Geld & Recht alle pijlers

kopen of huren?

08-08-2019 00:22 212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd waar jullie een voorstander voor zijn anno 2019


Geef ook even je redenen toe waarom je liever koopt of toch liever huurt.


Gaat uiteraard over een woning!

Kopen of huren?

Totaal aantal stemmen: 164

kopen (76%)
huren (24%)
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
08-08-2019 11:21
Met mijn salaris zou ik kunnen kopen maar het onderhoud...hoe doen mensen dat? Als ik zo om me heen kijk kun je het beste tweeverdieners zijn.
Wij leven van 1 salaris. Welk onderhoud? Man verft de buitenboel zelf. Dit jaar de voorkant gedaan, met de duurste sikkens verf, zijn we 400 euro kwijt. En ja, als je een nieuwe keuken wilt moet je die zelf betalen, aangezien we nu gratis wonen kunnen we dat bedrag sparen en elk jaar wel een nieuwe keuken kopen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler, in mijn koophuis had ik ook een gedateerde badkamer hoor maar daar lag ik ook niet wakker van. Ik vind een luxe keuken en badkamer ook niet zo spannend. Zeker een badkamer niet aangezien ik er maar een minuut of 10 per dag gebruik van maak. Koken doe ik ook al niet veel :)

Als je nu prettig woont in je huurhuis waar je niet de hoofdprijs voor betaalt dan zit je toch goed? Niks weggegooid geld.
Madeliefjees schreef:
08-08-2019 11:44
Wij leven van 1 salaris. Welk onderhoud? Man verft de buitenboel zelf. Dit jaar de voorkant gedaan, met de duurste sikkens verf, zijn we 400 euro kwijt. En ja, als je een nieuwe keuken wilt moet je die zelf betalen, aangezien we nu gratis wonen kunnen we dat bedrag sparen en elk jaar wel een nieuwe keuken kopen.
Hoeveel tijd heeft hem dat gekost? Hele buitenboel (laten) schilderen was hier 3250 euro, maar de dakkapel moet nog. Daar durf ik niet aan te beginnen, en inmiddels is hij zo slecht dat er meer nodig is dan alleen schilderen. Moet je weer een bedrijf vinden dat het niet beneden zijn stand vindt om voor een kleine klus te komen. Echt, die zzp’ers wens je nog een crisis toe, want nu doen ze vooral cherry picking, heel irritant.
Alle reacties Link kopieren
Precies Minke. Vind maar eens iemand die tijd en zin heeft om dit soort klusjes te doen. Mijn schilder heeft mijn huis 'tussendoor' gedaan. Dus op weg naar een andere, grotere klant kwam hij even een uurtje bij mij werken en op weg naar huis weer. Maar goed, ik was al lang blij dat het gedaan werd want mijn kozijnen stonden op het punt te gaan rotten.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
08-08-2019 11:44
Wij leven van 1 salaris. Welk onderhoud? Man verft de buitenboel zelf. Dit jaar de voorkant gedaan, met de duurste sikkens verf, zijn we 400 euro kwijt. En ja, als je een nieuwe keuken wilt moet je die zelf betalen, aangezien we nu gratis wonen kunnen we dat bedrag sparen en elk jaar wel een nieuwe keuken kopen.
Maar jullie hebben, denk ik, vast niet in de laatste paar jaar op één salaris een huis gekocht. Dat was een 'vroeger' wel echt een heel stuk makkelijker dan tegenwoordig. Niet onmogelijk, maar wel moeilijker.
Madeliefjees schreef:
08-08-2019 11:03
Eigen huis valt niet onder de vermogensbelasting, en erfbelasting betalen de kinderen als je zelf dood bent. Toen mn man werkloos werd waren we erg blij dat we niet huurden, nu was onze hypotheek al zo laag dat je er nauwelijks een garage voor kon huren.
Wel als je het verkoopt om het om te zetten naar pensioen geld. Je weet helaas nooit hoe gezond je blijft om er te kunnen blijven wonen en hoe oud je wordt. Teveel in mijn omgeving gezien dat in deze constructie alleen de fiscus het laatst lacht.
Alle reacties Link kopieren
Daar is toch niet maar één antwoord op?

In de periode dat ik graag flexibel wilde zijn (nog geen vaste baan, nog geen relatie) en nog niet veel geld had: huren.

In de periode dat ik een vaste baan en man en kind had, we op een vaste plek voor langere tijd wilden settelen in een grotere woning met tuin, we een te hoog inkomen hadden voor sociale woningbouw en er hier praktisch geen eengezinswoningen in de particuliere huur aangeboden worden: kopen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
08-08-2019 11:20
Tuurlijk is het speculatie. Maar als je tijdens de crisis een appartement in Amsterdam gekocht had voor zeg maar 150K - hoeveel kun je daar op verliezen? Er zal altijd vraag blijven naar huizen in steden, zeker in het centrum.
Als je dat had gedaan en het op dit moment zou willen verkopen, dan ben je nu spekkoper ja. Maar destijds wist ook niemand of het echt het dal was, of dat de prijzen nog een eind verder door zouden zakken. En als je er zelf gaat wonen dan kunnen er ook dingen gebeuren waardoor je toch weer wilt verkassen en dat kan net op een ongunstig moment komen. Dus ook dan had je erop kunnen verliezen. Bijv. als je samen zou zijn gaan wonen en binnen een half jaar na aankoop klapt je relatie, of je blijkt na een paar maanden gek te worden in de drukke stad, of het goedkope pandje blijkt een enorme hoeveelheid achterstallig onderhoud te hebben en een gezin met 10 kinderen boven je die je elke ochtend om 5 uur wakker stampen, waardoor je zo snel mogelijk weer van het appartement af wilt, etc. Kopen is altijd een risico.

En op dit moment is het geen crisis, maar zijn de huizenprijzen juist heel hoog. Je hebt best kans dat het ergens in de komende tijd weer flink gaat dalen. Ik ken diverse mensen die hun huis met een enorme restschuld hebben moeten verkopen. Of ze hadden moeten blijven zitten in een huis heel ver weg bij hun nieuwe baan of een huis dat inmiddels veel te klein is omdat ze meer kinderen gekregen hebben.

Roepen dat een huis kopen altijd het beste is en altijd financieel gunstiger dan huren is simpelweg dom. Het ligt er maar net aan. Als je in een gunstige tijd je huis koopt en verkoopt dan is het financieel gunstig. Als je er heel lang blijft wonen ook. Maar als je op dit moment koopt en over 2 jaar de liefde van je leven tegenkomt die aan de andere kant van het land woont en tegen die tijd zijn de huizenprijzen flink gedaald, dan kan het een enorme strop zijn. Of als je nu een huis koopt met je partner en over een jaar besluit je te scheiden. Kopen is hoe dan ook een groter financieel risico dan huren.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
08-08-2019 10:33
Ja, het is een gebruiksvoorwerp maar als je slim koopt en verkoopt kan het je wel degelijk veel opleveren.
Slim kopen en verkopen werkt vooral als je niet zelf in het pand woont en het geinvesteerde geld niet nodig hebt. Als je het als gebruiksvoorwerp hebt dan hangt het moment van koop en verkoop nogal af van je levensomstandigheden en ben je niet vrij om op het gunstigste moment te kopen en verkopen. Als je al weet wanneer die momenten zijn, want net zoals bij het kopen en verkopen van aandelen is het speculatie en weet je niet wat de huizenmarkt in de toekomst gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal met je eens, Nicole. Enige probleem is betaalbare huurwoningen, zowel sociaal als vrije sector. Als ik kon huren voor 700+GWL dan ging ik zeker niet kopen. Gisteren weer gekeken. Het enige onder de 1000 euro excl. was een heel basic appartement van 40m2 zonder balkon of tuin, boven een kroeg. Ook niet echt heel aantrekkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
08-08-2019 11:43
Wat ik in de openingspost in dit topic zie, zie ik soms ook bij sommige van mijn gesettelde vrienden (tweeverdieners): huren wegzetten als "weggegooid geld" en als een slechte keuze, terwijl het gros in hun eentje ook geen huis had kunnen kopen.
Troost je, rente betalen en aflossen is ook weggegooid geld. Huizen stijgen gemiddeld slechts met met de inflatie, ook al zitten we er nu tijdelijk(?) flink boven (wat de alarmbellen zou moeten laten rinkelen). Rente betalen is weggegooid geld. Aflossen is ook weggegooid geld omdat het elders veel en veel beter rendeert, bakstenen renderen namelijk niet.
Met huren heb je niet de ellende van peperduur aankopen, belastingen, gedoe van herstel, zorgen om 'onder water staan', etc. Het is dat ik zowat een gratis hypotheek heb, anders zou ik echt huren.
zebraa wijzigde dit bericht op 08-08-2019 13:03
10.23% gewijzigd
Life is fun. Live it.
elfjetwaalfje schreef:
08-08-2019 05:53
Dit is echt onzin, huren is niet alleen bedoeld voor mensen die niet genoeg geld hebben om te kopen. Mensen met te weinig geld zijn aangewezen op huren via een woningbouwvereniging of beneden de maximale huursom via een particuliere verhuurder i.v.m. huurtoeslag.
Het huis waar ik in woon is idd. een woning van een woningbouwvereniging. Maar tussen die huizen (rijtjeswoningen) staan enkele identieke koopwoningen. En dan bedoel ik ook echt identiek: zelfde tussenwoning, zelfde tuin, zelfde indeling. Ik betaal voor mijn woning de max. huur toegestaan, nl. 720 euro per maand. Geen huurtoeslag.
De buren van 3 huizen verderop die voor 2 ton (huis kostte 1.9) een hypotheek hebben genomen, hebben een bruto hypotheek van 630 euro. Dat scheelt nogal een hoop geld.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
08-08-2019 13:00
Het huis waar ik in woon is idd. een woning van een woningbouwvereniging. Maar tussen die huizen (rijtjeswoningen) staan enkele identieke koopwoningen. En dan bedoel ik ook echt identiek: zelfde tussenwoning, zelfde tuin, zelfde indeling. Ik betaal voor mijn woning de max. huur toegestaan, nl. 720 euro per maand. Geen huurtoeslag.
De buren van 3 huizen verderop die voor 2 ton (huis kostte 1.9) een hypotheek hebben genomen, hebben een bruto hypotheek van 630 euro. Dat scheelt nogal een hoop geld.
Inderdaad, tel er alleen de onderhoudskosten bij op en dan ben je al in het voordeel als huurder. Hebben we het nog niet over de opportunity costs van de aanschaf, belastingen, verzekeringen en alle ellende die gasloos maken van de woning aan kosten met zich mee gaat brengen. (gedwongen) Verhuizen is helemaal een dure grap.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
08-08-2019 13:00
Het huis waar ik in woon is idd. een woning van een woningbouwvereniging. Maar tussen die huizen (rijtjeswoningen) staan enkele identieke koopwoningen. En dan bedoel ik ook echt identiek: zelfde tussenwoning, zelfde tuin, zelfde indeling. Ik betaal voor mijn woning de max. huur toegestaan, nl. 720 euro per maand. Geen huurtoeslag.
De buren van 3 huizen verderop die voor 2 ton (huis kostte 1.9) een hypotheek hebben genomen, hebben een bruto hypotheek van 630 euro. Dat scheelt nogal een hoop geld.
Daarvoor nemen ze wel een financieel risico van een restschuld bij verkoop als ze toevallig op een ongunstig moment weer van het huis af willen, hebben ze een behoorlijk bedrag geinvesteerd in kosten koper, betalen ze meer belasting en hebben kosten aan onderhoud en afschrijving.

Wij reserveren voor ons gewone goed onderhouden eind jaren '80 rijtjeshuis elke maand 600 euro voor onderhoud en afschrijving van keuken, badkamer, etc. en dat komt tot nu toe redelijk uit. Op dit moment is het potje goed gevuld, maar onze keuken is nu zo'n 20 jaar oud en een en ander begint kapot te gaan, dus dan is het potje direct weer leeg. En als je dat gehad hebt dan is er een nieuwe cv ketel nodig (of een warmtepomp of aansluiting op een warmtenet of wat dan ook bij het gasloos worden), dan is er lekkage, dan blijkt er een andere warmtewisselaar nodig te zijn voor de vloerverwarming, dan is er schilderwerk nodig, dan lekt de dakgoot, dan moeten de stukken plat dak vervangen worden (elke 5 jaar), dan begeeft de inbouw-koelkast het, dan blijken bepaalde stukken kozijn vermolmd te zijn, is er een nieuwe badkamer nodig, etc. Dit zijn allemaal dingen die we afgelopen 5 jaar aan de hand hebben gehad in ons huis en het is echt geen oud vervallen pand of enorme villa.

Mensen die denken dat ze nauwelijks iets aan onderhoud kwijt zijn die wonen óf in een heel nieuw huis (en ook dan is het slim te reserveren voor afschrijving en het onderhoud dat elke 5 jaar nodig is), óf zijn zelf heel handig maar besteden er wel veel tijd aan (reken dat eens om in een uursalaris), óf komen voor heel onprettige verrassingen te staan als ze het huis ooit weer willen verkopen.
nicole123 wijzigde dit bericht op 08-08-2019 13:22
12.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je kan kopen, kopen. Met huren gooi je elke maand zo 800-1500 euro weg en met kopen betaal je dat bedrag aan hypotheek, wat gelijk staat aan geld op een spaarrekening zetten met zeer hoog rendement (maar staat alleen wel vast tot je het verkoopt ;-D ).
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
08-08-2019 13:20
Als je kan kopen, kopen. Met huren gooi je elke maand zo 800-1500 euro weg en met kopen betaal je dat bedrag aan hypotheek, wat gelijk staat aan geld op een spaarrekening zetten met zeer hoog rendement (maar staat alleen wel vast tot je het verkoopt ;-D ).
Lees de berichten van Zebraa eens. Met huren betaal je met je huur aan woongenot. Met kopen betaal je met je rente en extra belasting en onderhoudskosten aan woongenot. Praten over geld weggooien is je reinste onzin.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
08-08-2019 12:56
Troost je, rente betalen en aflossen is ook weggegooid geld. Huizen stijgen gemiddeld slechts met met de inflatie, ook al zitten we er nu tijdelijk(?) flink boven (wat de alarmbellen zou moeten laten rinkelen). Rente betalen is weggegooid geld. Aflossen is ook weggegooid geld omdat het elders veel en veel beter rendeert, bakstenen renderen namelijk niet.
Met huren heb je niet de ellende van peperduur aankopen, belastingen, gedoe van herstel, zorgen om 'onder water staan', etc. Het is dat ik zowat een gratis hypotheek heb, anders zou ik echt huren.
Huizenprijzen die gemiddeld genomen slechts met de inflatie in waarde stijgen? Onder welke steen leef jij?

Rente is de prijs om geld te lenen. Niks voor niks.

Met aflossen verlaag je je maandelijkse lasten met t.z.t. misschien een afbetaald huis. Meer ruimte voor andere zaken.

Niets dat nu zo veilig, waardevast en goed rendeert als onroerend goed.

De huurprijzen schieten door het dak heen en staan allang niet meer in verhouding meer tot de woonruimte de je ervoor terugkrijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik los mijn hypotheek versneld af zodat ik het in de nabije toekomst kan verhuren (investering). Is niet voor iedereen weggelegd, maar mijn appartement/ locatie leent zich daar uitstekend voor (vrije sector, randstad), dus vandaar dat ik dat verkies boven beleggen.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
08-08-2019 13:24
Niets dat nu zo veilig, waardevast en goed rendeert als onroerend goed.

De huurprijzen schieten door het dak heen en staan allang niet meer in verhouding meer tot de woonruimte de je ervoor terugkrijgt.
Welke glazen bol heb jij? Dat de huizenprijzen enorm gestegen zijn zegt toch niets over wat ze in de toekomst gaan doen? Juist best kans dat het nu zo hoog zit dat het weer flink gaat dalen. Niemand die het weet. Waar haal je die informatie vandaan dat het zo veilig en waardevast is? Met daarin meegenomen dat je niet de vrijheid hebt om te wachten met de verkoop tot de huizenprijzen gunstig liggen, maar bijv. in de zomer van 2021 opeens wilt verhuizen omdat je een nieuwe partner / groter gezin / andere baan / heel nare buren hebt.
Lucifer2018 schreef:
08-08-2019 10:20
Volgens wie?
Je vraagt waarom ik denk/vind dat huren voornl. bedoelt is voor mensen voor wie kopen niet is weggelegd.
Natuurlijk heb je een segment van huurwoningen die buiten de sociale huurcategorie valt. Deze groep koopt niet, omdat ze of flexibel willen kunnen zijn met hun woning, of omdat ze niet in de groep sociale huur vallen, maar nog altijd niet genoeg geld hebben om iets te kopen naar wat past bij hun levensomstandigheden. Maar deze groep is een stuk kleiner dan de groep die huurt via sociale huurwoningen. Deze groep huurt niet voor niets een woning via het sociale huurstelsel en voor hen is kopen nauwelijks weggelegd. Niet in de laatste plaats, omdat de huurtoeslag een huurprijs oplevert die niet te halen is met koop.
MeredithGrey schreef:
08-08-2019 10:28
Ik vraag mij dan af hoe al die mensen die niet genoeg geld hebben een huur van 1600 euro kunnen opbrengen..
Dit is op de totale groep aan huurders in Nederland maar een relatief kleine groep. Dit zullen vaker huurders zijn in de Randstad, waar vergelijkbare woningen navenant dure koopsommen kennen.
Ik heb een klein, goedkoop en heel fijn huurhuisje. No way dat ik ga kopen. Ik zit hier prima en geen stress. Ik kan weg wanneer ik wil. Ik heb ooit een huis gekocht omdat 'het zo hoorde' en dat was voor mij eens maar nooit meer. Ik heb daar zo veel spijt en ellende van gehad. Ik wil nooit meer een hypotheek of andere schuld aangaan.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
08-08-2019 12:56
Troost je, rente betalen en aflossen is ook weggegooid geld. Huizen stijgen gemiddeld slechts met met de inflatie, ook al zitten we er nu tijdelijk(?) flink boven (wat de alarmbellen zou moeten laten rinkelen). Rente betalen is weggegooid geld. Aflossen is ook weggegooid geld omdat het elders veel en veel beter rendeert, bakstenen renderen namelijk niet.
Met huren heb je niet de ellende van peperduur aankopen, belastingen, gedoe van herstel, zorgen om 'onder water staan', etc. Het is dat ik zowat een gratis hypotheek heb, anders zou ik echt huren.

Plaat voor je kop?

-wachtlijsten woningbouw, alleen voor slechtverdieners, 10-15 jaar, mocht je niet in Lutjebroek willen wonen
- particulier/ vrije sector inkomenseisen die nergens over gaan
-onbeperkte huurstijgingen in de vrije sector
-huurprijzen die totaal los zijn van de werkelijkheid
-zorgen om de water staan? Hoeft niet als je gewoon blijft wonen. Huurders die weg willen uit hun buurt hebben zorgen om een betaalbare fatsoenlijke nieuwe woning te vinden
-hypotheekrenteaftrek

Qua belastingen als woningeigenaar betaal ik 400 euro per jaar meer, 25 p/m vve en dat is het. Woon nu voor 400 netto sinds 2017, waar ik als huurder zo'n 900 euro zou moeten aftikken voor hetzelfde huis. Nou ik weet wel wat ik liever heb....
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
08-08-2019 13:24
Lees de berichten van Zebraa eens. Met huren betaal je met je huur aan woongenot. Met kopen betaal je met je rente en extra belasting en onderhoudskosten aan woongenot. Praten over geld weggooien is je reinste onzin.
Nee want de hypotheek die je erin stopt krijg je in principe weer terug bij verkoop (ernstige crisissen daargelaten, een zwakke krapte op de woningmarkt en prijsstijging is de meest normale situatie). En aangezien vastgoed bekend staat als het beleggingsobject met 1 van de hoogste rendementen (volgens mij is stijging van huizenprijzen ergens tussen de 2% en 5% vrij normaal) over langere termijn, maak je dus winst op lange termijn.

Dat en je krijgt veel meer huis voor je geld. Ik betaal nu aan huur voor een appartement wat ik aan hypotheek voor een huis zou betalen.

Je hebt wel gelijk als je voor korte termijn ergens wil wonen, dan is huren gunstiger financieel gezien, omdat je anders de kosten koper/notariskosten op moet gaan hoesten.
ugli wijzigde dit bericht op 08-08-2019 13:47
7.11% gewijzigd
Madeliefjees schreef:
08-08-2019 11:44
Wij leven van 1 salaris. Welk onderhoud? Man verft de buitenboel zelf. Dit jaar de voorkant gedaan, met de duurste sikkens verf, zijn we 400 euro kwijt. En ja, als je een nieuwe keuken wilt moet je die zelf betalen, aangezien we nu gratis wonen kunnen we dat bedrag sparen en elk jaar wel een nieuwe keuken kopen.
Laat me raden, jullie hebben de woning dan ook lang lang geleden gekocht in een tijd toen er nog hele andere regels gelden. Waarom wil je zo nodig jouw situatie vergelijken met mensen die een stuk jonger zijn en te dealen hebben met een woningmarkt met hele andere regels en prijzen. Je kunt jezelf wel op de borst willen kloppen hoe goed jullie dat toch hebben gedaan, maar ik vermoed onder hele andere omstandigheden dan een starter vandaag de dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven