Geld & Recht alle pijlers

Lekkage nieuw huis

13-08-2019 08:47 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een ander huis gekocht, afgelopen weekend hebben wij getekend en daarna hebben wij dus nog 3 dagen bedenk tijd.

De mensen wonen er zelf niet meer, gisteren zijn we gaan meten met de sleutel die de buren hebben.

Het ging ineens heel hard regenen en even later zagen we in de slaapkamer een vochtplek, wat er eerder nog niet was.

Waarschijnlijk zit de lekkage in het dakkapel. Ook bij de ramen van het dakkapel lag water.
Wij vermoeden dus dat het dakkapel niet goed is.

Wat zouden jullie doen?
De koop niet door laten gaan.
Hun het laten repareren met het risico dat je over een paar maanden of paar jaar weer hetzelfde probleem heb.
Of eisen dat er wat van de prijs af gaat zodat wij zelf een nieuw dakkapel kunnen laten zetten?
Elk huis is toch anders, hoe ga je ervan uit dat als jullie huidige huis uit die periode wel ok is dat een ander huis dat ook is?
Ik zou me serieus afvragen of dit dak het enige gebrek is.
Alle reacties Link kopieren
Als er al ernstige vochtproblemen waren had je dat bij inspectie van het huis toch al kunnen zien? Toen ik mijn huis kocht zag ik ook een plek waar lekkage was geweest. Heb bouwkundig onderzoek laten doen en het was opgelost (alleen cosmetisch dus nog niet).

Bij zo'n huis zijn er altijd dingen hoor. En bewijs maar eens dat iets een verborgen gebrek is. De koper van mijn 150 jaar oude huis heeft ook geen bouwkundige keuring laten verrichten. Ik heb in het contract een ouderdomsclausule staan. Mochten er nog lijken uit de kast komen, dan zijn ze niet voor mij.
En dan nog, je kunt wel een nieuwe dakkapel willen, maar misschien is het voldoende om het gewoon te laten repareren en hoeven de verkopers niet voor een hele dakkapel op te draaien.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gekke reden dat je geen bouwkundige keuring laat doen omdat je eigen huis uit dezelfde periode is. Ieder huis is toch verschillend? Dakkapel is pas 15 jaar oud maar heeft altijd problemen gegeven dus wellicht is het water wel verder gekropen dan je denkt en heeft dat nog meer verborgen schade opgeleverd. Inderdaad van de koop afzien en direct bouwkundig rappprt laten opmaken.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
13-08-2019 09:47
Ik zou ook de koop ontbinden, bouwkundige keuring laten doen en aan de hand daarvan wellicht een nieuw bod doen.

Een huis van 50 jaar oud heeft 'altijd' wel wat maar je wilt wel weten waar je aan begint. Het verbaast me ook dat zoveel mensen geen bouwkundige keuring laten doen als ze een ouder huis kopen.

Ja, de verkoper heeft meldingsplicht maar jij als koper hebt onderzoeksplicht. En er is geen betere manier van onderzoeken dan het laten uitvoeren van een bouwkundige keuring.

Gelukkig ben je nog op tijd!
Dit!

Ik was zo blij met onze bouwtechnische keuring; dak was ook lek, 10.000 euro van de prijs af, reparatie gelijk laten uitvoeren en we zitten er nu lekker droog bij.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
ik lees mee
Alle reacties Link kopieren
Ben er met mijn man over uit de we alsnog een bouwkundige keuring willen, en als ze dat niet willen is het jammer dan dan hebben ze blijkbaar nog meer te verbergen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je daar gewoon recht op hoor, een bouwkundige keuring. Jij bent als koper namelijk onderzoekplichtig. Voor mij hoort daar absoluut een bouwkundige keuring bij bij een huis van 50 jaar oud.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt getekend!
De koop is dus gesloten. Voor onderhandelen is het te laat!

Omdat je zelf niet aan je onderzoeksplicht hebt voldaan kan je dit ook niet op verborgen gebrek gooien. Bij een bouwkundige keuring was dit waarschijnlijk boven water gekomen.

Het enige wat je kan doen is de koop ontbinden omdat je nog in de bedenktijd zit.

Zeggen de verkopers genoegen te nemen met minder geld omdat ze liever minder krijgen dan dat de koop ontbonden wordt dan zou ik dat vandaag nog zwart op wit willen hebben.

Aan daar komen we op terug van de makelaar heb je niets want straks is de bedenkperiode voorbij en komt de makelaar met sorry we konden toch niets voor u doen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
13-08-2019 15:33
Je hebt getekend!
De koop is dus gesloten. Voor onderhandelen is het te laat!

Omdat je zelf niet aan je onderzoeksplicht hebt voldaan kan je dit ook niet op verborgen gebrek gooien. Bij een bouwkundige keuring was dit waarschijnlijk boven water gekomen.

Het enige wat je kan doen is de koop ontbinden omdat je nog in de bedenktijd zit.

Zeggen de verkopers genoegen te nemen met minder geld omdat ze liever minder krijgen dan dat de koop ontbonden wordt dan zou ik dat vandaag nog zwart op wit willen hebben.

Aan daar komen we op terug van de makelaar heb je niets want straks is de bedenkperiode voorbij en komt de makelaar met sorry we konden toch niets voor u doen.
Wettelijk hebben ze nog drie dagen bedenktijd, denk dat ze het voorlopig koopcontract hebben ondertekend.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn wel vaker problemen met dakkapellen en lekkage die redelijk makkelijk en goedkoop op te lossen zijn, dan hoeft er niet meteen een hele nieuwe dakkapel op. Laat een bouwkundige ernaar kijken. Het kan heel goed dat het bitumen heeft losgelaten of dat er regenwater (en eerder bijvoorbeeld sneeuw) onder het beschot is gewaaid. Het kost je nu even $400,- voor een bouwkundig rapport maar dan kan je wel even weer terug naar de onderhandeltafel.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Een bouwkundig rapport in 3 dagen kun je vergeten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo heeft de koper nou ineens "nog meer te verbergen" als ze niet akkoord met een bouwkundig rapport. Ze hebben jullie toch nu ook gewoon in het huis gelaten? Jullie zijn zelf zo dom geweest om blind het huis te kopen! Nu zit je met de shit, eigen schuld.
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
Slim om een keuring te doen. Wel dom dat je die niet al gedaan hebt.

Zorg dat je in ieder geval de juiste paden bewandeld.

1. is het koopcontract ontbinden want die keuring kan niet tijdig plaatsvinden in de bedenkperiode.

2. Met verkoper opnieuw om tafel en een koop bedingen op basis van een bouwkundige keuring. Hou er rekening mee dat de kopers er weinig zin in hebben en niet omdat ze iets te verbergen hebben maar heel eerlijk. Omdat jullie je zaken niet op orde hebben in de huidige markt 10 andere voor jullie.

3. Laat de keuring uitvoeren en beoordeel of je de kosten acceptabel vind of opnieuw wilt onderhandelen. Hou hierbij in gedachten dat er echt geen nieuwe dakkapel op hoeft of andere extreme maatregelen maar dat repareren ook gewoon kan. Want in je berichtgeving lijkt het beetje alsof een nieuwe dakkapel de enige optie is.

4. Opnieuw tekenen koopcontract (misschien kan dat ook al nu met een beding dat er maximaal x bedrag aan kosten aan de woning mag zitten zonder dat je terug gaat naar de onderhandeltafel maar dat is even in overleg met de makelaar van de verkopende partij..

Succes en hopelijk heb je er iets van geleerd. Want beetje knullig is dit natuurlijk wel.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
13-08-2019 16:37
Een bouwkundig rapport in 3 dagen kun je vergeten.
Tuurlijk, maar de koper kan toch afzien van de koop? Dan ligt alles weer open.
Je hebt geen keuring laten doen, je hebt eerder niet goed gekeken, je hebt de akte al getekend en morgen is de laatste dag van je bedenktijd, je vermoedt een lekkage en je wil nu onderhandelen over 10k voor een nieuwe dakkapel (een nieuwe kost minder) terwijl de mogelijke lekkage ook misschien wel verholpen kan worden door een dakreparatie en je wil nu toch alsnog wel een keuring doen terwijl je dat niet meer redt binnen de bedenktijd en je daarna niks meer bij verkoper kan doen qua kosten want je hebt geen escape meer in de akte (behalve financiering, hoop ik voor je).

Wauw.... wat een puinhoop. Een aankopend makelaar was wellicht handiger geweest voor je. Maar die wil je vast niet betalen als je al geen bouwkundige wil betalen.
Ze hebben niets te willen hoor. Het is heel normaal dat een koper een bouwkundige keuring laat doen.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
13-08-2019 16:11
Wettelijk hebben ze nog drie dagen bedenktijd, denk dat ze het voorlopig koopcontract hebben ondertekend.
Dat zeg ik toch ook. Fat ze dat nog kunnen doen de koop ontbinden.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
13-08-2019 16:51
Ze hebben niets te willen hoor. Het is heel normaal dat een koper een bouwkundige keuring laat doen.
Je vergeet alleen dat het een keuze is van de kopende partij. Dus in dat opzicht had ze wel iets te willen. Namelijk een keuring of niet en de keuze heeft ze verkeerd gemaakt. Een bouwkundige keuring is geen verplichting. Maar als je hem niet doet loop je wel risico's
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
13-08-2019 16:51
Ze hebben niets te willen hoor. Het is heel normaal dat een koper een bouwkundige keuring laat doen.
Je vergeet alleen dat het een keuze is van de kopende partij. Dus in dat opzicht had ze wel iets te willen. Namelijk een keuring of niet en de keuze heeft ze verkeerd gemaakt. Een bouwkundige keuring is geen verplichting. Maar als je hem niet doet loop je wel risico's
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
13-08-2019 16:16
Er zijn wel vaker problemen met dakkapellen en lekkage die redelijk makkelijk en goedkoop op te lossen zijn, dan hoeft er niet meteen een hele nieuwe dakkapel op. Laat een bouwkundige ernaar kijken. Het kan heel goed dat het bitumen heeft losgelaten of dat er regenwater (en eerder bijvoorbeeld sneeuw) onder het beschot is gewaaid. Het kost je nu even $400,- voor een bouwkundig rapport maar dan kan je wel even weer terug naar de onderhandeltafel.
Niet als de koop niet ontbonden wordt.

Zeggen ja maar ik heb in de bedenktijd nog gezegd dat ik alsnog wil onderhandelen want lekkage is niet genoeg
gordijn87 schreef:
13-08-2019 16:55
Je vergeet alleen dat het een keuze is van de kopende partij. Dus in dat opzicht had ze wel iets te willen. Namelijk een keuring of niet en de keuze heeft ze verkeerd gemaakt. Een bouwkundige keuring is geen verplichting. Maar als je hem niet doet loop je wel risico's
Nee, maar ik reageerde omdat TO noemde dat als de verkoper niet wil dat ze een keuring doen dat ze dan wel meer verbergen zullen hebben.
Rozen1234 schreef:
13-08-2019 15:14
Ben er met mijn man over uit de we alsnog een bouwkundige keuring willen, en als ze dat niet willen is het jammer dan dan hebben ze blijkbaar nog meer te verbergen.

Terwijl geen enkele verkoper een keuring zal weigeren.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
13-08-2019 16:59
Nee, maar ik bedoel omdat TO noemde dat als de verkoper niet wil dat ze een keuring doen dat ze dan wel meer verbergen zeulende hebben. Terwijl geen enkele verkoper een keuring zal weigeren.
O zo. Nee klopt inderdaad en zoals gezegd als de kopers geen haast hebben en het vertrouwen ook beetje kwijt zijn in TO is het niet eens gek als de keuring laten uitvoeren maar bii eventuele nieuwe onderhandelingen ze weigeren

Als ik verkoper was in de huidige markt en tijd had te wachten op een volgende koper (of misschien mensen had moeten afwijzen vanwege TO) zou ik zelf nog wel x nadenken of ik überhaupt nog zou onderhandelen over een reeds bedongen prijs alleen omdat TO niet voldoende huiswerk had gedaan maar goed dat is het vervolg en met beetje geluk komt er niks uit enkel dat dakkapel aangepakt moet worden en kost het hooguit €500 euro dus is er verder niks meer aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Even een serieuze vraag aan TO, en dit bedoel ik echt niet lullig, maar heb je wel een voorbehoud van financieringsclausule? Als je gekocht hebt zonder enig voorbehoud dan snap ik het nog enigszins als je dit (geen keuring) gedaan hebt om je koperspositie te versterken.
Alle reacties Link kopieren
We hebben wel gekocht onder voorbehoud van financiering

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven