Vakantie-opvang

08-08-2019 09:31 36 berichten
Vanaf september ga ik parttime aan het werk. In principe kan ik mijn uren dusdanig indelen dat ik vooral werk wanneer zoon op school zit. En in de vakanties zou ik dan in het weekend kunnen werken en mijn ouders zouden dan een paar uurtjes oppassen.

Maar nu merk ik tijdens de vakantie dat hij zich best wel verveelt thuis. Hij is enig kind en helaas wonen we niet echt in een kindvriendelijke buurt om buiten te spelen. Dus eigenlijk zou het dan tijdens de vakanties wel fijn zijn als hij dan wel een of twee dagen per week naar de opvang kan om met andere kinderen te spelen.

Alleen vraag ik me dan af of dit wel fijn voor hem is? Ik kan me zo voorstellen dat er maar weinig ouders zijn die voor deze optie kiezen en dat hij dan dus in een groep terecht komt die altijd al samen worden opgevangen na schooltijd, waardoor hij misschien een beetje een "vreemde eend in de bijt" is.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren op een BSO gewerkt. Er waren altijd wel een aantal kinderen die alleen in de vakantie kwamen. Omdat ze de andere kinderen vaak al van school kennen, was dat nooit een probleem.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Meestal is dat geen probleem lijkt me. Als het goed is doen ze ook gezamenlijk activiteiten en zorgen leidsters ervoor dat iedereen betrokken wordt. Het lijkt me een goed idee als je eens bij een bso, of meerdere, gaat kijken. En daar ook deze vraag stelt.
bieslookje schreef:
08-08-2019 09:46
Meestal is dat geen probleem lijkt me. Als het goed is doen ze ook gezamenlijk activiteiten en zorgen leidsters ervoor dat iedereen betrokken wordt. Het lijkt me een goed idee als je eens bij een bso, of meerdere, gaat kijken. En daar ook deze vraag stelt.

Dat ga ik ook zeker doen :) Ik heb al een BSO in gedachten die ook bij zijn school aangesloten zit. Dus moet gekomen :)
Alle reacties Link kopieren
Als de bso verbonden is aan de school dan zal het gros van de kinderen ook op die school zitten. Misschien niet in dezelfde klas, maar hij kent ze vast van gezicht. En ik mag hopen dat de verschillende groepen en klassen op school geen eilandjes zijn en school ook wel eens activiteiten heeft die groepsdoorbroken zijn of bijvoorbeeld met alle groepen 5 (ik noem maar wat) samen. Kinderen vinden elkaar toch wel, kijk maar hoe snel het op een camping gaat.
Ook zijn veel BSO's vaak onderdeel van een keten en in de vakanties worden vaak de vakantieopvang kinderen van diverse locaties bij elkaar gezet. Groep is kleiner en veel kennen elkaar dus niet.
Bij mijn dochter zaten ook kinderen die alleen in de vakantie en incidenteel een studiedag kwamen. Die kinderen hoorden gewoon ook bij de groep en kwamen altijd wel een klasgenootje tegen. De groepen op de bso zijn sowieso heel wisselend, is mijn ervaring, omdat de meeste kinderen maar twee of drie dagen komen (en soms zelfs maar een).
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je zoon?

Ik ben misschien een doemdenker, maar hier zijn in de vakantie altijd maar héél weinig kinderen. Dan voegen ze samen met andere scholen.
Er zijn hier dan voornamelijk kleintjes en maar een enkel ouder kind.
Mijn zoon is nu 5, hij wordt na de herfstvakantie 6.
Alle reacties Link kopieren
Loop deze week gewoon eens binnen bij de BSO. Dan zie je hoe het in de vakantie is!
Als ze 10-11 zijn dan zijn er vaak minder leeftijdsgenoten. Maar met 5-6 wel. Die blijven nog niet alleen thuis.
Stefke schreef:
08-08-2019 10:21
Hoe oud is je zoon?

Ik ben misschien een doemdenker, maar hier zijn in de vakantie altijd maar héél weinig kinderen. Dan voegen ze samen met andere scholen.
Er zijn hier dan voornamelijk kleintjes en maar een enkel ouder kind.
Hier zijn beide vestigingen in het dorp gewoon open. Zijn van dezelfde stichting.
Er zijn te veel kinderen om er 1 groep van te maken. Dus dat zal overal verschillend zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
08-08-2019 10:00
Ook zijn veel BSO's vaak onderdeel van een keten en in de vakanties worden vaak de vakantieopvang kinderen van diverse locaties bij elkaar gezet. Groep is kleiner en veel kennen elkaar dus niet.
Dat had onze eerste BSO inderdaad ook. Oudste vond het vreselijk. Dus nooit meer vakantieopvang afgenomen.
Daarna naar andere BSO gegaan en daar was de vakantieopvang met een kleine groep gewoon op eigen locatie. En dat vonden ze prima tot ze een jaar of tien waren (maar goed, toen was de lol toch wel van de BSO)
lilalinda schreef:
08-08-2019 10:29
Dat had onze eerste BSO inderdaad ook. Oudste vond het vreselijk. Dus nooit meer vakantieopvang afgenomen.
Daarna naar andere BSO gegaan en daar was de vakantieopvang met een kleine groep gewoon op eigen locatie. En dat vonden ze prima tot ze een jaar of tien waren (maar goed, toen was de lol toch wel van de BSO)
Mijn oudste vond dat helemaal niet erg. Maar die is sowieso heel open naar nieuwe kinderen/mensen.

Ze gingen ook echt elke dag wat leuks doen, liefst buiten de deur. Heel actief iedereen betrekken. Zal voor elk kind ( en de opvang zelf) heel verschillend zijn inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
08-08-2019 10:33
Mijn oudste vond dat helemaal niet erg. Maar die is sowieso heel open naar nieuwe kinderen/mensen.

Ze gingen ook echt elke dag wat leuks doen, liefst buiten de deur. Heel actief iedereen betrekken. Zal voor elk kind ( en de opvang zelf) heel verschillend zijn inderdaad.
Jongste zou er inderdaad minder moeite mee hebben gehad, oudste is erg van het bekende. Nog steeds en ze is ondertussen (jong)volwassen
Alle reacties Link kopieren
Zijn er geen activiteiten zoals een jeugddorp, huttenbouwen of vakantiebos ofzo in de buurt? Waar ik opgegroeid ben hadden ze dat de laatste 3 weken van de vakantie, je kon er ook per dag heen.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
08-08-2019 10:47
Zijn er geen activiteiten zoals een jeugddorp, huttenbouwen of vakantiebos ofzo in de buurt? Waar ik opgegroeid ben hadden ze dat de laatste 3 weken van de vakantie, je kon er ook per dag heen.
Nu je dat zegt, mijn pubers zijn er te oud voor. Maar bij ons doet de bibliotheek dat
Van voorstellingen tot robots bouwen
Maartje2016 schreef:
08-08-2019 10:47
Zijn er geen activiteiten zoals een jeugddorp, huttenbouwen of vakantiebos ofzo in de buurt? Waar ik opgegroeid ben hadden ze dat de laatste 3 weken van de vakantie, je kon er ook per dag heen.

Kind is 5-6. En dat is geen opvang. Hoe komt hij daar, wie let er op hem, wat als hij wegwil of er gebeurt wat?

Hoe zie je dat voor je precies?
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
08-08-2019 10:47
Zijn er geen activiteiten zoals een jeugddorp, huttenbouwen of vakantiebos ofzo in de buurt? Waar ik opgegroeid ben hadden ze dat de laatste 3 weken van de vakantie, je kon er ook per dag heen.
Daar kan je een kind van 5 toch niet een hele dag alleen achterlaten?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
08-08-2019 10:49
Kind is 5-6. En dat is geen opvang.

Hoe zie je dat voor je precies?
Bij ons was het toen een dagvullend programma, van 9 tot 4 ofzo. Losse leeftijdsgroepen (4-6, 7-8, 9-10, 12+). Je koopt of een losse dagkaart, of een strippenkaart.

Tegenwoordig zal je het programma wel op internet kunnen zien, in mijn tijd ging je van te voren het boekje halen met het programma.

Het gaat TO toch niet specifiek om opvang, maar meer om tijdbesteding in de vakantie voor haar zoon met leeftijdsgenoten?
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
08-08-2019 10:51
Daar kan je een kind van 5 toch niet een hele dag alleen achterlaten?
Er is gewoon beleiding hoor, meestal bestaande uit vrijwilligers, met thema's en spelletjes.

En op een bso blijf je er toch ook niet de hele dag bij?
Maartje2016 schreef:
08-08-2019 10:53
Bij ons was het toen een dagvullend programma, van 9 tot 4 ofzo. Losse leeftijdsgroepen (4-6, 7-8, 9-10, 12+). Je koopt of een losse dagkaart, of een strippenkaart.

Tegenwoordig zal je het programma wel op internet kunnen zien, in mijn tijd ging je van te voren het boekje halen met het programma.

Het gaat TO toch niet specifiek om opvang, maar meer om tijdbesteding in de vakantie voor haar zoon met leeftijdsgenoten?
Dat is waar.

Hier hebben ze zoiets wel in een kinderparadijs maar vanaf 9.
Ook veel workshops en spellen van cultuurhuis en sport voor vanaf 4 maar ouders moeten dan in de buurt blijven.

Bij die leeftijd is er bij ons niets waar je ze kan droppen. Kan TO nog niet echt werken op die dagen, wat ze niet per se hoeft maar lijkt mij wel prettig, scheelt weer in het weekend werken als ik haar goed begrijp.

Maar is het nakijken waard, dat is waar.
Maartje2016 schreef:
08-08-2019 10:54
Er is gewoon beleiding hoor, meestal bestaande uit vrijwilligers, met thema's en spelletjes.

En op een bso blijf je er toch ook niet de hele dag bij?
Dat is heel wat anders dan afgepast geschoold personeel van BSO.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens nagaan of er klasgenootjes of andere kinderen die hij kent op de BSO zitten. Dan lijkt het me sowieso geen probleem. Zo niet, dan denk ik dat het ook best prima zal gaan. Onze kinderen gaan in zowel schoolweken als vakanties naar de BSO en mijn ervaring is dat de samenstelling van de groep in de vakantie heel anders is. Omdat er veel kinderen met vakantie zijn en sommige kinderen in de vakantie helemaal niet naar de BSO gaan (omdat bijv. een ouder in het onderwijs werkt) is de groep veel kleiner. Hierdoor vallen vaste vriendengroepjes uit elkaar en zoeken de kinderen weer nieuwe speelkameraadjes onder de kinderen die er wel zijn. Ook zijn er door de kleine groep relatief veel leidsters op weinig kinderen (meestal 2 leidsters op ongeveer 10 kinderen), omdat ze vanwege het vierogenprincipe wel 2 mensen op de groep moeten hebben. Dus veel aandacht vanuit de leidsters, dat lijkt me wel fijn als je kind nog niet bekend is op de BSO.

Voor onze kinderen is de vakantie BSO een zegen. We hebben wel eens overwogen om vakantiedagen in te zetten om ze de hele vakantie thuis te kunnen houden, maar doen dit bewust niet omdat ze zich dan dood zouden vervelen. Het is heerlijk voor ze om 2 dagen per week lekker onder andere kinderen te zijn en leuke dingen te ondernemen op de BSO. Of jouw zoon dat ook zo ervaart weet je natuurlijk nooit zeker en misschien is het in eerste instantie best even wennen voor hem, maar ik zou aanraden om het gewoon te proberen.

Voor jouzelf lijkt het me ook fijn, want 5 dagen per week een verveeld kind entertainen en dan in het weekend nog moeten werken lijkt me behoorlijk pittig. Het betekent ook dat je je man bijna niet ziet en geen tijd hebt met het gezin als geheel. Ik weet van jou dat je niet (altijd) even belastbaar bent, dus ik denk dat je daarmee teveel hooi op je vork zou nemen. Het is juist zo'n goed teken dat je weer aan het werk gaat, het lijkt me zonde als je straks weer terug zou vallen omdat je opvang voor jullie zoon niet aandurft en daarmee aan jezelf voorbij loopt.

Ik zou dan wel 2 dagen per week doen, want met 1 dag in de week moet hij er wel heel erg elke week weer inkomen en leert hij ook niet zo gauw de leidsters en andere kinderen kennen.
nicole123 wijzigde dit bericht op 08-08-2019 11:12
29.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
08-08-2019 11:00
Dat is heel wat anders dan afgepast geschoold personeel van BSO.
Een bso is ook van een andere gradatie. Die betaal je omdat je een dienst van ze afneemt, en daar verwacht je de bijbehorende professionaliteit bij. Je kind zit daar ook voor een langere periode dan een paar dagen in de vakantie.

Maar dat houdt niet in dat de (meestal langlopende) programma's van verschillende organisaties niet goed in elkaar zitten. Vrijwilligers worden in de week/weken ervoor ook gewoon getraind en gaan vaak al jaren mee als leiding. Net als op sportverenigingen en scouting.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven