schaamte maar ook schuldgevoelens

14-08-2019 07:25 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit zo vreemd om erover te schrijven maar ik ben weer in een situatie beland waarvan ik gewoon echt niet meer weet wat ik ermee moet.

Ik ben een volwassen vrouw die part time werkt. Vriend werkt fulltime en samen hebben we een normaal inkomen. Echt breed hebben we het niet, maar we hoeven ook niet op onze tenen te lopen. Kortom, niks te klagen.

Mijn ouders hebben mijn hele leven al problemen gehad met geldzaken. Vroeger als kind zijnde heb ik mijn ouders zien lijden door de hoge schulden die ze opgebouwd hadden. Hoe ze hieraan zijn gekomen doet er niet toe maar na jaren goed op de centen gelet te hebben is alles afbetaald.

Ondanks dat hebben ze altijd moeite gehad met het sparen van geld. Toen ik mijn eerste bijbaantje had gebeurde er iets met mijn vaders familie (die niet in Nederland wonen) waardoor ze ineens geld moesten hebben om daar te komen. Ze hadden toendertijd geld van me geleend. Geen probleem vond ik zo. Ze betaalde het terug. Het duurde even een paar maanden maar zodra het kon kreeg ik het geld terug.

Sindsdien is dit vaker voorgekomen en toen ik nog thuis woonde had ik er niet zo’n problemen mee. Mijn ouders geven aan zich schuldig erover te voelen maar heel blij te zijn met mijn hulp. Tot nu toe heb ik alles gewoon terug gekregen maar heb er even op moeten wachten.

Nu zijn we meer dan 10 jaar verder, ben ik het huis uit. Heb ik een super lieve vriend waar ik binnenkort een geregistreerd partnerschap mee aan ga en is er zelfs een kleine op komst. Wij zijn in ieder geval super gelukkig.

Maar ik begin me er steeds meer aan te irriteren dat ik mijn ouders nog wel vaker geld moet uitlenen omdat ze niet rond kunnen komen. We hebben het hier niet over extreem torenhoge bedragen (max. Zo’n 200 euro, soms wel eens 50,-) tot nu toe heb ik alles netjes terug gekregen maar het gaat bij mij nu even gewoon om de principe.

Nu is het zo dat mijn vriend en ik binnenkort een partnerschap aangaan dat we alleen met onze ouders willen gaan vieren. Dit doen we puur zodat het voor ons kind zometeen goed geregeld is en later in de toekomst willen we graag voor de kerk gaan trouwen en dan willen we het ook groots gaan aanpakken.

Nu leek het mijn vriend en mij super leuk om na de ceremonie met de ouders te gaan uiteten op onze kosten. Gisteren kreeg ik van mijn vriend zijn ouders te horen dat zij vinden dat de ouders een steentje bij moeten dragen aan de kosten van het uiteten. Zij willen absoluut niet dat wij alles zelf betalen en vinden ook dat mijn ouders hier een steentje aan moeten bij dragen.

Nu komt het dus. Ik heb mijn ouders vorige week weer 160,- euro uitgeleend omdat ze weer ongepland naar familie toe moeten. Ze hebben me zelfs apart genomen en laten merken dat ze het vervelend vinden om alweer geld van mij te moeten lenen. Mijn ouders wouden niet dat mijn partner hiervan te weten komt ivm schaamte. Ik vertel mijn partner alles dus hij weet er wel van en gaat er (nog) redelijk goed mee om.

Nu weet ik dat als ik mijn ouders vertel wat mijn schoonouders me gisteren voorstelde, ze eigenlijk per direct het etentje afhaken vanwege het geldprobleem. Het liefst geef ik ze mijn geld zodat zij het dan kunnen betalen.

Maar dit voelt zo oneerlijk tegenover mijn schoonouders en vriend. Toch wilt mijn vriend ontzettend graag met de ouders uiteten en ik eerlijk gezegd zelf ook. Maar het voelt aan alsof ik in een twee strijd zit.

Als ik het etentje afzeg weet ik zeker dat mijn schoonouders ons apart nemen om te uiteten maar het voelt voor mij niet goed tegenover mijn ouders want we willen het tenslotte samen vieren. Maar als ik iets anders voorstel om bijvoorbeeld thuis te eten .. ja ik weet niet, we willen het gewoon vieren klaar.. het voelt dan toch anders.

Ja ik schaam me soms voor mijn ouders hun gedrag maar ik kan er niet kwaad om worden want het geld word nooit onnodig ergens aan besteed.
louchantez wijzigde dit bericht op 14-08-2019 10:32
2.41% gewijzigd
Ten eerste: jouw schoonouders hebben niet te beslissen dat jouw ouders moeten meebetalen aan het etentje of waaraan dan ook.
Ten tweede: betaal gewoon samen met jouw vriend dat etentje, dan is het probleem opgelost. Jouw schoonouders kunnen dan als ze willen iets meebetalen aan de trouwerij later.
Ten derde: stop met het uitlenen van geld aan jouw ouders als het je zo dwarszit. Jij houdt het onverantwoordelijke gedrag van jouw ouders in stand.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vanaf nu verder niet meer lenen en de geleende bedragen kwijtschelden. En ze dat ook mededelen.

Onder deze omstandigheden kan je ook niet verwachten dat je een cadeau krijgt van je ouders (anders betaal je het zelf). Laat je vriend zijn ouders vertellen dat een gezamenlijk cadeau niet aan de orde is en dat jijzelf trakteert op dat etentje.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik zou het geld voor dat etentje dan gewoon zelf aan je ouders geven, in eerste instantie had je sowieso het plan om dat etentje te trakteren.

Dat zijn ouders persé willen betalen is hún ding.

Het is jammer dat je ouders niet met geld om kunnen gaan en misschien vervelend, maar ze betalen je netjes terug, dus is er niet echt een probleem.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor jou en wat lief dat je je ouders steeds helpt. Je schoonouders hebben niets te zeggen over jouw / jullie geldzaken en kunnen dus niet bepalen dat jouw ouders mee moéten betalen. Het is aan jou (en je partner) hoe jullie dit willen afhandelen. Als je dit wil doen door je ouders vooraf het geld te geven zodat ze zgn mee kunnen betalen en zich niet hoeven te schamen is dat prima. Als je tegen je schoonouders wil zeggen dat er een reden is dat je ouders niet meebetalen en dat zij hier niets over te zeggen hebben dan is dat ook prima.

En kunnen je ouders niet meer hulp bij hun financiën krijgen zodat ze niet meer van jou hoeven te lenen?

Gefeliciteerd met je geregistreerd partnerschap :)
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Ik zou het niet prettig vinden als mijn ouders continue geld van mij moeten lenen dus ik snap je irritatie heelngoed.

Wat betreft het eten, je zegt eerst dat het jullie idee was om beide ouders mee uit eten op jullie kosten.

Maar omdat je schoonmoeder wil meebetalen en vind dat jouw ouders dst ook zouden moeten doen is het in een keer een probleem. Je weet dat ze geldproblemen hebben dus waarom zou je ze daarmee opschepen.

Als ik ouders zou uitnodigen voor een etentje zou ik zelf betalen. Dus ik snap niet waarom ouders moeten bijleggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral raar dat jouw schoonouders bepalen dat je ouders dan ook maar bij moeten leggen.

Ik ben op dezelfde manier opgegroeid als jij. Mijn moeder was alleen en kon totaal niet met geld om gaan. Het waren nooit grote bedragen maar toch moest er regelmatig even geld bij. 9 van de 10 keer gaven wij het i.p.v. te lenen, maar dat kon ook.

En los van dat alles, het is jullie feestje. Jullie manier.. je schoonouders hebben er niks over te zeggen. Dus gewoon voet bij stuk houden; wij betalen dit etentje.. wil je iets doen dan geef je ons een envelopje
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
In dit geval zou ik geld geven om het jouw dag te maken, of jullie slaan het aanbod van je schoonouders af en betalen zelf alles zoals het plan was. Daarna zou ik geen cent meer aan ze uitlenen. Het is het ene gat dichten met het andere. Dankzij jou leren ze er niet van, omdat jij altijd voor ze klaar staat. Er komt een moment dat er niet meer terugbetaald kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon gaan uiteten op jullie kosten wat jullie oorspronkelijke ook van plan waren. Het is jullie feestje toch! Je schoonouders hebben niet te bepalen dat jouw ouders mee moeten betalen.
En als het je irriteerd dat je ouders steeds geld van je willen lenen zeg je een keer nee. Dat je met die kleine op komst het geld nu niet kunt missen
Alle reacties Link kopieren
Heh wat zijn we lekker eensgezind allemaal :biggrin:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Malagueña schreef:
14-08-2019 07:40
Heh wat zijn we lekker eensgezind allemaal :biggrin:

Is ook geen quantum theorie.
Ben wel benieuwd of to haar posts laat staan.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
14-08-2019 07:43
Is ook geen quantum theorie.

Nee, maar soms komen er op (voor mij) logische dingen toch (voor mij) hele vreemde reacties :biggrin:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Malagueña schreef:
14-08-2019 07:47
Nee, maar soms komen er op (voor mij) logische dingen toch (voor mij) hele vreemde reacties :biggrin:

Dat heb ik nou nooit hier op het forum. :O
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
14-08-2019 07:37
Ik vind het vooral raar dat jouw schoonouders bepalen dat je ouders dan ook maar bij moeten leggen.

nou, dat was me een ruzie waard geweest

En verder vanaf nu beter je eigen grenzen aangeven, richting ouders&schoonouders. Huppetee! Wees volwassen!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je schoonmoeder gelijk laten blijken dat jullie je eigen beslissingen maken en je aan je plan houden. Al zouden je ouders het wel ruim hebben , je kan niet zomaar over de portemonnee van een andere beslissen.

Als het moment er is zou ik het er met je ouders eens over hebben. Je hebt straks drie monden te vullen. Als het geld er niet is om naar familie te gaan dan kan het niet. Dus Je of sparen voor zulke onverwachte kosten of niet gaan.
Alle reacties Link kopieren
Je ouders eenmalig jet gekeende bedrag kwijtschelden zodat ze een spaarpotje aan kunnen leggen in plaats van jou terug te betalen. En dan nooit meer geld van je lenen.

En het etentje betalen jullie zelf, schoonouders kunnen een cadeau naar keuze geven.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Betaal zelf dat etentje en zeg je schoonouders dat je liever iets tastbaars krijgt voor het GP. Een echt cadeau wat niet opgegeten en uitgescheten wordt. Desnoods iets voor de beeb.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Vind het echt raar dat jou schoonouders even bepalen wie betaald. Zeg gewoon wij betalen. Punt. Als ze wat willen bijdrage geven ze je maar een bedrag zo.

Over je ouders, ik snap dat je ervan baalt soms. Niet iedereen is goed met geld. Ik zou zelf gewoon geld uitlenen als ik het kan missen. Maar ik ben daar makkelijk in. Mensen vragen het niet voor niets...
Alle reacties Link kopieren
To, houd je aan je eigen plan om de ouders te trakteren.
Bespreek met je ouders dat dit zo gewoon niet door kan gaan.
En weet je vriend hiervan?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Waarom laat je je door anderen dicteren?
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
14-08-2019 07:58
To, houd je aan je eigen plan om de ouders te trakteren.
Bespreek met je ouders dat dit zo gewoon niet door kan gaan.
En weet je vriend hiervan?

Ik ga straks met mijn vriend hierover praten dat de reactie van zijn ouders mij nogal behoorlijk gemixte gevoelens geeft. Ik ben toch zo’n iemand die het voor iedereen zo goed mogelijk probeert te doen. Ik snap dat hun zelf ook goede bedoelingen hebben maar ik kan dit gewoon niet maken tegenover mijn ouders.
louchantez wijzigde dit bericht op 14-08-2019 08:24
11.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
14-08-2019 07:43
Ben wel benieuwd of to haar posts laat staan.

Ik heb geen reden om mijn post te verwijderen
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
14-08-2019 08:05
Waarom laat je je door anderen dicteren?

Omdat ik altijd al zo geweest ben. Ik kan niet voor mezelf opkomen.

Te weinig eigenwaarde en zelfvertrouwen dat ik helaas al mijn hele leven mis.
Betaal het etentje zelf en als je schoonouders echt graag ergens aan willen bijdragen, vraag dan iets voor hun aanstaande kleinkind. Voet bij stuk houden, volg jullie oorspronkelijke plan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven