Ex wil geen contact met kinderen

13-08-2019 20:02 153 berichten
Lieve allemaal,

Ik post hier voor het eerst. Waarschijnlijk ben ik op zoek naar een stukje (h)erkenning en jullie mening.

Mijn ex en ik zijn sinds een half jaar uit elkaar, na een relatie van 6 jaar. Samen hebben wij twee lieve dochters van 2 en 4 jaar.
Onze breuk loopt alles behalve soepel. We kwamen er niet uit rondom de alimentatie, waardoor we beiden naar een advocaat zijn gestapt. Ik merk dat dit onze (vriendschaps?)relatie zeker niet goed heeft gedaan.
Sinds onze breuk heeft mijn ex onze dochters slechts 2 keer gezien. Dit was vrij kort nadat we uit elkaar zijn gegaan.
Inmiddels heeft mijn ex onze dochters al ruim 3 of 4 maanden niet gezien. Soms geeft hij aan dat hij geen behoefte meer te hebben aan contact. De volgende dag krijg ik dan alleen weer een bericht met de vraag of hij de meiden weer kan zien.
Tot een afspraak of ontmoeting is het alleen al ruim 3 maanden niet meer gekomen. Dat komt doordat hij ofwel aangeeft geen contact te willen, of hij vraagt 1 uur van te voren of hij onze dochters kan zien. Vaak lukt het mij dan niet om dat te regelen, omdat ik in het weekend vaak al plannen met ze heb.
Ik merk dat mijn ex nog erg uit emotie reageert. Hij stuurt veel kwetsende dingen naar mij. Zo heeft hij mij gevraagd of de kinderen eigenlijk wel van hem zijn. Ook krijg ik regelmatig de vraag waarom ik geld van hem wil hebben (kinderalimentatie) en of ik het niet zonder zijn geld kan redden.

Onze oudste dochter is 4 jaar, en ik merk dat zij soms behoorlijk wat vragen heeft. Zo vraagt zij weleens waarom papa niet meer thuiskomt en waarom mama niet meer verliefd is op papa. Ook geeft ze aan dat ze papa heel erg mist.
Op dit soort momenten breekt echt mijn hart, en weet ik niet wat ik tegen haar moet of kan zeggen.
Mijn ex heeft mij inmiddels (sinds een week) geblokkeerd, dus appen/bellen/sms-en is niet meer mogelijk. Ook de tijdelijke (tot de definitieve uitspraak van de rechter) alimentatieregeling komt hij niet meer na.

In het verleden is er sprake geweest van Huiselijk Geweld, en tijdens onze breuk ben ik ook door mijn ex bedreigt (telefonisch). Hierdoor wil ik niet dat de kinderen alleen met hem zijn. Als alternatief heb ik daarom aangeboden om de kinderen naar de vader van mijn ex te brengen, zodat hij ze daar kan zien. Ikzelf zou dan even weggaan, zodat wij niet met elkaar in 1 ruimte hoeven te zijn. Mijn ex heeft aangegeven dat dit voor hem geen optie is. Hij heeft mij niet verteld waarom dit voor hem geen optie is.


Momenteel ben ik ten einde raad. Mijn dochters, en dan vooral mijn oudste dochter, stelt voortdurend vragen. Ik weet gewoon niet meer wat ik haar kan antwoorden. Ook vraag ik mezelf voortdurend af of ik wel juist handel, of dat ik voornamelijk vanuit emotie reageer. Begrijp me niet verkeerd, ik kan via whatsapp ook echt heel boos op hem worden. Voornamelijk vanuit onmacht.

Ik zou het heel fijn vinden om meningen van buitenaf te horen. Wat kan ik het beste doen? En hoe zorg ik ervoor dat mijn dochters er zo min mogelijk last van (gaan) krijgen?

Dank jullie wel voor het lezen van mijn (lange) bericht :heart:
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
13-08-2019 22:08
je kind onrechtmatig weghouden bij de andere ouder is net zo goed een vorm van kindermishandeling
Dat ontken ik ook niet. Ik reageerde alleen op de in mijn ogen bagatelliserende opmerking van Vanzai.
S-Meds schreef:
13-08-2019 22:08
je kind onrechtmatig weghouden bij de andere ouder is net zo goed een vorm van kindermishandeling
Tenzij je het echt niet vertrouwt.
Kan ook terecht zijn natuurlijk.
Maar goed TO komt geen toelichting geven dus we weten het niet.
Lariba schreef:
13-08-2019 22:12
Dat ontken ik ook niet. Ik reageerde alleen op de in mijn ogen bagatelliserende opmerking van Vanzai.
Bagatelliserend.
Dankjewel. Dat vind ik nou precies het juiste woord.
sam1968 schreef:
13-08-2019 22:12
Tenzij je het echt niet vertrouwt.
Kan ook terecht zijn natuurlijk.
Maar goed TO komt geen toelichting geven dus we weten het niet.
als je het echt niet vertrouwt dan had je toch allang JZ ingeschakeld?
stel: TO is enorm bezorgd over agressieve ex in relatie tot omgangsregeling, zou dit topic dan zo geschreven zijn en onder deze titel? Of was dat een heel ander topic geweest? Het geweld kwam nu ineens als een konijn uit de hoge hoed. Probleem is dat ex niet doet wat TO wil. Daar gaat het topic over
S-Meds schreef:
13-08-2019 22:18
stel: TO is enorm bezorgd over agressieve ex in relatie tot omgangsregeling, zou dit topic dan zo geschreven zijn en onder deze titel? Of was dat een heel ander topic geweest? Het geweld kwam nu ineens als een konijn uit de hoge hoed. Probleem is dat ex niet doet wat TO wil. Daar gaat het topic over
Oh ik lees het heel anders.
S-Meds schreef:
13-08-2019 22:18
stel: TO is enorm bezorgd over agressieve ex in relatie tot omgangsregeling, zou dit topic dan zo geschreven zijn en onder deze titel? Of was dat een heel ander topic geweest? Het geweld kwam nu ineens als een konijn uit de hoge hoed. Probleem is dat ex niet doet wat TO wil. Daar gaat het topic over
Precies, zo lees ik het ook. Ik lees geen zorg over geweld of dreiging naar de kinderen. Volgens mij is dat helemaal niet aan de orde.
Decadence schreef:
13-08-2019 22:24
Precies, zo lees ik het ook. Ik lees geen zorg over geweld of dreiging naar de kinderen. Volgens mij is dat helemaal niet aan de orde.
ze klaagt dat hij ze niet wil zien (op haar voorwaarden) en dat haar dochter daar nu last van heeft en zij de vragen van kind moeilijk vindt. Daar gaat het over
Maar het is wél super irritant als vader zich niet aan gemaakte afspraak houdt om kids te zien, maar wel steeds een uur van te voren zich meldt... Daarmee zou ik ook niet kunnen samenwerken.

Voor de rest zou het meer inzicht geven als TO nog even terugkeerde om een en ander toe te lichten...
Alle reacties Link kopieren
Ik snap to volkomen. Maar daar heeft to niets aan.

Jeugdzorg en rechter redeneren anders en daar heeft to mee te dealen.
S-Meds schreef:
13-08-2019 22:26
ze klaagt dat hij ze niet wil zien (op haar voorwaarden) en dat haar dochter daar nu last van heeft en zij de vragen van kind moeilijk vindt. Daar gaat het over
Inderdaad, mijn haren gaan echt recht overeind staan van een bericht als dit omdat ik ook de andere kant heb gezien. Een vader die zijn dochter een jaar lang niet heeft mogen zien onder het mom belang van het kind. Terwijl het enkel wrok en chantage was van moeder dat vader zijn kind niet mocht zien.
Ik lees in dit bericht geen zorg over de veiligheid van de kinderen. Wel over de hoogte van de alimentatie. Dan zegt moeder vervolgens dat haar hart breekt als haar dochter vraagt naar haar vader. Maar als vader een uur van te voren aangeeft dat hij zijn kinderen wil zien zijn de plannen die zijn gemaakt dat weekend in een keer belangrijker dan je gebroken hart die je hebt om de vragen van je dochter. Beetje vaag allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Marigold1986 schreef:
13-08-2019 22:30
Maar het is wél super irritant als vader zich niet aan gemaakte afspraak houdt om kids te zien, maar wel steeds een uur van te voren zich meldt... Daarmee zou ik ook niet kunnen samenwerken.

Daarom doet TO er goed aan, het zo zakelijk mogelijk te houden.
Grote kans, dat ze goeie redenen heeft, maar haar gedrag is nu niet oke
lilalinda schreef:
13-08-2019 22:32
Daarom doet TO er goed aan, het zo zakelijk mogelijk te houden.
Grote kans, dat ze goeie redenen heeft, maar haar gedrag is nu niet oke
Ik kan me inderdaad enigszins voorstellen dat samenwerken met TO zélf, ook niet als fijn beschouwt wordt...
Alle reacties Link kopieren
Marigold1986 schreef:
13-08-2019 22:35
Ik kan me inderdaad enigszins voorstellen dat samenwerken met TO zélf, ook niet als fijn beschouwt wordt...
Tja, als deze mensen goed konden samenwerken en communiceren, waren ze niet gescheiden
Wordt tijd, dat ze zich allebei al goede ouder gaan gedragen en de (vast terechte) haat naar elkaar los laten
Alle reacties Link kopieren
TO houdt de kinderen helemaal niet weg van hun vader, ze stelt bepaalde voorwaarden aan hoe en wanneer hij zijn kinderen kan zien. Ik kan me voorstellen dat de vader dat niet leuk vindt, maar hij is degene die ervoor kiest om zijn kinderen dan maar gewoon helemaal niet meer te zien. Hij kan gewoon ruim (minstens een dag) van tevoren een afspraak met TO maken om zijn kinderen te zien. En ik kan me voorstellen dat hij het niet leuk vindt dat ze wil dat zijn vader erbij is, maar een beetje vader heeft dat echt wel over voor contact met zijn kinderen..
Alle reacties Link kopieren
m-april schreef:
13-08-2019 22:44
TO houdt de kinderen helemaal niet weg van hun vader, ze stelt bepaalde voorwaarden aan hoe en wanneer hij zijn kinderen kan zien. Ik kan me voorstellen dat de vader dat niet leuk vindt, maar hij is degene die ervoor kiest om zijn kinderen dan maar gewoon helemaal niet meer te zien. Hij kan gewoon ruim (minstens een dag) van tevoren een afspraak met TO maken om zijn kinderen te zien. En ik kan me voorstellen dat hij het niet leuk vindt dat ze wil dat zijn vader erbij is, maar een beetje vader heeft dat echt wel over voor contact met zijn kinderen..
Het is niet aan haar om eisen te stellen, zij is niet de belangrijkste ouder
Alle reacties Link kopieren
m-april schreef:
13-08-2019 22:44
TO houdt de kinderen helemaal niet weg van hun vader, ze stelt bepaalde voorwaarden aan hoe en wanneer hij zijn kinderen kan zien. Ik kan me voorstellen dat de vader dat niet leuk vindt, maar hij is degene die ervoor kiest om zijn kinderen dan maar gewoon helemaal niet meer te zien. Hij kan gewoon ruim (minstens een dag) van tevoren een afspraak met TO maken om zijn kinderen te zien. En ik kan me voorstellen dat hij het niet leuk vindt dat ze wil dat zijn vader erbij is, maar een beetje vader heeft dat echt wel over voor contact met zijn kinderen..
Het is niet aan haar om voorwaarden aan dat contact te verbinden.
Zo wordt het zeker een vechtscheiding en daar worden de kinderen de dupe van.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-08-2019 22:45
Het is niet aan haar om eisen te stellen, zij is niet de belangrijkste ouder
Zij is hun voornaamste verzorger, dus op dit moment is ze zeker de belangrijkste ouder. En verder kan het allemaall wel zo zijn dat het niet aan haar is om eisen te stellen, maar blijkbaar vindt hij zijn eigen trots belangrijker dan contact met zijn kinderen.. want anders zou hij gewoon mee gaan in haar eisen om iig zijn kinderen te kunnen zien, totdat de rechter een uitspraak heeft gedaan over de omgangsregeling.
m-april schreef:
13-08-2019 22:44
TO houdt de kinderen helemaal niet weg van hun vader, ze stelt bepaalde voorwaarden aan hoe en wanneer hij zijn kinderen kan zien. Ik kan me voorstellen dat de vader dat niet leuk vindt, maar hij is degene die ervoor kiest om zijn kinderen dan maar gewoon helemaal niet meer te zien. Hij kan gewoon ruim (minstens een dag) van tevoren een afspraak met TO maken om zijn kinderen te zien. En ik kan me voorstellen dat hij het niet leuk vindt dat ze wil dat zijn vader erbij is, maar een beetje vader heeft dat echt wel over voor contact met zijn kinderen..
we moeten echt ophouden met denken dat enkel vrouwen weten wat het beste is voor hun kinderen. het is 1. niet waar en het is 2. niet in het belang van het kind
Alle reacties Link kopieren
swannie12 schreef:
13-08-2019 22:48
Het is niet aan haar om voorwaarden aan dat contact te verbinden.
Zo wordt het zeker een vechtscheiding en daar worden de kinderen de dupe van.
Als hij het beste met zijn kinderen voor heeft schikt hij zich naar de voorwaarden die zij stelt totdat de rechter een uitspraak heeft gedaan over de omgangsregeling..
Alle reacties Link kopieren
m-april schreef:
13-08-2019 22:51
Zij is hun voornaamste verzorger, dus op dit moment is ze zeker de belangrijkste ouder. En verder kan het allemaall wel zo zijn dat het niet aan haar is om eisen te stellen, maar blijkbaar vindt hij zijn eigen trots belangrijker dan contact met zijn kinderen.. want anders zou hij gewoon mee gaan in haar eisen om iig zijn kinderen te kunnen zien, totdat de rechter een uitspraak heeft gedaan over de omgangsregeling.
Zij maakt er een machtsspel van. Het kan ook zonder.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
13-08-2019 22:52
we moeten echt ophouden met denken dat enkel vrouwen weten wat het beste is voor hun kinderen. het is 1. niet waar en het is 2. niet in het belang van het kind
Dat zeg ik ook helemaal niet. Maar het feit dat hij besluit om zijn kinderen maar helemaal niet meer te zien omdat hij het niet eens is met de voorwaarden die zij stelt, geeft wel aan dat hij het belang van de kinderen niet voorop stelt..
Alle reacties Link kopieren
m-april schreef:
13-08-2019 22:51
Zij is hun voornaamste verzorger, dus op dit moment is ze zeker de belangrijkste ouder.
Zij heeft zich zelf tot de belangrijkste verzorgster gebombardeerd, daarom is ze het nog niet.
Alle reacties Link kopieren
m-april schreef:
13-08-2019 22:56
Dat zeg ik ook helemaal niet. Maar het feit dat hij besluit om zijn kinderen maar helemaal niet meer te zien omdat hij het niet eens is met de voorwaarden die zij stelt, geeft wel aan dat hij het belang van de kinderen niet voorop stelt..
Of hij ziet juist, wat haar gedrag met de kinderen doet. En doet voor hen een stapje terug

Mensen geloven wel heel snel vooral het verhaal van de huilende moeder.
Vandaar: mediator en rechtzaak
m-april schreef:
13-08-2019 22:53
Als hij het beste met zijn kinderen voor heeft schikt hij zich naar de voorwaarden die zij stelt totdat de rechter een uitspraak heeft gedaan over de omgangsregeling..
Als zij het beste met hun kinderen voor heeft schikt zij zich naar de nukken die hij heeft

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven