Teleurgesteld in vriendschappen

10-08-2019 18:56 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel ruim 30 weken zwanger en ik voel mij ontzettend eenzaam.
Sinds ik zwanger bleek te zijn heb ik mijn 'vriendinnen' die allemaal in het zelfde dorp wonen amper nog gezien.

Ik werd ineens niet meer meegevraagd naar de kroeg en terassen, maar ook niet meer naar etentjes en bankhangavonden.
Ik heb in deze 30 weken twee keer heel duidelijk uitgesproken dat ik het ontzettend jammer vond en mij eenzaam voelde. Uitgelegd hoe ik het ervaarde. Beide keren erkende ze inderdaad dat ze mij onbewust niet meer meevroegen. Maar helaas is er niets veranderd.
Ik heb ze tussendoor nog uitgenodigd voor een bbq, dan komen ze ook allemaal wel, maar daarna is het weer stil.

Vandaag klapte het bij mij een beetje toen ik zag dat ze weer met z'n allen een etentje hebben. Ik wil er heel graag niets om geven, maar ik word er heel onzeker en verdrietig van.
Ik weet niet zo goed of het nu mijn hormonen zijn die zeggen 'laat het toch gaan, wat heb je aan deze vriendschappen' of gewoon mijn gezond verstand.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
11-08-2019 10:29
Heb je echt geen idee wat zou kunnen zijn geweest?
Meestal weten mensen wel min of meer waar het mis gaat in onderlinge relaties. Enig idee?
Nee echt serieus niet. En ik ben heel erg van 'hand in eigen boezem'. Dus ik zoek ook wel echt naar mijn aandeel in het geheel.
kadanz schreef:
11-08-2019 10:29
Heb je echt geen idee wat zou kunnen zijn geweest?
Meestal weten mensen wel min of meer waar het mis gaat in onderlinge relaties. Enig idee?
Dat vraag ik me ook af, of er niet iets anders speelt waardoor de vriendschap al was verminderd.

Maar klote is het wel om vrienden te verliezen.
anoniem_150601 wijzigde dit bericht op 11-08-2019 11:11
7.32% gewijzigd
Zie je het echt niet zitten om erover te praten met die ene vriendin waarmee je een heel goed contact had?
dubbelvla schreef:
11-08-2019 10:43
Nee echt serieus niet. En ik ben heel erg van 'hand in eigen boezem'. Dus ik zoek ook wel echt naar mijn aandeel in het geheel.
Is er niet één vriendin in dat groepje aan wie je dat zou kunnen vragen?
En nogmaals, ik zou het verder laten voor wat het is, het is de natuurlijke gang van zaken, je stappersleven zal steeds meer 'on hold' staan en daarvoor krijg je een heel nieuw leven voor terug. Niet mooier, niet beter, maar anders.

Maar als je echt wil weten of er niet meer speelt dan zou je dat gewoon moeten kunnen vragen.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
11-08-2019 10:52
Is er niet één vriendin in dat groepje aan wie je dat zou kunnen vragen?
En nogmaals, ik zou het verder laten voor wat het is, het is de natuurlijke gang van zaken, je stappersleven zal steeds meer 'on hold' staan en daarvoor krijg je een heel nieuw leven voor terug. Niet mooier, niet beter, maar anders.

Maar als je echt wil weten of er niet meer speelt dan zou je dat gewoon moeten kunnen vragen.
Soms kan je dat niet zeggen hoor; je verwacht daar niets positiefs van terwijl je wel je nek uitsteekt. En grote kans dat je het niet goed doet; niet fijngevoelig genoeg. En dan denk je: laat een ander het maar doen; ikzelf ga gewoon mijn feestneus achterna.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
dubbelvla schreef:
11-08-2019 10:12
Geen sorry hoor. Daar denk ik nu ook aan. Ik kan hoe dan ook niet de hele situatie bij hen neerleggen. Ik zal er zelf ook een aandeel in hebben. Alleen heb ik aangegeven wat ik vervelend vind en omdat zij dat niet hebben gedaan, weet ik niet waar het pijnpunt zit.

Uiteindelijk is het hun goed recht om mij niet meer leuk (genoeg) te vinden, ik zou het persoonlijk wel anders af handelen.
Ik had een schrijffout gemaakt. Ik bedoelde, ik vraag mij af of het aan de zwangerschap ligt. Ik denk dat het iets anders is. Misschien praat je teveel over je zwangerschap (maar niet dat ze niet blij zijn dat je zwanger bent maar er veel over hebt) maar dat heb ik ook bij een vriendin die na 3 jaar nog steeds over haar ex heeft, dan denk ik, kunnen we het ook nog ergens anders over hebben.

Soms is het accepteren dat een vriendschap er niet meer is. De vraag is of je er echt veel vrolijker van wordt en of je vriendschap erdoor gered wordt. Want stel, de reden is dat je je teveel over je zwangerschap praat, dan ga jij het weer geforceerd vermijden terwijl jij er gewoon over wilt praten.
Blijenvrij schreef:
11-08-2019 10:40
Als je bewust een nieuwe appgroep aanmaakt dan zal er iets gebeurd zijn. Alleen jammer dat ze dat TO niet willen of durven vertellen.
Nou ja, als we allerlei uitgaansafpraken maken en iemand kan niet mee, dan vind ik het wel lullig om daar in de algemene groep over te blijven kletsen. Zeker als iemand eigenlijk wel graag mee wil, maar niet mee kan.

Ik heb bijvoorbeeld ook een alcoholist in mijn omgeving die we allemaal nog veel en graag zien. Maar uitgaansdingen bespreken we niet in de groep waar hij ook in zit.

Omgekeerd weet ik dat er onder mijn vriendinnen ook mama-groepjes zijn (ik heb als enige geen kinderen), en daarin worden allerlei speeltuin- en strandafspraken etc. gemaakt. Maakt mij niet uit dat dat buiten mij om gaat, dat doen ze om mij daar niet mee lastig te vallen.
Alle reacties Link kopieren
Er is een gesprek geweest. Het irritatiepunt blijkt te zijn dat ik niet blij genoeg ben met mijn zwangerschap.

Ik weet nog niet zo goed hoe ik mij hierover moet voelen, dus dat probeer ik ook maar even uit te stellen.

Ze hebben geen ongelijk hierin. Ik heb al vanaf het begin last van een prenatale depressie, tussendoor iets minder geweest, nu weer terug. Maar in mijn ogen hebben zij daar niet veel van meegekregen, ik heb het namelijk niet eens verteld, omdat het contact daar niet naar is.

Wel is er een meid in de vriendinnengroep die al maanden met een vruchtbaarheidstraject bezig is 3n zij is ook nog eens de zus van een ander. Ik snap dus ergens de gevoelens die zij hierbij hebben wel.

Helaas voel ik wat ik voel. Ik zou liever ook wel willen genieten van de zwangerschap. Maar ons kindje is er niet minder welkom om. Ik kijk ontzettend uit naar haar geboorte. Enerzijds omdat ik niet kan wachten haar vast te houden en anderzijds omdat ik niet kan wachten tot de zwangerschap over is.

Imo had het een aantal mensen gesierd als ze hier eerder eerlijk over waren geweest naar mij toe. Ik heb een aantal van hen ook bijgestaan door alle dalen en pieken.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je nu wel weet wat er is en ik kan me er ook wel wat bij voorstellen als iemand graag zwanger wil worden en dat lukt niet is het moeilijk om te begrijpen dat iemand anders er niet blij mee is.
Hoe heb je gereageerd toen ze aangaven wat de reden was? En hoe reageerden ze daar verder op?
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat je hier aangeeft liever niet zwanger te willen zijn en aangeeft "ik voel nu eenmaal wat ik voel" zou ik ook laatig vinden. Vooral omdat dat weinig empathie toont, echter neem ik aan dat je je wel anders gedraagd richting degene die bezig is met een traject.
Imo had het een aantal mensen gesierd als ze hier eerder eerlijk over waren geweest naar mij toe. Ik heb een aantal van hen ook bijgestaan door alle dalen en pieken.
Nou, dat is nogal wat. Ik zou iemand nou ook niet zo 1-2-3 aanspreken op hoe ze haar zwangerschap beleeft en hoe ze dat met mij deelt. Iemand kan bij mij heus terecht met problemen, maar een depressie is wel van een andere orde.
Alle reacties Link kopieren
Er was niet echt op de reageren. Ik had mijn frustraties heel mooi verwoord in hoe ik mij voelde. En ik kreeg alleen maar wijzende vingertjes terug. En dat ik weer aan mocht schuiven als ik wee 'de gezellige DV' zou zijn.

Ik heb nog nooit negatief tegen deze meiden gedaan over mijn zwangerschap, tegen allemaal niet. Ik heb hoogstens gezegd dat ik mij eenzaam voel en de wijntjes mis, omdat dat blijkbaar was waar onze sociale band om draaide.

Nu wordt het zo gesteld dat ik liever alcohol zou drinken dan kinderen krijgen en dat ik nu al een slechte moeder ben. Ik weet niet wat daar tegenin te brengen is. Die alcohol kan mij gestolen worden, maar als dit is hoe zij het gezamelijk zien (en dat zal vast uitgebreid besproken zijn). Dan voel ik mij absoluut niet geroepen om mij te verdedigen. Dan kennen ze mij namelijk veel slechter dan ik dacht, en dan laat ik nog buiten wegen dat op deze manier iemand bespreken en bestempelen echt ondermaats is voor welke vriendschap, of vriendschappelijke verhouding dan ook.

Op dit moment denk ik dat ik beter af ben door de eer aan mijzelf te houden.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
14-08-2019 11:22
Nou, dat is nogal wat. Ik zou iemand nou ook niet zo 1-2-3 aanspreken op hoe ze haar zwangerschap beleeft en hoe ze dat met mij deelt. Iemand kan bij mij heus terecht met problemen, maar een depressie is wel van een andere orde.
Als ik een vriendin heb die aangeeft eenzaam te zijn, dan zou ik toch echt gewoon met haar gaan zitten en een gesprek aangaan. Imo is dat iets wat bij vriendschap hoort. Maar wellicht dat ik er op dat vlak te veel van verwacht.
dubbelvla schreef:
14-08-2019 11:24
Als ik een vriendin heb die aangeeft eenzaam te zijn, dan zou ik toch echt gewoon met haar gaan zitten en een gesprek aangaan. Imo is dat iets wat bij vriendschap hoort. Maar wellicht dat ik er op dat vlak te veel van verwacht.
Ja, dat wel, maar ik dacht dat je bedoelde dat ze je moesten aanspreken op hoe je de zwangerschap ervaart. Dat zou ik niet snel doen.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 14-08-2019 12:07
3.19% gewijzigd
Overigens ben ik inderdaad iemand die gewoon even afstand neemt als ik me erger aan iemand die in een bepaalde fase zit. Ik spreek niet alles altijd maar uit. Mensen zullen mij ook weleens vervelend vinden, dat heb je met lange vriendschappen.
Wel 'fijn' dat je nu weet wat er is, maar het klinkt me nog steeds vaag in de oren. Je hebt nooit geklaagd tegen hen, en toch vinden ze dat je niet blij genoeg bent.

Ik weet niet hoe je je gewoonweg uit. Ben je een erg enthousiast type en nu helemaal niet?
Als iemand mij iets vertelde over depressie of niet blij kunnen zijn, zou ik naar zo iemand luisteren. Lijkt me heel normaal.
In de groep hebben ze blijkbaar al besloten wat ze van je vinden, ik vrees dat dit nauwelijks nog goed te krijgen is.

Op dit moment denk ik dat ik beter af ben door de eer aan mijzelf te houden.

Dit denkt ik ook. Dit wordt voor jou toch niet meer zoals het was. Dit is heel pijnlijk, maar probeer je te richten op positieve dingen. Op mensen die wel met je meeleven. Hopelijk heb je andere vriendinnen die wel begaan zijn.
Blijenvrij schreef:
14-08-2019 11:55
Wel 'fijn' dat je nu weet wat er is, maar het klinkt me nog steeds vaag in de oren. Je hebt nooit geklaagd tegen hen, en toch vinden ze dat je niet blij genoeg bent.
Zelfs in dit topic kwam naar voren dat TO bijna spijt had van de zwangerschap, dat weet ik nog, want dat viel me op. Dat soort gevoelens zijn de realiteit en niet iedereen zit op een roze wolk. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat gevoel niet ook heeft uitgestraald. Duidelijk is in ieder geval dat de vriendinnen elkaar op dit vlak even niet begrijpen.

Maar goed, je kunt elkaar ook steunen ook al begrijp je elkaar even niet.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 14-08-2019 12:06
Reden: Aanvulling
5.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
14-08-2019 11:55
Ik weet niet hoe je je gewoonweg uit. Ben je een erg enthousiast type en nu helemaal niet?
Ik ben nu een stuk terughoudender, enerzijds door de PND, anderszijds door de zwangerschap ansich. Maar het kan natuurlijk ook heel goed dat er veranderingen zijn waar ik zelf een blinde vlek voor heb.
Nitflex schreef:
14-08-2019 12:03
Maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat gevoel niet ook heeft uitgestraald. Duidelijk is in ieder geval dat de vriendinnen elkaar op dit vlak even niet begrijpen.

Maar goed, je kunt elkaar ook steunen ook al begrijp je elkaar even niet.
Ik heb al vanaf het begin van de zwangerschap erg weinig contact gehad, maar het kan zeker dat zij er meer van hebben gemerkt dan mijn intentie was.

Ik heb het met een andere vriendin besproken, die dit beeld dan weer niet herkend. Zij zegt juist dat ik, afgezien van het aangeschoten zijn, bij haar juist nog heel erg ben zoals ik altijd was.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er ook aan hoe je vriendschap anders is, als het een groepje is waar je altijd mee gaat drinken en een wat oppervlakkige vriendschap mee hebt zou ik ook afstand nemen van iemand die wat deprisief is en de sfeer naar beneden haalt. Is het echter een goede vriendin waar ik ook 1 op 1 vaker mee afspraak zou ik er graag voor haar zijn en willen helpen.
Maar ook al hebben ze gemerkt dat je minder blij bent, het is geen doodzonde ofzo. Je kan moeilijk steeds gaan faken dat je hartstikke blij bent. Om steeds de schijn op te houden is nogal vermoeiend en waarom zou je ook?

Dat het voor die ander pijnlijk is dat snap ik, maar het is zoals het is.
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
14-08-2019 12:17
Het ligt er ook aan hoe je vriendschap anders is, als het een groepje is waar je altijd mee gaat drinken en een wat oppervlakkige vriendschap mee hebt zou ik ook afstand nemen van iemand die wat deprisief is en de sfeer naar beneden haalt. Is het echter een goede vriendin waar ik ook 1 op 1 vaker mee afspraak zou ik er graag voor haar zijn en willen helpen.
Ik denk dat het in een groepje altijd een combinatie is van beide.
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
14-08-2019 12:19
Maar ook al hebben ze gemerkt dat je minder blij bent, het is geen doodzonde ofzo. Je kan moeilijk steeds gaan faken dat je hartstikke blij bent. Om steeds de schijn op te houden is nogal vermoeiend en waarom zou je ook?

Dat het voor die ander pijnlijk is dat snap ik, maar het is zoals het is.
Maar dan is het voor die ander ook haar goed recht om even wat afstand te nemen als ze het te confronterend te vind dat iemand wel zwanger is en daar niet heel blij mee lijkt.
Alle reacties Link kopieren
dubbelvla schreef:
14-08-2019 12:19
Ik denk dat het in een groepje altijd een combinatie is van beide.
Absoluut niet mee eens, ik heb ook een groepje waar ik soms mee afspreek maar dat zijn allemaal wat oppervlakkige vriendschappen. We bespreken wel persoonlijke dingen maar niet zoals je dat met een echte goede vriend(in) hebt. Het is gewoon voor de gezelligheid eens in de zoveel tijd leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem het die persoon in kwestie helemaal niet kwalijk, maar dat is een hele goede reden voor haar. Maar dat kan natuurlijk niet de reden zijn voor een groep.

In dit geval zaten er 2 a 3 'goede vriendinnen' bij, en dan weer vriendinnen van vriendinnen, zussen, nichtjes etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral kwalijk van die 2 of 3 goede vriendinnen. Heb je daar nu ook helemaal geen contact meer mee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven