Huis kopen: in hoeverre inperken?

14-08-2019 18:46 85 berichten
Vorige week zijn wij een huis gaan bezichtigen. Qua binnenkant is het eigenlijk ideaal. Precies onze stijl, voldoende ruimte, niet veel werk/kosten meer aan,... De ligging is ook lekker centraal en de wijk lijkt rustig en interessant. Ik zie er mezelf wat dat betreft wel wonen. MAAR: ik hou er niet van als ons huis één van de zovele identieke huizen is; als er dus een aantal dezelfde huizen op een rij staan. En naast dit huis staan er nog 4 identieke huizen. Nu twijfel ik enorm over in welke mate ik moet inperken..

T.o.v. mezelf: Hoeveel criteria moet ik van mijn wenslijst kunnen afvinken? Kan één onafgevinkt vakje alle afgevinkte vakjes overtreffen?
T.o.v. mijn partner: Zij is volledig overtuigd van dit huis, zij zou niet liever willen dan al een bod uitbrengen. We zullen nóóit qua buitenkant beiden overeenkomen en een huis 'wauw' vinden. Is het dan niet egoïstisch om dit huis enkel af te schrijven omwille van die 4 andere huizen?

We zijn nog maar pas aan de zoektocht begonnen. Ik heb schrik dat als ik dit al koop, we na verloop van tijd iets beters tegenkomen. Langs de andere kant heb ik ook schrik dat als we het niet kopen, ik (en mijn vriendin) het mezelf ga verwijten dat ik toen heb geweigerd.

Iemand iets gelijkaardigs meegemaakt? Tips? Meningen?

Ik wil btw niet oneerbiedig overkomen, gezien ik al heb gehoord dat er in Nederland moeilijk aan een huis te komen is. Ik moet het er gewoon even over hebben met iemand anders dan m'n partner of m'n ouders.
Mevrouw75 schreef:
15-08-2019 11:28
Dat ligt eraan in welke straat je huis staat. Soms kan die personalisering een welkome aanvulling zijn, soms pakt het heel lelijk uit.

Ik gok zomaar dat jullie bungalows ook niet echt strak naast elkaar staan, maar dat er sowieso een ruime tuin omheen staat.
Yep, en de huizen staan sowieso schots en scheef verspreid dus geen rechte lijnen. En de tuinen zijn ook veelal omgeven door hoge heg en struiken/bomen.
Alle reacties Link kopieren
niloe schreef:
15-08-2019 10:53
Vanuit dat huis zie je eigenlijk enkel één huis dat hetzelfde is, het huis ernaast. Aan de overkant zijn het trouwens niet dezelfde huizen.
och mijn zus woonde in een rijtjeshuis tegenover wat villa's. Zij lachte er altijd mee dat zij een mooier uitzicht had dan de overburen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Toevallig zijn wij deze maand begonnen met de zoektocht naar een nieuw huis.
Ik merk aan mezelf dat ik geen concessies wil doen, niet aan de buitenkant, en niet aan de binnenkant
Klopt dat je aan de binnenkant woont, maar ik kijk toch zo'n 8 x per dag tegen mijn huis aan aan de buitenkant

En ik merk nu na een aantal bezichtigingen dat ik kan afknappen op de voorkant
Of op een straat, of plek waar het huis staat.

Voor we nu een huis gaan bezichtigen rijden we eerst van te voren even langs
Gewoon om te zien of het van de buitenkant al klopt zeg maar ;-)

Toevallig morgen weer een bezichtiging
Ik heb goede hoop, het voldoet aan de buitenkant in ieder geval meer dan prima.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
-Darkside- schreef:
15-08-2019 11:29
Ik vind dit echt aanstellerij.
Wees blij dat je überhaupt een dak boven je hoofd kunt hebben.
En zo te lezen in de OP is het een prima huis, behalve dat het lijkt op de buurhuizen, the horror :'(
Oh my, is dit in dezelfde categorie, kindjes in de derde wereld weten pas echt wat honger is?
Geronimo2 schreef:
15-08-2019 13:27
Oh my, is dit in dezelfde categorie, kindjes in de derde wereld weten pas echt wat honger is?
Ik had ook al in m'n hoofd: "Draag jij dan kleren die je echt lelijk vindt, want je mag blij zijn dat je kleding kunt kopen". Maar dacht, zeg maar niks. Nu doe ik het alsnog.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor eigenlijk alleen maar positieve punten voor dat huis. Ik zou er voor gaan, je krijgt nooit een huis die 100% je smaak is
Geronimo2 schreef:
15-08-2019 13:27
Oh my, is dit in dezelfde categorie, kindjes in de derde wereld weten pas echt wat honger is?
Daarom zeg ik ook: ik vind.
Dat jullie persé een uniek huis moeten zal mij verder een rotzorg zijn.
Elk huis is uiteindelijk 4 muren en een dak.
vivinnetje schreef:
14-08-2019 19:40
Ja, dat zou ik ook zeggen... Ik kom steeds door een straat met identieke huizen. Nieuwbouw en strakke architectuur. Mooi vind ik het persoonlijk... maar dan zit er één woning tussen die een perspex luifel boven de voordeur heeft gemaakt en allemaal vlinders en zonnen aan de gevel heeft gehangen... :sarcastic:
Jij houdt meer van alles hetzelfde?
-Darkside- schreef:
15-08-2019 15:23
Daarom zeg ik ook: ik vind.
Dat jullie persé een uniek huis moeten zal mij verder een rotzorg zijn.
Elk huis is uiteindelijk 4 muren en een dak.
Prima dat het je een rot zorg zal zijn maar dan begrijp ik die sneer niet helemaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het geen verstandige keuze.

Als je door Nederland rijdt en op zoek bent naar unieke huizen, zie je ze genoeg. Omdat je zoekt naar uniciteit, rij je dan voorbij het feit dat zeker 8 van de 10 huizen in een rijtje staat of een kopietje naast zich heeft staan.

Je wijst dus 8 van de 10 huizen af, omdat er een gelijk huis naast staat. Tegen de tijd dat je je realiseeert dat een huis een stapel stenen is die je koopt, en een thuis iets is dat je zelf uniek maakt, heb je deze woning al afgewezen. En waarvoor nu eigenlijk?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven