Werk & Studie alle pijlers

Twintiger zonder toekomstplannen

07-08-2019 20:09 40 berichten
.
anoniem_389094 wijzigde dit bericht op 12-11-2020 18:31
Reden: Privacy
99.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Welke opleiding heb je gedaan? Welke beroepen lijken je leuk?

Ga gewoon eens solliciteren naar banen op HBO niveau en begin gewoon te werken. Switchen kan altijd, je hoeft niet je hele leven hetzelfde te doen maar het wordt wel tijd om verantwoordelijk te worden en gewoon een echte baan te zoeken
.
anoniem_389094 wijzigde dit bericht op 12-11-2020 18:31
99.72% gewijzigd
Ik zou je het heroriëntatietrimester op de Vrije Hogeschool aanraden, als het financieel mogelijk is.
Ik vond het een hele inspirerende en uitdagende omgeving en een manier om op een positieve manier opzoek te gaan naar wat je wil en kan. Ik heb daar een tijd geleden een ander programma gedaan.

Waarom spreekt het werkveld waar je nu voor opgeleid bent je niet aan?
Waarom denk je dat hbo te hoog gegrepen is?
Wat zou je willen doen als alles mogelijk is?

Als je niet gelijk nu iets anders qua werk/opleiding gaat doen, zou je opzoek kunnen gaan naar cursussen of vrijwilligerswerk om jezelf uit te dagen.

Ook zou ik gewoon op internet een beetje rondkijken wat voor opleidingen er eigenlijk allemaal zijn en opzoek te gaan naar beroepen waar je nog nooit van gehoord hebt. Zo heb twee opleidingen gedaan die behoorlijk onbekend zijn.
diedietje schreef:
07-08-2019 22:41
Welke opleiding heb je gedaan? Welke beroepen lijken je leuk?

Ga gewoon eens solliciteren naar banen op HBO niveau en begin gewoon te werken. Switchen kan altijd, je hoeft niet je hele leven hetzelfde te doen maar het wordt wel tijd om verantwoordelijk te worden en gewoon een echte baan te zoeken
In de supermarkt werken is ook een echte baan.
Als to en haar collega's er niet zitten kunnen de meeste mensen die dag niet aan eten komen.
Dit klinkt net zo beperkt als in de tijd dat ik nog in de kinderopvang werkte en die ouders uit de sjieke buurt jou vroegen wat ik nu echt voor werk deed.
Mbo banen zijn ook banen.

To, mijn zusje zit een beetje in hetzelfde schuitje. Zij werkt dan wel bijna full time in de supermarkt.
Zij heeft een ncoi cursus erbij gedaan in het welzijnswerk en maakt muziek.
Je situatie heeft veel nadelen maar als voordeel dat je nog weinig vaste lasten hebt en daardoor veel vrijheid.
Dus ga in eerste instantie bedenken wat je leuk vindt en gewoon iets doen, al is het maar een cursus in de buurt of een hobby.

Een baan in de supermarkt is niks om je voor te schamen, je werkt. Kun je binnen je werk niet iets anders gaan doen of doorgroeien?
Ik spreek regelmatig mensen die via internet trajecten op het hoofdkantoor zijn gaan werken of binnen het filiaal wat anders zijn gaan doen.
Ik sprak laatst een meisje dat intern een HBO traject had afgemaakt, teamleider was maar dat was het niet helemaal en nu op het hoofdkantoor zich bezighoudt met duurzaamheid.
Niet dat ik vind dat je perse HBO moet doen maar meer om duidelijk te maken dat er heel veel mogelijk is ook binnen je huidige werkplek.
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijne reactie Het-groepje! Mede door reacties zoals van diedietje zijn er dus mensen die zich schamen voor een baan/opleiding die niet minimaal op hbo-niveau is.
Je hoeft je echt niet te schamen TO. Ik heb van mijn 18e tot en met mijn 29e ook in de detailhandel gewerkt. Mede omdat ik niet wist wat ik wilde. Via een enorme omweg heb ik nu een baan waar ik zo gelukkig van word. Maar inmiddels ben ik wel 41. Bij sommige mensen duurt het nou eenmaal wat langer. En sommige mensen komen er nooit achter.

Ik heb overigens wel een outplacementtraject gevolgd bij een loopbaancoach. Tijdens het proces moest ik ergens een moodboard maken met mijn interesses, toen werd mij ineens een en ander duidelijk. Hoe simpel... Wie weet kan het jou ook een beetje inzicht in jezelf geven.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk vind je het werk in de supermarkt leuk genoeg om het al twee jaar te doen. Is dit dan niet gewoon jouw werk? Misschien kun je meer uren werken, daarmee wat meer verdienen en dan toch eigen woonruimte betalen?
Wat eten we vanavond?
Zo herkenbaar ben je niet hoor, met dit verhaal.

Verder, zoek anders contact met een loopbaancoach. Iemand die je kan helpen bij het maken van een keuze of bij je zoektocht.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens overwogen om vrijwilligerswerk te gaan doen op verschillende vlakken om te kijken of je daar iets leuks in kunt vinden ? Wanneer je eenmaal weet wat je wilt kan je altijd verder op zoek naar een betaalde baan of evt een opleiding.
Niet geschoten is altijd mis
.
anoniem_389094 wijzigde dit bericht op 12-11-2020 18:32
99.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Soms is het gewoon wat het is.

Ik ben 50+ en weet nog steeds niet wat ik echt graag voor baan zou hebben. Dat was op jouw leeftijd dus niet anders. Toen was ik al 2 hbo-opleidingen gestopt en werkte ik in de horeca.

Nu zit ik op kantoor. Ook geen droombaan van mij, maar ik heb inkomen en daar gaat het me nu om. Hier kan ik van/mee leven.

Is het niet een idee om wél een baan in de richting van je opleiding te zoeken, als dat meer betaalt, en van daaruit verder te kijken? Als je toch werk doet dat je niet zo leuk vindt, dan misschien toch beter in de richting waar je ooit voor koos en dat wat meer verdient.

En vanuit een betere financiële situatie kun je dan misschien verder kijken. Of misschien bevalt het toch.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Klavertje2020 schreef:
08-08-2019 10:26

Waarom ik niet in branche wil werken waarvoor ik geleerd heb kan ik zelf ook niet zo goed begrijpen. Ik denk dat het met onzekerheid en minder positieve ervaringen te maken hebben. Eigenlijk zou ik gewoon op nieuwe willen beginnen aan heel iets anders.. HBO lijkt voor mij iets hoog gegrepen, omdat de theorie mij wat minder goed af gaat. Ik weet ook echt niet wat ik zou willen doen als alles mogelijk was.. het voelt alsof ik mezelf eigenlijk helemaal niet ken.

Op basis van het verhaal wat je hierboven vertelt, denk ik dat het probleem vooral in jezelf zit. Denk je niet dat als je iets heel anders doet, dat je tegen hetzelfde aanloopt?
Ik zou je eigenlijk adviseren om eerst eens gewoon te gaan werken in het beroep dat jou in eerste instantie heel leuk leek. Is het na een jaar nog niets, dan kijk je naar wat anders, en dan kun je misschien duidelijker aangeven wat precies in het werkveld niet leuk is.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Je schrijft dat je een MBO diploma hebt.
Is dit op niveau 2, 3 of 4?
Het is prima om in de supermarkt te werken als je dat prettig vindt.
Kijk rond welk beroep je leuk vindt.
Er zijn meer jongeren in de situatie zoals jij.
Schrijf je bij de woningbouw in voor een huis zodat je uit het ouderlijk huis kan gaan.
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
08-08-2019 08:39
Wat een fijne reactie Het-groepje! Mede door reacties zoals van diedietje zijn er dus mensen die zich schamen voor een baan/opleiding die niet minimaal op hbo-niveau is.
Je hoeft je echt niet te schamen TO. Ik heb van mijn 18e tot en met mijn 29e ook in de detailhandel gewerkt. Mede omdat ik niet wist wat ik wilde. Via een enorme omweg heb ik nu een baan waar ik zo gelukkig van word. Maar inmiddels ben ik wel 41. Bij sommige mensen duurt het nou eenmaal wat langer. En sommige mensen komen er nooit achter.
Ze heeft het zelf over 'baantje' in de supermarkt en dat ze het gevoel heeft dat ze niet verder komt in haar leven.
Dat is waarom ik zeg, ga dan gewoon beginnen met de volgende stap, administratie, call center, intercedent etc wat dan ook om je te gaan ontwikkelen en dan kan je altijd nog er achter komen wat voor werk je leuk vindt en wat je wil doen. En bedoelde niet dat ze HBO baan moet hebben, had fout gelezen, dacht dat ze haar hbo diploma had, maar zie nu dat het MBO is.
Dus ik zeg helemaal niet dat ze perse een hogere baan moet hebben, maar je hebt MBO diploma, dus waarom niet gewoon eens gaan solliciteren op hbo banen?
Dan kan je in elk geval starten met je persoonlijk ontwikkeling
diedietje wijzigde dit bericht op 08-08-2019 10:52
Reden: verkeerd gelezen
5.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nu 5x nagelezen, ik zie alleen maar dat ze een mbo opleiding heeft?
Een baan in die richting lijkt me dus handiger.

Ah.. je hebt het veranderd. Met een mbo opleiding zou ik nog steeds niet solliciteren op een hbo baan.
Later is nu
.
anoniem_389094 wijzigde dit bericht op 12-11-2020 18:32
99.76% gewijzigd
ten eerste je bent niet herkenbaar
veel 20 jarigen kampen hier mee

ik denk dat je een diploma in de zorg hebt
als dat zo is heb je veel mogelijkheden
zijn die door jou geprobeerd
is dit het enige probleem?

soms wil praten met een psycholoog ook helpen
Alle reacties Link kopieren
Klavertje2020 schreef:
08-08-2019 11:06
Wat een hoop reacties al!

Het groepje: de ncoi cursus neem ik als tip even mee. Ik moet denk ik inderdaad maar gewoon 'iets' gaan doen. Ik zou intern wel door kunnen groeien. Alleen zie ik dat niet zo zitten, omdat ik hoor dat het allemaal niet heel goed geregeld is hier.

Mock turtle: Fijn dat je er uiteindelijk wel achter bent gekomen wat wil gaan doen. En dat je er zo gelukkig van wordt. Dat is ook wat ik graag zou willen. Iets doen waar je echt blij van wordt. Het outplacementtraject zet ik op mijn lijstje om te onderzoeken!

Makreel: Dat ik hier al 2 jaar werk betekent niet dat ik het ook echt leuk vind. Ik merk aan mezelf dat het steeds lastiger wordt om er naartoe te gaan. Ik ga er zonder energie naartoe en kom zonder energie weer thuis. Ik heb gelukkig wel een inkomen. Thuis helemaal niks kan ik ook niet maken..

Is een baan in de richting van je opleiding dan niet sowieso leuker dan dit?
Later is nu
.
anoniem_389094 wijzigde dit bericht op 12-11-2020 18:33
99.78% gewijzigd
- Baan in supermarkt is echt werk, en goed werk ook. Misschien kun je doorgroeien?
- Begrijp ik het goed dat je mbo-v hebt gedaan? En je niet verder wilt in de zorg? Is docent op een mbo niet iets voor je? Nu heel veel vacatures vanwege nieuwe big-wet.
- Anders omscholen via Loi of iets dergelijks, naar bijv. Administratie?
- Andere mbo is te betalen, misschien bbl-variant?
- Kijken of er nog opleidingen in februari starten, zodat je je goed kunt voorbereiden en oriënteren?
- Fietsenmaker, schoenmaker, horlogemaker, allemaal waar groei in zit. Iets voor jou? Dan binnenstappen en kijken of je intern kunt worden opgeleid?
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn een heleboel banen waarbij een MBO-4 diploma gevraagd wordt, maar de richting niet uit maakt. Klantenservice is het eerste wat in mij op komt. Heb je al naar dit soort "generieke achtergrond" MBO functies gekeken?
Alle reacties Link kopieren
Zou je ook niet een tipje van de sluier kunnen oplichten qua branche (zorg, handel, toerisme, uiterlijke verzorging, creatief etc).
De opleiding die je gekozen hebt, zegt vaak iets over je.
Ik werk op een mbo, ik merk aan mijn studenten dat de branche waar wij ze voor opleiden ook echt hét werkveld is voor ze. Terwijl er zoveel meer mogelijkheden zijn met een bepaalde opleiding! Kwaliteiten of zaken die je geleerd hebt bij horeca, kun je ook inzetten in de detailhandel etc.
Alle reacties Link kopieren
Wat vond je vroeger leuk om te doen?
Wat zijn je leukste jeugdherinneringen? Was dat buiten, binnen, een activiteit?
Als je een week lang helemaal niets te doen zou hebben, hoe zou je die week dan het liefst invullen?

Jezelf de vraag stellen 'wat je voor de rest van je leven zou willen doen' kan zo groots of zwaar worden en dat hoeft helemaal niet.
Ik zou beginnen met die kleine vragen om jezelf te leren kennen en van daaruit verder denken.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat ik als tip ook meekreeg van mijn loopbaancoach? Bekijk gewoon eens allerlei vacatures, los van je opleiding en het werkveld. En markeer in die vacatures de taken die erbij horen en die je leuk lijken om te doen. Zo leer je misschien ook weer eens stukje van jezelf kennen en kun je ontdekken waar je eventueel nog een opleiding voor kunt volgen of op welke banen je kunt solliciteren.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven