Schoonouders geven niks voor toekomstig kleinkind

15-08-2019 17:12 360 berichten
Mijn man en ik verwachten ons eerste kindje.
Dit is overigens het eerste kleinkind wat er geboren wordt voor mijn ouders en schoonouders.

Nu vind ik het vreemd dat mijn schoonouders (nog) niks hebben gekocht voor hun toekomstige kleindochter (ik ben nu 8 maanden zwanger).
Dit staat behoorlijk in contrast met hoe mijn ouders er mee omgaan. Niet dat zij overdreven veel spullen hebben gehaald maar een ledikantje voor bij hun thuis en wat cadeautjes voor ons (rompertje, slabbetje etc.) is wat zij wel hebben gegeven.
Bovendien hebben wij van heel veel vrienden, kennissen, vrienden van ouders, buren van ouders etc. toch wel allemaal dingetjes gekregen (ik heb het echt puur over kleinigheidjes, zoals bijv een paar sokjes of een rompertje oid).

Zelf vind ik dit eigenlijk best vreemd. Mijn man zegt dat zijn ouders hier gewoon minder attent in zijn. Maar ik vraag mij af of het nou zo vreemd is van mij dat ik er zo over denk of dat het inderdaad wel een beetje gek is dat van iedereen, zij juist niks geven.

Disclaimer: ik besef mij uiteraard dat het niet vanzelfsprekend is om iets te krijgen. Maar het valt mij toch behoorlijk op, vandaar. De schoonouders hebben trouwens wel gezegd blij met de komst van hun kleindochter te zijn

Is t vreemd?

Totaal aantal stemmen: 451

Ja (12%)
Nee (73%)
Beetje (15%)
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zwangerschap!!!
:cheer2: :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
15-08-2019 23:56
Wat een zure reacties.

Nee TO, je zeurt niet. En je bent ook niet hebberig. Het is echt hartstikke normaal om kleinigheidjes cadeau te geven of te krijgen aan je zwangere vriendin/dochter/nicht/etc. Gewoon sokjes of een knisperboekje of weetikhet. Ik geef dat zelfs wel eens mee voor de dochter van een collega ofzo, en dat toch echt van een geheel ander niveai dan je eerste kleinkind. Dat is gewoon attent en zeker bij familie ook gewoon betrokkenheid.

Dus dat je schoonouders dat helemaal geen enkele keer hebben gedaan vind ik wel opvallend en herken ik totaal niet uit mijn omgeving. Doorgaans zijn ze helemaal in de wolken.

Misschien kun je voorstellen om samen met je schoonmoeder te gaan shoppen voor wat leuke dingetjes om haar wat meer te betrekken? (En voordat hier ook zuur op wordt gereageerd, ik bedoel daarmee natuurlijk niet dat oma hoeft te betalen, daar gaat het helemaal niet om).
Dus betrokkenheid, attentheid en in de wolken zijn moet vooral blijken door de cadeautjes die gegeven worden?
We weten helemaal niet hoe to's schoonouders reageren op en om gaan met de zwangerschap en we weten ook niet of ze wellicht met iets komen wat bij uitstek geschikt is voor na de geboorte. Lekker om die mensen weg te zetten als niet betrokken, onattent en niet in de wolken met de zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Die kleine cadeautjes vond ik echt helemaal niets.
Heel attent een goedkoop rompertje of sokjes maar die zijn ongedragen naar een kleding inzamelings punt gegaan.
Het meeste is niet mijn smaak en ik vind het zelf ook veels te leuk om van alles te kopen, en onze financiële is situatie is gelukkig goed genoeg dat we niet van deze cadeautjes afhankelijk zijn.
LaFleurNoire schreef:
16-08-2019 06:09
Dus betrokkenheid, attentheid en in de wolken zijn moet vooral blijken door de cadeautjes die gegeven worden?
We weten helemaal niet hoe to's schoonouders reageren op en om gaan met de zwangerschap en we weten ook niet of ze wellicht met iets komen wat bij uitstek geschikt is voor na de geboorte. Lekker om die mensen weg te zetten als niet betrokken, onattent en niet in de wolken met de zwangerschap.
Dit. Millennialgedrag is het.

En zelfs ál is dat zo, dan nog is het geen verplichting om het allemaal maar leuk te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Joehoe TO...
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn zwangerschap heb ik niets gekregen van eigen ouders en schoonouders. Op momenten vond ik dat een beetje jammer (hormonen), maar daardoor kon ik wel alles lekker zelf uitzoeken naar mijn smaak! En zat ik niet met spullen die ik niet mooi vond.

Mijn ouders hebben dat na de geboorte helemaal goed gemaakt met allerlei leuke verassingen (kinderstoel, mand met allemaal kleine cadeautjes, klein geldbedrag voor spaarrekening baby).
Mijn schoonmoeder bleek het gewoon lastig te vinden om iets te kiezen wat bij mijn smaak past. Ze houd zelf van andere dingen. Die kocht dan wat als we samen in de winkel waren en ik aangaf iets mooi te vinden.

Dus eigenlijk helemaal prima zo. Een vriendinnetje kreeg zoveel kleding van anderen dat ze zelf niks meer hoefde te kopen. Vond ze niet leuk.
Sunny-in-Perth schreef:
16-08-2019 06:11
Die kleine cadeautjes vond ik echt helemaal niets.
Heel attent een goedkoop rompertje of sokjes maar die zijn ongedragen naar een kleding inzamelings punt gegaan.
Het meeste is niet mijn smaak en ik vind het zelf ook veels te leuk om van alles te kopen, en onze financiële is situatie is gelukkig goed genoeg dat we niet van deze cadeautjes afhankelijk zijn.
Je kind droeg geen rompertjes en sokken?
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
15-08-2019 17:25
Ik ben ruim 7 maanden zwanger. Ik heb niets gekregen van mijn schoonouders of mijn eigen ouders. Ik heb iets veel belangrijkers in het vooruitzicht. Beide moeders willen graag komen oppassen en helpen met de boel aan kant te maken voor als de baby komt, gordijnen naaien, kleertjes wassen. De vaders komen graag meubeltjes in elkaar zetten. Ik ben zo blij en dankbaar naar mijn schoonouders en ouders. Spullen zijn er genoeg in de wereld en kan iedereen geven of kan je zelf kopen, maar hun toewijding en liefde is voor ons veel belangrijker.
:heart:
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
16-08-2019 08:42
Je kind droeg geen rompertjes en sokken?
Geen rompers die ik zelf niet zou kopen.
Grappige teksten of een schattig Disney figuurtje vinden ander leuk om cadeau te geven maar ik had genoeg kleding voor mijn baby dat ik leuker vond om hem aan te doen. Veruit de meeste van deze kleine cadeautjes zijn dus ongedragen gebleven.

Een cadeautjes kan wel heel attent zijn maar vaak vind ik het ook zonde van het geld, oprecht interesses en samen herinneringen maken vind ik veel belangrijker dan cadeautjes.
Alle reacties Link kopieren
Heldens schreef:
16-08-2019 06:34
Dit. Millennialgedrag is het.

He jammer, moet dat generaliseren nou?
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
16-08-2019 06:09
Dus betrokkenheid, attentheid en in de wolken zijn moet vooral blijken door de cadeautjes die gegeven worden?
We weten helemaal niet hoe to's schoonouders reageren op en om gaan met de zwangerschap en we weten ook niet of ze wellicht met iets komen wat bij uitstek geschikt is voor na de geboorte. Lekker om die mensen weg te zetten als niet betrokken, onattent en niet in de wolken met de zwangerschap.
Dat zeg ik helemaal niet. Het is gewoon 1 manier om attents te doen maar wel toevallig een heeeeeeeeeele gebruikelijke en iets wat werkelijk alle aanstaande grootouders om je heen doen. Dus dat dat concreet opvalt, snap ik.

Lijkt mij dus dat het helemaal niet om de cadeaus gaat. En ik ga er vanuit dat als TOs schoonouders verder wel enorm betrokken en attent zou zijn dit topic natuurlijk nooit geopend zou zijn.

Dat is een aanname, klopt. Maar dat is dus juist omdat ik me niet kan voorstellen wel of geen cadeaus een probleem an sich is. Laten we wel wezen, we hebben het over sokjes he, geen nieuwe auto. Dat heeft ook echt niks met inhaligheid te maken. Daarom ook mijn suggestie om samen iets leuks te gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Heb ooit de eerste kinderwagen van mijn ouders gehad. Van mijn schoonvader nooit echt iets gekregen, en mijn schoonmoeder woonde al in een verpleeghuis en was dement....

Heb me altijd voorgenomen dat als een van mijn kinderen een kind krijgt , ik de kinderwagen , of dat wat ze nodig hebben graag wil geven.

Mijn ouders hebben ook altijd voor het rijbewijs van hun kleinkinderen gespaard.....wat hun klein kinderen erg fijn vinden.
Alle reacties Link kopieren
Heldens schreef:
16-08-2019 06:34
Dit. Millennialgedrag is het.
ik weet niet hoor, maar ik ben zo'n vervelende millenial en heb zodoende dus ook veel millenialvrienden die nu allemaal kinderen krijgen
en in mijn omgeving is werkelijk niemand op deze manier bezig met spullen en cadeaus en babyshowers en overdreven gedoe
Alle reacties Link kopieren
Rozemarijn84 schreef:
15-08-2019 23:08
Er zijn ook mensen die nog wat anders te doen hebben dan de hele avond op het forum te lezen/antwoorden he.
wat een kloterige sneer naar mensen die de moeite hebben genomen om op jouw topic te reageren zeg
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg de familiewieg :P nee maar zonder grap, ik kreeg ook niets. Mijn ouders gaven ook veel meer. Ik was er zelf wel blij mee, vindt mijn schoonmoeders smaak vreselijk, maar het is natuurlijk leuk om cadeautjes te krijgen. Toen de baby er was kreeg ik tassen met kleding haha
Alle reacties Link kopieren
Op basis van de reacties van TO snap ik die schoonouders heel goed. TO opent een topic maar is te beroerd daar zelf in mee te schrijven en begint zelfs te katten. Je zou bijna gaan denken dat ze zo ook doet tegen haar schoonouders.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
16-08-2019 09:55
ik weet niet hoor, maar ik ben zo'n vervelende millenial en heb zodoende dus ook veel millenialvrienden die nu allemaal kinderen krijgen
en in mijn omgeving is werkelijk niemand op deze manier bezig met spullen en cadeaus en babyshowers en overdreven gedoe
Wat hebben babyshowers er nou weer mee te maken? Dat is toch iets volstrekt anders?

Ik ben ook een milennial en babyshowers heb ik inderdaad ook nooit, vindt iedereen hysterisch gedoe namelijk.

Daarentegen is het wel volstrekt normaal om kleinigheidjes te geven of te krijgen, dingen te leen aangeboden te krijgen, of samen met de grootouders kneuterig leuke spulletjes te gaan uitzoeken. Deed mijn moeder 37 jaar geleden ook al met mijn oma. Vrijgevigheid en enthousiasme over zwangerschappen (in de familie) is van alle tijden.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
16-08-2019 10:43
Wat hebben babyshowers er nou weer mee te maken? Dat is toch iets volstrekt anders?

Ik ben ook een milennial en babyshowers heb ik inderdaad ook nooit, vindt iedereen hysterisch gedoe namelijk.

Daarentegen is het wel volstrekt normaal om kleinigheidjes te geven of te krijgen, dingen te leen aangeboden te krijgen, of samen met de grootouders kneuterig leuke spulletjes te gaan uitzoeken. Deed mijn moeder 37 jaar geleden ook al met mijn oma. Vrijgevigheid en enthousiasme over zwangerschappen (in de familie) is van alle tijden.
lees jij de rest van het topic niet? Babyshower is nu meerdere malen genoemd door andere forummers, daar refereer ik naar

en als je verder zou lezen zie je dat het helemaal niet zo 'normaal' is om cadeaus te verwachten, en dat die reacties komen van mensen van verschillende leeftijden. Dus ook dat is van alle tijden.

Bovendien is 'normaal' iets anders dan verplicht, dat je maar vanalles van je schoonouders zou mogen verwachten op het gebied van cadeaus. Dat is gewoon onzin.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
16-08-2019 12:26
lees jij de rest van het topic niet? Babyshower is nu meerdere malen genoemd door andere forummers, daar refereer ik naar

als iets wat niemand zelf ooit meemaakt, maar alleen van horen-zeggen kent
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
15-08-2019 17:37
Je zeurt enorm om kadootjes.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-08-2019 12:27
als iets wat niemand zelf ooit meemaakt, maar alleen van horen-zeggen kent
Precies, net zo uit de lucht gegrepen als dat dit ‘millenialgedrag’ zou zijn dus
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-08-2019 12:27
als iets wat niemand zelf ooit meemaakt, maar alleen van horen-zeggen kent
Precies, net zo uit de lucht gegrepen als dat dit ‘millenialgedrag’ zou zijn
Ik kreeg niets van mijn schoonouders. Het kraamcadeau was de krant van die dag. Maar die sporen dan ook niet ;)
Alle reacties Link kopieren
Rozemarijn84 schreef:
15-08-2019 17:17
Dat weet ik niet. Maar puur als ik naar mijn situatie kijk en omdat ik van heel veel mensen, of ze nou veraf of dichtbij mij staan wat krijg, valt dit op. Bovendien, een kleinkind is wat anders dan zomaar iemand..
Ik snap je teleurstelling een beetje, maar misschien komen jouw schoonouders wel met een enorm cadeau als je dochter straks geboren is. Ik wilde juist geen cadeaus, baby showers of feestjes tot dat mijn dochter daadwerkelijk geboren was (ik zat er anders in). Ik vind dat je een beetje op de zaken vooruit loopt. Ik heb zoiets van ''ga nou eerst werpen en kijk daarna of je wat krijgt" - komt er dan niets, ook geen ropertje, kaartje, etc. dan heb je een punt.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
16-08-2019 12:45
Ik kreeg niets van mijn schoonouders. Het kraamcadeau was de krant van die dag. Maar die sporen dan ook niet ;)
Oef! Dat vind ik dan wel weer een beetje raar. Dat je als moeder niets krijgt is nog tot daar aan toe, maar hadden ze ook niets voor het kleinkind?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven