Huis kopen: in hoeverre inperken?

14-08-2019 18:46 85 berichten
Vorige week zijn wij een huis gaan bezichtigen. Qua binnenkant is het eigenlijk ideaal. Precies onze stijl, voldoende ruimte, niet veel werk/kosten meer aan,... De ligging is ook lekker centraal en de wijk lijkt rustig en interessant. Ik zie er mezelf wat dat betreft wel wonen. MAAR: ik hou er niet van als ons huis één van de zovele identieke huizen is; als er dus een aantal dezelfde huizen op een rij staan. En naast dit huis staan er nog 4 identieke huizen. Nu twijfel ik enorm over in welke mate ik moet inperken..

T.o.v. mezelf: Hoeveel criteria moet ik van mijn wenslijst kunnen afvinken? Kan één onafgevinkt vakje alle afgevinkte vakjes overtreffen?
T.o.v. mijn partner: Zij is volledig overtuigd van dit huis, zij zou niet liever willen dan al een bod uitbrengen. We zullen nóóit qua buitenkant beiden overeenkomen en een huis 'wauw' vinden. Is het dan niet egoïstisch om dit huis enkel af te schrijven omwille van die 4 andere huizen?

We zijn nog maar pas aan de zoektocht begonnen. Ik heb schrik dat als ik dit al koop, we na verloop van tijd iets beters tegenkomen. Langs de andere kant heb ik ook schrik dat als we het niet kopen, ik (en mijn vriendin) het mezelf ga verwijten dat ik toen heb geweigerd.

Iemand iets gelijkaardigs meegemaakt? Tips? Meningen?

Ik wil btw niet oneerbiedig overkomen, gezien ik al heb gehoord dat er in Nederland moeilijk aan een huis te komen is. Ik moet het er gewoon even over hebben met iemand anders dan m'n partner of m'n ouders.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
14-08-2019 19:28
och een Belgische kennis van me vindt het juist zo mooi hier dat een hele straat hetzelfde is, bij hun is het een rommeltje volgens haar
Dat vind ik (Belg) ook. Al die verschillende stijlen vlak naast elkaar... Brrr.
De kavels worden ook steeds kleiner dus ze staan echt schouder aan schouder.

Ik vind het ook veel rustiger en mooier als dezelfde stijl wordt doorgetrokken in een aantal huizen.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd, met alle voordelen die je opsomt, zou ik niet aarzelen.
Het "nadeel" dat je noemt heeft 0,0 invloed op je wooncomfort.

Ben je nu echt bereid in te boeten op indeling, locatie, oppervlakte, energiezuinigheid... Omwille van het niet-uniek zijn?

Gooi wat geld tegen je tuin aan, huur een tuinarchitect in en je zal zien hoe mooi je huis wordt!
aliva wijzigde dit bericht op 14-08-2019 21:21
66.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben al prioriteiten die ‘mooi’ overstijgen (isolatie).

Ik wil hetzelfde als Lisbeth (jaren ‘20/‘30 woning met plankenvloeren, ensuite deuren, glas in lood, erkertjes, klimrozen, etc.). Gaat niet gebeuren. Dus toen ging ik kijken naar look-a-likes. Die kon ik destijds niet betalen. En tsja, lang verhaal kort: ik ging voor zoveel mogelijk onderhoudsarm huis als ik kon betalen. En dat stulpje werd ook thuis. En best mooi van binnen.

Nu heb ik een look-a-like gekocht. En ook die hut is nu thuis. Want net zoals in het vorige huis zit er een onooglijk hondje achter het raam hardnekkig iedere plant van de vensterbank te rammen als hij zich niet ‘acknowledged’ voelt door voorbijgangers, liggen er minimaal twee kinderfietsen op de oprit en zie ik met een half oog of man weer aan de raambekleding heeft gezeten. Voor de vorm heb ik overal wat planten neergezet rondom de entree en ben ik mooi wel de enige in de straat die géén megagroot huisnummer van RVS aan de zijgevel heeft.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Als je geen huis wilt dat hetzelfde is als dat van de buren (of de rest van de straat) valt misschien wel 80% van het aanbod in Nederland af.... Vanaf zeker de jaren 30 worden al grote projecten gebouwd.
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
14-08-2019 19:40
Ja, dat zou ik ook zeggen... Ik kom steeds door een straat met identieke huizen. Nieuwbouw en strakke architectuur. Mooi vind ik het persoonlijk... maar dan zit er één woning tussen die een perspex luifel boven de voordeur heeft gemaakt en allemaal vlinders en zonnen aan de gevel heeft gehangen... :sarcastic:
Herkenbaar. Hier een doorgaande straat met allemaal oudere vrijstaande woninkjes uit de periode 1910-1940. Zijn allemaal relatief klein, maar wel met een lap grond erachter. En op één of andere manier passen ze toch leuk bij elkaar, ook al zijn de stijlen net anders. Eén huis is gekocht door mensen die er aan de buitenkant kunststof betimmering tegen aan hebben geplakt en op bepaalde plekken gepolijste tegels tegen de pui aangeplakt en kunstgras in de tuin. Mooi voorbeeld van wansmaak en waar is de welstandcommissie als je hem nodig hebt. :sarcastic:

Het uiterlijk van een huis vind ik wel enigszins belangrijk. Mijn huidige woning heeft donkerrode bakstenene, zwart dak en uitstekende zinken dakgoten. Een beetje dorps in mijn optiek. Een stukje verderop staan huizen, die een slag groter zijn, maar van wit/grijs baksteen, een vlakke voorkant, maar toch (toentertijd) maar iets duurder. Als ik geen keus had gehad, dan had ik zo'n huis wel gekocht, maar mijn huidige is gewoon mooier.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wij hadden zo'n mooi jarendertighuis met ensuite en helemaal schitterend. Maar ja dat paste niet meer. Het is moeilijk om een nieuwer huis met sfeer te vinden als je dat gewend bent maar onmogelijk is het niet. Je moet alleen wel het gevoel erbij hebben vind ik.
Doen!

Er zijn overigens hele straten of zelfs wijken waar dezelfde huizen staan. Hier zijn het er maar 4...

Nogmaals: Doen!

Het huis voldoet verder aan al jullie wensen!
Alle reacties Link kopieren
Off-topic, Ik moet overigens bij dit topic wel denken aan die wijk in Turkije met allemaal identieke kastelen.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
-KoekieMonster- schreef:
15-08-2019 00:45
Doen!

Er zijn overigens hele straten of zelfs wijken waar dezelfde huizen staan. Hier zijn het er maar 4...

Nogmaals: Doen!

Het huis voldoet verder aan al jullie wensen!
O ja, het het maakt mij niet uit dat bijna alle huizen in de straat hetzelfde zijn. Ik vind het wel mooi en gezellig staan. Ik ken een paar wijken waar bewoners zelf bepaalde zaken mochten uitkiezen. Zaken als de hoogte van de daklijsten, 2 of 3 etages, plat/stijl dal ed. Bij één wijk zorgde dit ervoor het aanzicht speels werd, de huizen hadden allemaal dezelfde kleur baksteen, ramen enz. Helaas mochten ze bij een andere wijk ook kiezen wat voor baksteen ze wilden, rood, wit, geel of zwart. En tjee, wat ziet het er rommelig uit. De achterkant ziet er helemaal niet uit, doordat mensen een uitbouw hebben.
Ik heb dan liever wat meer eenheid.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me een luxe-probleem dat je huis niet helemaal uniek is. Probleem is natuurlijk dat je nog niet zo lang aan het zoeken bent. Het eerste huis dat ik kocht kwam op ons pad nadat we heel veel huizen hadden bekeken. Alles was te duur, te ver, te veel werk, etc. Toen zagen we dit huis en dachten, ach ja, dit kan wel... Brachten een bod uit onder de vraagprijs en dachten afgewezen te worden. Twee uur later hadden we ons eerste huis gekocht.

We hebben het ons eigen droomhuisje gemaakt. Natuurlijk blijf je altijd wensen hebben maar zo lang je geen onbeperkt budget hebt moet je water bij de wijn doen.

Vriendin van me wilde in Amsterdam komen wonen en woningruil doen. Kreeg een best goede deal, maar vond het toch een beetje klein en omdat het haar eerste aanbod was heeft ze het afgewezen. Nu woont ze nog kleiner en verder van het centrum. Ze had toentertijd niet door hoe mooi dat eerste aanbod was.
liza schreef:
15-08-2019 08:57
Het lijkt me een luxe-probleem dat je huis niet helemaal uniek is. Probleem is natuurlijk dat je nog niet zo lang aan het zoeken bent. Het eerste huis dat ik kocht kwam op ons pad nadat we heel veel huizen hadden bekeken. Alles was te duur, te ver, te veel werk, etc. Toen zagen we dit huis en dachten, ach ja, dit kan wel... Brachten een bod uit onder de vraagprijs en dachten afgewezen te worden. Twee uur later hadden we ons eerste huis gekocht.

We hebben het ons eigen droomhuisje gemaakt. Natuurlijk blijf je altijd wensen hebben maar zo lang je geen onbeperkt budget hebt moet je water bij de wijn doen.

Vriendin van me wilde in Amsterdam komen wonen en woningruil doen. Kreeg een best goede deal, maar vond het toch een beetje klein en omdat het haar eerste aanbod was heeft ze het afgewezen. Nu woont ze nog kleiner en verder van het centrum. Ze had toentertijd niet door hoe mooi dat eerste aanbod was.
Wel, en exact daarvoor heb ik ook schrik. En sowieso moeten we water bij de wijn doen. Mijn droomhuis zal ik nooit kunnen financieren - al is mijn droomhuis nog niet eens zo belachelijk groot ofzo. We hebben wel letterlijk alle huizen die online te koop staan doorgescrold en daar zit heel weinig tussen, maar we hebben inderdaad nog niet veel huizen bezichtigd..
Alle reacties Link kopieren
niloe schreef:
15-08-2019 09:34
Wel, en exact daarvoor heb ik ook schrik. En sowieso moeten we water bij de wijn doen. Mijn droomhuis zal ik nooit kunnen financieren - al is mijn droomhuis nog niet eens zo belachelijk groot ofzo. We hebben wel letterlijk alle huizen die online te koop staan doorgescrold en daar zit heel weinig tussen, maar we hebben inderdaad nog niet veel huizen bezichtigd..
En bij ons was het dus precies andersom. Je weet het gewoon niet.

Voor ons is een eigen huis wel een dingetje trouwens, ik merk meer dan voor andere mensen, waar we bereid zijn heel veel geld in te steken, waar anderen ok ook wel prima vinden. Wij zijn dus langer door gaan zoeken, hadden toevallig de markt wel mee, maar daar stond opeens dat ene huis waar we allebei geen twijfels over hadden, hoe irrationeel ze soms ook leken. Er is 1 punt waar man op heeft ingeboet, maar daar had hij ook gewoon geen twijfels over.
Mevrouw75 schreef:
15-08-2019 09:42
En bij ons was het dus precies andersom. Je weet het gewoon niet.

Voor ons is een eigen huis wel een dingetje trouwens, ik merk meer dan voor andere mensen, waar we bereid zijn heel veel geld in te steken, waar anderen ok ook wel prima vinden. Wij zijn dus langer door gaan zoeken, hadden toevallig de markt wel mee, maar daar stond opeens dat ene huis waar we allebei geen twijfels over hadden, hoe irrationeel ze soms ook leken. Er is 1 punt waar man op heeft ingeboet, maar daar had hij ook gewoon geen twijfels over.
Hebben jullie, uitgezonderd jullie huidige huis, nog meegemaakt dat de éne helemaal weg was van het huis en er voor de ander één dingetje was wat niet helemaal goed zat?
Alle reacties Link kopieren
niloe schreef:
15-08-2019 09:34
Wel, en exact daarvoor heb ik ook schrik. En sowieso moeten we water bij de wijn doen. Mijn droomhuis zal ik nooit kunnen financieren - al is mijn droomhuis nog niet eens zo belachelijk groot ofzo. We hebben wel letterlijk alle huizen die online te koop staan doorgescrold en daar zit heel weinig tussen, maar we hebben inderdaad nog niet veel huizen bezichtigd..
Wij hebben het eerste en enige huis (flat) dat we bezichtigden gekocht. Het gebouw is spuuglelijk. De flat beantwoordt aan al onze eisen: hoog, licht, bad... We hebben ingrijpend verbouwd en wonen er al jaren met heel veel plezier. En als ik aan kom lopen door de straat zie ik niet eens meer dat het gebouw eigenlijk heel lelijk is.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
niloe schreef:
15-08-2019 09:51
Hebben jullie, uitgezonderd jullie huidige huis, nog meegemaakt dat de éne helemaal weg was van het huis en er voor de ander één dingetje was wat niet helemaal goed zat?
Ja. Althans, wellicht niet 1 dingetje, maar voor mij was het huis gewoon niet je van het en ik heb het toen geblokkeerd. Als ik niet gelukkig wordt als ik er aan denk om in dat huis te wonen, maakt niet uit waardoor, dan is het hem gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
15-08-2019 09:52
Wij hebben het eerste en enige huis (flat) dat we bezichtigden gekocht. Het gebouw is spuuglelijk. De flat beantwoordt aan al onze eisen: hoog, licht, bad... We hebben ingrijpend verbouwd en wonen er al jaren met heel veel plezier. En als ik aan kom lopen door de straat zie ik niet eens meer dat het gebouw eigenlijk heel lelijk is.
Bij mij is dat dus wel zo. Ik had dat als kind al trouwens.
Mevrouw75 schreef:
15-08-2019 09:55
Ja. Althans, wellicht niet 1 dingetje, maar voor mij was het huis gewoon niet je van het en ik heb het toen geblokkeerd. Als ik niet gelukkig wordt als ik er aan denk om in dat huis te wonen, maakt niet uit waardoor, dan is het hem gewoon niet.
Ik zie er mezelf wel wonen. Ik ben ook al aan het nadenken over welke ruimte we waarvoor zouden gebruiken, welke kleuren verf we kunnen gebruiken, etc. Ik denk dat ik trouwens ook nooit 100% gelukkig een huis zou aankopen. Ik ben obsessed with money ofzo? :facepalm: Ik was in eerste instantie ook niet gelukkig toen ik mijn auto kocht. Om maar een voorbeeld te geven. Of ik twijfel zelfs al een jaar over de aankoop van een stomme fiets. Mijn punt: ik kan moeilijk geld uitgeven, wellicht voel ik daarom ook twijfels en stress?

Ik ga maar een tweede bezichtiging plannen.
anoniem_6465f722b85eb wijzigde dit bericht op 15-08-2019 10:04
Reden: foutje
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
niloe schreef:
15-08-2019 10:03
Ik zie er mezelf wel wonen. Ik ben ook al aan het nadenken over welke ruimte we waarvoor zouden gebruiken, welke kleuren verf we kunnen gebruiken, etc. Ik denk dat ik trouwens ook nooit 100% gelukkig een huis zou aankopen. Ik ben obsessed with money ofzo? :facepalm: Ik was in eerste instantie ook niet gelukkig toen ik mijn auto kocht. Om maar een voorbeeld te geven. Of ik twijfel zelfs al een jaar over de aankoop van een stomme fiets. Mijn punt: ik kan moeilijk geld uitgeven, wellicht voel ik daarom ook twijfels en stress?

Ik ga maar een tweede bezichtiging plannen.
Ik kan ook moeilijk geld uitgeven, maar koop pas als ik weet dat het het echt waard is. Ik vraag me af of je dan dus inderdaad die juist fiets of auto hebt gekocht. Waarom heb je die dingen gekocht? Omdat je dacht: ik heb toch een fiets nodig dus dan maar deze, of Deze fiets wil ik!.
Ik weet dat ik in ieder geval wel op een DEZE wil ik-punt komt en dan moet ik mijn slag slaan. Als je dat nog nooit ervaren hebt dan is dat ook moeilijk natuurlijk.
Verschrikkelijk een straat met allemaal dezelfde woningen. Iedereen kan zeggen dat je de buitenkant niet ziet tot je naar de overkant kijkt. Voor een ongeisoleerd huis kan je allerlei subsidies krijgen dus ik zou daar voor gaan.
Geronimo2 schreef:
15-08-2019 10:13
Verschrikkelijk een straat met allemaal dezelfde woningen. Iedereen kan zeggen dat je de buitenkant niet ziet tot je naar de overkant kijkt. Voor een ongeisoleerd huis kan je allerlei subsidies krijgen dus ik zou daar voor gaan.
Vanuit dat huis zie je eigenlijk enkel één huis dat hetzelfde is, het huis ernaast. Aan de overkant zijn het trouwens niet dezelfde huizen.
Maar je kunt een huis toch personaliseren?
Waar ik woon is de opzet van de bungalow's het zelfde, maar iedereen heeft op een andere manier aangebouwd, werkt met dakkapellen, overkappingen etc.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-08-2019 11:22
Maar je kunt een huis toch personaliseren?
Waar ik woon is de opzet van de bungalow's het zelfde, maar iedereen heeft op een andere manier aangebouwd, werkt met dakkapellen, overkappingen etc.
Dat ligt eraan in welke straat je huis staat. Soms kan die personalisering een welkome aanvulling zijn, soms pakt het heel lelijk uit.

Ik gok zomaar dat jullie bungalows ook niet echt strak naast elkaar staan, maar dat er sowieso een ruime tuin omheen staat.
redbulletje schreef:
15-08-2019 11:22
Maar je kunt een huis toch personaliseren?
Waar ik woon is de opzet van de bungalow's het zelfde, maar iedereen heeft op een andere manier aangebouwd, werkt met dakkapellen, overkappingen etc.
Aan de voorkant mag niets meer aangebouwd worden en het is nu net de voorkant die je 5x hetzelfde ziet als je de straat binnenrijdt. De carport naast het huis kan wel anders (is ook niet identiek bij de 5 huizen), maar op het eerste zicht ogen de huizen hetzelfde. Het is trouwens een moderne blok, dus dakkapellen etc is geen optie. De enige optie die ik zie om het huis er anders te doen uitzien is verven, of eventueel van die 'houten planken' ertegen, maar dan ziet het er zo wannabe uit volgens mij. Haha

@Boven: Het huis dat wij op het oog hebben, staat ook los van de buurhuizen. Geen rijwoning. Ook geen hele grote tuin. Al maakt dat niet echt een verschil, gok ik.
anoniem_6465f722b85eb wijzigde dit bericht op 15-08-2019 11:31
9.55% gewijzigd
Geronimo2 schreef:
15-08-2019 10:13
Verschrikkelijk een straat met allemaal dezelfde woningen. Iedereen kan zeggen dat je de buitenkant niet ziet tot je naar de overkant kijkt. Voor een ongeisoleerd huis kan je allerlei subsidies krijgen dus ik zou daar voor gaan.
Ik vind dit echt aanstellerij.
Wees blij dat je überhaupt een dak boven je hoofd kunt hebben.
En zo te lezen in de OP is het een prima huis, behalve dat het lijkt op de buurhuizen, the horror :'(
Alle reacties Link kopieren
Ik zie een huis kopen toch altijd iets waarmee je ergens een compromis moet sluiten. Je hebt je budget, je woonplaats etc. Mijn droomhuis paste ook niet in mijn budget. Dus ga je op zoek naar 2nd best.

Als je echt niet wil inboeten op isolatie (kan je overigens na sparen toch alsnog laten aanbrengen?) dan moet je dus voor 2nd best gaan. Die gevel zie je niet als je thuis bent, alleen als je thuis komt en dan nog gaan heel veel mensen achterom omdat daar vaak de schuur zit.
Je kan je gevel binnen de regels wellicht ook nog wel wat aanpassen. Andere deur, ander beschot, planten, een kunstwerk, de voortuin uniek maken (maar doe ajb geen Belgische kluisluiken ervoor)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven