Werk & Studie alle pijlers

Kiezen tussen master of (nog een) tussenjaar

09-08-2019 21:58 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve lezers,

Ik zit in een dilemma en ik vind het heeel lastig om te kiezen. Het zit zo: in 2017 heb ik mijn bachelordiploma behaald. Omdat ik niet precies wist wat ik wilde, heb ik toen besloten om een tussenjaar te nemen. Dat zijn er toen twee geworden en ik sta momenteel ingeschreven om in september aan een master te beginnen. Ik heb dus (voor nu) twee tussenjaren gehad.

Dat is meer dan genoeg zou je zeggen. Maar ik heb nu dus de kans om een half jaartje te gaan werken in Canada. Het is best moeilijk om daar een visum voor te krijgen, maar dat is me dus gelukt. Eigenlijk is bijna alles al gepland voor als ik daar aankom (vlucht geboekt, accomodatie voor de eerste week). Ik heb nog geen baan gevonden en ook nog geen accomodatie voor de komende maanden, dus wat dat betreft zit ik nog nergens aan vast. Het lijkt me heel gaaf om daar een paar maanden te wonen, ik hou van de natuur daar en mijn broertje woont daar ook, dus het is ook leuk om hem wat vaker te zien.


Maar nu slaat de twijfel toe. Ik had/heb weer heel veel zin om te gaan studeren en als ik in Canada ga werken, zal ik opnieuw toelating moeten doen om in februari aan de master te beginnen. Ik weet dan dus niet 100% zeker of ik word aangenomen, maar ik heb wel goede cijfers gehaald etc., het is alleen een tijd geleden dat ik mijn bachelordiploma heb behaald. Bovendien is een kennis van mij kort geleden begonnen aan een onderzoek die erg goed bij mijn studie past en waar hij mij heel makkelijk bij zou kunnen betrekken, dus dat is een hele goede kans voor me. Ik weet niet waar ik nu goed aan doe en in mijn hoofd ga ik van de hak op de tak. Natuurlijk kunnen jullie mij niet vertellen wat ik moet kiezen, maar ervaringen of advies is zeer welkom!
Als alternatief zou ik de laatste twee weken van augustus nog naar Canada kunnen voor vakantie, dan kan ik nog gebruik maken van de vlucht die ik had geboekt.

Bedankt alvast!
Kijk even naar de langere termijn. Is nog langer uitstellen verstandig? Krijg je daar geen nadeel van als je straks je loopbaan wil beginnen?
Twee tussenjaren is al best veel.
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel zin in je studie? Is dit wat je wil?
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
09-08-2019 22:03
Kijk even naar de langere termijn. Is nog langer uitstellen verstandig? Krijg je daar geen nadeel van als je straks je loopbaan wil beginnen?
Twee tussenjaren is al best veel.
Bedankt voor je reactie. Twee tussenjaren is inderdaad veel. Ik denk dat wat betreft mijn toekomstige carrière het wel meevalt, maar het is gewoon een risico omdat ik niet zeker weet of ik over een half jaar wel toegelaten word tot een master. Nu sta ik al ingeschreven om in september te beginnen.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
09-08-2019 22:06
Heb je wel zin in je studie? Is dit wat je wil?
Ja, ik heb er zeker weten zin in! Vandaar dat het ook zo lastig is.. Die studie is echt mijn toekomst, daarmee kan ik mijn droombaan later uitvoeren.

Canada is voor nu gewoon erg leuk, maar daarmee schiet ik voor in de toekomst weinig op behalve dat ik dan werkervaring heb in het buitenland.
Een studie is een middel, geen doel op zich. Als er zich kansen voordoen, zou ik dat gewoon doen. 2 of 3 tussenjaren maakt echt niet uit op de lange termijn. Je bent nog steeds jong genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor werk zou je dan gaan doen in Canada?
En kun je niet een periode Canada plannen na je studie?
Je kunt méér.
Je hebt er lang over gedaan de juiste master te vinden, weet niet of je later opnieuw kunt instromen en hij leidt op voor je droombaan?
Waarom zou je die kans dan weggooien om een paar maanden naar Canada te gaan? Canada is er na je master ook nog.
Dus je hebt in Canada nog geen huis en geen baan? En aangezien je in februari terug wilt zijn ben je van plan om nog deze maand te vertrekken?
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
09-08-2019 22:11
Wat voor werk zou je dan gaan doen in Canada?
En kun je niet een periode Canada plannen na je studie?
Niks gerelateerd aan mijn studie, dus waarschijnlijk in de horeca oid. Ik zou in het tweede jaar van mijn master een internationale stage kunnen doen, dus dan zou ik daar ook nog heen kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
09-08-2019 22:12
Je hebt er lang over gedaan de juiste master te vinden, weet niet of je later opnieuw kunt instromen en hij leidt op voor je droombaan?
Waarom zou je die kans dan weggooien om een paar maanden naar Canada te gaan? Canada is er na je master ook nog.
Daar heb je gelijk in! Ik denk dat ik wel in februari weer zou kunnen instromen maar weet het niet zeker. Dus als ze me dan niet zouden toelaten dan sla ik mezelf wel voor mijn kop.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
09-08-2019 22:21
Dus je hebt in Canada nog geen huis en geen baan? En aangezien je in februari terug wilt zijn ben je van plan om nog deze maand te vertrekken?
Klopt, ik vertrek volgende week donderdag. Het visum is een zogeheten ‘working holiday’ visum, dat betekent dat ik bij een bureau aangesloten zit die accomodatie en banen helpt zoeken zodra ik daar ben. Als ik daar zou blijven heb ik genoeg geld om de eerste maand niet te hoeven werken.
Alle reacties Link kopieren
Evadepeva123 schreef:
09-08-2019 22:25
Daar heb je gelijk in! Ik denk dat ik wel in februari weer zou kunnen instromen maar weet het niet zeker. Dus als ze me dan niet zouden toelaten dan sla ik mezelf wel voor mijn kop.
Meestal hebben masters vakken die afzonderlijk van elkaar moeten worden gehaald. Waarom zou je niet gewoon in februari kunnen beginnen met een inschrijving in september? Waarom moet je dan per se een februari instroom hebben? Of is dat apart vakken halen niet bij jouw master?
Alle reacties Link kopieren
Schaapje11 schreef:
09-08-2019 22:30
Meestal hebben masters vakken die afzonderlijk van elkaar moeten worden gehaald. Waarom zou je niet gewoon in februari kunnen beginnen met een inschrijving in september? Waarom moet je dan per se een februari instroom hebben? Of is dat apart vakken halen niet bij jouw master?
Nee, dat is niet van toepassing bij mijn master helaas. Het is gewoon een apart instroommoment. Ze hebben ook al gezegd dat mensen die in februari willen starten apart toelating moeten doen, specifiek voor die startdatum.
Alle reacties Link kopieren
Evadepeva123 schreef:
09-08-2019 22:33
Nee, dat is niet van toepassing bij mijn master helaas. Het is gewoon een apart instroommoment. Ze hebben ook al gezegd dat mensen die in februari willen starten apart toelating moeten doen, specifiek voor die startdatum.
Ah dat is jammer! In jouw geval zou ik niet naar Canada gaan aangezien je daar geen werk gaat doen wat iets toevoegt aan je loopbaan. Zoals iemand al zei; Canada loopt niet weg. Als je ging om te reizen of om tot bepaalde inzichten te komen, dan wel.
Evadepeva123 schreef:
09-08-2019 22:08
Ja, ik heb er zeker weten zin in! Vandaar dat het ook zo lastig is.. Die studie is echt mijn toekomst, daarmee kan ik mijn droombaan later uitvoeren.

Canada is voor nu gewoon erg leuk, maar daarmee schiet ik voor in de toekomst weinig op behalve dat ik dan werkervaring heb in het buitenland.
.
Dit lijkt me duidelijk.

En Canada loopt niet weg.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens je master naar Canada gaan.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt al een ticket, maar je weet niet of je moet gaan?

Ik zou eerst die master gaan doen. Canada kan altijd nog, misschien niet om te werken, maar je kunt er altijd heen.
Als je die master niet gaat doen neem je wel een grote gok voor als je niet weer wordt aangenomen. Ik zou dat niet aandurven.

Liever een paar keer kort naar canada reizen ipv nu lang en een groot deel van de tijd aan de 'verkeerde kant van de bar' staan. Wat voegt werken daar nou toe?
Alle reacties Link kopieren
Hoe belangrijk is de master voor je?

Er zullen altijd allerlei mooie mogelijkheden en uitdagingen zijn. Het halen van een master is daar eentje van.

Je zal dus moeten gaan kiezen, wat is je prioriteit? Is de master niet zo heel belangrijk, dan kan je kiezen om naar Canada te gaan. Je leert daar ook veel.

Is het halen van master wel heel belangrijk voor je, dan zou ik gewoon wel nu beginnen. Na je studie zullen er ook altijd wel nieuwe mogelijkheden zijn.

Alleen JIJ kan die beslissing maken. Je bent nu oud en wijs om dit te doen, en daar ook de consequenties van te nemen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Als je broertje daar woont en werkt is de kans wel weer aanwezig dan je nogmaals een visum krijgt, met een master op zak zeker want een bachelor is Canada niet zoveel waard. Ik zou nu gewoon lekker op vakantie gaan en daarna je master gaan doen. Canada loopt niet weg en anders loop je ook nog kans dat je nog weer extra vakken moet gaan doen voor je aan de master kan beginnen omdat er weer nieuwe eisen zijn.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat je eigenlijk nu de master zou gaan doen heb je intussen toch gekozen voor Canada. Lijkt me dus duidelijk. Master kan paar maandjes later ook wel, dat loopt niet weg. Je had er toch al 2 jaar tussen zitten. Canada dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel bijzonder dat je je én inschrijft voor een studie én een vlucht en visum aanvraagt. Als je toch al weet dat je het ene gaat doen, waarom dan nog actie ondernemen voor het andere? (Dit is geen verwijt, gewoon een vraag.) Zou het kunnen dat hetgeen waar je het eerste aan begonnen bent toch minder interessant vindt en daarom het tweede bent gaan regelen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nu aan je master beginnen als ik jou was.
Je hebt er veel zin in, je bent toegelaten en alle lichten staan op groen
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
10-08-2019 01:19
Ik vind het wel bijzonder dat je je én inschrijft voor een studie én een vlucht en visum aanvraagt. Als je toch al weet dat je het ene gaat doen, waarom dan nog actie ondernemen voor het andere? (Dit is geen verwijt, gewoon een vraag.) Zou het kunnen dat hetgeen waar je het eerste aan begonnen bent toch minder interessant vindt en daarom het tweede bent gaan regelen?
Ja, ik heb de slechte eigenschap dat ik van alles heel impulsief doe en dan erna pas ga nadenken wat handig is. Het is niet zo dat de master me niet interesseert, het lijkt me erg leuk om eraan te beginnen en ik heb er echt veel zin in om me eindelijk weer met mijn ‘vakgebied’ bezig te houden.
De reden dat ik toch Canada toen heb geboekt/geregeld is dat ik de afgelopen jaren best veel heb gereisd en dit me ook gewoon erg leuk lijkt. Ik dacht toen ook wat makkelijker over die master (als in, dat de master gewoon opgeschoven kan worden naar februari), maar dat doe ik nu iets minder. Het is dus gewoon kiezen tussen twee dingen die ik erg leuk vind, maar het ene is wat meer op de toekomst gericht.
anoniem_380076 wijzigde dit bericht op 10-08-2019 08:36
Reden: Spelling
0.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar je kunt dus ook naar Canada gaan voor twee weekjes ofzo tot de studie begint, zoals iemand zegt? Of is dat niet meer de moeite waard? Aangezien je het ticket al hebt.

Je kunt in ieder geval kiezen tussen twee mooie dingen, dat is eigenlijk ook al heel mooi. Tussen alle ellende hier op het forum ;-)

Hoe zit het verder met je huisvesting hier in NL? Aangezien je misschien niet gepland had hier een paar jaar te blijven.
Je kunt méér.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven