Narcisme

12-08-2019 15:37 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit forum wordt regelmatig gegrapt over forumleden die partner, exen, schoonmoeders etc voor narcist uitmaken.

Ik heb me de laatste tijd wat verdiept in deze stoornis en vroeg me het volgende af...

Als ik aan een narcist denk dan denk in in eerste instantie aan iemand die helemaal niet buitengewoon is, maar zichzelf wel zo ziet en vanuit dat beeld denkt op van alles recht te hebben.

Maar wat met mensen die wel buitengewoon zijn? Type iq van boven de 150, ceo van unilever etc. In hoeverre is zo iemand te diagnosticeren als narcist?

Als ik naar de kenmerken van narcisme kijk dan is het in principe ook niet vreemd dat zo iemand zichzelf zo bijzonder vindt gezien eigenschappen en prestaties

Hoe denken jullie hierover?
Een IQ van boven de 150 en CEO van Unilever buitengewoon? :rofl:
Alle reacties Link kopieren
vrouwen verwarren vaak Narcist met Bokkenlul
waarom heb jij je daarin zitten verdiepen?
Huh? Dus iedereen die iets kan en dat weet van zichzelf is al snel narcist? Narcisten denken alleen aan zichzelf, of ze dat nu met een iq van 30 of 700 doen.
anoniem_388702 wijzigde dit bericht op 12-08-2019 15:50
8.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Huh? Dit zijn toch gewoon echt twee tótaal verschillende dingen? Van mij mag je best trots zijn op jezelf als je een bijzondere eigenschap hebt of iets bijzonders hebt bereikt. Nog even los van de vraag of een iq van 150 of ceo van Unilever dat nou is.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
jamaar, iedereen is bijzonder toch?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
iemand die buitengewoon is, beseft zich juist vaak, dat hij(zij) ook heel veel niet/weet kan. Juist domme (gewone) mensen overschatten zichzelf.

Het verschil tussen iemand die buitengewoon is versus een narcist, is dat de narcist denkt dat hij meer dan buitengewoon is, die leeft in een fantasiewereld. (maar met een beetje begrijpend lezen, had je deze conclusie zelf kunnen trekken, toen je je 'studie' deed)
Dan heb je maar naar een deel van de kenmerken gekeken.

Een narcist is iemand die zichzelf niet alleen buitengewoon vindt, maar daar ook voortdurend aandacht en bewondering voor wil. Iemand die misbruik maakt van anderen om zijn doelen te bereiken. Iemand die nauwelijks empathie kan opbrengen. Iemand die, vanwege zijn buitengewone prestaties of talenten (echt of ingebeeld) vindt dat hij zich niet aan de gebruiken, regels of zelfs wetten hoeft te houden die voor 'gewone mensen' wel gelden.

Ik spreek ze regelmatig in mijn werk. Een van de meest interessante stoornissen om mee te werken. Absoluut niet om privé mee te leven, trouwens, begrijp me niet verkeerd ;-)
Vaak hebben narcisten juist een minderwaardigheidscomplex.
Alle reacties Link kopieren
En die mensen Yugen die je tegenkomt in je werk, hebben die objectief ook iets bijzonders (althans wat in huidige maatschappij al nastrevenswaardig wordt gezien) of zijn het vooral doodnormale mensen die zichzelf bijzonder achten?
Alle reacties Link kopieren
Yugen schreef:
12-08-2019 16:00
Dan heb je maar naar een deel van de kenmerken gekeken.

Een narcist is iemand die zichzelf niet alleen buitengewoon vindt, maar daar ook voortdurend aandacht en bewondering voor wil. Iemand die misbruik maakt van anderen om zijn doelen te bereiken. Iemand die nauwelijks empathie kan opbrengen. Iemand die, vanwege zijn buitengewone prestaties of talenten (echt of ingebeeld) vindt dat hij zich niet aan de gebruiken, regels of zelfs wetten hoeft te houden die voor 'gewone mensen' wel gelden.

Ik spreek ze regelmatig in mijn werk. Een van de meest interessante stoornissen om mee te werken. Absoluut niet om privé mee te leven, trouwens, begrijp me niet verkeerd ;-)
Ik lees hier vaak over vrouwen die een man de titel narcist toebedelen omdat ze er verslag van doen dat die man met opzet dingen doet om hen te onderwerpen.

Hoort dat er automatisch bij?
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Er is wel wat meer aan de hand met een narcist, hoor. Het zijn o.a. lege hulzen met weinig inhoud die zich goed weten te presenteren.
.
Greenpebble schreef:
12-08-2019 16:05
En die mensen Yugen die je tegenkomt in je werk, hebben die objectief ook iets bijzonders (althans wat in huidige maatschappij al nastrevenswaardig wordt gezien) of zijn het vooral doodnormale mensen die zichzelf bijzonder achten?
Ik ben pas een paar narcisten tegengekomen die inderdaad echt uitblonken. Dat waren bijvoorbeeld een jongen van 19 die op eigen kracht een aantal heel succesvolle bedrijven had opgezet, en een bekende muzikant.
Het overgrote deel is heel gewoon en blinkt nergens echt in uit. Soms hebben ze wel een hoog IQ, vaak ook helemaal niet.
Vanzai schreef:
12-08-2019 16:07
Ik lees hier vaak over vrouwen die een man de titel narcist toebedelen omdat ze er verslag van doen dat die man met opzet dingen doet om hen te onderwerpen.

Hoort dat er automatisch bij?
Veel narcisten maken inderdaad ook misbruik van hun partner (heel dominant, hun wil is wet). De meesten hebben naar hun partner en eventuele kinderen toe nog wel een grens, waar ze dat naar de buitenwereld toe veel minder hebben. Soms komt dat toch door empathie naar hun naasten, soms ook uit praktische overwegingen (anders gaat ze weg).
Er zit veel verschil tussen, sommige narcisten hebben oprecht last van hun gedrag en willen veranderen, terwijl andere bijna over lijken gaan.

Ook wat net gezegd werd over dat zelfbeeld klopt voor een deel van de narcisten. Een hele sterke overcompensatie is dat dan.
Gaat dit over Alan??
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-08-2019 15:46
vrouwen verwarren vaak Narcist met Bokkenlul
:applause:

Ik ben fan van je :hello:
Wat fijn dat alles steeds goed komt
Alle reacties Link kopieren
Als ik aan Narcist denk, denk ik aan alles Romantiseren tot op het zieke af!.
En wat dat hoger of lager IQ betreft ik weet niet
hoeverre dat te maken heeft met Narcistisch persoonlijkheids Stoornis.

Denk Persoonlijk niet zoveel, Narcisten zijn natuurlijk een Ster in het zoeken naar de zwakheden van de ander en die te Misbruiken en te Manipuleren.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Alle reacties Link kopieren
GV72 schreef:
12-08-2019 16:22
:applause:

Ik ben fan van je :hello:
:-$
bloos
Alle reacties Link kopieren
Yugen schreef:
12-08-2019 16:00
Dan heb je maar naar een deel van de kenmerken gekeken.

Een narcist is iemand die zichzelf niet alleen buitengewoon vindt, maar daar ook voortdurend aandacht en bewondering voor wil. Iemand die misbruik maakt van anderen om zijn doelen te bereiken. Iemand die nauwelijks empathie kan opbrengen. Iemand die, vanwege zijn buitengewone prestaties of talenten (echt of ingebeeld) vindt dat hij zich niet aan de gebruiken, regels of zelfs wetten hoeft te houden die voor 'gewone mensen' wel gelden.
Yep mijn ex was er zo eentje.
-Hij was een keer aangesproken door een modellenscout en teerde daar jaren later nog op.
-Mijn aandoening was niet serieus, maar toen hij een aandoening bleek te hebben was er alleen nog maar ruimte voor aandacht voor hem.
- Hij ging voortdurend over mijn grenzen heen en wilde mijn volle aandacht. 100% was niet genoeg.
- Hij wilde me naar eigen zeggen auto leren rijden, want dat kon hij zo goed. Hij moest dus serieus over onze relatie nadenken toen ik autorijlessen wilde nemen.
- Hij maakte gerechten klaar waar ik allergisch voor was, want hij vond het lekker. Als ik dan een allergische reactie kreeg, was hij zielig.
- Hij maakte het uit toen ik een baan aangeboden kreeg waarbij ik meer zou gaan verdienen.
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
12-08-2019 16:20
Gaat dit over Alan??
ik denk over Paul Polman, de vorige.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben vaak een krachtige uitstraling alsof ze God zelve zijn, en dan heb je echt het gevoel dat de man wat bijzonders is. Dat is het verwarrende, want waarom zou hij de rechterhand niet geweest zijn van wijlen President Kennedy? Totdat je ineens denkt: nou, dat ene glorieuze baantje dat kan nog wel, maar die andere zes topfuncties worden toch wat onwaarschijnlijk. Soms krijg je echt medelijden totdat hij laat blijken hoe hij over je denkt. Dan is het afgelopen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Yugen schreef:
12-08-2019 16:12
Ik ben pas een paar narcisten tegengekomen die inderdaad echt uitblonken. Dat waren bijvoorbeeld een jongen van 19 die op eigen kracht een aantal heel succesvolle bedrijven had opgezet, en een bekende muzikant.
Het overgrote deel is heel gewoon en blinkt nergens echt in uit. Soms hebben ze wel een hoog IQ, vaak ook helemaal niet.
.
Wat ook logisch zou kunnen zijn gezien de groep mensen die buitengewoon presteert ook kleiner is dan de groep 'gewone' mensen.

Maar TO, iets buitengewoons presteren heeft niets te maken met narcisme. En je kan jezelf heel goed vinden omdat je iets buitengewoons gepresteerd hebt en nog geen narcist zijn. De criteria voor een narcistische persoonlijkheidsstoornis beslaan wel meer dan alleen jezelf bijzonder en geweldig vinden.
Het gaat wel wat verder dan jezelf bijzonder vinden.
Star² schreef:
12-08-2019 15:38
Een IQ van boven de 150 en CEO van Unilever buitengewoon? :rofl:
Een IQ van 150 is best heel erg bijzonder in Nederland ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven