Werk & Studie alle pijlers

Hoe 'laagdrempelig' solliciteren?

06-08-2019 13:36 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Titel klinkt misschien negatief, maar zo is het niet. Ik ben reeds afgestudeerd als HBO-verpleegkundige, zit nu thuis om te revalideren van een ongeluk en wil graag gaan beginnen met solliciteren.

Ooit heb ik gesolliciteerd om mijn opleiding duaal te vervolgen in een academisch ziekenhuis. Dit is dan ook mijn enige ervaring met een sollicitatieprocedure. Voor stages en gesprekken hiervoor werd ik meteen aangenomen, zonder een officiële procedure in te gaan.

Nu is de arbeidsmarkt zeer gunstig voor net afgestudeerde HBO-v-ers en zie ik al maandenlang een aantal vacatures die mij leuk lijken. Omdat ik nog niet precies weet wat ik wil, zou ik graag laagdrempelig op meerdere vacatures willen reageren. Ik heb bijvoorbeeld al een meeloopdag gepland staan, zonder überhaupt een brief te hoeven schrijven of op gesprek te komen, dat zal misschien dan later komen.

IK ben dus behoorlijk bleu in solliciteren, maar wordt aan alle kanten gerekruteerd. Echter vraag ik mij nu af in hoeverre het 'normaal' is om geen motivatiebrief te schrijven als je op een vacature wilt reageren. Ik weet dat veel klasgenoten dit bijvoorbeeld niet hebben gedaan. Hoe is jullie ervaring daarin? Of kwamen jullie meteen op gesprek?


Graag ervaringen en/of tips :)
maída wijzigde dit bericht op 06-08-2019 13:36
Reden: spelfout
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien relevant: ik mag de komende 5 weken niet belasten op mijn been, dus zal ik op krukken/in rolstoel op gesprek komen. Ik heb de meeloopdag ook in een rolstoel gepland staan.
Alle reacties Link kopieren
Hoe graag wil je die specifieke baan?

Op dit moment zijn er meer banen dan mensen die een baan zoeken in de verpleging. Maar het is echt niet zo dat elk ziekenhuis of zorginstelling iedereen met een papiertje zo maar wilt hebben.

Iets van een motivatiebrief en of je zelf vertellen lijkt me wel een pré. Wat heb je te bieden wat zijn je ambities, etc. Je wilt toch de baan die het beste bij je past en de werkgever wil het liefste iemand die het beste in hun team past.

Het gaat niet om een baan als vakkenvuller maar een baan als HBO verpleegkundige, gedraag je dan ook als iemand op HBO niveau.

Wanneer je LinkedIn profiel goed op orde is, dan kunnen recruters al je motivatie, ambities etc lezen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wat is er zo vreselijk aan het schrijven van een brief? Als je een baan wil zou ik daar gewoon eens aan beginnen. Je hoeft niet voor elke baan een volledig andere brief te schrijven maar een basisbrief schrijven en dan steeds een beetje aanpassen op basis van de vacature is toch niet zoveel werk? Waarom is het zo belangrijk om zo min mogelijk moeite te hoeven doen voor een baan? Lijkt mij al geen goed begin. Een brief schrijven kan vanuit je rolstoel prima dus dat heb je nu toch juist veel tijd voor.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie hamerhaai. Ik heb één specifieke baan die ik ambieer, waar helaas voorlopig geen vacature is, maar waar ze me graag wilden hebben als deze vrijkomt. Dat zit er dus voorlopig niet in.

Op Linkedin ben ik zeer actief, heb ik verschillende referenties van leidinggevenden van stageplekken en stagedocenten staan en ik schrijf regelmatig bijdrages. Ik heb ook geïnvesteerd om mijn profiel te professionaliseren en wordt regelmatig benaderd door recruiters.

Overigens lijk je te insinueren dat ik me niet gedraag alsof ik HBO-er ben bij solliciteren (als dit niet klopt, excuses), maar mijn vraagstelling komt meer voort vanuit dat ik niet precies een specifieke (beschikbare) vacature vindt, aangezien ik in vele settings weinig ervaring heb. Te weinig om hier echt specifiek naar te verlangen, denk ik. Vandaar mijn vraag over 'laagdrempeligheid'.

Ik vind het erg lastig om een beeld van een baan te krijgen waar ik zelf nooit stage in gelopen heb. Hoe motiveer je jezelf dan goed?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet zo goed wat het probleem is?

Ben je bang dat je niet aangenomen wordt als je niet formeel solliciteerd?
Wil je juist graag formeel solliciteren maar lijkt dat niet te lukken? En zo ja, waarom wil je graag formeel solliciteren?
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
06-08-2019 14:19
Wat is er zo vreselijk aan het schrijven van een brief? Als je een baan wil zou ik daar gewoon eens aan beginnen. Je hoeft niet voor elke baan een volledig andere brief te schrijven maar een basisbrief schrijven en dan steeds een beetje aanpassen op basis van de vacature is toch niet zoveel werk? Waarom is het zo belangrijk om zo min mogelijk moeite te hoeven doen voor een baan? Lijkt mij al geen goed begin. Een brief schrijven kan vanuit je rolstoel prima dus dat heb je nu toch juist veel tijd voor.
Jammer van je insinuaties dat ik di verschrikkelijk zou vinden. Zeker niet, namelijk, ik vraag me alleen af in hoeverre dit nodig of een pré is. Ik vind het vooral lastig om een goede brief te schrijven wanneer ik niet volledig gemotiveerd voor die ene baan ben.
Alle reacties Link kopieren
Een sollicitatietraject werkt 2 kanten op hè? Het is niet alleen voor de werkgever, maar zeker ook voor de werknemer (wil ik wel voor deze werkgever werken? pas ik hier wel?).

En soms hoort daar inderdaad wel een brief en cv bij, soms niet.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Kaatje, niet per sé een probleem, meer in hoeverre het een pré of normaal is. Sommige vacatures hebben het ook als eis. Anderen weer niet en dan staat er 'Motivatie optioneel'.
Alle reacties Link kopieren
ook je verduidelijking maakt nog niet echt duidelijk waar je nu tegen aan loopt? Zie je geen vacatures waar je 100% op matcht? Of ben je bang dat je niet uitgenoedigd wordt en is de vraag dus hoe je motiveert dat je iets wil doen waar je niet 100% op aansluit?
Alle reacties Link kopieren
Malibu, ik snap prima dat het twee kanten op werkt :) CV doe ik altijd mee overigens. En ik verwijs naar mijn Linkedin.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
06-08-2019 14:23
ook je verduidelijking maakt nog niet echt duidelijk waar je nu tegen aan loopt? Zie je geen vacatures waar je 100% op matcht? Of ben je bang dat je niet uitgenoedigd wordt en is de vraag dus hoe je motiveert dat je iets wil doen waar je niet 100% op aansluit?
Dit vooral. Ik ben niet bang niet uitgenodigd te worden, ik heb al meerdere opties staan waar ik direct kan beginnen.
Maída schreef:
06-08-2019 14:21
Jammer van je insinuaties dat ik di verschrikkelijk zou vinden. Zeker niet, namelijk, ik vraag me alleen af in hoeverre dit nodig of een pré is. Ik vind het vooral lastig om een goede brief te schrijven wanneer ik niet volledig gemotiveerd voor die ene baan ben.
Dat doe je helemaal zelf door te vragen of het ook zonder kan. Daarmee impliceer jij dat je de moeite liever niet doet. Anders had je de tijd dat je hier schrijft wel besteed aan een brief.
Alle reacties Link kopieren
Bijvoorbeeld mijn sollicitatieprocedure in het academisch ziekenhuis tijdens de opleiding. Er werd een brievenselectie gedaan. Ik heb toen mijn uiterste best gedaan om een goede brief te schrijven. Was ongeveer 2 a4, maar ik kreeg als feedback dat dit te summier was voor motivatie en was in eerste instantie afgewezen (later aangenomen omdat er teveel afvielen).

Ik kan mij niet voorstellen 4 a4tjes over een vacature te schrijven aan motivatie, als ik niet precies die ambitie heb. Wat is dan 'normaal' of redelijk?
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
06-08-2019 14:28
Dat doe je helemaal zelf door te vragen of het ook zonder kan. Daarmee impliceer jij dat je de moeite liever niet doet. Anders had je de tijd dat je hier schrijft wel besteed aan een brief.
Ik doe prima de moeite, lees mijn andere posts ook even. Jammer van je zurigheid in je reacties.
Alle reacties Link kopieren
Benoem in je gesprek dat je een keer mee wil lopen om te kijken of er een klik is.

Of bel met p&o van de organisatie en vraag of meelopen en optie is. Ik snap het probleem ook even niet zo. Je doet te moeilijk.
Ik ben bij verschillende banen aangenomen zonder dat ik een motivatiebrief heb geschreven voor die functie. Ik werd net zoals jou benaderd via LinkedIn. Mijn cv en een paar gesprekken waren toen voldoende.

Disclaimer: dit was niet in de zorg.
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
06-08-2019 14:29
Bijvoorbeeld mijn sollicitatieprocedure in het academisch ziekenhuis tijdens de opleiding. Er werd een brievenselectie gedaan. Ik heb toen mijn uiterste best gedaan om een goede brief te schrijven. Was ongeveer 2 a4, maar ik kreeg als feedback dat dit te summier was voor motivatie en was in eerste instantie afgewezen (later aangenomen omdat er teveel afvielen).

Ik kan mij niet voorstellen 4 a4tjes over een vacature te schrijven aan motivatie, als ik niet precies die ambitie heb. Wat is dan 'normaal' of redelijk?
Wauw, 2 kantjes voor een motivatie te kort? In mijn sector zou dat al behoorlijk lang zijn... Het ligt er wel aan wat je schrijft, je kan 2 kantjes wollig schrijven en tegelijkertijd niets zeggen, maar ik ga er niet vanuit dat jouw brief zo in elkaar stak ;)

Probeer in je brief aansluiting te zoeken met de elementen in de vacaturetekst die wel bij je aansluiten. Je hoeft echt niet in te gaan op alle items uit de vacature.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Magic, dat is een goede tip, dankjewel. Over het algemeen dacht ik dat het 'normaal' was om eerst een brief te schrijven, op gesprek te komen en dan een meeloopdag te hebben (zo ging het op vorige stageplek bij aannemen nieuwe collega's).

Maar ineens werd mij gevraagd of ik wilde komen meelopen ergens, wat ik persoonlijk fijner vind, omdat ik mij dan beter weet voor te bereiden voor een motivatiebrief en gesprek.
Maída schreef:
06-08-2019 14:30
Ik doe prima de moeite, lees mijn andere posts ook even. Jammer van je zurigheid in je reacties.
Dat vind ik dus niet als je hier eerst bevestiging wil dat je toch echt een brief moet schrijven als je wilt solliciteren. Dat is vooral realistisch. Ik heb wel eens aan de andere kant van de tafel gezeten en mensen zonder brief zouden bij mij meteen afvallen. Niet in de zorg maar in het onderwijs, dus ook sector met tekorten. Mijn advies is dus: stop met zeuren/ het zoeken van bevestiging dat het zonder brief wel kan en ga een brief schrijven. Als je niet tegen dit soort meningen kan moet je het niet op een forum zetten (zou in dit geval ook wel weer goed zijn want dan zou je gewoon een brief kunnen schrijven, je had al minstens een alinea af kunnen hebben)
Alle reacties Link kopieren
O ja, mijn laatste motivatiebrief was ongeveer 10 a 15 regels.
Ik ben aangenomen.

Daarna nog 2x aangenomen in een andere baan, maar zonder brief en cv.
(Hier was overigens geen sprake van gepubliceerde vacatures, in die gevallen heb ik altijd netjes motivatie + cv meegestuurd als daarom gevraagd werd in de vacaturetekst)
malibu82 wijzigde dit bericht op 06-08-2019 14:43
35.85% gewijzigd
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Anna, ik zoek geen bevestiging, ik vraag me af in hoeverre het een prè is als je op veel vacatures wil reageren. Tevens zeur ik niet, maar vraag ik om advies/meningen. Ik ben zeer gemotiveerd, maar heb weinig tot geen ervaring hierin. Vandaar mijn vragen. Je volgende belerende praatjes zal ik niet meer op reageren.
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
06-08-2019 14:40
O ja, mijn laatste motivatiebrief was ongeveer 10 a 15 regels.
Ik ben aangenomen.

Daarna nog 2x aangenomen in een andere baan, maar zonder brief en cv.
(Hier was overigens geen sprake van gepubliceerde vacatures, dan heb ik altijd netjes motivatie + cv meegestuurd als daarom gevraagd werd in de vacaturetekst)
Bedankt voor je tips in je posts. Ik reageer nu vooral op gepubliceerde vacatures, dus ik zal bezig gaan met motivatieteksten. Daar waar ik de meeloopdag heb was mond op mond: een invalarts die vroeg of ik wilde komen werken :).
Maída schreef:
06-08-2019 14:45
Bedankt voor je tips in je posts. Ik reageer nu vooral op gepubliceerde vacatures, dus ik zal bezig gaan met motivatieteksten. Daar waar ik de meeloopdag heb was mond op mond: een invalarts die vroeg of ik wilde komen werken :).
Goed zo! Precies wat ik geadviseerd heb!
Alle reacties Link kopieren
Is een traineeship niet wat voor je, dan kan je kijken wat je ligt en er weer een beetje inkomen?

Een meeloopdag in rolstoel trouwens :P hoe zie je dat praktisch voor je als verpleegkundige, dat is toch niet te doen?
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven