Veel gedachten over van alles!

14-08-2019 14:38 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik lees al langere tijd mee, maar nu voor mijzelf maar een topic aangemaakt.
De titel zegt het al... Ik merk dat ik gedurende de dag heel veel gedachten heb, zowel positief en negatief en kan veel analyses loslaten op deze gedachten. Soms grijp ik een gedachte zo erg aan, dat ik er helemaal in op ga, terwijl dit nergens voor nodig is en vaak ook nergens op gebasseerd is.
Deze gedachten kunnen over vanalles gaan, vriendschappen, mijn werk of mijn relatie. Zo kan ik bijvoorbeeld een bepaalde tekst in een liedje horen en hier bij mijzelf over na gaan denken of als ik een verhaal van iemand anders hoor, ga ik ineens ook mijn eigen relatie vanuit een ander licht bekijken.
Ik omschrijf het meestal zo, dat ik zou willen dat ik een het knopje van mijn gedachten uit kan zetten.

Is er iemand die hier ook last van heeft? Zo ja, wat heeft bij jou geholpen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mediteren helpt om je niet zo te laten opslokken door je gedachtes.
Alle reacties Link kopieren
Een ander muziekje aanzetten dan wel de gedachten die ik niet zou willen laten komen maar de 'info' n.a.v. die gedachten niet gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij beschrijf je geen abnormale situatie, ik denk ook de hele dag over dingen na (wie niet?). Maar als je er last van hebt: alcohol helpt ;-D
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
het zijn maar gedachtes
Alle reacties Link kopieren
borboletas schreef:
14-08-2019 14:46
Volgens mij beschrijf je geen abnormale situatie, ik denk ook de hele dag over dingen na (wie niet?). Maar als je er last van hebt: alcohol helpt ;-D
Haha dat is altijd nog een oplossing :lol:
Alle reacties Link kopieren
chrys schreef:
14-08-2019 14:47
het zijn maar gedachtes
Dat is zeker waar, kon ik er ook maar zo simpel naar kijken, maar heb er helaas wel last van.
Als ik jouw reactie lees, besef ik mij ineens iets... het zijn de gedachten die ik heb, en daar ga ik weer over nadenken. :facepalm: soort van vicieuze cirkel dus.
Ik had zoveel gedachtes en dingen in mijn hoofd dat het me teveel werd.
Nu heb ik hulp van een psycholoog om dat in goede banen te leiden. Dat werkt voor mij.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
14-08-2019 15:02
Ik had zoveel gedachtes en dingen in mijn hoofd dat het me teveel werd.
Nu heb ik hulp van een psycholoog om dat in goede banen te leiden. Dat werkt voor mij.
Goed om te horen dat dit bij jou helpt. Heb je daar een bepaald soort type therapie voor of alleen gesprekken bij een psycholoog, als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
Eefje1234 schreef:
14-08-2019 14:57
Dat is zeker waar, kon ik er ook maar zo simpel naar kijken, maar heb er helaas wel last van.
Als ik jouw reactie lees, besef ik mij ineens iets... het zijn de gedachten die ik heb, en daar ga ik weer over nadenken. :facepalm: soort van vicieuze cirkel dus.
bij mij helpt yoga en wandelen

Bij yoga leer ik mijn hoofd leeg te maken
Met wandelen, loop ik net zo lang (half uur is meestal genoeg) tot mijn hoofd rustig is.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het zeker, maar weet ook nog niet precies wat er tegen te doen is.
Alle reacties Link kopieren
Heb je toevallig ook dat dit in bepaalde periodes of weken veel erger is dan in andere? Ik herken me namelijk wel in wat je zegt. Ik had dan dat ik een bepaalde gedachte (bijvoorbeeld: het haar van mijn vriend zit niet goed vandaag) heeeeeelemaal kon analyseren en dat ik mezelf aan het einde van de dag dan had aangepraat dat ik dan vast niet meer verliefd zou zijn op mijn vriend, als ik die gedachte had. Deze gedachtes had ik over alles: school, werk, vrienden...

Slaat nergens op natuurlijk. Naar de huisarts geweest, doorgestuurd naar praktijk ondersteuner, doorgestuurd naar psych...

Totdat ik ging bijhouden wannéér ik die gedachte-aanvallen (zo noemde ik ze) het meeste had. Wat bleek: iedere keer als ik stopte met de pil te slikken om een stopweek in te lassen (slikte heel onregelmatig) kreeg ik het!

In november gestopt met de pil en aan spiraal gegaan: nooit meer ergens last van gehad.

Kan het zijn dat hormonen bij jou ook meespelen?
Eefje1234 schreef:
14-08-2019 15:07
Goed om te horen dat dit bij jou helpt. Heb je daar een bepaald soort type therapie voor of alleen gesprekken bij een psycholoog, als ik vragen mag?
cognitieve gedragstherapie
Wat hier helpt is sudoku's maken. Even je hersens zich ergens anders op laten focussen, dan houden ze wel op met malen.
snorriemorrie schreef:
14-08-2019 15:25
Wat hier helpt is sudoku's maken. Even je hersens zich ergens anders op laten focussen, dan houden ze wel op met malen.

Dit! Voor sudoku's kun je van alles invullen als je er maar genoeg over moet nadenken.

Voordat je dat doet je belangrijkste gedachten opschrijven zodat je het ook echt parkeert.

Ik ging gisteren naar bed met een nogal vol hoofd over mijn werk. En creatief idee dat ik voor begin nieuwe schooljaar nog wil/moet uitwerken. Eerst kon ik prima slapen maar toen ik wakker werd bleef het plan rondtollen. Dat ben ik om 6:30 maar even in grove lijnen gaan opschrijven/uittypen, daarna nog even geslapen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
14-08-2019 15:31
Dat ben ik om 6:30 maar even in grove lijnen gaan opschrijven/uittypen, daarna nog even geslapen.
ik heb in mijn nachtkastje pen&papier
voor dat soort 'noodgevallen'
Dat op papier zetten doe ik ook vaak.

Of even een lijstje maken met "oplossingen" voor mogelijke problemen (die vaak helemaal niet gebeuren, maar het geeft me rust dat ik al weet wat ik zou doen als er iets mis zou gaan)
Alle reacties Link kopieren
Enniepennniee schreef:
14-08-2019 15:23
Heb je toevallig ook dat dit in bepaalde periodes of weken veel erger is dan in andere? Ik herken me namelijk wel in wat je zegt. Ik had dan dat ik een bepaalde gedachte (bijvoorbeeld: het haar van mijn vriend zit niet goed vandaag) heeeeeelemaal kon analyseren en dat ik mezelf aan het einde van de dag dan had aangepraat dat ik dan vast niet meer verliefd zou zijn op mijn vriend, als ik die gedachte had. Deze gedachtes had ik over alles: school, werk, vrienden...

Slaat nergens op natuurlijk. Naar de huisarts geweest, doorgestuurd naar praktijk ondersteuner, doorgestuurd naar psych...

Totdat ik ging bijhouden wannéér ik die gedachte-aanvallen (zo noemde ik ze) het meeste had. Wat bleek: iedere keer als ik stopte met de pil te slikken om een stopweek in te lassen (slikte heel onregelmatig) kreeg ik het!

In november gestopt met de pil en aan spiraal gegaan: nooit meer ergens last van gehad.

Kan het zijn dat hormonen bij jou ook meespelen?
oooh, heel erg herkenbaar wat jij zegt. Echt het jezelf iets aan kunnen praten, terwijl het nergens op slaat.
Ik gebruik geen anti-conceptie, maar een goede tip om eens bij te houden wanneer dit erger is, wellicht dat ik een patroon in mijn cyclus kan ontdekken.

Fijn om te horen dat je er nu geen last met van hebt!
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
14-08-2019 15:31
Dit! Voor sudoku's kun je van alles invullen als je er maar genoeg over moet nadenken.

Voordat je dat doet je belangrijkste gedachten opschrijven zodat je het ook echt parkeert.

Ik ging gisteren naar bed met een nogal vol hoofd over mijn werk. En creatief idee dat ik voor begin nieuwe schooljaar nog wil/moet uitwerken. Eerst kon ik prima slapen maar toen ik wakker werd bleef het plan rondtollen. Dat ben ik om 6:30 maar even in grove lijnen gaan opschrijven/uittypen, daarna nog even geslapen.
Dank voor jullie reactie Andersom en Snorriemorrie. Sudoku is inderdaad een goede om je hersenen te laten kraken, maar dan op een andere manier ;-)
Alle reacties Link kopieren
binkie schreef:
14-08-2019 15:18
Ik herken het zeker, maar weet ook nog niet precies wat er tegen te doen is.
Lastig hoor. Ik zag net dat iemand het de benaming geeft van het opgeslokt worden door je gedachten. Zo voelt het ook.
Ik weet dat de gedachten niet realistisch zijn, maar doordat ik ze in mijn hoofd steeds groter ga maken, kan ik over vanalles gaat twijfelen, wat nergens op gebasseerd is.
Misschien is het ook nog handig om te bekijken of de piekergedachtes een bepaald gezamenlijk thema hebben en dan aan de slag te gaan met waarom je elke keer tegen datzelfde thema aanloopt? Als je de achterliggende gedachte te pakken krijgt en daaraan werkt kan dat opeens een hoop problemen oplossen.
Alle reacties Link kopieren
borboletas schreef:
14-08-2019 14:46
Volgens mij beschrijf je geen abnormale situatie, ik denk ook de hele dag over dingen na (wie niet?). Maar als je er last van hebt: alcohol helpt ;-D

Alcohol helpt..,? je nog verder de afgrond in??
Wat een idioot advies..
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
14-08-2019 16:11
Misschien is het ook nog handig om te bekijken of de piekergedachtes een bepaald gezamenlijk thema hebben en dan aan de slag te gaan met waarom je elke keer tegen datzelfde thema aanloopt? Als je de achterliggende gedachte te pakken krijgt en daaraan werkt kan dat opeens een hoop problemen oplossen.
Ik ga hier eens naar kijken, dank je!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit tegen angst antidepressiva genomen. Mijn gedachten stonden toen op 0,0. Bizarre ervaring maar wel heerlijk was dat, zo’n leeg hoofd hebben. Soms verlang er ik er nog wel eens naar. Maar ik blijf liever weg van medicatie dus laat ik het denken maar toe.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het ook, mijn hoofd staat nooit stil. Er gebeurt van alles, hele gesprekken heb ik met mezelf, of ik oefen gesprekken voor als ik iemand weer tegen ga komen. Zelfs al zou ik gewoon een vriendin een compliment willen geven over iets, dan heb ik dat in mn hoofd al tig keer opgezegd en bedacht wat écht gemeend over komt. Ik ben ook een vrij introvert persoon, dus 80% van al mijn gedachtes zal ik ook nooit uitspreken. Wat het dan ook wel weer lastig maakt, want er is wel al een hele hoop bedacht wat ik ooit nog eens tegen iemand wil zeggen. Soms houd ik ook mn mond om maar niet raar over te komen. Wat moeten anderen nou met al die gedachtes. Waar een extravert maar praat om zn hoofd leeg te krijgen doe ik dat intern. En de uitkomst is dan vaak ene conclusie van een hele analyse die daar aan vooraf is gegaan. Niet altijd handig in de communicatie.

Ik ben een vrij emotioneel iemand, ik voel altijd heel veel bij situaties. Die lopen dan ook weer rondjes in mn hoofd, komt er een discussie tussen gevoel en ratio, hele analyses worden dat. Als ik snachts wakker schrik met een gedachte, dan kan me dat ook zo maar een uur bezig houden. Vannacht was ik rond 4 uur wakker, daarna heb ik alleen nog maar liggen draaien, gaat die gedachte niet meer uit mn hoofd. Ook al weet ik dat het over iets gaat waar IK, NU geen verandering in aan kan brengen. Dat ik gewoon geduld moet hebben tot de ander er iets mee gaat doen.

Opschrijven doe ik ook veel, maar dan nog kan ik mijn tekst tig keer lezen en herschrijven. En dan zit ik er weer over na te denken wat ik er nog aan toe zal voegen, of dat wat op papier staat het wel volledig is.

Muziek vind ik vreselijk, als ik eenmaal last heb van een oorwurm, dan blijft deze dágen in mn hoofd zitten. Tettert dat de hele tijd rond.

Mediteren heb ik een aantal keren geprobeerd, maar mijn hoofd gaat echt niet uit. Het blijft maar rondjes lopen. Het lijkt me heerlijk als je gewoon gedachteloos dingen kan doen. Dat er zo maar een uur voorbij is en je "even weg" bent geweest. Ik heb ook niet de rust om een boek te lezen, ik neem de tekst niet echt op. Zelfde met tv programma's, op de achtergrond loopt dat bandje nog steeds af.

Dus ja, als iemand een goede tip heeft, ik hou me van harte aanbevolen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven