Gezondheid alle pijlers

Sterilisatie (vrouw)

11-08-2019 21:15 54 berichten
Ik ben 42 en heb geen kinderwens. Ik heb sinds m’n tienerjaren hormonale anticonceptie gebruikt maar ik blijk daar achteraf erg gevoelig voor te zijn.
Het koperspiraal geprobeerd maar die heeft mijn baarmoederwand geperforeerd..

Er zijn niet veel opties meer en denk nu ruim een jaar over steriliseren. Wat me tot nu toe tegen heeft gehouden is de narcose. Het is toch wel een grote ingreep.
Ik heb nu geen vaste relatie en merk dat ik niet echt geniet van sex met alleen een condoom. Voor soa’s prima, maar ben toch bang voor ongewenste zwangerschap.

Ik lees veel positieve verhalen over steriliseren en ik durf het inmiddels aan ;-)
Het enige wat ik niet echt kan vinden is goede recensies van ziekenhuizen en/of klinieken. De recensies zijn vaak algemeen of gaan ook over andere behandelingen.

Heeft er iemand goede (of juist slechte) ervaringen met een bepaald ziekenhuis en/of kliniek? Liefst omgeving Haarlem.
Ik heb ook een voorkeur voor het verwijderen van m’n eileiders, dus geen klemmetjes etc.

Ik hoor graag van jullie :-)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-08-2019 21:50
Het is toch helemaal geen zware operatie? Laparascopisch heeft dat nauwelijks impact.
Bij een laparoscopie moet je wel onder narcose, je buik wordt opgeblazen en je ingewanden worden aan de kant geduwd. Sommige mensen hebben daar best wat last van.
Alle reacties Link kopieren
ReginaMills schreef:
11-08-2019 22:05
Essure was niet zo succesvol. ;)


Je bedoeld dat Ovabloc dat wel was? Ik weet niks van Ovabloc, wel van Essure. Niks positiefs helaas.
Alle reacties Link kopieren
REDHOTHEAD schreef:
11-08-2019 22:14
Je bedoeld dat Ovabloc dat wel was? Ik weet niks van Ovabloc, wel van Essure. Niks positiefs helaas.

Ovabloc ken ik niet. En nee inderdaad, niks positiefs over essure.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
REDHOTHEAD schreef:
11-08-2019 22:04
Oh, net als Essure dus. :(
Die veertjes? Die wilde ik pertinent niet.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
wolkewitje schreef:
11-08-2019 22:10
Bij een laparoscopie moet je wel onder narcose, je buik wordt opgeblazen en je ingewanden worden aan de kant geduwd. Sommige mensen hebben daar best wat last van.

De ingewanden worden niet aan de kant geduwd. Laten we het niet overdrijven. De buikwand zet uit door het gas. Daardoor wordt er ruimte gecreëerd. Het gas prikkelt het buikvlies en de zenuw en dat wil nog wel eens zorgen voor pijn in de schouder. Kwestie van buik weer goed leeg laten lopen.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
11-08-2019 22:19
Die veertjes? Die wilde ik pertinent niet.
Verstandig. Het leek mij destijds prima, werd ook wervend gebracht door de gynaecoloog, mooie folder erbij.
wolkewitje schreef:
11-08-2019 22:10
Bij een laparoscopie moet je wel onder narcose, je buik wordt opgeblazen en je ingewanden worden aan de kant geduwd. Sommige mensen hebben daar best wat last van.
Bij mij zijn baarmoeder én eierstokken op die manier verwijderd en de volgende ochtend duwde de gynea van dienst alweer op mijn buik met de 5 kleine incisies zonder dat dat pijn deed (enige hinderlijke pijn had ik van onderen waar ze het ding in z'n geheel uitgetrokken hadden)
Alle reacties Link kopieren
Ovabloc was een soort siliconenplug. Dat wilde ik ook niet. En geen veertjes. En klemmetjes wilde ik ook niet.

Toen bleef enkel over: stukje eileider wegbranden en op de uiteinden clips. Andere uitvoeringen waren daar destijds niet verkrijgbaar. En ik ben blij dat ik mijzelf geen veertjes of pluggen heb laten aanpraten.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 11-08-2019 22:22
2.88% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
REDHOTHEAD schreef:
11-08-2019 22:20
Verstandig. Het leek mij destijds prima, werd ook wervend gebracht door de gynaecoloog, mooie folder erbij.

Ja, het verhaal werd mooi gebracht. De praktijk echter...
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
ReginaMills schreef:
11-08-2019 22:22
Ja, het verhaal werd mooi gebracht. De praktijk echter...
Inderdaad, veel vrouwen hoor, die een hersteloperatie moesten ondergaan, ik mocht ook. En wat een hoop pijn voordat ik doorhad dat het van die verdomde veertjes kwam. Zoooo blij dat ik ze nu in een potje in de kast heb staan. :proud:
Alle reacties Link kopieren
ReginaMills schreef:
11-08-2019 22:22
Ja, het verhaal werd mooi gebracht. De praktijk echter...
En schandalig dat ze er nog zo lang mee door zijn gegaan na de eerste massale klachten uit landen waar het al langer werd gedaan. Ik zie die gyn nog zitten met zijn: “Nee, nog NOOIT gehoord dat je van de Mirena onderhuidse acne kunt krijgen. En je bent echt de eerste die na een half jaar nog klachten heeft over ‘wee-achtige pijnen’ van het lichaam om de Mirena eruit te krijgen”.

Dermatoloog: “Goh, jij bent al de vierde Mirenadraagster vandaag die ineens onderhuidse acne heeft gekregen”.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
REDHOTHEAD schreef:
11-08-2019 22:25
Inderdaad, veel vrouwen hoor, die een hersteloperatie moesten ondergaan, ik mocht ook. En wat een hoop pijn voordat ik doorhad dat het van die verdomde veertjes kwam. Zoooo blij dat ik ze nu in een potje in de kast heb staan. :proud:

Awh arme jij! Echt niet leuk. Haha, ja dat is de beste plek voor die ellendige dingen.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
11-08-2019 22:26
En schandalig dat ze er nog zo lang mee door zijn gegaan na de eerste massale klachten uit landen waar het al langer werd gedaan. Ik zie die gyn nog zitten met zijn: “Nee, nog NOOIT gehoord dat je van de Mirena onderhuidse acne kunt krijgen. En je bent echt de eerste die na een half jaar nog klachten heeft over ‘wee-achtige pijnen’ van het lichaam om de Mirena eruit te krijgen”.

Dermatoloog: “Goh, jij bent al de vierde Mirenadraagster vandaag die ineens onderhuidse acne heeft gekregen”.

Wauw, dat is ook wat. Beetje met droge ogen gaan zitten verklaren dat je echt de enige bent met een mirena die die klachten heeft.

Ja, bij ons zijn ze gelukkig vrij snel gestopt.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
ReginaMills schreef:
11-08-2019 22:28
Wauw, dat is ook wat. Beetje met droge ogen gaan zitten verklaren dat je echt de enige bent met een mirena die die klachten heeft.

Ja, bij ons zijn ze gelukkig vrij snel gestopt.
Ja. En je krijgt niet zomaar een verwijzing naar een dermatoloog voor wat pukkeltjes. Ik had destijds al drie hechtingen in mijn kaaklijn vanwege opengesneden cystes. Ik geloof dat vraag drie van de dermatoloog was: “Gebruik je anticonceptie en indien ja, welke?”. Na verwijdering verdween de acne, depristemming, buikkrampen en 0,0 libido als sneeuw voor de zon. Maar dat zat allemaal tussen mijn oren volgens de gyn.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
11-08-2019 22:38
Ja. En je krijgt niet zomaar een verwijzing naar een dermatoloog voor wat pukkeltjes. Ik had destijds al drie hechtingen in mijn kaaklijn vanwege opengesneden cystes. Ik geloof dat vraag drie van de dermatoloog was: “Gebruik je anticonceptie en indien ja, welke?”. Na verwijdering verdween de acne, depristemming, buikkrampen en 0,0 libido als sneeuw voor de zon. Maar dat zat allemaal tussen mijn oren volgens de gyn.

Ja tuurlijk. Zo kortzichtig hè? Ik snap dat echt niet.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zijn ze doorgebrand, knoop ingelegd en begraven zoals de gyno zei ;)

Ik wilde ook geen veertjes of andere dingen omdat alles wat niet lichaamseigen is wordt afgestoten incl spiraal. Ik mocht zelf kiezen ook omdat eventueel herstel in toekomst makkelijk zou zijn met veertjes. (Ik was 32)

Qua herstel kan ik er weinig over zeggen omdat het na mijn KS (zwangerschap na afstoten spiraal) meteen is gedaan.
Alle reacties Link kopieren
gemini39 schreef:
11-08-2019 21:15


Heeft er iemand goede (of juist slechte) ervaringen met een bepaald ziekenhuis en/of kliniek? Liefst omgeving Haarlem.
Ik heb ook een voorkeur voor het verwijderen van m’n eileiders, dus geen klemmetjes etc.

Ik hoor graag van jullie :-)

Ik ben gesteriliseerd in het Spaarne Ziekenhuis in Hoofddorp en ben zeer tevreden over de gynaecoloog en de ingreep die ik daar heb ondergaan.
Is dat doorbranden wel echt succesvol? Ik heb me een tijdje terug ook wat ingelezen over sterilisatie, maar bij veel methodes stond toch nog dat het niet 100% gegarandeerd succesvol was. Tja, dan houdt het voor mij op. Ik wil gewoon echt geen kinderen meer en zoek een oplossing waarbij ik daar ook echt gewoon geen enkele kans meer op heb.
Hier geven ze bv al aan dat het geen 100% garantie geeft en dat een spiraal of anticonceptiestaafje soms nog betrouwbaarder zijn :@@: tja, dan heeft het weinig zin. Ik zoek echt iets dat 100% garantie geeft.
https://www.anticonceptie.nl/product/sterilisatie/
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
11-08-2019 23:16
Is dat doorbranden wel echt succesvol? Ik heb me een tijdje terug ook wat ingelezen over sterilisatie, maar bij veel methodes stond toch nog dat het niet 100% gegarandeerd succesvol was. Tja, dan houdt het voor mij op. Ik wil gewoon echt geen kinderen meer en zoek een oplossing waarbij ik daar ook echt gewoon geen enkele kans meer op heb.
Hier geven ze bv al aan dat het geen 100% garantie geeft en dat een spiraal of anticonceptiestaafje soms nog betrouwbaarder zijn :@@: tja, dan heeft het weinig zin. Ik zoek echt iets dat 100% garantie geeft.
https://www.anticonceptie.nl/product/sterilisatie/
Geen seks.

Ik heb daarom nog clips laten zetten op de afgefikte uiteinden. En man was ook al gesteriliseerd. Maar ik had teveel gelezen op dit forum destijds :-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
11-08-2019 22:26
En schandalig dat ze er nog zo lang mee door zijn gegaan na de eerste massale klachten uit landen waar het al langer werd gedaan. Ik zie die gyn nog zitten met zijn: “Nee, nog NOOIT gehoord dat je van de Mirena onderhuidse acne kunt krijgen. En je bent echt de eerste die na een half jaar nog klachten heeft over ‘wee-achtige pijnen’ van het lichaam om de Mirena eruit te krijgen”.

Dermatoloog: “Goh, jij bent al de vierde Mirenadraagster vandaag die ineens onderhuidse acne heeft gekregen”.
Hoe moet ik mij onderhuidse acne voorstellen? Bultjes onder je huid zonder ‘gaatje’ om de pukkels uit te drukken?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de essures gehad en de hersteloperatie duurde bijna vier uur... Herstel na de operatie nog zeker zes weken en een half jaar van de narcose.
Ik heb nu een hersenaandoening die mogelijk daarvan komt (maar hoeft niet hoor).
Ik was wel een van de eersten in NL die ze liet verwijderen. Er waren toen maar drie artsen die dat deden. Mijn eigen gyn vond het maar onzin en ik kon er geen klachten van hebben. Ik ben voor die operatie helemaal van Groningen naar Amstelveen gegaan. Die gyn daar zei dat ik ook niet veel later had moeten komen anders was er een stuk darm afgestorven. Anyway.

Hier geen eileiders meer daardoor maar hij heeft ze sowieso met meer zorgvuldigheid verwijderd omdat ik mogelijk belast ben met erfelijke eierstokkanker en in 50% van de gevallen komt dat uit de eileiders.

Sowieso lijkt me het niet veel meer werk om een stuk eileider weg te halen...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
12-08-2019 00:06
Hoe moet ik mij onderhuidse acne voorstellen? Bultjes onder je huid zonder ‘gaatje’ om de pukkels uit te drukken?
Pijnlijke, kloppende, rode tot dieppaarse bulten. Geen ‘koppen’, geen zogenaamde ‘rijpingsfase’. Bij iedere beweging in het gezicht voelde ik ze zitten en ‘kloppen’. Bij snijden (huisarts) kwam er stinkende pus uit. Probeerde je ze zelf door te prikken met een steriele naald dan bleef je zitten met een kloppende krater en twee dagen later een twin. Bij ‘met rust laten’ bleef je gerust drie maanden met zo’n maanlandschap (en pijn en kloppend gevoel) zitten plus blijvend litteken.

En ik heb nooit last gehad van acne. Op wat hormonale pukkels na rond die tijd van de maand. Die probleemloos verdwenen als ik er vanaf bleef. Sorry voor de plastische omschrijving.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik heb ook een sterilisatie gehad. In Leiderdorp. Ik ben er nu wel blij mee maar ik vond het herstel zwaarder dan verwacht. Soort menstruatiepijn en mijn darmen waren flink van slag. Toch zou ik het zo weer doen. Condooms gaan vaak kapot bij ons en de pil kreeg ik pigmentvlekken van.

Mijn man wou het ook best doen maar ik wou bij een eventuele nieuwe relatie niet weer op dat punt komen en mijn exman heeft lang last gehad van zijn litteken.
Ik denk ook na over sterilisatie. Ben 38, heb 3 kinderen en wil gewoon echt geen kinderen meer. Heb een cz gezinnenpakket (voor de beugels) en daar zit ook een vergoeding voor sterilisatie van een vrouw bij. Ga na de zomer een afspraak maken bij de huisarts.
Hormonale anticonceptie is geen optie door migraine, een koperspiraal ben ik al een x verloren (zware menstruatie en toen was ie foetsie) dus denk dat sterilisatie de manier is voor mij (ons)
Lees hier iets over de Bergman kliniek, hoef je dan geen verwijzing van de huisarts? Is dat überhaupt nodig?
Ik ga even op de website van Bergman lezen!

Inmiddels ingelezen, eerste stap is de huisarts.
anoniem_6402ec7288942 wijzigde dit bericht op 13-08-2019 14:16
Reden: Toevoeging
13.97% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven