Gezondheid alle pijlers

Mezelf niet voor menstruatie

08-05-2019 15:19 527 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Voordat mijn menstruatie doorbreekt, kan ik zo onzeker en humeurig zijn. Ik weet dat het door de hormonen komt, maar ik word er toch verdrietig van als ik mezelf niet ben die periode.
Wie herkent dit en wat doe je eraan om ermee om te gaan?
Ik heb ook wel lichte lichamelijke ongemakken maar dat vind ik een stuk beter te accepteren.
O haha, ja het dekentje is inderdaad om het warm te hebben op koude dagen ;-)

Thee is een goed idee, die zal ik er ook bij zetten.

Ik ben wel benieuwd of die dim nu aanslaat of dat ik gewoon echt nog totaal geen cyclus heb. Ik voel me af en toe wel een beetje cranky maar het is niks in vergelijking met vroeger. :)
Alle reacties Link kopieren
Gebruiken jullie dim en die progesteron crème tegelijk?
En dan elke dag of niet?

Ik slik sinds twee weken dim en merk wel wat verschil,wel PMS gehad maar niet zo erg als eerst.
Ben ook benieuwd naar die crème
Alle reacties Link kopieren
@mano, ik gebruik nu de bio-identieke creme alleen, om te kijken of dat net zoveel of misschien wel meer doet dan DIM. Ga het nu voor de tweede cyclus gebruiken, dus ik ben benieuwd. De eerste cyclus heeft het zeker goed geholpen!
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Luister je graag muziek Snorriemorrie? Helpt bij mij altijd goed. Ga ik even liggen met de oordopjes in. Binnen een halfuur een ander humeur.

Ik heb de DIM niet heel routinematig kunnen pakken door de vakantie en nu dan ook nog niet piekfijn met 28 dagen ongesteld als vorige keer. Laat nog op zich wachten. Gelukkig voel ik me wel mentaal goed. Alleen wat slaaptekort en dat triggert wel sneller wat tranen en ongeduld dan anders. Maar het valt enorm mee vergeleken met anders.

Als ik het zo lees Friction heb ik zelf niet zo'n last van progesterontekort. Maar ik ga me eens inlezen over hoe zo'n tekort zich uit, misschien leer ik nog wat bij en herzie ik mijn mening. :)


Snorrie, hoe gaat het nu met jou? Niet meer zo'n enorme last gehad?
Alle reacties Link kopieren
Nou ik zit ondertussen al bijna 3 maanden aan de seasonique pil,

na jaren hevige menstruatie klachten en in het verleden veel andere pillen geprobeerd te hebben, is dit een pil die éindelijk eens goed voelt.
Ik kreeg in het verleden altijd zo veel nare stemmingswisselingen van de pil, dus heb jaren zonder gedaan. Maar elke maand moest ik mij gewoon ziekmelden door de buikkrampen. Nu zei mijn huisarts dat ik seasonique eens kon proberen, omdat je hem ook 3 maanden doorslikt. Ik twijfelde maar dacht kan het beter proberen. Eerste 2 weken was echt even wennen maar tot nu toe nergens last van gehad. Al 3 maanden geen menstruatie, echt heerlijk.

Ik hoop dat dit de oplossing voor mij is op de lange termijn.
Mijn man vraagt altijd waar ik mijn bezem heb geparkeerd ,voordat ik ongesteld moet worden... zo weet ik dat het weer bijna zover is.
@Laatbloeiertje: ja ik heb inderdaad ook een playlist voor die periode. Maar dat gaat via de laptop, dus die heb ik dan niet in die doos zitten :)

Het gaat nu redelijk goed. Ik heb zo mijn buien, maar niet zo heftig als voorheen. Nu moet ik ook zeggen dat ik echt heel intensief therapie heb gehad de afgelopen jaren, dus het zou wel gek zijn als ik nu nog steeds zo slecht in mijn vel zou zitten. Maar zo stabiel als de afgelopen 2 maanden ben ik al lang niet geweest, dus de DIM lijkt wat te doen. :yes:
Nu weer last van die spotting. Blijkbaar is dat toch mijn cyclus momenteel. Weinig klachten gehad verder!!
Alle reacties Link kopieren
Friction-90 schreef:
13-07-2019 21:51
@mano, ik gebruik nu de bio-identieke creme alleen, om te kijken of dat net zoveel of misschien wel meer doet dan DIM. Ga het nu voor de tweede cyclus gebruiken, dus ik ben benieuwd. De eerste cyclus heeft het zeker goed geholpen!

Waar koop je die crème? Welke is goed?
Alle reacties Link kopieren
Grrrr...hier ging het met de anticonceptiepil doorslikken echt heel goed.
Nu was ik op vakantie 1 pil vergeten waardoor ik spotting kreeg en ik nu dus een soort van verplicht een stopweek houdt.
Dinsdag mijn laatste pil geslikt en vandaag voel ik aan alles.....dit wil ik niet!!!
Hoofdpijn, misselijk, maar met name weer het psychische...Ik voel me weer eenzaam, alsof we geen vrienden hebben.
Als klapper op de vuurpijl begin ik dit weekend weer met werken en ook nachtdiensten, echt de slechtste combinatie ooit!
Pfff...nog een week doorzetten maar!
eenhoornn schreef:
01-08-2019 23:34
Grrrr...hier ging het met de anticonceptiepil doorslikken echt heel goed.
Nu was ik op vakantie 1 pil vergeten waardoor ik spotting kreeg en ik nu dus een soort van verplicht een stopweek houdt.
Dinsdag mijn laatste pil geslikt en vandaag voel ik aan alles.....dit wil ik niet!!!
Hoofdpijn, misselijk, maar met name weer het psychische...Ik voel me weer eenzaam, alsof we geen vrienden hebben.
Als klapper op de vuurpijl begin ik dit weekend weer met werken en ook nachtdiensten, echt de slechtste combinatie ooit!
Pfff...nog een week doorzetten maar!
:hug:
Alle reacties Link kopieren
Up

Ik zou bijna weer aan de pil gaan. Alles beter dan de hel waar ik nu door ga.
Emotioneel lek, zwaar overspannen en fysiek op.

Ik hoop vrijdag of zaterdag ongesteld te worden. Morgen maar weer de huisarts bellen.

Collega's vragen zich af wat er aan de hand is. Maar hoe moet ik nou een groep mannen uitleggen wat pms is. En dat ik de pil niet wil slikken omdat mn libido dat verdwijnt.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Friction-90 schreef:
27-06-2019 15:46
Ik ben aan het aftellen naar de eerste menstruatiedag (maargoed vorige maand bleek dat een week later te zijn dan ik dacht, dus even afwachten).
Ik ben benieuwd hoe die is nu ik zoveel dagen achterelkaar de progesteron creme heb gebruikt. Hopelijk minder hevig en geen krampen. Hier lijkt de creme nog steeds goed zijn werk te doen. Mijn buik is slechts bij vlagen, heel sporadisch wat dikker (m.n. als ik wat stress heb gehad, of gehaast heb). Maar als ik dan weer rustig ben gaat ie weer plat. Heel apart. Ik had me wat in de onderliggende mechanismes van progesteron voor PMS verdiept, en ook in combinatie met stress, dat kan wel een en ander verklaren. Progesteron is een precursor van cortisol. Op het moment dat je dus stress hebt wordt progesteron als t ware uit je lichaam gezogen om er cortisol van te maken waardoor je progesteron levels dus te laag worden. Doordat ik de creme nu al dagen achter elkaar smeer heb ik wel meer reserve progesteron, ik lijk ook sneller herstelt te zijn van stress en voor de PMS klachten helpt het dus goed, aangezien die niet chronisch aanwezig zijn maar slechts met vlagen dus.

Ik heb het deze maand wel aan de 'safe side' gehouden qua dosis, je moet eigenlijk sochtends en savonds de creme smeren, en ik heb het alleen savonds gedaan. Met name omdat ik dacht overdag wellicht moe te worden van de creme, progesteron werkt heel licht sedatief (vandaar dat je er ook veel beter door zou slapen, heb ik deels ook wel gemerkt, maar door de hitte werd t toch weer minder haha). Maar ik zou dus in principe een dubbele dosis kunnen nemen nog.
:bigkiss: Dank je voor de beschrijving. Ik ga nu nog mn huisarts bellen!
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Kan een huisarts of andere arts vaststellen of je een progesteron tekort heb?
Been there, done that, got the T-shirt.
Wat een ellende he, Apatura? :-(

Had jij ook al Dim-complex geprobeerd? ik wil zelf nog niet te vroeg juichen, maar deze maand ben ik in elk geval ongesteld geworden zonder heftige symptomen. Eerste keer nadat ik ben gestopt met de pil, vandaar dat ik er ook nog niet teveel waarde aan hecht. Pas na een paar cycli zonder klachten durf ik echt te zeggen of het werkt, maar tot nu toe voorzichtig tevreden...

Ik ben me ook wat meer aan het verdiepen in cycle syncing, best interessant. Moeten jullie maar eens googelen. :) Het houdt in dat je gebruik maakt van de positieve punten die je bij elke fase van je cyclus hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik intuïtief al wat cycle syncing doe want als ik bokchagerijnig ben voor m'n menstruatie doe ik altijd een rondje debiteuren nabellen - kennelijk ben ik dan net een tikje assertiever dan normaal gesproken.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
DIM complex zal ik bestellen.

Morgen maar weereens naar de huisarts. Vervanger ivm vakantie wie weet heeft die nog een andere kijk op het geheel.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
07-08-2019 16:06
Ik denk dat ik intuïtief al wat cycle syncing doe want als ik bokchagerijnig ben voor m'n menstruatie doe ik altijd een rondje debiteuren nabellen - kennelijk ben ik dan net een tikje assertiever dan normaal gesproken.
:proud: :rofl: topper

Helaas zijn mijn werkzaamheden niet zo flexibel.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik ben nu ook aan het syncen... Vandaag hou ik me even heel rustig, mijn lichaam geeft het ook aan (vermoeidheid). En ik merk al dat het wat weg begint te trekken en dat ik in de loop van de dag weer meer zin begin te krijgen om dingen aan te pakken in huis, maar ik ga eens proberen om niet direct als een dolle vlo aan de slag te gaan, maar gewoon rustig weer op te bouwen ;-)
Een dolle vlo :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Kent een van jullie de kyleena spiraal? De (inval) huisarts adviseerde me om eens te kijken of dat een optie is als vervanging van mijn koperspiraal.

En hoe is jullie bloeddruk tijdens pms? Mijne is weereens te laag om te functioneren.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
07-08-2019 15:44
Kan een huisarts of andere arts vaststellen of je een progesteron tekort heb?

Progesteron moet altijd bekeken worden ten op zichte van oestrogeen, dit moet in balans zijn. En om een goed beeld hiervan te krijgen moet je eigenlijk meerdere metingen doen tijdens je PMS week/weken, zodat je ook de fluctuaties kan bekijken. Erg veel kan je er dus niet over zeggen als je alleen één enkele progesteron-waarde hebt.

Korte update wat betreft de progesteroncreme: Ik heb voor mijn vorge menstruatie weer de progesteroncreme gebruikt en ben toch minder lovend nu, er zaten een aantal goede dagen tussen, maar ook een aantal hele slechte. Wellicht dat het voor mij toch niet de beste optie is, wat niet wegneemt dat het dat voor heel veel vrouwen wel is!
Ik ben sinds dag een van deze cyclus begonnen met teunisbloemolie, eens kijken of dat iets doet. De progesteron laat ik dus even achterwege deze maand.
Ik blijf zo wel lekker bezig met een oplossing zoeken haha. DIM ben ik nog steeds wel positief over, maar vond dit niet de ideale oplossing ,met name voor water vasthouden werkte het niet goed en dat is momenteel toch wel een van de vervelendste problemen. Als teunisbloemolie niks doet komt DIM wel weer terug in mijn supplementpakketje. Ik slik verder als basis omega 3 (krillolie en visolie om en om), zink, vitamine K2, vitamine D3 in de herfst en winter, magnesium (citraat, malaat, glycinate), en great lakes collageenpoeder.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Bedankt voor je update Friction. Ik wilde het even aankijken maar ik denk dat ik het dan ook even laat. Heb bij de DIM wel nog steeds veel baat.

Merk wel dat de werking minder is als je ongezond eet. :facepalm: Het gaat nog steeds beter dan voorheen, maar het verschil merk ik wel. Ik zit met een lastige periode qua slaap momenteel (ADHD, leuk :bonk: ) en dan eet ik automatisch een stuk minder gezond. Heeft wel invloed op mijn humeur, natuurlijk, en het 2de gedeelte van de cyclus in het bijzonder.

Hoop snel de energie en motivatie te vinden dat weer op te pakken!
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
08-08-2019 16:19
Bedankt voor je update Friction. Ik wilde het even aankijken maar ik denk dat ik het dan ook even laat. Heb bij de DIM wel nog steeds veel baat.

Merk wel dat de werking minder is als je ongezond eet. :facepalm: Het gaat nog steeds beter dan voorheen, maar het verschil merk ik wel. Ik zit met een lastige periode qua slaap momenteel (ADHD, leuk :bonk: ) en dan eet ik automatisch een stuk minder gezond. Heeft wel invloed op mijn humeur, natuurlijk, en het 2de gedeelte van de cyclus in het bijzonder.

Hoop snel de energie en motivatie te vinden dat weer op te pakken!
Dat kan ik 100% beamen. Bij mij is het zelfs zodanig erg dat als ik een beetje van mijn redelijk strenge voedingslevensstijl afwijk ik ook weer meteen gigantische megabuikkrampen krijg tijdens de menstruatie. Eet ik wel goed tijdens de weken ervoor (lees: geen gluten, geen suiker, en alles biologisch) dan heb ik tijdens de menstruatie zelf in ieder geval nergens last van :cheer2:
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
08-08-2019 10:16
Kent een van jullie de kyleena spiraal? De (inval) huisarts adviseerde me om eens te kijken of dat een optie is als vervanging van mijn koperspiraal.

En hoe is jullie bloeddruk tijdens pms? Mijne is weereens te laag om te functioneren.
Even snel de spiraal opgezocht, maar die lijkt me hetzelfde als de mirena. Bovendien blijft het synthetische progesteron die gebruikt wordt, en die is gewoon niet goed voor je lichaam, dus daar blijf ik ver van af.

Mijn bloeddruk check ik eigenlijk nooit, zou ik eigenlijk wel eens moeten doen. Als die dan laag is kan dat misschien verklaren waarom ik soms duizelig / licht in mijn hoofd ben.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven