Huis kopen: in hoeverre inperken?

14-08-2019 18:46 85 berichten
Vorige week zijn wij een huis gaan bezichtigen. Qua binnenkant is het eigenlijk ideaal. Precies onze stijl, voldoende ruimte, niet veel werk/kosten meer aan,... De ligging is ook lekker centraal en de wijk lijkt rustig en interessant. Ik zie er mezelf wat dat betreft wel wonen. MAAR: ik hou er niet van als ons huis één van de zovele identieke huizen is; als er dus een aantal dezelfde huizen op een rij staan. En naast dit huis staan er nog 4 identieke huizen. Nu twijfel ik enorm over in welke mate ik moet inperken..

T.o.v. mezelf: Hoeveel criteria moet ik van mijn wenslijst kunnen afvinken? Kan één onafgevinkt vakje alle afgevinkte vakjes overtreffen?
T.o.v. mijn partner: Zij is volledig overtuigd van dit huis, zij zou niet liever willen dan al een bod uitbrengen. We zullen nóóit qua buitenkant beiden overeenkomen en een huis 'wauw' vinden. Is het dan niet egoïstisch om dit huis enkel af te schrijven omwille van die 4 andere huizen?

We zijn nog maar pas aan de zoektocht begonnen. Ik heb schrik dat als ik dit al koop, we na verloop van tijd iets beters tegenkomen. Langs de andere kant heb ik ook schrik dat als we het niet kopen, ik (en mijn vriendin) het mezelf ga verwijten dat ik toen heb geweigerd.

Iemand iets gelijkaardigs meegemaakt? Tips? Meningen?

Ik wil btw niet oneerbiedig overkomen, gezien ik al heb gehoord dat er in Nederland moeilijk aan een huis te komen is. Ik moet het er gewoon even over hebben met iemand anders dan m'n partner of m'n ouders.
Alle reacties Link kopieren
Word je ooit zo rijk dat je je een vrijstaand uniek huis kunt veroorloven?
Zo ja, kun je sparen en verder zoeken. Zo nee, ga voor een huis wat past bij jullie behoeftes.
En nergens staan zoveel lelijke villa's als in België, dus als je een Belgische smaak hebt moet je iets voorzichtiger zijn met een selectie maken.
Alle reacties Link kopieren
En ook een vrijstaand huis kan er uit zien als die van de buren.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Tja ik droom van een jaren twintig woning met verschillende verdiepingen. Een grote hal met een antieke trap, ouderwetse tegels in de gang. Hoge plafonds met plafonnières. Erkers waar je je met een boek kunt nestelen. Ouderwetse planken vloeren. Struiken met rozen tegen de muur aan.
Mijn bankrekening lacht me nog niet niet uit. Dus moet ik schrappen, veel schrappen
parbleumondieu schreef:
14-08-2019 18:50
Word je ooit zo rijk dat je je een vrijstaand uniek huis kunt veroorloven?
Zo ja, kun je sparen en verder zoeken. Zo nee, ga voor een huis wat past bij jullie behoeftes.
En nergens staan zoveel lelijke villa's als in België, dus als je een Belgische smaak hebt moet je iets voorzichtiger zijn met een selectie maken.
Momenteel... Kunnen we zeker een uniek, vrijstaand huis kopen. Dan zitten we alleen met een te slechte isolatie; en daar willen we al zeker niet op inboeten. Een vrijstaand huis met goede EPC dat voldoende groot is, hebben we nog niet gezien helaas. Mijn 'droomhuis' ga ik voorlopig niet kunnen veroorloven.

En wat je met die laatste zin bedoelt, begrijp ik niet zo goed.
parbleumondieu schreef:
14-08-2019 18:50
Word je ooit zo rijk dat je je een vrijstaand uniek huis kunt veroorloven?
Zo ja, kun je sparen en verder zoeken. Zo nee, ga voor een huis wat past bij jullie behoeftes.
En nergens staan zoveel lelijke villa's als in België, dus als je een Belgische smaak hebt moet je iets voorzichtiger zijn met een selectie maken.
Momenteel... Kunnen we zeker een uniek, vrijstaand huis kopen. Dan zitten we alleen met een te slechte isolatie; en daar willen we al zeker niet op inboeten. Een vrijstaand huis met goede EPC dat voldoende groot is, hebben we nog niet gezien helaas. Mijn 'droomhuis' ga ik voorlopig niet kunnen veroorloven.

En wat je met die laatste zin bedoelt, begrijp ik niet zo goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het, ik vond het ook altijd een vreselijk idee, allemaal dezelfde woning en op een rij. En nu, ik woon sinds een kort in een woning, aan deze kant van de straat huizen die allemaal voor minimaal 90% hetzelfde zijn.. En nog erger: een straat verderop staan ze ook!

De realiteit: binnenkant van de woning is super, ligging is super en net die kleine dingen zoals de tuin, mijn nieuwe voordeur lamp.. die verschillen maken het echt mijn huis.

Ik woon nu met plezier in mijn control c & control v huis zoals ik ze altijd noemde.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon kopen, het perfecte huis bestaat niet.
De buitenkant kan je hooguit storen op het moment je thuiskomt of vertrekt. En anders.... voordeur dicht... binnen... genieten van je gezin en mooie huis!
Ik hou trouwens ook niet van straten met 30 dezelfde woningen. En toch woon ik er ;-)
Het leukste vind ik de straatjes met verschillende woningen die niet op elkaar lijken. Maar dan moet wel maar net dat ene huis in dat ene straatje vrij komen. Want ze zijn niet allemaal handig en mooi
morgana81 schreef:
14-08-2019 18:53
Ik herken het, ik vond het ook altijd een vreselijk idee, allemaal dezelfde woning en op een rij. En nu, ik woon sinds een kort in een woning, aan deze kant van de straat huizen die allemaal voor minimaal 90% hetzelfde zijn.. En nog erger: een straat verderop staan ze ook!

De realiteit: binnenkant van de woning is super, ligging is super en net die kleine dingen zoals de tuin, mijn nieuwe voordeur lamp.. die verschillen maken het echt mijn huis.

Ik woon nu met plezier in mijn control c & control v huis zoals ik ze altijd noemde.
Dit geeft me wel een beetje hoop. Ik heb al liggen nadenken hoe we die buitenkant toch anders/unieker kunnen maken. Mijn vriendin komt dan afzetten met 'in een andere kleur verven', maar dat zie ik niet zo zitten? Lijkt me al helemaal geen zicht. Inderdaad dingen als een deurlamp - of zelfs de voordeur vervangen - maken het ook alweer origineler... Pff, heel moeilijk.
niloe schreef:
14-08-2019 18:57
Dit geeft me wel een beetje hoop. Ik heb al liggen nadenken hoe we die buitenkant toch anders/unieker kunnen maken. Mijn vriendin komt dan afzetten met 'in een andere kleur verven', maar dat zie ik niet zo zitten? Lijkt me al helemaal geen zicht. Inderdaad dingen als een deurlamp - of zelfs de voordeur vervangen - maken het ook alweer origineler... Pff, heel moeilijk.
Voortuin, heg, kleur kozijnen aanpassen, andere voordeur.
Je leeft aan de binnenkant.

Je huis kan er aan de buitenkant wel ongeveer uitzien als dat van de buren, maar dat zegt niks van hoe het binnen is ingericht.


Hier een hele wijk vol met identieke rijhuizen.
Ik vond en vind de buitenkant nog altijd niks.

Maar de binnenkant zag er goed uit, dus daar zijn we toch écht voor gegaan.

Intussen bij een heel aantal buren al effe binnen geweest of op foto gezien en écht elk huis ziet er weer lichtjes of hard anders uit. Verbouwingen, andere kleuren, andere inrichtingen, andere aanbouwen, ...
lisbeth schreef:
14-08-2019 18:56
Ik hou trouwens ook niet van straten met 30 dezelfde woningen. En toch woon ik er ;-)
Het leukste vind ik de straatjes met verschillende woningen die niet op elkaar lijken. Maar dan moet wel maar net dat ene huis in dat ene straatje vrij komen. Want ze zijn niet allemaal handig en mooi
Klopt! En zo zie ik momenteel nog geen huis binnen ons budget. En de binnenkant is natuurlijk minstens dubbel zo belangrijk als de buitenkant (mijn verstand gaat zo ver al).
Als je de voorkant wil veranderen vergeet dan ook niet te checken wat de regels van de gemeente zijn.


Hier heeft iedereen bijvoorbeeld een andere voordeur, maar de ramen moeten toch echt blijven hoe ze zijn.

En de indeling (waar de voordeur, waar het raam) moet wel behouden blijven hoeveel je binnen ook verandert.
Marnamai schreef:
14-08-2019 18:59
Je leeft aan de binnenkant.

Je huis kan er aan de buitenkant wel ongeveer uitzien als dat van de buren, maar dat zegt niks van hoe het binnen is ingericht.


Hier een hele wijk vol met identieke rijhuizen.
Ik vond en vind de buitenkant nog altijd niks.

Maar de binnenkant zag er goed uit, dus daar zijn we toch écht voor gegaan.

Intussen bij een heel aantal buren al effe binnen geweest of op foto gezien en écht elk huis ziet er weer lichtjes of hard anders uit. Verbouwingen, andere kleuren, andere inrichtingen, andere aanbouwen, ...
Je bent als ik het goed lees, toch nog altijd niet gewend geraakt aan die buitenkant dan? Ik hoop er een beetje op dat ik er wél aan zal wennen en het na verloop van tijd kan accepteren en mooi vinden. Het huis opzich vind ik mooi hoor langs buiten. Het zijn echt die andere huizen die me storen.
Marnamai schreef:
14-08-2019 19:01
Als je de voorkant wil veranderen vergeet dan ook niet te checken wat de regels van de gemeente zijn.
Dat was ik ook al aan het denken. Zo weten we bijvoorbeeld dat er niet aangebouwd mag worden langs de voorkant, wel langs de achterkant. Maar zaken als het aanpassen van kleuren/hekken zou geen probleem mogen zijn, lijkt me?
niloe schreef:
14-08-2019 19:02
Je bent als ik het goed lees, toch nog altijd niet gewend geraakt aan die buitenkant dan? Ik hoop er een beetje op dat ik er wél aan zal wennen en het na verloop van tijd kan accepteren en mooi vinden. Het huis opzich vind ik mooi hoor langs buiten. Het zijn echt die andere huizen die me storen.
Het blijft een lelijke gevel.

Ik heb het intussen aanvaard, maar mooi zal ik hem nooit vinden.


Wie hem 80 jaar geleden ontworpen heeft - huizen uit de jaren '30 - en in veelvoud heeft neergeplempd ... had niet echt goeie smaak.
niloe schreef:
14-08-2019 19:03
Dat was ik ook al aan het denken. Zo weten we bijvoorbeeld dat er niet aangebouwd mag worden langs de voorkant, wel langs de achterkant. Maar zaken als het aanpassen van kleuren/hekken zou geen probleem mogen zijn, lijkt me?
Soms zijn ook voor hekken en dergelijke regels.
Of moet het uniform blijven.


Kijk dus om te beginnen als eens rond hoe het eruit ziet bij de anderen.
Als je daar wisselende kleurtjes ziet, mag er al iets :-).
Marnamai schreef:
14-08-2019 19:05
Het blijft een lelijke gevel.
Ik heb het intussen aanvaard, maar mooi zal ik hem nooit vinden.


Wie hem 80 jaar geleden ontworpen heeft - huizen uit de jaren '30 - en in veelvoud heeft neergeplempd ... had niet echt goeie smaak.
Dat lijkt me vreselijk. Dan vraag ik me af of je wel gelukkig kan zijn in zo'n woning die je langs buiten lelijk vindt?
niloe schreef:
14-08-2019 19:07
Dat lijkt me vreselijk. Dan vraag ik me af of je wel gelukkig kan zijn in zo'n woning die je langs buiten lelijk vindt?
Het is de voorgevel die ik lelijk vind.
De achtergevel is dan weer prachtig.
(En heeft iedereen anders.)

Eens ik binnen ben hoef ik niet meer op dat ding te zien, dus echt veel last heb ik er niet van :-).


Man heeft me overigens stevig moeten overtuigen om dit huis te gaan bekijken toen we aan 't zoeken waren.
Net doordat ze die voorgevel als eerste foto uitspeelden.
Maar eens we binnen waren was 't liefde op 't eerste zicht :-D.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 14-08-2019 19:10
22.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij nieuwbouw mag je soms een aantal jaar lang de door de architect gekozen kleuren niet wijzigen. Maar dat is dus tijdelijk en geldt niet overal.
Dan hebben gemeentes soms voorschriften over welk soort haag toegestaan is bijvoorbeeld.
Maar je vindt de buitenkant dus mooi, maar je vindt het alleen jammer dat de buurhuizen hetzelfde uitzien? Ik denk dat je daar snel mee kunt leren leven als je je thuis voelt in dat huis.
parbleumondieu schreef:
14-08-2019 19:09
Bij nieuwbouw mag je soms een aantal jaar lang de door de architect gekozen kleuren niet wijzigen. Maar dat is dus tijdelijk en geldt niet overal.
Dan hebben gemeentes soms voorschriften over welk soort haag toegestaan is bijvoorbeeld. Maar je vindt de buitenkant dus mooi, maar je vindt het alleen jammer dat de buurhuizen hetzelfde uitzien? Ik denk dat je daar snel mee kunt leren leven als je je thuis voelt in dat huis.
Klopt, zo is het. Klinkt misschien heel erg haha!
En wat betreft het niet wijzigen: dat wist ik niet, zeker navragen dus.
Tja, Nederlander en Belgen denken nu eenmaal compleet anders over huizen en over wonen ect.
Wij hebben een héél andere wooncultuur dan de Belgen en ik denk niet dat we je hier echt zoveel verder kunnen helpen.
parbleumondieu schreef:
14-08-2019 19:09
Bij nieuwbouw mag je soms een aantal jaar lang de door de architect gekozen kleuren niet wijzigen. Maar dat is dus tijdelijk en geldt niet overal.
Dan hebben gemeentes soms voorschriften over welk soort haag toegestaan is bijvoorbeeld.
Maar je vindt de buitenkant dus mooi, maar je vindt het alleen jammer dat de buurhuizen hetzelfde uitzien? Ik denk dat je daar snel mee kunt leren leven als je je thuis voelt in dat huis.

In België zit het vaak heel anders. Ze hebben daar een heel andere wooncultuur en een ander idee op huizen en wonen of wooncomfort.
Een Belg is geboren met een baksteen in zijn maag :lol:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er voor gaan aangezien jullie de binnenkant wel heel mooi vinden.
Zoals je zelf al aangeeft kan je de buitenkant veranderen door andere deur of lamp maar je kan bijvoorbeeld ook de ramen veranderen, een compleet andere voortuin er in leggen, iets donkerder of lichtere kleur het huis verven, een muurschildering er op maken (als dat trouwens mag).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven