Welke jongensnaam is het leukste?

09-08-2019 10:24 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik lees veel mee, maar heb nu maar eens een account aangemaakt vanwege de volgende vraag.

In het najaar verwachten wij ons eerste kindje, een jongetje.
We zijn inmiddels zo ver dat we drie namen geselecteerd hebben die we allebei erg leuk vinden, maar we komen niet verder. Daarom mijn vraag: welke van deze namen vinden jullie het leukste? En waarom? Welke associatie hebben jullie bij deze namen? En hebben jullie misschien nog andere suggesties die in dit rijtje passen? :

- Nils: leuke naam, wel met deze Scandinavische schrijfwijze. Niels vind ik te gewoontjes.
- Linus: bijzondere naam, maar toch goed uit te spreken en te schrijven. Lijkt het alleen niet te veel op Tinus of Rinus? (die namen vind ik echt vreselijk!)
- Ruben: Mooie, tijdloze naam. Komt wel vaker voor dan de andere twee namen, dus de kans is wat groter dat hij dan met een andere Ruben in de klas komt te zitten.

We zoeken een naam die een beetje tijdloos is, dus geen modenaam. Ook geen top-10 naam. Onze achternaam is heel kort (drie letters) en heel Hollands, dus daar moet het ook een beetje bij passen; een hele korte naam als Sem of Daan bekt niet lekker (op de een of andere manier vind ik Nils als een van de weinige korte namen dan weer wel passen...).

Hopelijk kunnen jullie ons helpen om tot DE naam te komen!

Welke jongensnaam is het leukste?

Totaal aantal stemmen: 234

Nils (37%)
Linus (10%)
Ruben (53%)
Mommytobe35 schreef:
09-08-2019 10:51
Wat vinden jullie dan van Magnus?

Heel gaaf!
Alle reacties Link kopieren
Magnus doet mij teveel denken aan een magnum ijsje..
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
09-08-2019 10:47
Ik ken meerdere Ivars. Wel allemaal mijn leeftijd (40).
Ik ook hoor (40+) Ivar, Ivor
Ilva, Ylva, als zo'n beetje de vrouwelijke tegenhanger
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
09-08-2019 10:52
Tobe en Magnus, dat is toch geweldig :heart:

De tweede naam van mijn oudste is Magnus, maar had mijn tweede zoontje graag zo genoemd als dat niet het geval was geweest.
Hoe spreek jij Magnus dan uit?
En nee, ik heb geen Tobe.
Dit wordt ons eerste kindje. Daarom heb ik geen naam waar deze naam bij moet passen, behalve bij de achternaam.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
09-08-2019 10:56
Heel gaaf!
Hoe zou jij deze naam uitspreken?
Alle reacties Link kopieren
Poke-girl schreef:
09-08-2019 10:58
Magnus doet mij teveel denken aan een magnum ijsje..
ik heb ergens een vage associatie met een slechterik uit een kinderserie, maar het plaatje komt nog niet binnen.
Alle reacties Link kopieren
Mommytobe35 schreef:
09-08-2019 10:51
Wat vinden jullie dan van Magnus?

Klinkt.. Pretentieus, of zo. Hetzelfde als toen er in mijn buurt een Adelheid geboren werd. Voor mij is de naam niet vrij van associatie met een bepaald type mens.

Maar... Weet dat welke naam je ook kiest, er altijd mensen gaan zijn die het lelijk vinden.
koffiehagedis wijzigde dit bericht op 09-08-2019 11:02
44.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mommytobe35 schreef:
09-08-2019 10:59
Hoe spreek jij Magnus dan uit?
En nee, ik heb geen Tobe.
Dit wordt ons eerste kindje. Daarom heb ik geen naam waar deze naam bij moet passen, behalve bij de achternaam.
MaGnus
(met een harde G)
Alle reacties Link kopieren
Bij Magnus moet ik echt denken aan een oude knar met een dikke bierbuik.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
09-08-2019 10:55
Leuk! Maar dan wel om zijn Nederlands uitgesproken ;-)

Meestal heb ik dat niet met namen, maar wel met deze. Misschien omdat het anders niet "echt" klinkt, maar omdat je een accent probeert na te doen, snap je? Alsof je overdreven zweeds gaat praten ofzo :-?
Ja, dus echt gewoon zoals het er staat. Met een harde g en de u van 'mus'
Alle reacties Link kopieren
Wild card: Rasmus
Doei Pippi Langkous!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
09-08-2019 11:01
MaGnus
(met een harde G)
en dan de u zoals in 'mus'? Of meer oe-klank?
Ik vind ze alle 3 niet echt leuk.
Linus is van een kinderserie vindt het persoonlijk heb jongensnaam. Ruben vind ik zelf te ouderwets.
Dan blijft Nils over.

Zelf zou ik bij een Hollandse achternaam ook een Hollandse voornaam kiezen.
Alle reacties Link kopieren
ronja_de_roversdochter schreef:
09-08-2019 11:01
Wild card: Rasmus
Hmmm... ook origineel.
Klinkt op een af andere manier wel een beetje als Ramses ofzo, heel 'groots'
Ik denk bij Magnus altijd aan van die De Sterkste Man wedstrijden. Met van die dikke mannen die een boomstam of een grote autoband verslepen.

Maar als er iemand in mijn omgeving nu een klein magnusje kreeg (beetje tegenstrijdig een kleine Magnus), dan zou ik mijn beeld snel bijstellen hoor!
Frekkel schreef:
09-08-2019 10:29
Nils!

Kennissen hebben een zoon die Ruben heet, die naam wordt afgekort door iedereen naar Ruub, niet mooi.

Wat vind je van Lasse?
Aan het afkorten doe je weinig. Ons kind heeft een naam die niet valt af te korten...en wat denk je.... vriendinnetjes hebben een prachtige variant bedacht die nergens op slaat maar door iedereen gebruikt wordt 😅.
Ruben blijft levenslang maagd, echt een vreselijke seksloze naam vind ik dat. Volgens mij ook redelijk jaren ‘80, waar hij net als Dennis (ook zo’n blegh naam) moet blijven.
Nils vind ik wel aardig. Wij hebben een neefje (5) dat zo heet. De naam wordt uitgesproken met een i als in vis, dat vind ik wel een beetje apart. Linus dus de leukste naam, al vind ik in die lijn Sven, Thor of Mats veel leuker. Daar hoort tenminste een leuke man bij :-)
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
09-08-2019 11:03
Ik vind ze alle 3 niet echt leuk.
Linus is van een kinderserie vindt het persoonlijk heb jongensnaam. Ruben vind ik zelf te ouderwets.
Dan blijft Nils over.

Zelf zou ik bij een Hollandse achternaam ook een Hollandse voornaam kiezen.
Ja, ik had zelf Hugo nog op mijn lijstje staan, maar dat vind mijn man niet zo.
En hoor je ook veel de laatste tijd.
Alle reacties Link kopieren
Mommytobe35 schreef:
09-08-2019 11:03
Hmmm... ook origineel.
Klinkt op een af andere manier wel een beetje als Ramses ofzo, heel 'groots'
Grappig, dat heb ik met Magnus evengoed ;-) Maar zoals je ziet is ieders associatie bij iedere naam weer anders.
ronja_de_roversdochter schreef:
09-08-2019 11:01
Wild card: Rasmus
...De landloper!

Maar dat zal jij wel weten, Ronja de Roversdochter!
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-08-2019 11:04
Ruben blijft levenslang maagd, echt een vreselijke seksloze naam vind ik dat. Volgens mij ook redelijk jaren ‘80, waar hij net als Dennis (ook zo’n blegh naam) moet blijven.
Nils vind ik wel aardig. Wij hebben een neefje (5) dat zo heet. De naam wordt uitgesproken met een i als in vis, dat vind ik wel een beetje apart. Linus dus de leukste naam, al vind ik in die lijn Sven, Thor of Mats veel leuker. Daar hoort tenminste een leuke man bij :-)
Vind je Thor niet enorm bombastisch?
Mats bekt niet lekker met onze achternaam en ik ken al te veel Svennen
Alle reacties Link kopieren
Mommytobe35 schreef:
09-08-2019 11:02
en dan de u zoals in 'mus'? Of meer oe-klank?
Uiteindelijk moet je het doen zoals jullie het leuk vinden. Onze dochter heeft een naam die je op 2 manieren kan uitspreken, maar alleen oma presteert het om koppig te zijn en hem op de andere manier uit te spreken :facepalm:
Als ik de OP lees, dan wordt er zwaar over nagedacht! En allerlei conclusies getrokken. Dat mag, maar alles heb je toch niet in de hand.

De eerste twee namen vind ik niet mooi. Bij Linus kwam zelfs bij mij een associatie met Janus en dan (slap)Janus binnen, waarom weet ik niet.

Jullie kunnen het kindje Nils noemen, mensen die die naam niet kennen, zullen snel Niels zeggen (denk ik). Als jullie familienaam eindigt op -s, zou IK al nooit ook nog een voornaam nemen die op -s eindigt, het wordt zo een gesis!

Ruben vind ik heel mooi. Mannelijk, tijdloos en iedereen kan dat goed uitspreken.

Bij een hele korte naam zou ik (voor het evenwicht) ook een lange naam mooi vinden.

Dus, met grote stip op 1: Ruben!

Welkom, Ruben! En aan de mama en papa: veel geluk met het kindje.

Mammezel uit België
Alle reacties Link kopieren
Mommytobe35 schreef:
09-08-2019 11:02
en dan de u zoals in 'mus'? Of meer oe-klank?
jep, Magnus rijmend op mus
Polsjef schreef:
09-08-2019 11:04
Aan het afkorten doe je weinig. Ons kind heeft een naam die niet valt af te korten...en wat denk je.... vriendinnetjes hebben een prachtige variant bedacht die nergens op slaat maar door iedereen gebruikt wordt 😅.
Ik heb een hele lange naam met veel lettergrepen, die vrij eenvoudig af te korten is, want de korte versie is ook een naam (denk: Rozemarijn/Roos). Toch word ik nooit afgekort. Terwijl het mij echt niet uitmaakt.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 11:10
6.50% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven