Geld & Recht alle pijlers

IVA en huurtoeslag

07-08-2019 23:03 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Klopt het dat de huurtoeslag alleen uitgaat van het brutoloon? Ik heb sinds kort geen arbeidskorting meer, omdat ik sinds kort een IVA uitkering krijg van UWV. Mijn bruto loon is ruim 1900, mijn nettoloon 1400. Mijn huur is 660 euro per maand.

Omdat de huur bijna de helft van mijn IVA uitkering is, heb ik geprobeerd huurtoeslag aan te vragen, maar ik krijg een afwijzing omdat mijn inkomen te hoog is. Maar 1400 euro netto is toch niet zo erg hoog? Of ben ik daarin verwend dat ik dat denk, want ik heb totdat ik ziek werd een paar jaar geleden een goede baan gehad. Ik ben alleenstaand en ik heb geen kinderen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n/inkomen/
Wel te hoog voor toeslag...
Alle reacties Link kopieren
Loon of uitkering voer je altijd op als bruto bedrag. Voor toeslagen wordt gekeken naar toetsingsinkomen. En dat ligt bij jouw kennelijk net boven de grens mbt huurtoeslag. Maximaal is EUR 22700. Dan ontvang je nog zo'n 150 Euro toeslag nu niets. Heb je nog aftrekposten, waardoor toetsingsinkomen lager wordt?

Vraag het wel aan, als bij de definitieve aanslag 2019 blijkt dat je inkomen onder de grens ligt dan krijg je alsnog met terugwerkende kracht de huurtoeslag.
Jouw netto inkomen zit ruim € 400 netto boven een bijstandsuitkering.
Zo te lezen ligt jouw bruto inkomen met vakantie (daar gaan ze inderdaad vanuit) er net iets boven. Houd na afloop van het jaar je jaaropgave of belastingaangifte in de gaten. Valt het toch totaal onder € 22700 kan je het nog tot 1 september 2020 voor 2019 aanvragen. Zit het er boven, dan is het echt pech.
Je hebt wel zorgtoeslag neem ik aan?
Het is raadzaam om zo spoedig mogelijk je uitgaven aan te passen aan je nieuwe inkomen, om schulden te voorkomen. Lukt je dit niet, vraag dan hulp aan het maatschappelijk werk om een overzicht te maken en te kijken waar je op kan besparen.
Alle reacties Link kopieren
Dit is nu precies een voorbeeld van de armoedeval.

Bij bruto 1920 pm IVA heb je per jaar bruto 24.883.
Netto is dat 1410 pm. Zorgtoeslag 54 en geen huurtoeslag.
Totaal 1464 pm.

Bij bruto 1750 pm heb je per jaar bruto 22.680.
Netto is dat 1314 pm. Zorgtoeslag 79 en huurtoeslag 158.
Totaal 1551 pm.

In hoeverre heb je kosten (en dus aftrekposten) door je ziekte?
...
ankalida schreef:
08-08-2019 14:46
Dit is nu precies een voorbeeld van de armoedeval.

Bij bruto 1920 pm IVA heb je per jaar bruto 24.883.
Netto is dat 1410 pm. Zorgtoeslag 54 en geen huurtoeslag.
Totaal 1464 pm.

Bij bruto 1750 pm heb je per jaar bruto 22.680.
Netto is dat 1314 pm. Zorgtoeslag 79 en huurtoeslag 158.
Totaal 1551 pm.

In hoeverre heb je kosten (en dus aftrekposten) door je ziekte?
Wel lullig is dit zeg!!
Eigenlijk zou dat niet zo moeten kunnen
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
08-08-2019 15:29
Wel lullig is dit zeg!!
Eigenlijk zou dat niet zo moeten kunnen
Zo zijn er veel meer voorbeelden. Bovendien is er een sterke nivellering tot modaal. Dus er bruto iets op vooruit gaan, levert netto bijna niks op.

In dit geval is het inkomensverschil te groot, maar als je inkomen een piepklein beetje boven de grens zit kan een aftrekbare gift aan een goed doel best veel opleveren...
...
Alle reacties Link kopieren
Bijstand voor een alleenstaande: 1030 pm
Huurtoeslag is dan 335 (bij een huur van 660) en zorgtoeslag 100.
Inkomen: 1465 pm

Maar dan wel: mogelijk kwijtschelding gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting.
...
Alle reacties Link kopieren
Qua aftrekposten: Ik geef aan goede doelen met dieren, ik denk zo ongeveer 25-30 euro per maand. Ik houd van dieren.

Ik heb niet veel extra zorgkosten meer, want mijn ziekte is chronisch en progressief, dus eigenlijk niks aan te doen. Het is niet terminaal, alleen verandert het je persoon en je leven.

Maar okee, dan klopt het dus wel dat er wordt uitgegaan van het bruto inkomen. Jammer voor mij. Ik ben afhankelijk van een scootmobiel en een rolstoel. Door het opladen van de scootmobiel elke avond heb ik meer stroomkosten, dus vandaar dat een beetje huurtoeslag wel fijn zou zijn geweest.

Ik heb de huurtoeslag wel aangevraagd, maar ik kreeg een afwijzing vanwege mijn inkomen. Bruto is mijn inkomen te hoog.

Bedankt iedereen voor jullie reacties! :redrose:
Alle reacties Link kopieren
ankalida schreef:
08-08-2019 15:43
Zo zijn er veel meer voorbeelden. Bovendien is er een sterke nivellering tot modaal. Dus er bruto iets op vooruit gaan, levert netto bijna niks op.

In dit geval is het inkomensverschil te groot, maar als je inkomen een piepklein beetje boven de grens zit kan een aftrekbare gift aan een goed doel best veel opleveren...
Ankalida, bedoel je dat ze met een jaarlijkse gift van ongeveer 2000 euro aan een anbi haar toetsingsinkomen dusdanig naar beneden kan brengen, zodat ze daarmee wel in aanmerking kan konen voor de huurtoeslag, zoals in het bovenstaande rekenvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
AaltjeR schreef:
13-08-2019 17:14
Ankalida, bedoel je dat ze met een jaarlijkse gift van ongeveer 2000 euro aan een anbi haar toetsingsinkomen dusdanig naar beneden kan brengen, zodat ze daarmee wel in aanmerking kan konen voor de huurtoeslag, zoals in het bovenstaande rekenvoorbeeld?
Ja. Maar in dit geval levert dat tekort huurtoeslag op, minder dan 2000 euro per jaar. Deze truc werkt vooral heel erg goed als je tientjes boven de grens zit.
...
Alle reacties Link kopieren
In 2020 verandert er wat in de harde grens bij de huurtoeslag. Mogelijk ga je nu wel recht hebben op huurtoeslag.
...
Alle reacties Link kopieren
ankalida schreef:
20-12-2019 21:12
In 2020 verandert er wat in de harde grens bij de huurtoeslag. Mogelijk ga je nu wel recht hebben op huurtoeslag.
Ik keek net in de ING app en ik krijg inderdaad een paar tientjes huurtoeslag voor 2020. Zo blij! Dat geeft wat meer lucht.
Als je extra stroomkosten hebt kun je soms ook vergoeding voor krijgen. Ik zou MEE even benaderen of ze je erbij kunnen helpen.
ankalida schreef:
08-08-2019 16:51
Bijstand voor een alleenstaande: 1030 pm
Huurtoeslag is dan 335 (bij een huur van 660) en zorgtoeslag 100.
Inkomen: 1465 pm

Maar dan wel: mogelijk kwijtschelding gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting.
En de toeslagen die je dan aan kunt vragen niet te vergeten. Is ook meer dan 500,- per jaar (als je kinderen heb meer)
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat je ook zorgvuldig je belastingaangifte invult. Reiskosten naar het ziekenhuis, therapie, kosten die je maakt voor hulpmiddelen, etc. Samen kunnen ze voor aftrek zorgen. Dat is geld terug van de belasting èn meer toeslag.
...
Nagellakmetglitter schreef:
13-08-2019 17:08
Qua aftrekposten: Ik geef aan goede doelen met dieren, ik denk zo ongeveer 25-30 euro per maand. Ik houd van dieren.

Ik heb niet veel extra zorgkosten meer, want mijn ziekte is chronisch en progressief, dus eigenlijk niks aan te doen. Het is niet terminaal, alleen verandert het je persoon en je leven.

Maar okee, dan klopt het dus wel dat er wordt uitgegaan van het bruto inkomen. Jammer voor mij. Ik ben afhankelijk van een scootmobiel en een rolstoel. Door het opladen van de scootmobiel elke avond heb ik meer stroomkosten, dus vandaar dat een beetje huurtoeslag wel fijn zou zijn geweest.

Ik heb de huurtoeslag wel aangevraagd, maar ik kreeg een afwijzing vanwege mijn inkomen. Bruto is mijn inkomen te hoog.

Bedankt iedereen voor jullie reacties! :redrose:

Zou je daar niet een tegemoetkoming voor kunnen krijgen? Vroeger had je de WTCG (Wet Tegemoetkoming Chronisch zieken & Gehandicapten), maar die is afgeschaft. Nu loopt dat geloof ik allemaal via de gemeente. Misschien het informeren waard?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... zorgkosten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders kregen de stroomkosten deels terug van het apparatuurverbruik voor thuisbeademing. Dit liep via de zorgverzekering. De moeite waard om eens te informeren in jouw situatie.
Someonenew schreef:
22-12-2019 10:05
En de toeslagen die je dan aan kunt vragen niet te vergeten. Is ook meer dan 500,- per jaar (als je kinderen heb meer)
Waar doel je dan op naast de huur- en zorgtoeslag?
gizzmo-returns schreef:
22-12-2019 11:34
Waar doel je dan op naast de huur- en zorgtoeslag?
toeslagen bijstandsuitkering , individuele inkomstentoeslag(419,-) en toeslag voor de maatschappelijke participatie(150,-).
Someonenew schreef:
22-12-2019 11:45
toeslagen bijstandsuitkering , individuele inkomstentoeslag(419,-) en toeslag voor de maatschappelijke participatie(150,-).
Dit kan per gemeente heel verschillend zijn. In mijn gemeente kennen ze bv geen toeslag maatschappelijke participatie en zijn de bedragen van de inkomenstoeslag anders.
gizzmo-returns schreef:
22-12-2019 11:48
Dit kan per gemeente heel verschillend zijn. In mijn gemeente kennen ze bv geen toeslag maatschappelijke participatie en zijn de bedragen van de inkomenstoeslag anders.
Ok, ja dat kan dat wist ik niet. Zijn er dan geen andere aanvragen mogelijk? Lijkt mij niet heel eerlijk geregeld als mensen met het zelfde minimum inkomen in een andere gemeente dat niet zouden kunnen aanvragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven