Zelf naar school fietsen

14-08-2019 17:41 25 berichten
Hoi,

Vanaf hoe oud fietsten jullie kinderen zelf naar school? Hoeveel km was dat en drukke wegen of juist rustig?

Mijn kinderen zitten op een school waar de meesten met de auto gebracht worden (ik fiets vaak maar pak toch ook met regelmaat de auto).
Nu willen de 2 oudsten komend schooljaar zelf gaan fietsen. Ze zijn 9 en 8 (gaan naar groep 6 en 5). De oudste kan dat prima, die van 8 is nog wat speelser maar ik denk dat het wel kan.

Ze moeten 4 km over redelijk drukke wegen maar wel met fietspad. 1x bij een rotonde oversteken en 1 x op een doorgaande weg maar dan kunnen ze lopend over een zebrapad.

Het varieert zo in de klassen (sommige kinderen mogen nog helemaal niet zelf fietsen, anderen rijden naar het zwembad in t dorp hiernaast). Ben benieuwd wat jullie ideeen zijn over welke leeftijd verantwoord is om zelf naar school te gaan.

Vroeger fietste ik op die leeftijd 10km over dijkjes en drukke kruisingen, maar toen was het verkeer wel een stukje minder druk natuurlijk :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn vanaf eind groep 5 alleen gegaan. Op de moment fietsten we al bijna 3 jaar dagelijks naar school en terug. Dus ook alle onverwachtse zaken (vrachtwagens, vuilniswagens , aso automobiliste! Etc) hadden ze al tig keren meegemaakt. De kinderen Fietsen al enige rijd voor me uit, zodat ik kon zien dat ze goed anticipeerde op verkeer.
Ik heb wel de regel ingesteld dat ze allebei voor zichzelf verantwoordelijk zijn. Niet dat de oudste verantwoordelijk is voor de jongste.
deenje wijzigde dit bericht op 14-08-2019 17:47
16.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het erg jong om alleen met de fiets te gaan, over zo'n afstand.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 9 en fietst zelf sinds afgelopen jaar. Één drukke weg onderweg, de rest is rustig.
Alle reacties Link kopieren
Verwacht niet dat ze lopend oversteken bij de zebra!

Als ze niet gewend zijn te fietsen, eerst een paar keer oefenen, anders laten gaan.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Mijn buurjongetje van 10 kwam in de dode hoek van een vrachtwagen terecht. Om de hoek bij school.
De afstand is dus niet zo interessant, wel de veiligheid.

Tuurlijk, dat gebeurt gelukkig zelden, maar juist dat soort situaties kunnen kinderen gewoon nog niet overzien.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
LoveDobby schreef:
14-08-2019 17:52
Verwacht niet dat ze lopend oversteken bij de zebra!

Als ze niet gewend zijn te fietsen, eerst een paar keer oefenen, anders laten gaan.
De oudste doet dat wel (die is érg verantwoordelijk), die van 8 weet ik inderdaad niet zeker. Ze fietsen wel voor me uit als ik op de fiets naar school ga en dat gaat altijd netjes.

Maar Solomio inderdaad de veiligheid... vooral bij school in de straat met ál die auto's. Dat is haast nog gevaarlijker dan de weg er naartoe denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Hier vanaf groep 3. Maar dat is slechts 500 meter en de oversteek bij school staan klaarovers.
Oudste mag zich hier in het dorp inmiddels vrij bewegen, jongste heeft wat dat betreft nog wel een beperking, maar heeft daar geen last van.

En hoe leer je ze het het beste, door veel te oefenen. Doordat wij zo dicht bij school wonen ging ik vanaf het begin al op de fiets of lopend naar school,

Je kunt er ook voor kiezen om ze tot een bepaald punt te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou maar eens beginnen om altijd met ze op de fiets naar school te gaan. Óók met regen. Zo leren ze het beste om met alle omstandigheden om te gaan.

4 km is best ver voor kinderen van die leeftijd. Zeker op of langs drukke wegen.
Hell no dat ze hier voor groep 7 daar toestemming voor zouden krijgen.

En zelfs dan hangt het af van hoe verantwoordelijk ze zich gedragen.

500 meter of als het kalm is 1 km zouden ze best mogen, maar niet 4 km enkel langs drukke wegen. Ik zou geen moment gerust zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier vanaf groep 5, toen waren ze net 8. Ze fietsten wel altijd samen (tweeling), 4 kilometer, veel fietspad, 1 drukke weg, 1 tramovergang en dan nog een bussluis (waar geen bus rijdt alleen ambulances e.d. maar toch even uitkijken voor de zekerheid). We fietsten toen wel al lang mee dus ze kenden de route heel goed. Ze hadden vanaf die leeftijd ook een eigen mobiel voor als er iets zou zijn onderweg.
vivapimpelmees schreef:
14-08-2019 18:11
Ik zou maar eens beginnen om altijd met ze op de fiets naar school te gaan. Óók met regen. Zo leren ze het beste om met alle omstandigheden om te gaan.

4 km is best ver voor kinderen van die leeftijd. Zeker op of langs drukke wegen.
We fietsen ongeveer de helft van de tijd, afhankelijk of ik op klein nichtje moet passen, meestal 2 en soms 3 dagen per week op de fiets. Ook met regen, sneeuw of wat ook, net wanneer ik de auto thuis heb of niet.

Maar misschien is het inderdaad gewoon nog te vroeg om ze helemaal alleen te laten fietsen. Het is ook niet nodig natuurlijk, ik fiets of mee of ze kunnen met de auto mee. Maar ze vinden het denk ik vooral stoer :)
Oudste twee vanaf groep vijf, binnen de wijk, 30km zone, minder dan 1km. Omdat ik toch de jongste moest brengen was het meestal niet echt alleen.

Jongste vanaf groep vier, door omstandigheden. Ik zat in het gips. Was wel helemaal voorbereid door heel veel te oefenen.
Marnamai schreef:
14-08-2019 18:12
Hell no dat ze hier voor groep 7 daar toestemming voor zouden krijgen.

En zelfs dan hangt het af van hoe verantwoordelijk ze zich gedragen.

500 meter of als het kalm is 1 km zouden ze best mogen, maar niet 4 km enkel langs drukke wegen. Ik zou geen moment gerust zijn.
Waarom is de groep waar het kind in zit relevant?
Orișa schreef:
14-08-2019 18:22
Waarom is de groep waar het kind in zit relevant?
Omdat het tegelijk iets zegt rond de leeftijd van het kind.

En bij pakweg groep 7 - een jaar of 10 à 11 - zou ik het best een kans willen geven als ze verantwoordelijk genoeg zijn.

(Maar dan weer niet als ze een jaar gesprongen zijn en op hun 9de in groep 7 zitten.)
Marnamai schreef:
14-08-2019 18:26
Omdat het tegelijk iets zegt rond de leeftijd van het kind.

En bij pakweg groep 7 - een jaar of 10 à 11 - zou ik het best een kans willen geven als ze verantwoordelijk genoeg zijn.

(Maar dan weer niet als ze een jaar gesprongen zijn en op hun 9de in groep 7 zitten.)
Ah, dus het gaat om leeftijd.
Dus met 10 jaar en 364 dagen oud kunnen ze niet alleen naar school fietsen maar met 10 jaar en 365 dagen wel. Wat gebeurt er in die magische nacht dat het dan ineens wel kan?
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
14-08-2019 18:26
Omdat het tegelijk iets zegt rond de leeftijd van het kind.

En bij pakweg groep 7 - een jaar of 10 à 11 - zou ik het best een kans willen geven als ze verantwoordelijk genoeg zijn.

(Maar dan weer niet als ze een jaar gesprongen zijn en op hun 9de in groep 7 zitten.)
En daarom gebeuren er zoveel ongelukken met kinderen die naar de middelbare school gaan. Ze worden de (hele) lagere school gebracht en dan moeten ze ineens zelfstandig kilometers fietsen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Hier fietsen kinderen uit groep 3 al alleen naar school... Mijn dochter zat in groep 7 en mijn jongste voorlopig nog niet. Die is veel te wild en onoplettend.
Oudste moest 5 km alleen fietsen naar de basisschool maar wel een stuk door de stad en over een brug met gevaarlijke oversteekpunten. Zij mocht van mij vanaf eind groep 7. Toen had ze haar verkeersdiploma.
Ze had een klas overgeslagen dus was toen een jaar jonger dan de rest.
Vanaf groep 8 ongeveer 4/5 km. Drukke wegen. Ik zou het liefste tot het HBO zelf brengen. Maar dat kan niet... hahaha

Weet je op de middelbare gaan ze echt alleen de hele stad door. Dan is de overgang wel heel groot. Dus daarom groep 8.

Als we rustiger woonde had het vanaf groep 7 gemogen.
Hier vanaf groep 5...maar het is een dorp en de school staat in onze wijk... Bij ons is een zwemdiploma belangrijker dan een verkeersdiploma qua veiligheid.

Maar oefenen, oefenen, oefenen...wij fietsen 90% van de tijd naar school, stad, supermarkt, sport....drukke wegen, landwegen met trekkers, rustig verkeer etc.
Voorlopig laat ik ze nog wel gewoon met me mee fietsen. Dan hebben ze de ruimte om voor me uit te gaan maar dan ben ik nog wel in de buurt. Moet toch de jongste voorlopig nog brengen.

Misschien dan volgend schooljaar samen, dan is het groep 7 & groep 6. Zijn ze weer net wat groter en zelfstandiger.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van net 10 mag sinds een paar maanden alleen naar huis fietsen. De afstand is ongeveer 1,5 km over hele rustige weg/fietspad maar wel met 2 vervelende oversteken waarbij fietser rechtdoor fietst en auto's soms afslaan zeg maar.
Ik heb het heel erg vaak met hem gefietst en ben begonnen met een stuk achter hem te fietsen. Daarna een keer met een vriendje samen en nu dus zelf. Ik moet zeggen dat ik het ook nog steeds eng vind, maar ze moeten de ervaring opdoen en ik heb ergens gelezen dat kinderen vanaf ongeveer 10 jaar verkeerssituaties voldoende kunnen inschatten.

O sorry, zie nu dat je al besloten had een jaartje te wachten :-D
Alle reacties Link kopieren
TO, je wordt gezocht in je andere topic.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
De oudste kon alleen in groep 8.
De jongste is in groep 7 begonnen met meefietsen. Eerder weigerde hij.

Meestal liepen we, trouwens. Het is ongeveer 1500m.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven