Geld & Recht alle pijlers

te veel loonheffing ondanks loonheffingskorting

08-08-2019 01:13 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik werk via een uitzendbureau en krijg dus verschillende opdrachten. Ik heb bij een opdrachtgever gewerkt waarbij er 0 euro loonheffing is afgegaan (loonheffingskorting toegepast omdat het uitzendbureau mijn enige werkgever is) maar ik werk nu 3 weken bij een andere opdrachtgever, waarvan ik 2 dagen uitbetaald heb gekregen (wekelijkse uitbetaling) maar op mijn loonstrook staat dat er van 16 uur 18,50 van af is gegaan. bruto 12,55 per uur komt dit dan uit op 11,35 netto (met loonheffingskorting!) hoe kan dit? Dan kan ik me niet voorstellen wat ik per uur zou verdienen zonder loonheffingskorting. Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit? Ik weet dat iedere opdrachtgever zijn eigen heffingen hanteert, maar als er bij de ene werkgever er niets afgaat en bij de ander met loonheffingskorting 1,20 is wel een groot verschil.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk via een uitzendbureau en krijg dus verschillende opdrachten.

Maar dan gaat de loonbetaling toch ook via het uitzendbureau? Omdat die de tussenpersoon tussen jou en het bedrijf wat je inleent is?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
je hebt maar 1 opdrachtgever die je ook betaald, nl het uitzendbureau. de bedrijven waar je werkt hebben hier niks mee te maken. je moet gewoon bij het uitzendbureau vragen hoe dit kan dan zullen zij zeggen dat ze een fout hebben gemaakt en dit herstellen bij je volgende uitbetaling. wij kunnen hier niks mee..
Alle reacties Link kopieren
Dat je de loonheffingskorting aan hebt staan betekent niet dat je helemaal geen loonheffing hoeft te betalen.. De algemene heffingskorting is €2477, wat betekent dat je over de eerste €6758 brutoloon geen belasting hoeft te betalen, waardoor je je bruto loon netto uitbetaald krijgt.

Maar als werkgevers die eerste €6758 zonder loonheffing eraf te halen zouden uitbetalen zouden de maanden nadat je die grens hebt bereikt geen leuke verrassing zijn omdat je dan opeens het belastingtarief van de eerste schaal, 36,65%, over je loon zou moeten afdragen. Door elke maand alvast wat loonheffing te heffen en dus de algemene heffingskorting over het jaar te verspreiden wordt dit wat gedempt en zijn de verschillen in netto loon over het jaar genomen niet zo groot.

Mocht achteraf blijken dat je toch onder de €6758 bruto bent gebleven voor dat jaar, krijg je het te veel betaalde bedrag terug tijdens de belastingaangifte. Je kunt vanaf maart 2020 belastingaangifte doen over 2019.
Hoeveel verdien je op jaarbasis?
Alle reacties Link kopieren
Handletter-joe schreef:
08-08-2019 07:27
Dat je de loonheffingskorting aan hebt staan betekent niet dat je helemaal geen loonheffing hoeft te betalen.. De algemene heffingskorting is €2477, wat betekent dat je over de eerste €6758 brutoloon geen belasting hoeft te betalen, waardoor je je bruto loon netto uitbetaald krijgt.

Maar als werkgevers die eerste €6758 zonder loonheffing eraf te halen zouden uitbetalen zouden de maanden nadat je die grens hebt bereikt geen leuke verrassing zijn omdat je dan opeens het belastingtarief van de eerste schaal, 36,65%, over je loon zou moeten afdragen. Door elke maand alvast wat loonheffing te heffen en dus de algemene heffingskorting over het jaar te verspreiden wordt dit wat gedempt en zijn de verschillen in netto loon over het jaar genomen niet zo groot.

Mocht achteraf blijken dat je toch onder de €6758 bruto bent gebleven voor dat jaar, krijg je het te veel betaalde bedrag terug tijdens de belastingaangifte. Je kunt vanaf maart 2020 belastingaangifte doen over 2019.

Inderdaad dit.
Ik geloof niet dat je het duidelijker kunt toelichten.
Maar TO, het kan nooit kwaad om na te vragen bij het uitzendbureau of het klopt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Wellicht passen ze de weektabel toe ipv dagtabel maw je netto uurloon komt dan n stuk hoger uit
Bimzarellio...what else
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
08-08-2019 08:38
Inderdaad dit.
Ik geloof niet dat je het duidelijker kunt toelichten.
Maar TO, het kan nooit kwaad om na te vragen bij het uitzendbureau of het klopt.
Ik heb het nagevraagd bij de uitzendbureau.Ze geeft aan dat loonheffingskorting op ja staat. Ik vroeg: 'hoe komt het dat er zoveel loonheffing van mijn uurloon afgaat, terwijl ik bij een andere opdrachtgever 0 afgaat? Ze geeft aan dat het komt omdat ik bij deze werkgever meer verdien i.v.m. functie, maar dan nog vind ik het te veel. Bij de andere werkgever werkte ik bruto 12,06 en bij deze 12.55. Dus omdat ik 0,49 meer verdien krijg ik netto minder uitbetaald 11,35 en bij de andere opdrachtgever makkelijkere taken maar wel 12,06 euro. Toch vind ik dit raar en weet ik niet hoe ik verder moet informeren.
Alle reacties Link kopieren
hauhauhau schreef:
08-08-2019 22:59
Plus ik werk nog maar 1 week en bij andere opdrachtgever maar 2 keer dus die grens heb ik nog niet bereikt, die van 67k inkomsten.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
08-08-2019 08:34
Hoeveel verdien je op jaarbasis?
Ik heb nog maar in totaal 2 weken gewerkt en het is niet op jaarbasis (vakantiekracht)
Alle reacties Link kopieren
Bimzarellio schreef:
08-08-2019 09:18
Wellicht passen ze de weektabel toe ipv dagtabel maw je netto uurloon komt dan n stuk hoger uit
lager bedoel je?
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
08-08-2019 06:56
Maar dan gaat de loonbetaling toch ook via het uitzendbureau? Omdat die de tussenpersoon tussen jou en het bedrijf wat je inleent is?
Ja, de loonbetaling gaat via het uitzendbureau, daarom vind ik het gek
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
08-08-2019 07:25
je hebt maar 1 opdrachtgever die je ook betaald, nl het uitzendbureau. de bedrijven waar je werkt hebben hier niks mee te maken. je moet gewoon bij het uitzendbureau vragen hoe dit kan dan zullen zij zeggen dat ze een fout hebben gemaakt en dit herstellen bij je volgende uitbetaling. wij kunnen hier niks mee..
Ik vraag ook niet of jij het kan dekken? Waarom boos reageren? heb 't nagevraagd maar antw kon ik niks mee
Alle reacties Link kopieren
Het heeft niet alleen met je uurloon te maken, maar ook met hoeveel je gewerkt hebt. Als je in een week of maand met je totale bruto loon boven de grens uitkomt waarover je geen loonheffing hoeft te betalen, dan gaat er dus loonheffing ingehouden worden van je bruto loon. Dat wordt per afrekenperiode bekeken.

Je kunt er eigenlijk wel vanuit gaan dat het uitzendbureau weet hoe ze dat moet berekenen. Mocht er aan het eind van het jaar, door fluctuaties in inkomen, toch teveel betaald zijn op jaarbasis, dan kun je dat na aangifte terugkrijgen.
Alle reacties Link kopieren
Rekentechnisch:
LHK op jaarbasis is €2477, per week is dat €47,50.
Ik lees dat je in een week 16 uur hebt gewerkt voor € 12,55 = €200,80.
Loonheffing zou zijn 36,5% = €73,40.
€73,40 - € €47,50 = €25,90.
Gaat ook nog wat arbeidskorting vanaf, dus de inhouding klopt wel.

Je kunt het ook opzoeken in de witte weektabel van de belastingdienst, daar zul je ook zien dat het precies klopt.
Alle reacties Link kopieren
En heffingen verschillen zeker niet per opdrachtgever hoor! Die komen gewoon voort uit de belastingwet, en die is voor alle opdrachtgevers gelijk (zolang het in Nederland is natuurlijk).

Dat je bij een eerdere opdrachtgever niks hoefde te betalen, kan 2 oorzaken hebben: 1) dat klopte niet, of meer waarschijnlijk 2) daar werkte je minder.
Als je bv maar 1 dag (8 uur) in de week werkt, kom je met bovenstaande berekening op:

Loon 100,40
Loonheffing voor korting 36,70
Loonheffingskorting 47,50
Dan kom je dus op 0 daadwerkelijke loonheffing uit.

Het goede nieuws: als je maar een paar weken werkt, wordt er te weinig heffingskorting verrekend, omdat dat uitgaan van het hele jaar werken. Je krijgt dan dus nog iets terug van de belasting, en dat krijg je bij je aangifte volgend jaar.

Overigens vind ik het wel bijzonder dat je het veel vindt als er van 12,55 1,20 belasting af gaat. Dat is nog geen 10%, dat is al echt weinig hoor. Zodra je een beetje serieuze hoeveelheden werkt, betaal je veel meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven