Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel betalen jullie aan maandelijkse hypotheeklasten?

14-08-2019 10:32 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af hoeveel procent van hun inkomen jullie aan hun maandelijkse hypotheeklasten betalen (netto hypotheek maandlasten / netto inkomen). En hadden jullie achteraf gezien liever een lagere of hogere hypotheek genomen?

Hoeveel procent van je inkomen betaal je aan hypotheeklasten?

Totaal aantal stemmen: 207

<20% (48%)
21-25% (25%)
26-30% (11%)
31-35% (11%)
36-40% (3%)
41-45% Geen stemmen
46-50% (2%)
>50% (0%)
Alle reacties Link kopieren
0%. Maar wat heb jij eraan?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee welk percentage.
Wij hebben een zo hoog mogelijke hypotheek genomen en zijn die fanatiek aan het aflossen on hem zo klein mogelijk te maken en ik ben erg tevreden over deze keus.
27%. Toen ik hem afsloot zat het eerder rond de 35%, maar gelukkig ben ik meer gaan verdienen. Ik hoop dat het nog wat minder wordt als mijn rentevaste periode afloopt (nu 5,1%).
Jij bent toch de TO van eerst een huis kopen, dan zo snel mogelijk een kind en stoppen met werken? Dan zou ik de hypotheek maar zo laag mogelijk doen.
Alle reacties Link kopieren
Momenteel 10% maar als ik opnieuw koop waarschijnlijk 25% a 30%. Ja, liefst zo laag mogelijk natuurlijk. Geld lenen kost geld.

Hoezo deze vraag?
We begonnen met een hypotheek tussen de 22-25% van ons inkomen. We zijn meer gaan verdienen, minder gaan werken en gaan aflossen. De hypotheek is nu iets minder dan 15% van ons inkomen.
Uuuh iets van 25% denk ik. En dat is prima.

Maar wat heb je aan die info zonder meer info er omheen?
Gekocht met volledige hypotheek of juist een (groot) deel eigen middelen, wat is de huidige marktwaarde (cq hoe lang woon je er al en/of hoeveel heb je al afgelost), ben je inmiddels na aankoop meer gaan verdienen of juist minder, heb je overige (dure) uitgaven zoals hobbies of kinderen, ben je zuinig en spaar je veel etc etc. alleen het cijfertje zegt natuurlijk niks.
anoniem_240865 wijzigde dit bericht op 14-08-2019 10:42
7.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
*Kettricken* schreef:
14-08-2019 10:39
Jij bent toch de TO van eerst een huis kopen, dan zo snel mogelijk een kind en stoppen met werken? Dan zou ik de hypotheek maar zo laag mogelijk doen.
Is het traditie bij jullie om bij iedere poster door hun postgeschiedenis te gaan ofsow? Krijg dit gezeur bij iedere vraag die ik stel.
Alle reacties Link kopieren
de hypotheek is bijna afbetaald
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
*Kettricken* schreef:
14-08-2019 10:39
Jij bent toch de TO van eerst een huis kopen, dan zo snel mogelijk een kind en stoppen met werken? Dan zou ik de hypotheek maar zo laag mogelijk doen.
Oh ja, wij deden het zo ongeveer andersom. Eerst 2 aparte koophuizen, toen een kind, toen 1 huis. Dan kan je wel lekker een tophypotheek nemen.
Ga er maar vanuit dat starters in het algemeen boven 30% zitten. Percentages onder 20% klinken leuk, maar zijn voor jongeren met een niet zo hoog inkomen en de hoge huizenprijzen echt niet realistisch.
MinkeDeWit schreef:
14-08-2019 10:44
Ga er maar vanuit dat starters in het algemeen boven 30% zitten. Percentages onder 20% klinken leuk, maar zijn voor jongeren met een niet zo hoog inkomen en de hoge huizenprijzen echt niet realistisch.
Wij zaten toen op de top van onze te krijgen hypotheek. Ik denk dat we tegen de 25% aan zaten. Ik dacht dat de hypotheken nu minder makkelijk te krijgen zijn, maar als ik dan lees boven de 30%, dan kan ik alleen maar denken: hoe dan?
dylanking19999 schreef:
14-08-2019 10:41
Is het traditie bij jullie om bij iedere poster door hun postgeschiedenis te gaan ofsow? Krijg dit gezeur bij iedere vraag die ik stel.
Nou nee hoor, ik dacht je naam te herkennen. Ik loep nooit iemand. Maar in jouw geval zou ik de hypotheek echt zo laag mogelijk doen, dat was gewoon serieus bedoelt hoor. Als je nu een hoge hypotheek neemt wordt het erg lastig voor jou om te stoppen met werken neem ik aan, en dat wil je nou juist graag.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
14-08-2019 10:44
Ga er maar vanuit dat starters in het algemeen boven 30% zitten. Percentages onder 20% klinken leuk, maar zijn voor jongeren met een niet zo hoog inkomen en de hoge huizenprijzen echt niet realistisch.
Maar hoeveel je kunt lenen hangt natuurlijk af van je inkomen. Ik heb eigenlijk geen idee wat dat percentage is maar zal toch niet meer dan 30 a 35% zijn?
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
14-08-2019 10:44
Ga er maar vanuit dat starters in het algemeen boven 30% zitten. Percentages onder 20% klinken leuk, maar zijn voor jongeren met een niet zo hoog inkomen en de hoge huizenprijzen echt niet realistisch.
Dit ja, toen wij 2 jaar geleden ons huis kochten zaten we op 35% van ons inkomen. Inmiddels ligt het gelukkig nog maar op iets onder de 20%. Maar mijn vriend heeft dan ook een hele mooie stap gemaakt qua werk en ik ben ook 3 keer in salaris omhoog gegaan.
Alle reacties Link kopieren
bruto ongeveer 19%
netto ongeveer 15%
Alle reacties Link kopieren
Ouderen hebben vaak nog een aflossingsvrije hypotheek, dus die vergelijking is niet 'eerlijk' met iemand die volledig moeten aflossen (vaak jongeren, die ook minder salaris hebben)

Bv mijn ouders hebben een aflossingsvrije hypotheek met een maandelijkse aflossing €500 (eengezinswoning). Ik heb net een hypotheek afgesloten voor 350k en zal 1200 netto moeten betalen. Inkomen is €5200 netto.
Maar ach, zo is het nu eenmaal.
14%
Alle reacties Link kopieren
*Kettricken* schreef:
14-08-2019 10:46
Nou nee hoor, ik dacht je naam te herkennen. Ik loep nooit iemand. Maar in jouw geval zou ik de hypotheek echt zo laag mogelijk doen, dat was gewoon serieus bedoelt hoor. Als je nu een hoge hypotheek neemt wordt het erg lastig voor jou om te stoppen met werken neem ik aan, en dat wil je nou juist graag.
Ah sorry ben ondertussen gewent om daarover lastig gevallen te worden dus ga gelijk in het defensief.

Ja we zitten een beetje te spelen met de verhouding tussen hoelang we blijven sparen en hoe hoge lasten we zullen aannemen. Bij maximaal lenen zouden we eigenlijk direct al een huis kunnen kopen, maar zodra ik stop met werken zouden we daar dan maandelijks 37% van ons inkomen aan kwijt zijn. En we denken dat dat long-term waarschijnlijk niet te doen is.

We leunen nu in de richting van een hypotheek met een maandlast van 600, wat ongeveer 25% van ons inkomen zal zijn. Daarbij zullen we dan nog ergens tussen de 2-6 jaar moeten sparen (beetje moeilijk in te schatten hoelang precies). Maar ze zijn bang dat met 3/4 kinderen dat alsnog redelijk krap zal worden. Als we kijken hoeveel een kind kost wordt overal gezegd dat je het zo veel of weinig mogelijk kan maken als je zelf wilt, en dat het meestal zo'n 32% van je inkomen is voor 3 kinderen, en 37% voor 4 kinderen. Wat voor ons zo'n 100-300 euro teveel zou zijn. Maar nog een lagere hypotheek zal waarschijnlijk ook moeilijk worden.
Lady_Day schreef:
14-08-2019 10:47
Maar hoeveel je kunt lenen hangt natuurlijk af van je inkomen. Ik heb eigenlijk geen idee wat dat percentage is maar zal toch niet meer dan 30 a 35% zijn?
Ik zat in 2009 op 4,5 a 5 keer mijn inkomen qua leenbedrag, maar heb nog wel de helft aflossingsvrij.
Percentage? Geen idee. Bedrag eigenlijk ook niet precies. Gaat van mans rekening af. Maar iets van €250 per maand nog dacht ik.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n 10%. Dat is weinig, maar we hebben een flinke verbouwing achter de rug en hebben daar ook flinke maandelijkse lasten van gehad (de afgelopen jaar zo'n 50% van ons inkomen schat ik, plus spaargeld). Dus pas de laatste maanden houden we daadwerkelijk geld over.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Met jullie inkomen is het onmogelijk dat jij helemaal stopt met werken en 3 of 4 kinderen gaat onderhouden. Jij zegt dat 600 25% is, dus jullie gezamenlijk inkomen is 2400?
Dat is al niet te doen met 4 kinderen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten op zo’n 20%.
We zouden bijna het dubbele van wat we nu aan hypotheek hebben kunnen krijgen.. dat wilden we niet.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven