Geld & Recht alle pijlers

kopen of huren?

08-08-2019 00:22 212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd waar jullie een voorstander voor zijn anno 2019


Geef ook even je redenen toe waarom je liever koopt of toch liever huurt.


Gaat uiteraard over een woning!

Kopen of huren?

Totaal aantal stemmen: 164

kopen (76%)
huren (24%)
Alle reacties Link kopieren
Kopen, daar waar je eigenlijk geld “spaart”. Je pompt elke maand X bedrag naar de hypotheek. Slechts een deel is voor de verstrekker/bank/rente. Derest bouw je op. Ook zijn je vaste lasten lager p/m met een koop huis dan met huur. Dus meer vrijheid met besteding van geld. Mijn vaste lasten alles bij elkaar... Komt neer op de kale huur van een gezinswoning :).
Kopen.

Kan ik tenminste zelf de verwarmings-installateur bellen als de ketel de geest geeft ipv eerst de huisbaas te moeten contacteren die dan eindeloos moeilijk doet en de herstelling 5 weken uitstelt.

En zo dus met alles.


Een paar jaar huren was leuk om te kijken of man en ik wel konden samenwonen, maar na een paar jaar wou ik toch écht eigen baas zijn in huis en niet langer het pand van mijn huisbaas afbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Als het kan: kopen. Na 30 jaar ben je klaar met betalen, en dat is lekker wonen hoor zonder hypotheek of huur.
En onze maandlast vd hypotheek was net zo hoog dan de huur.
ik geef mn bek ook maar een douw
In mijn geval huren. Nu is kopen so wie so voorlopig geen optie. Maar vanuit een huurpositie iets gaan kopen, zonder overwaarde mee te kunnen nemen of iets dergelijks, vind ik op dit moment een vrij onlogische keuze. De huizen zijn vreselijk duur en kunnen denk ik alleen maar weer gaan kelderen in prijs. Dat betekend dat je vanuit huur naar een enorm duur huis moet die ongetwijfeld flink gaat dalen. Mijn huidige huurhuis kost momenteel op de markt 3 ton. Terwijl het nog maar zo'n 7 jaar geleden (gehoord vd buren die het toen hebben gekocht) 1.9 ton was. Zou ik het op dit moment met deze prijs gaan kopen, ben ik bang dat ik over een x jaar alleen maar onder water uitkom.
Het is toch eigenlijk idioot dat voor veel mensen kopen uiteindelijk goedkoper is dan huren. Terwijl huren voornl. bedoelt is voor mensen die niet genoeg geld hebben om te kopen.
diyer schreef:
08-08-2019 00:43
Het is toch eigenlijk idioot dat voor veel mensen kopen uiteindelijk goedkoper is dan huren. Terwijl huren voornl. bedoelt is voor mensen die niet genoeg geld hebben om te kopen.
Hangt er ook vanaf waar je kan huren.

Maar bij de meeste woningbouws zijn wachtlijsten van jaren ... Als je dan particulier moet gaan huren kan je beter kopen.

Tegen de tijd dat je misschien ooit aan een huurappartement/-huis in de woningbouw raakt is je huis al zowat half afbetaald.
Huren! De huizenmarkt zit op dit moment in een gigantische bubbel, die elk moment kan barsten. Je moet er toch niet aan denken dat je een huis koopt van 4 ton en het binnen de kortste keren nog maar de helft waard is. Zit je mooi met een gebakken peer.
Cateautje schreef:
08-08-2019 00:47
Huren! De huizenmarkt zit op dit moment in een gigantische bubbel, die elk moment kan barsten. Je moet er toch niet aan denken dat je een huis koopt van 4 ton en het binnen de kortste keren nog maar de helft waard is. Zit je mooi met een gebakken peer.
Dan blijf je zitten in dat huis tot het in de volgende bubbel 4.2 ton waard is.

Die bubbels komen altijd weer terug.
Marnamai schreef:
08-08-2019 00:47
Dan blijf je zitten in dat huis tot het in de volgende bubbel 4.2 ton waard is.

Die bubbels komen altijd weer terug.
Dan zou ik liever wachten tot die gebarsten is, dan een huis kopen en het weer verkopen tijdens de volgende bubbel. Dan een tijdje huren en weer van voren af aan, tot het perfecte huis zich heeft aangediend.
Dat zou ik doen als ik nog jong was.
Alle reacties Link kopieren
En de hypotheekrente is ook nog voor een deel aftrekbaar.
ik geef mn bek ook maar een douw
Cateautje schreef:
08-08-2019 00:50
Dan zou ik liever wachten tot die gebarsten is, dan een huis kopen en het weer verkopen tijdens de volgende bubbel. Dan een tijdje huren en weer van voren af aan, tot het perfecte huis zich heeft aangediend.
Dat zou ik doen als ik nog jong was.
Ik heb gewoon een perfect huis van 2 ton gekocht.
Waar ik de volgende 40 jaar in blijf wonen.

Gelukkig wel op een moment dat de huizen hier nog "medium" qua prijs waren.


De buren hebben hun - soortgelijk - huis gekocht aan bijna 3 ton :-).
Ze stonden nog net niet te vechten in de tuin met zijn allen om te mogen bieden.



Ik ben 1 keer stevig verhuisd. Dat doe ik normaal gezien nooit meer over.
*fout topic*
Marnamai schreef:
08-08-2019 00:54
Ik heb gewoon een perfect huis van 2 ton gekocht.
Waar ik de volgende 40 jaar in blijf wonen.

Gelukkig wel op een moment dat de huizen hier nog "medium" qua prijs waren.


De buren hebben hun - soortgelijk - huis gekocht aan bijna 3 ton :-).
Ze stonden nog net niet te vechten in de tuin met zijn allen om te mogen bieden.



Ik ben 1 keer stevig verhuisd. Dat doe ik normaal gezien nooit meer over.
Is een mooie deal. :)

Als ik nu jong zou zijn zou ik het doen zoals ik net schetste en ik zou ook wachten met het krijgen van een kind tot ver in de 30.
Tussendoor op basis van omniet contracten huren. Weinig boedel, veel opvouwbaar.
Tja, als ik toen wist wat ik nu weet...
Alle reacties Link kopieren
Kopen. Als ik in het huis zit waar ik nu woon zouden mijn maandlasten een heel stuk lager zijn. Bovendien bouw je ook nog wat op in plaats van elke maand een flink bedrag over de balk te gooien waar je nooit meer wat van terugziet.
Seriously?
Huren. Omdat ik in deze markt in de stad waar ik wil wonen helemaal niet kan kopen.

Het is niet altijd een keuze he.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg.
Alle reacties Link kopieren
Kopen, de huizenmarkt mag dan wel ontploft zijn, de huurprijzen zijn ook niet mals. Het huis naast ons wordt verhuurd, 80m2 en een kleine tuin, 1300 euro excl. En er mag niets in huis veranderd worden. Zelfs voor het slaan van een spijker in de muur om o een fotolijst op te hangen moet toestemming van de verhuurder gevraagd worden. Voor datzelfde geld kun je een veel mooier en groter huis kopen je huis net zo inrichten als je zelf wil.
Alle reacties Link kopieren
Hangt van je financiële situatie af.

Heb je de ruimte om een huis te kopen en de hypotheek goed af te lossen en heb je geld voor een huis te onderhouden, dan kan kopen slim zijn.

De huizenmarkt is nu weer hoog, maar de kans is erg groot dat de prijzen van huizen weer gaan dalen. Wat gebeurd er wanneer jij je huis wilt verkopen en dit lukt niet, of je hebt een grote restschuld?

Kopen kan een goede financiële investering zijn, en huren kan veel meer vrijheid geven.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
08-08-2019 01:01
Kopen. Als ik in het huis zit waar ik nu woon zouden mijn maandlasten een heel stuk lager zijn. Bovendien bouw je ook nog wat op in plaats van elke maand een flink bedrag over de balk te gooien waar je nooit meer wat van terugziet.
Maandlasten lijken een stuk lager. Vergeet niet dat je dak een keer vervangen moet worden, je kozijnen oud worden, groot onderhoud etc. Kijk dus niet alleen naar de hypotheekkosten
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
08-08-2019 00:43
Het is toch eigenlijk idioot dat voor veel mensen kopen uiteindelijk goedkoper is dan huren. Terwijl huren voornl. bedoelt is voor mensen die niet genoeg geld hebben om te kopen.
Dit is echt onzin, huren is niet alleen bedoeld voor mensen die niet genoeg geld hebben om te kopen. Mensen met te weinig geld zijn aangewezen op huren via een woningbouwvereniging of beneden de maximale huursom via een particuliere verhuurder i.v.m. huurtoeslag.

Voor mensen die snel woonruimte nodig hebben of tijdelijke woonruimte zoeken is huren via een particuliere verhuurder in de vrije sector een prima (maar duur) alternatief voor kopen.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij dat ik gekocht heb, maar dat was in de vorige crisis. Ik denk zelfs al zakt de markt, kunnen we het altijd beter verkopen dan voor wat we het hebben gekocht. Mensen zeggen trouwens dan wacht je met verkopen tot de volgende bubbel, maar ik zou nu geen ander beter huis kunnen kopen omdat alles zo duur is geworden. Ik heb dan ook geen idee wanneer het een mooi moment zou zijn om te verkopen. Ik denk nu dat binnen tien jaar, dan heb ik in ieder geval al wat jaren afgelost. Ik zou ook altijd wel willen kopen, dan bouw je toch iets op, maar de vraag is heb je beide opties?
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
En jij TO?

Of zijn we je huiswerk aan het maken?
Alle reacties Link kopieren
In de huidige huizenmarkt zou ik huren en dan kopen wanneer de prijzen weer omlaag gaan.
Zelf heb ik wel gekocht, maar met flink wat overwaarde uit oude huis en een huis waar ik lang wil blijven wonen.
Alle reacties Link kopieren
Wij huren maar willen graag kopen. Helaas moet ik eerst weer werk zoeken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven