Schoonouders geven niks voor toekomstig kleinkind

15-08-2019 17:12 360 berichten
Mijn man en ik verwachten ons eerste kindje.
Dit is overigens het eerste kleinkind wat er geboren wordt voor mijn ouders en schoonouders.

Nu vind ik het vreemd dat mijn schoonouders (nog) niks hebben gekocht voor hun toekomstige kleindochter (ik ben nu 8 maanden zwanger).
Dit staat behoorlijk in contrast met hoe mijn ouders er mee omgaan. Niet dat zij overdreven veel spullen hebben gehaald maar een ledikantje voor bij hun thuis en wat cadeautjes voor ons (rompertje, slabbetje etc.) is wat zij wel hebben gegeven.
Bovendien hebben wij van heel veel vrienden, kennissen, vrienden van ouders, buren van ouders etc. toch wel allemaal dingetjes gekregen (ik heb het echt puur over kleinigheidjes, zoals bijv een paar sokjes of een rompertje oid).

Zelf vind ik dit eigenlijk best vreemd. Mijn man zegt dat zijn ouders hier gewoon minder attent in zijn. Maar ik vraag mij af of het nou zo vreemd is van mij dat ik er zo over denk of dat het inderdaad wel een beetje gek is dat van iedereen, zij juist niks geven.

Disclaimer: ik besef mij uiteraard dat het niet vanzelfsprekend is om iets te krijgen. Maar het valt mij toch behoorlijk op, vandaar. De schoonouders hebben trouwens wel gezegd blij met de komst van hun kleindochter te zijn

Is t vreemd?

Totaal aantal stemmen: 451

Ja (12%)
Nee (73%)
Beetje (15%)
Alle reacties Link kopieren
Aangezien TO het zo druk heeft met haar leven buiten het forum, behalve om even een sneer te komen uitdelen, en zich niet verwaardigt verder te komen reageren, blijft het slechts bij speculeren.
Je kunt de schoonouders zoveel de zwarte piet toespelen als je wilt, feit is dat niemand behalve TO weet hoe ze in de zwangerschap van TO staan, behalve dan dat ze nog geen enkel cadeautje heeft gekregen voordat het kind gebaard is.
TO mekkert alleen maar over wat ze niet doen, maar wij weten helemaal niet(en wellicht TO ook niet) wat ze wel doen.

Je zou je toch doodschamen als er straks een prachtig of heel persoonlijk cadeau komt en jij heb zitten zeuren op een forum over niet gekregen rompertjes en knisperboekjes.
Want slechts "zichzelf afvragen" is het natuurlijk niet, dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Moemoe: Ik las even jouw post - enorm off topic, maar mag ik jou even een dikke :hug; geven? Wat een verdriet...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn eerste zwangerschap leefde mijn moeder nog. Van haar heb ik een wasmachine gekregen en elke keer kwam ze wel met iets aan. Een pot sudocreme, schattige sokjes of een leuk pakje etc. Als kraamcadeau kreeg ik van haar financiele bijstand. Toendertijd hadden we het echt niet breed en ik was werkloos geworden tijdens mijn zwangerschap en mijn man werd een dag voor de geboorte werkloos. Dus als ik iets nodig had kreeg ik dat van haar of ze kwam met boodschappen aan. Helaas is ze overleden toen hij 8 maanden oud was en heeft ze mijn andere kinderen niet meer mee kunnen maken. Wel wist ze van mijn 2de zwangerschap af maar was toen te ziek om nog iets te beseffen helaas.

Van mijn schoonmoeder heb ik tijdens mijn zwangerschappen nooit iets gehad, zelfs geen gefeliciteerd te horen gekregen. Ze vroeg wel vaak of ze mee mocht naar controles maar dat vond ik te privé en heb ook geen band met haar dat ik me veilig genoeg voelde om problemen etc met de verloskundige te bespreken waar zij bij was. Ook vroeg ze vaak of het een jongen/meisje werd en welke naam we zouden geven zodat ze wat toepasselijks kon geven. Maar ik wou zelf niet weten welk geslacht we zouden krijgen en de namen hebben we pas na de geboorte bedacht. ( of nouja ik had een meisjesnaam bedacht en aan mijn broer verteld en hij vertelde dat dat hoer betekende in bepaalde kringen dus die naam snel laten vallen haha).

Na de geboorte van de 2de kwam mijn schoonmoeder kwaad langs, ze was woest dat ik geen pan soep bij haar op kwam halen ( nee doos op dat moment lag ik te persen!) en ging snel weg en gooide een envelop met een enorm geldbedrag door de brievenbus. Wat ik overigens dezelfde avond nog terug heb gegeven want ik voel mij er niet fijn bij om geldbedragen boven de 50 euro als cadeau te accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet het hele topic doorgelezen,maar ik vind cadeaus geven voor de geboorte sowieso niks.
Maar dat komt door mijn ervaring denk ik.
Eerst maar afwachten of alles goed gaat.
c'est le ton qui fait la musique
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
16-08-2019 14:49

[...] maar zoals ik al zei vind ik het overduidelijk dat het hier eigenlijk helemaal niet om het materiele gaat.

Ik lees juist dat het TO om attenties gaat. De voorbeelden die worden aangehaald zijn allemaal materiele voorbeelden: cadeautjes. Ik lees niet dat ze teleurgesteld is in het feit dat ze, in haar optiek, te weinig aandacht krijgt van haar schoonouders.

Persoonlijk geef ik zelden iets voor de komst van een kind, m.u.v. tweehands spullen die ik zelf graag kwijt wil en ik meen een ander een plezier mee te kunnen doen zoals mijn box, autostoeltje, zakken rompertjes etc. En wie weet komen schoon ouders strak wel met een cadeau -in wat voor vorm dan ook- aanzetten...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
16-08-2019 15:10
Moemoe: Ik las even jouw post - enorm off topic, maar mag ik jou even een dikke :hug; geven? Wat een verdriet...
Bedankt Baggal! De traantjes stromen weer even.....maar wat lief van jou! :heart: :redrose:
Alle reacties Link kopieren
snert schreef:
16-08-2019 15:12
Ik heb niet het hele topic doorgelezen,maar ik vind cadeaus geven voor de geboorte sowieso niks.
Maar dat komt door mijn ervaring denk ik.
Eerst maar afwachten of alles goed gaat.
Inderdaad - dat dus. Zo zit ik er ook in. Om precies deze reden ben ik ook niet van de babyshowers en zo...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
16-08-2019 15:10
Moemoe: Ik las even jouw post - enorm off topic, maar mag ik jou even een dikke :hug; geven? Wat een verdriet...
Hier wil ik mij graag bij aansluiten. Ook een hele dikke virtuele knuffel vanuit hier.
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
16-08-2019 14:54
Ik vind TO juist behoorlijk op het materiële focussen, schoonouders hebben aangegeven blij te zijn met de komst van hun kleinkind, maar dat is niet genoeg, ze moeten dat "bewijzen" met kadootjes.
En nee, dat is echt niet voor iedereen gebruikelijk, om dat zo te doen, dat merk je uit dit topic toch ook?
En al was het wel gewoon, en willen zij het anders doen, dan is dat nog hun goed recht natuurlijk.
Beetje flauw om gelijk van slechte bedoelingen uit te gaan.
Maar ik ga helemaal niet van slechte bedoelingen uit. Ik denk alleen dat er op zn minst een mismatch is met de mate waarin TO ervaart dat er betrokkenheid is. Misschien zijn ze dat wel maar uiten ze het anders en ziet TO dat niet ofzo. Of zijn ze gewoon niet zo attent of willen ze geen bemoeial zijn maar staan ze stiekem te springen, etc.

Daarom dus ook het advies om samen iets leuks of nuttigs te gaan doen.

Verder is het dan idd misschien niet voor iedereen gebruikelijk, voor behoorlijk wat mensen duidelijk wel, ook dat merk je toch uit dit topic? Dat TO meteen zo'n beetje aan de schandpaal genageld wordt is dan ook nogal overdreven. Ze vraagt alleen maar of het opvallend is en wmb is het dat zeker.
Positivevibes schreef:
16-08-2019 15:21
Maar ik ga helemaal niet van slechte bedoelingen uit. Ik denk alleen dat er op zn minst een mismatch is met de mate waarin TO ervaart dat er betrokkenheid is. Misschien zijn ze dat wel maar uiten ze het anders en ziet TO dat niet ofzo. Of zijn ze gewoon niet zo attent of willen ze geen bemoeial zijn maar staan ze stiekem te springen, etc.

Daarom dus ook het advies om samen iets leuks of nuttigs te gaan doen.

Verder is het dan idd misschien niet voor iedereen gebruikelijk, voor behoorlijk wat mensen duidelijk wel, ook dat merk je toch uit dit topic? Dat TO meteen zo'n beetje aan de schandpaal genageld wordt is dan ook nogal overdreven. Ze vraagt alleen maar of het opvallend is en wmb is het dat zeker.

Tja, op dit moment vind 73% van de 354 mensen die in de poll gestemd hebben het niet vreemd van haar schoonouders, dus je bent echt een beetje een uitzondering.
En al is het wel vreemd, dan nog, wat wil TO dan met die informatie, tegen schoonmoeder zeggen dat ze van het vivaforum een kadootje moet kopen?
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
16-08-2019 15:21

Verder is het dan idd misschien niet voor iedereen gebruikelijk, voor behoorlijk wat mensen duidelijk wel, ook dat merk je toch uit dit topic? Dat TO meteen zo'n beetje aan de schandpaal genageld wordt is dan ook nogal overdreven. Ze vraagt alleen maar of het opvallend is en wmb is het dat zeker.
Voor behoorlijk wat mensen is dat geen vanzelfsprekendheid hoor. Ik doe bijvoorbeeld niet graag mee met babyshowers en geef in de regel ook geen cadeaus voor de bevalling. Eerst werpen - en als er dan een blakende baby in de wieg ligt, kom ik langs of stuur ik een cadeau... Omgedraaid vond ik het heel moeilijk om de wieg die mijn moeder had bekleed mee te nemen voordat mijn dochter daadwerkelijk geboren was. Ongetwijfeld speelt mijn verleden daarbij een rol. Ik lees hier dat sommige andere dames en oma's er ook zo inzitten (om wat voor reden dan ook). En ik vind ook dat TO nu veel te veel op de zaken vooruit loopt. Blijkt dat er na de bevalling weinig aandacht is voor haar, voor de baby, er nog geen rompertje van de Zeeman (om in TO's bewoordingen te blijven) vanaf kan, dan snap ik TO ergens wel, maar nu nog niet...
baggal wijzigde dit bericht op 16-08-2019 15:32
0.41% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het echt niet meer weten of ik iets van mijn ouders heb gehad tijdens de zwangerschap. Vind het totaal onbelangrijk. Aan de schoonfamilie kant hadden ze het er maar druk mee. Hadden meer gekocht dan ik, en ik zag daar totaal de waarde niet van in.

Ik ben dan ook allergisch op die focus op het materiële. Helemaal bij meuk. En ondertussen de afvalberg maar groter maken.. bij kinderfeestjes en traktaties vind ik ook zo erg. Gelukkig is ons kind net zo; die snapt die kleine speeltjes en zo echt niet en bedankt er ook regelmatig voor. (Inmiddels wat tactvoller gelukkig dan in zijn jongste jaren)
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
16-08-2019 15:27

En al is het wel vreemd, dan nog, wat wil TO dan met die informatie, tegen schoonmoeder zeggen dat ze van het vivaforum een kadootje moet kopen?
Dit dus. En dat TO het zo ervaart, heeft misschien iets te maken met TO's verwachtingen die ze t.o.v. haar schoonouders moet bijstellen. Zeker als de band verder goed is.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Rozentuin234 schreef:
16-08-2019 15:17
Hier wil ik mij graag bij aansluiten. Ook een hele dikke virtuele knuffel vanuit hier.
Bedankt Rozentuin voor de knuffel! Heel lief hoor :redrose:
DingesEnzo schreef:
16-08-2019 14:34
Ik vind het echt een heel leuk kado, waar over nagedacht is.
Er zijn ook websites waar je informatie kunt vinden over de dag waarop je geboren bent dat vind ik interesant om te lezen, en ergens vind ik het jammer dat mijn ouders er niet aan gedacht hebben om een krant te bewaren.
Je kunt hier trouwens kranten van je geboortedag bestellen, kost 40 euro:
https://rememory.nl/echte-krant-van-je-geboortedag
Maar goed, sommige mensen willen goede bedoellingen ook gewoon niet zien denk ik, tenzij het op hun manier gaat.

En dat is het hele punt, de schoonouders van TO doen het anders dan ze had verwacht, en ze hangt daar gelijk allerlei conclusies en oordelen aan.
Niet handig.
Je kent de context niet toch?
Orișa schreef:
16-08-2019 15:37
Je kent de context niet toch?
Nee, sommige mensen geven misschien een leuk kado met slechte bedoelingen, kan hoor, maar op zichzelf vind ik het geven van een krant van de geboortedag een mooi gebaar.
En meer info had ik niet gekregen uit de post waar ik op gereageerd had, dus daar blijf ik bij ;)
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 16-08-2019 15:41
3.85% gewijzigd
Baggal schreef:
16-08-2019 15:28
Voor behoorlijk wat mensen is dat geen vanzelfsprekendheid hoor. Ik doe bijvoorbeeld niet graag mee met babyshowers en geef in de regel ook geen cadeaus voor de bevalling. Eerst werpen - en als er dan een blakende baby in de wieg ligt, kom ik langs of stuur ik een cadeau... Omgedraaid vond ik het heel moeilijk om de wieg die mijn moeder had bekleed mee te nemen voordat mijn dochter daadwerkelijk geboren was. Ongetwijfeld speelt mijn verleden daarbij een rol. Ik lees hier dat sommige andere dames en oma's er ook zo inzitten (om wat voor reden dan ook). En ik vind ook dat TO nu veel te veel op de zaken vooruit loopt. Blijkt dat er na de bevalling weinig aandacht is voor haar, voor de baby, er nog geen rompertje van de Zeeman (om in TO's bewoordingen te blijven) vanaf kan, dan snap ik TO ergens wel, maar nu nog niet...
Dit!
Mocht TO NA de bevalling dit topic geopend hebben; ik zou er een beetje begrip voor hebben.
DingesEnzo schreef:
16-08-2019 15:40
Nee, sommige mensen geven misschien een leuk kado met slechte bedoelingen, kan hoor, maar op zichzelf vind ik het geven van een krant van de geboortedag een mooi kado.
En meer info had ik niet gekregen uit de post waar ik op gereageerd had, dus daar blijf ik bij ;)
Prima.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
16-08-2019 15:15
Ik lees juist dat het TO om attenties gaat. De voorbeelden die worden aangehaald zijn allemaal materiele voorbeelden: cadeautjes. Ik lees niet dat ze teleurgesteld is in het feit dat ze, in haar optiek, te weinig aandacht krijgt van haar schoonouders.

Persoonlijk geef ik zelden iets voor de komst van een kind, m.u.v. tweehands spullen die ik zelf graag kwijt wil en ik meen een ander een plezier mee te kunnen doen zoals mijn box, autostoeltje, zakken rompertjes etc. En wie weet komen schoon ouders strak wel met een cadeau -in wat voor vorm dan ook- aanzetten...
Dat is dan een interpretatieverschil denk ik. Ze heeft het de hele tijd over al dan niet attent zijn, en als het echt om de spullen ging zou ze wel een kinderwagen ofzo noemen. Ik kan me iig niet voorstellen dat het om de sokjes of romper gaat. En ook niet dat je zo'n topic opent als je verder hele leuke gesprekken hebt met schoonouders die zo enthousiast zijn om opa en oma te worden.

Maar goed, TO lijkt verdwenen dus ik vrees dat we die context niet gaan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik het normaal dat je iemand die dicht bij je staat en in verwachting is een kleinigheidje geeft. Zelfs al is het maar een kaartje ofzo.
Net als dat als dat een goede vriendin van je een nieuw huis gekocht heeft en je een lantaarn / kaarsen oid meebrengt als attentie, iemand thuis komt na een langer ziekenhuisverblijf en je een lekker pakketje of bloemen meebrengt of als iemand een nieuwe baan vindt en je een fles wijn / chocolade meebrengt.

Hierin snap ik TO zeker. Al helemaal omdat anderen in haar omgeving ook zo zijn en het extra opvalt dat haar schoonouders geen attentie gaven.

Maar het verschilt sowieso erg per persoon wanneer en of je cadeautjes geeft. Ik krijg ook lang niet van iedereen attenties terug aan wie ik ze wel gegeven heb. Voorheen vond ik dat jammer maar nu maakt het me niet zoveel uit.
#VierHetLeven
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
16-08-2019 15:27
Tja, op dit moment vind 73% van de 354 mensen die in de poll gestemd hebben het niet vreemd van haar schoonouders, dus je bent echt een beetje een uitzondering.
En al is het wel vreemd, dan nog, wat wil TO dan met die informatie, tegen schoonmoeder zeggen dat ze van het vivaforum een kadootje moet kopen?
Het vivaforum en deze poll zijn natuurlijk niet per se representatief he. Ik vul persoonlijk nooit polls in. Maar al was het zo, wellicht is heel TOs omgeving wel die andere 27%. De mijne namelijk wel.

En als antwoord op je vraag: natuurlijk niet. Het gaat nl helemaal niet om dat cadeautje, dat heb ik nu al tig keer gezegd.

Ze zou zich dan bijvoorbeeld kunnen bedenken of er wellicht een reden is dat schoonouders zich op afstand voelen en zo ja, of er een manier is om daar iets aan te doen.
Positivevibes schreef:
16-08-2019 16:03
Het vivaforum en deze poll zijn natuurlijk niet per se representatief he. Ik vul persoonlijk nooit polls in. Maar al was het zo, wellicht is heel TOs omgeving wel die andere 27%. De mijne namelijk wel.
Maar TO vroeg het toch omdat ze wilde weten of anderen het raar vinden?
Nee dus, nu heeft ze haar antwoord, wat ze er mee wil moet ze zelf weten, maar als ze wilde horen dat iedereen het heel normaal vind om kado's te kopen voor de bevalling dan is dat niet gelukt ;)
ToosTosti schreef:
16-08-2019 16:00

#VierHetLeven
Dit gaat in inmiddels allemaal nergens meer over.
Positivevibes schreef:
16-08-2019 16:03

En als antwoord op je vraag: natuurlijk niet. Het gaat nl helemaal niet om dat cadeautje, dat heb ik nu al tig keer gezegd.
Maar jij bent TO toch niet?
Zij blijft juist benadrukken dat ze wil dat schoonmoeder iets koopt, ik lees nergens dat ze wil dat schoonmoeder komt helpen lakentjes omzomen ofzo, of dat ze vaker een dagje op stap wil bijvoorbeeld, of dat schoonmoeder dat niet zou willen als TO dat zou vragen (of niet allang doet)
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
16-08-2019 16:09
Maar jij bent TO toch niet?
Zij blijft juist benadrukken dat ze wil dat schoonmoeder iets koopt, ik lees nergens dat ze wil dat schoonmoeder komt helpen lakentjes omzomen ofzo, of dat ze vaker een dagje op stap wil bijvoorbeeld, of dat schoonmoeder dat niet zou willen (of niet allang doet)
Nee, ik ben TO niet, maar jij ook niet he ;-) Zie mijn post van 15.52.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven