossing voor dit psychologische fenomeen, die ook wordt aangedragen in verschillende academische boeken op het gebied van geluk en 'positive psychology', is het variëren van je ervaringen. Je gaat niet tien keer naar dezelfde film, maar geniet iedere keer van een film die je voor het eerst ziet. En je gaat uberhaupt niet elke zaterdag naar de film, maar ook wel eens naar het museum. Toegepast op seks en relaties, zouden we veel vaker van partner moeten wisselen (In een andere discussie hadden we het al over het risico's op soa's.... die invalshoek laat ik even buiten de OP, al kan het in de discussie alsnog worden meegenomen natuurlijk).

We zien in onze maatschappij een voorzichtige trend in de richting van polygamie. We hebben Tinder, er zijn parenclubs, etc. Maar ten eerste wordt deze trend nog niet door iedereen omarmd. Zeker parenclubs zijn nog iets voor een voorhoede van seksuele avonturiers. Ten tweede gaat om het om seks binnen een wel heel erg seksuele context, waardoor juist de intimiteit en de gezelligheid wat op de achtergrond raken.

Stel je voor dat er twee studievriendinnen zijn die het heel gezellig vinden om met elkaar en hun mannen koffie te drinken. Laten we voor het gemak even aannemen dat alle vier een gelijke 'objectieve' aantrekkelijkheid hebben. In onze huidige samenleving is het nog steeds zo dat V1 en M1 met elkaar naar huis gaan en V2 en M2 eveneens. Terwijl we vanuit de economie weten dat mensen veel liever met elkaars partner naar huis zouden gaan. (Of misschien wel allemaal met elkaar, zie mijn topic over driehoeksrelaties in de Relatie-pijler). In de jaren 70 had je wel van die autosleutel-feestjes (je trok dan een autosleutel uit een stapel en ging mee met de bijbehorende man, maar dat heeft nooit doorgezet. Nogmaals: misschien omdat de nadruk te veel lag op platte seks en een uitgaanscontext en te weinig op gezelligheid en ontspanning.

Wat denken jullie?

Het zou leuk zijn als partnerruil meer onderdeel werd van de mainstream-cultuur.

Totaal aantal stemmen: 154

Overwegend eens (24%)
Overwegend oneens (76%)
Ik ga lekker met mijn eigen vent naar huis, dat denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Wat een semiwetenschappelijk gezwam: gesublimeerde mannelijke geslachtsdrift.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk makkelijk meerdere keren dezelfde film eigenlijk. En heb nog nooit met een ander mee naar huis gewild.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het fijn om met mijn man mee naar huis te gaan en hij met mij. Daarom zijn we al jaren samen, naar volle tevredenheid.
Ik denk dat je iets fout doet als meerdere keren seks met dezelfde persoon als dezelfde film kijken voelt. En dan doel ik op je skills.
Alle reacties Link kopieren
Orpheus13 schreef:
03-08-2019 09:56
We zien in onze maatschappij een voorzichtige trend in de richting van polygamie.

Nee hoor. En je betoog heeft ook in de verste verte niets met polygamie te maken. Of begrijp ik het niet goed en pleit je voor huwelijken tussen meer dan twee mensen?
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
03-08-2019 10:05
Ik denk dat je iets fout doet als meerdere keren seks met dezelfde persoon als dezelfde film kijken voelt. En dan doel ik op je skills.

En dit.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
03-08-2019 10:05
Ik denk dat je iets fout doet als meerdere keren seks met dezelfde persoon als dezelfde film kijken voelt. En dan doel ik op je skills.
Niet op haar skills?
julius schreef:
03-08-2019 10:08
Niet op haar skills?
Hij denkt het bij iedere vrouw nodig is dus in dit geval ga ik voor zijn skills.
Alle reacties Link kopieren
Orpheus13 schreef:
03-08-2019 09:56
Zeker parenclubs zijn nog iets voor een voorhoede van seksuele avonturiers.
[...]
Wat denken jullie?
Dat je een hoop aannames verpakt, waarbij me deze vooral even opviel, in een pseudowetenschappelijk betoog, alleen maar om jouw standpunt ("polyamorie/polygamie is leuk, en als je het monogaam bij één partner wilt houden ben je saai") te verkondigen. Had een stuk korter én helderder gekund, dat denk ik.
En nee, ik ben het niet met je eens. De enige trend is dat eigen persoonlijke seksuele voorkeuren steeds beter kunnen bestaan naast de geldende mainstream.
tia.dalma wijzigde dit bericht op 03-08-2019 10:16
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@yellow: Die snap ik niet....
Alle reacties Link kopieren
Tia.Dalma schreef:
03-08-2019 10:13
Dat je een hoop aannames verpakt, waarbij me deze vooral even opviel, in een psuedowetenschappelijk betoog, alleen maar om jouw standpunt ("polyamorie/polygamie is leuk, en als je het monogaam bij één partner wilt houden ben je saai") te verkondigen. Had een stuk korter én helderder gekund, dat denk ik.
En nee, ik ben het niet met je eens. De enige trend is dat eigen persoonlijke seksuele voorkeuren steeds beter kunnen bestaan naast de geldende mainstream.
@Tia: ik heb zeker niet betoogd dat je saai bent als je het bij een partner wilt houden!

Uiteraard had mijn topic korter gekund, maar ik denk dat het leuk en nuttig is om mijn stelling een beetje in te leiden en aan te kleden. Anders komt het zo uit de lucht vallen.
anoniem_388474 wijzigde dit bericht op 03-08-2019 10:17
0.44% gewijzigd
Ik heb 30 jaar een monogame relatie gehad met mijn man en het was nooit saai, ook niet op seksueel gebied. Nu hij overleden is voelt het alsof ik het einde van de film gemist heb.
Orpheus13 schreef:
03-08-2019 10:13
@yellow: Die snap ik niet....
Als je een beetje leuke seks hebt samen gaat het iedere keer anders en is het in mijn ogen absoluut niet te vergelijken met meerdere keren dezelfde film kijken.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
03-08-2019 10:17
Ik heb 30 jaar een monogame relatie gehad met mijn man en het was nooit saai, ook niet op seksueel gebied. Nu hij overleden is voelt het alsof ik het einde van de film gemist heb.
:hug: :redrose:
Alle reacties Link kopieren
@Blondie: dat is naar om te horen. Maar fijn dat jullie zo'n bijzondere band hebben gedeeld.
Ben in mijn eentje op vakantie, massa's mooie mannen en veel te veel gelegenheid en vriend zou er nooit achter komen.

Weet je wat ik doe? Sexting met m'n eigen vent en hem waanzinnig missen. Heb echt totaal geen interesse om het met een ander te doen en ga straks met plezier weer naar huis om alles te doen wat we naar elkaar gestuurd hebben.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
03-08-2019 10:07
Nee hoor. En je betoog heeft ook in de verste verte niets met polygamie te maken. Of begrijp ik het niet goed en pleit je voor huwelijken tussen meer dan twee mensen?
Ik bedoel polygamie in bioloische zin, dus meerdere sekspartners hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hier een relatie van 20+-jaren. En ja, dan wordt sex gewoontjes.
Begrijp mij niet verkeerd. Het is lekker, bekend, vertouwd.
Maar ook wel wat voorspelbaar. Soms is dat juist het lekkere er aan. Je kent elkaar, weet wat men wil, maar weet ook dat men krijgt wat men wil.
Na zoveel jaten was bij ons het gemis van het verleiden en verleidt worden. Het flirten, de begeerte...

Wij zijn samen op ontdekking gegaan.
En zijn zo gaan swingen, wat uit liep op een soort 4-hoek ( ik heb op je andere topic iets meer inhoudelijk gereageerd).

Ik zou het zelf fijn vinden als men hier niet zo geheimzinnig over hoefde te doen.
Ahoewel, dat " verbodene"/ stiekeme, geheimpje van ons 4-en, had ook wel wat.
Maar soms zou ik er wel eens gewoon open over willen praten.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
fluttershy schreef:
03-08-2019 10:24
Ben in mijn eentje op vakantie, massa's mooie mannen en veel te veel gelegenheid en vriend zou er nooit achter komen.
Jij hebt het ook over vreemdgaan, stiekem gedoe, etc.

Maar kijk naar mijn voorbeeld van de twee stelletjes die het goed met elkaar kunnen vinden. Twee vriendinnen die met een wijntje giechelen en speculeren over hoe het zou zijn om een keertje te ruilen. Of op vakantie een keer wakker te worden met zijn vieren in plaats van ongezellig ieder naar de eigen kamer te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Orpheus13 schreef:
03-08-2019 10:15
@Tia: ik heb zeker niet betoogd dat je saai bent als je het bij een partner wilt houden!

Uiteraard had mijn topic korter gekund, maar ik denk dat het leuk en nuttig is om mijn stelling een beetje in te leiden en aan te kleden. Anders komt het zo uit de lucht vallen.
Ha, Thierry B.! Jij ook hier? :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al wat ouder, boven de 50, seks heb ik nooit met iemand anders dan mijn eigen partner gehad, nooit nieuwsgierig naar een ander geweest ook. Ja de seks is vaak hetzelfde, maar wat orgasmes betreft erg doeltreffend en voor mij bevredigend genoeg. Bijkomend voor of nadeel is dat seks op latere leeftijd nog steeds een behoefte is, of kan zijn, maar de jacht ernaar is wel een stuk verminderd, of lukt gewoon niet meer spontaan. Platte seks is voor heel veel mensen ook niet weggelegd, net als een open relatie. Waar dat aan ten grondslag zou liggen weet ik ook niet, ben zelf gelukkig in mijn saaie 1 op 1 relatie.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Al na een paar regels begon het over te komen als bij elkaar geraapt gezwam, dus niet verder gelezen.

Maar dit is een man op het Viva Forum, dus de samenvatting zal wel zijn:

"Ik wil neuken, wehhhh"
Orpheus13 schreef:
03-08-2019 10:28
Jij hebt het ook over vreemdgaan, stiekem gedoe, etc.

Maar kijk naar mijn voorbeeld van de twee stelletjes die het goed met elkaar kunnen vinden. Twee vriendinnen die met een wijntje giechelen en speculeren over hoe het zou zijn om een keertje te ruilen. Of op vakantie een keer wakker te worden met zijn vieren in plaats van ongezellig ieder naar de eigen kamer te gaan.
Waarom is het ongezellig als ieder naar hun eigen kamer gaat? Het ligt er maar net aan hoe gezellig je het samen maakt. Partnerruil zou sowieso al niks voor mij zijn omdat ik iemand echt aantrekkelijk moet vinden om er seks mee te willen hebben en dat vind ik niet zo snel. Ik heb het idee bij partnerruil dat mensen het niet zo nauw nemen. Als er maar een gat in zit of andersom als het maar een pik heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven