Schoonouders geven niks voor toekomstig kleinkind

15-08-2019 17:12 360 berichten
Mijn man en ik verwachten ons eerste kindje.
Dit is overigens het eerste kleinkind wat er geboren wordt voor mijn ouders en schoonouders.

Nu vind ik het vreemd dat mijn schoonouders (nog) niks hebben gekocht voor hun toekomstige kleindochter (ik ben nu 8 maanden zwanger).
Dit staat behoorlijk in contrast met hoe mijn ouders er mee omgaan. Niet dat zij overdreven veel spullen hebben gehaald maar een ledikantje voor bij hun thuis en wat cadeautjes voor ons (rompertje, slabbetje etc.) is wat zij wel hebben gegeven.
Bovendien hebben wij van heel veel vrienden, kennissen, vrienden van ouders, buren van ouders etc. toch wel allemaal dingetjes gekregen (ik heb het echt puur over kleinigheidjes, zoals bijv een paar sokjes of een rompertje oid).

Zelf vind ik dit eigenlijk best vreemd. Mijn man zegt dat zijn ouders hier gewoon minder attent in zijn. Maar ik vraag mij af of het nou zo vreemd is van mij dat ik er zo over denk of dat het inderdaad wel een beetje gek is dat van iedereen, zij juist niks geven.

Disclaimer: ik besef mij uiteraard dat het niet vanzelfsprekend is om iets te krijgen. Maar het valt mij toch behoorlijk op, vandaar. De schoonouders hebben trouwens wel gezegd blij met de komst van hun kleindochter te zijn

Is t vreemd?

Totaal aantal stemmen: 451

Ja (12%)
Nee (73%)
Beetje (15%)
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
16-08-2019 15:52
Dat is dan een interpretatieverschil denk ik. Ze heeft het de hele tijd over al dan niet attent zijn, en als het echt om de spullen ging zou ze wel een kinderwagen ofzo noemen. Ik kan me iig niet voorstellen dat het om de sokjes of romper gaat. En ook niet dat je zo'n topic opent als je verder hele leuke gesprekken hebt met schoonouders die zo enthousiast zijn om opa en oma te worden.

Maar goed, TO lijkt verdwenen dus ik vrees dat we die context niet gaan krijgen.

Ik quote even een stukje van TO: "Ik denk dat ik, net als jij, gewoon een ander soort mens ben dan. Ik zou ook altijd gewoon een kleinigheidje kopen. Een rompertje van de zeeman kost een euro oid. Vind ik én heel attent en een euro kan iedereen toch missen..."
(emphasis added).

En de topic titel impliceert hetzelfde: schoonouder geven niks voor toekomstig kleinkind (emphasis added).
Daarbij noemt ze in de OP op dat haar ouders onder meer een wieg oid hebben gekocht en dat ze van anderen cadeautjes krijgt. Ik lees niet anders dan dat het haar juist om dat soort dingen te doen is omdat dit in haar optiek zo hoort, attent is en ze materiele zaken wenst te ontvangen voor het kleinkind dat nota bene nog in de baarmoeder zit. En dat vind ik in dit stadium (nogmaals) nogal voorbarig om eerlijk te zijn...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
ToosTosti schreef:
16-08-2019 16:00
Persoonlijk vind ik het normaal dat je iemand die dicht bij je staat en in verwachting is een kleinigheidje geeft. Zelfs al is het maar een kaartje ofzo.
Net als dat als dat een goede vriendin van je een nieuw huis gekocht heeft en je een lantaarn / kaarsen oid meebrengt als attentie, iemand thuis komt na een langer ziekenhuisverblijf en je een lekker pakketje of bloemen meebrengt of als iemand een nieuwe baan vindt en je een fles wijn / chocolade meebrengt.

Hierin snap ik TO zeker. Al helemaal omdat anderen in haar omgeving ook zo zijn en het extra opvalt dat haar schoonouders geen attentie gaven.

Maar het verschilt sowieso erg per persoon wanneer en of je cadeautjes geeft. Ik krijg ook lang niet van iedereen attenties terug aan wie ik ze wel gegeven heb. Voorheen vond ik dat jammer maar nu maakt het me niet zoveel uit.
#VierHetLeven
Aan iemand die een huis koopt geef ik NA de overdracht ook een cadeau. Maar nog niet tijdens de onderhandelingen voorafgaand aan de levering (wanneer de verwachting is dat partijen er samen uit komen). NA de bevalling geef ik ook een cadeutje - en misschien een kaartje tijdens de zwangerschap- maar voor die tijd meestal niet.

En helemaal eens met jouw laatste alinea - #vierhetleven!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
16-08-2019 16:26
Ik quote even een stukje van TO: "Ik denk dat ik, net als jij, gewoon een ander soort mens ben dan. Ik zou ook altijd gewoon een kleinigheidje kopen. Een rompertje van de zeeman kost een euro oid. Vind ik én heel attent en een euro kan iedereen toch missen..."
(emphasis added).

En de topic titel impliceert hetzelfde: schoonouder geven niks voor toekomstig kleinkind (emphasis added).
Daarbij noemt ze in de OP op dat haar ouders onder meer een wieg oid hebben gekocht en dat ze van anderen cadeautjes krijgt. Ik lees niet anders dan dat het haar juist om dat soort dingen te doen is omdat dit in haar optiek zo hoort, attent is en ze materiele zaken wenst te ontvangen voor het kleinkind dat nota bene nog in de baarmoeder zit. En dat vind ik in dit stadium (nogmaals) nogal voorbarig om eerlijk te zijn...
Tja, ik lees het dus anders. Ze zegt wel 4x ofzo dat het niet om het geld (dus het materiele) maar om het attente (dus de aandacht) gaat.
Een fysiek aardigheidje geven is toevallig het meest voorkomende attente gebaar bij een zwangerschap en daarom is dat hetgene wat opvalt.

En ik kan me wederom gewoon niet voorstellen dat het TO erom draait zoveel mogelijk sokjes te verzamelen.

Verder wordt het nu wel erg in herhaling vallen hoor. Ik vind het overduidelijk, jij ook, tja... Lets agree to disagree. Wat mij betreft waren vooral sommige nare reacties naar TO nogal overdreven.
positivevibes wijzigde dit bericht op 16-08-2019 19:28
7.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
vandale schreef:
15-08-2019 18:00
Ik voorzie nog de nodige zure topics over de schoonouders als het kind er straks is.
:popcorn:
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
To vindt het denk ik vooral jammer dat ze het gevoel krijgt dat schoonouders niet zo betrokken zijn bij iets wat zo speciaal is voor haar en haar toekomstbeeld waar in ze (heel normaal) de toekomstige opa en oma ook een rol toe bedeelt heeft. Ik denk dat het to helemaal niet om (al dan niet dure) cadeaus gaat maar meer om de afwezigheid van opa/oma in haar totaal plaatje.
Positivevibes schreef:
16-08-2019 16:17
Nee, ik ben TO niet, maar jij ook niet he ;-) Zie mijn post van 15.52.
Wat loop je dan te drammen dat je iets al tig keer gezegd hebt?
Da's jouw plaats dan toch helemaal niet, om TO woorden in de mond te leggen?
En prima dat jij TO's post anders interpreteert, maar hou het dan wel bij jezelf, in plaats van je mening zo aan anderen op te dringen.
Jij mag vinden wat je wil, maar accepteer dan ook dat een ander het niet altijd hetzelfde ziet, hoe vaak jij het ook "uitlegt"
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 16-08-2019 18:05
14.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
16-08-2019 16:30
Aan iemand die een huis koopt geef ik NA de overdracht ook een cadeau. Maar nog niet tijdens de onderhandelingen voorafgaand aan de levering (wanneer de verwachting is dat partijen er samen uit komen). NA de bevalling geef ik ook een cadeutje - en misschien een kaartje tijdens de zwangerschap- maar voor die tijd meestal niet.

En helemaal eens met jouw laatste alinea - #vierhetleven!
Dat is waar. Sommige mensen geven alleen ná de geboorte een attentie, wat natuurlijk ook helemaal oké is. Alleen kan ik me voorstellen dat to van schoonouders anders had verwacht. Geeft niks. Misschien valt het allemaal mee en komen schoonouders met een leuke attentie na de bevalling. En dan zijn alle 'zorgen' voor niks geweest :)
Pinda-Kaas schreef:
16-08-2019 09:59
wat een kloterige sneer naar mensen die de moeite hebben genomen om op jouw topic te reageren zeg
Misschien dat haar schoonouders daarom nog niks voor de baby hebben gekocht, als ze zich ook zo in real life gedraagt..... :rofl:
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
16-08-2019 17:58
Wat loop je dan te drammen dat je iets al tig keer gezegd hebt?
Da's jouw plaats dan toch helemaal niet, om TO woorden in de mond te leggen?
En prima dat jij TO's post anders interpreteert, maar hou het dan wel bij jezelf, in plaats van je mening zo aan anderen op te dringen.
Jij mag vinden wat je wil, maar accepteer dan ook dat een ander het niet altijd hetzelfde ziet, hoe vaak jij het ook "uitlegt"
Eh, hoe kom je hier in vredesnaam bij? Heb je mijn posts wel gelezen? En zo ja, dan lees je het duidelijk totaal anders dan ik bedoel. Ik zeg meerdere keren letterlijk dat dit is hoe ik het lees en er kennelijk interpretatieverschillen zijn dus natuurlijk mag iemand anders het anders zien.

Ik geef gewoon mijn visie, net als iedereen hier, daar is niks woorden in de mond leggen aan. Er zijn overigens meerdere mensen die het precies zoals ik zien dus zo gek is dat ook weer niet.
Positivevibes schreef:
16-08-2019 19:09
Eh, hoe kom je hier in vredesnaam bij? Heb je mijn posts wel gelezen? En zo ja, dan lees je het duidelijk totaal anders dan ik bedoel. Ik zeg meerdere keren letterlijk dat dit is hoe ik het lees en er kennelijk interpretatieverschillen zijn dus natuurlijk mag iemand anders het anders zien.

Ik geef gewoon mijn visie, net als iedereen hier, daar is niks woorden in de mond leggen aan. Er zijn overigens meerdere mensen die het precies zoals ik zien dus zo gek is dat ook weer niet.
Ik reageerde nu vooral op deze reactie van jou:
"En als antwoord op je vraag: natuurlijk niet. Het gaat nl helemaal niet om dat cadeautje, dat heb ik nu al tig keer gezegd."

Jij bepaalt hier voor iedereen waar het blijkbaar om gaat.
Hahaha niks geen persoonlijke visie, iedereen moet het zien zoals jij.
Maar die positieve vibes van jouw zijn ironisch bedoelt blijkbaar, en verder stik je d'r maar in ;)
Jeetje.
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
16-08-2019 19:16
Ik reageerde nu vooral op deze reactie van jou:
"En als antwoord op je vraag: natuurlijk niet. Het gaat nl helemaal niet om dat cadeautje, dat heb ik nu al tig keer gezegd."

Jij bepaalt hier voor iedereen waar het blijkbaar om gaat.
Hahaha niks geen persoonlijke visie, iedereen moet het zien zoals jij.
Maar die positieve vibes van jouw zijn ironisch bedoelt blijkbaar, en verder stik je d'r maar in ;)
Werkelijk waar, hoe kom je erbij? Die vraag werd aan mij gesteld. Logisch dat je dan van mij ook antwoord krijgt vanuit mijn visie en ik vind dat het daar niet om gaat. Iemand anders kan daar een ander antwoord op hebben uiteraard. Prima toch?

Verder heb ik nog steeds alle positieve vibes hoor en ik heb met niemand ruzie. Waar jij last van hebt begrijp ik totaal niet maar oprecht sterkte ermee want je zal wel een slechte dag hebben ofzo. Fijne avond verder.
Volgens mij kan de poll-uitslag de prullenmand in. Want eerst zegt TO dat ze het gedrag van de schoonouders vreemd vindt:

Nu vind ik het vreemd dat mijn schoonouders (nog) niks hebben gekocht

Vervolgens vraagt ze zichzelf af of ze zelf vreemd denkt:

Maar ik vraag mij af of het nou zo vreemd is van mij dat ik er zo over denk

En dan volgt de poll-vraag: Is het vreemd?

Is wat vreemd? De schoonouders, of TO? Je kunt het op twee manieren opvatten.
JuriaanB schreef:
16-08-2019 22:07


Is wat vreemd? De schoonouders, of TO? Je kunt het op twee manieren opvatten.
Loep.
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
15-08-2019 17:57

Het is een verwachtingspatroon wat leeft in jouw hoofd, daar hoeft niet iedereen binnen de kring naar te leven.
Inderdaad, het draait om JOUW verwachtingen.
Alle reacties Link kopieren
sistasista schreef:
16-08-2019 17:25
To vindt het denk ik vooral jammer dat ze het gevoel krijgt dat schoonouders niet zo betrokken zijn bij iets wat zo speciaal is voor haar en haar toekomstbeeld waar in ze (heel normaal) de toekomstige opa en oma ook een rol toe bedeelt heeft. Ik denk dat het to helemaal niet om (al dan niet dure) cadeaus gaat maar meer om de afwezigheid van opa/oma in haar totaal plaatje.
Dat denk ik ook.
JuriaanB schreef:
16-08-2019 22:07
Volgens mij kan de poll-uitslag de prullenmand in. Want eerst zegt TO dat ze het gedrag van de schoonouders vreemd vindt:

Nu vind ik het vreemd dat mijn schoonouders (nog) niks hebben gekocht

Vervolgens vraagt ze zichzelf af of ze zelf vreemd denkt:

Maar ik vraag mij af of het nou zo vreemd is van mij dat ik er zo over denk

En dan volgt de poll-vraag: Is het vreemd?

Is wat vreemd? De schoonouders, of TO? Je kunt het op twee manieren opvatten.
Ze eindigt dat stukje met deze zin: "of dat het inderdaad wel een beetje gek is dat van iedereen, zij juist niks geven."
Daar maak ik uit op dat in de poll gevraagd worden of wij het vreemd vinden dat haar schoonouders niks geven.
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 16-08-2019 22:16
0.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik had zelf niet eens veel gekocht toen ik zwanger was. Een paar rompertjes, de nodige dingen, ik wilde het lot niet tarten. Verder van 1 collega een felicitatiekaartje met sokjes gekregen, hartstikke lief, maar ik had totaal geen verwachtingen, van niemand.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een rare gewoonte en doe er ook niet aan mee. Tuurlijk feliciteer ik met zwangerschap, stuur zelfs een kaartje en toon interesse in de zwangerschap. Maar waarom van die onzin cadeautjes geven voor iets wat nog moet gebeuren? Dat doe je bij elke andere gebeurtenis toch ook niet?? Verjaardag, huwelijk, diploma, rijbewijs, verhuizing... Eerst maar eens afwachten of alles goed gaat.

Ja ik heb zelf ook kinderen en vond al die voorbarige prullaria (zoals sokjes, slabbetjes en rompers) lief bedoeld maar onnodig en t meeste is niet of nauwelijks gebruikt bij de kringloop beland.

Mijn ouders gaven trouwens wel 50 euro om iets voor de babykamer te kopen. Schoonouders gingen helemaal los met boeken, kleding en speelgoed toen kleine er eenmaal was. Echt geen seconde over nagedacht wie er nu meer of minder heeft gegeven.

(Volgens mij vinden veel mensen t gewoon leuk om klein babyspul te kopen en daarom iets aan de zwangere vriendin van de buurvrouw geven.)
Bedankt voor alle reacties!

Ik ben blij dat ik het gevraagd heb, nu weet ik ook verschillende redenen waarom iemand ervoor zou kunnen kiezen om nog niks te geven.
Ik heb niet inhoudelijk gereageerd omdat ik totaal niet de behoefte voel om mezelf hier enorm te gaan zitten verdedigen.

Om nog wat zaken op te helderen:

Mijn schoonouders en ik hebben een redelijk goede band. Ik doe mijn best ze te betrekken bij de zwangerschap.

Voor mij gaat het er nogmaals om dat er in mijn omgeving door enorm veel mensen wat gegeven wordt (het gaat écht om kleinigheidjes). Heel lief, ik had geen idee dat het zo werkt omdat dit mijn eerste kind is. Maar kennelijk, zo te lezen op dit forum, is dat heel bijzonder. Nou valt het mij dus op dat schoonouders (wat dit betreft nog) niks hebben gegeven, wat opvalt omdat zij juist zeer belangrijk voor ons zijn.

Hierbij wil ik het laten. Bedankt voor alle reacties.
Alle reacties Link kopieren
Maar de vraag is en blijft: waarom zo'n ophef maken om het krijgen van een kind? Het is één van de natuurlijkste processen op aarde, voortplanting, waarom moet heel de omgeving ervoor in katzwijm vallen dat het jou zomaar is gelukt een zwangerschap te bewerkstelligen en moeten ze vooral allemaal helemaal betrokken zijn bij het kind dat er over een paar maanden zal zijn? Overdrijven we het geheel tegenwoordig niet een beetje, met allerlei feestjes en cadeautjes nog vóórdat er überhaupt een kind IS?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Wel herkenbaar hoor To.

Toen ik zwanger was kwam mijn moeder om de haverklap met kleertjes, spulletjes, die ze alvast voor ons/henzelf thuis gekocht had.
Schoonouders deden dat totaal niet. Vond ik ook wel een beetje gek. Toen ik een maand of 8 zwanger was hebben ze wel aan ons gevraagd wat we nog nodig hadden (oa een kinderstoel) en toen kwam schoonmoeder opeens langs met een nieuwe stoelen, planten, een stofzuiger, kinderstoel etc. Ze hadden dus gewoon een ander idee van betrokken zijn en wat er nodig was.

Nog steeds koopt mijn moeder regelmatig iets leuks voor kind, schoonouders geven ons een leuk bedrag mee voor op vakantie. Is gewoon een verschil in visie maar ik heb er wel even aan moeten wennen.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Rozemarijn84 schreef:
17-08-2019 10:01
Bedankt voor alle reacties!

Ik ben blij dat ik het gevraagd heb, nu weet ik ook verschillende redenen waarom iemand ervoor zou kunnen kiezen om nog niks te geven.
Ik heb niet inhoudelijk gereageerd omdat ik totaal niet de behoefte voel om mezelf hier enorm te gaan zitten verdedigen.

Om nog wat zaken op te helderen:

Mijn schoonouders en ik hebben een redelijk goede band. Ik doe mijn best ze te betrekken bij de zwangerschap.

Voor mij gaat het er nogmaals om dat er in mijn omgeving door enorm veel mensen wat gegeven wordt (het gaat écht om kleinigheidjes). Heel lief, ik had geen idee dat het zo werkt omdat dit mijn eerste kind is. Maar kennelijk, zo te lezen op dit forum, is dat heel bijzonder. Nou valt het mij dus op dat schoonouders (wat dit betreft nog) niks hebben gegeven, wat opvalt omdat zij juist zeer belangrijk voor ons zijn.

Hierbij wil ik het laten. Bedankt voor alle reacties.
Dat je verwacht dat aandacht en betrokkenheid zich vertalen in (kleine) gekochte spulletjes voor jullie vind ik echt om te janken.

Je zou kunnen zeggen, 'ik praat er zo weinig met ze over en dat vind ik jammer'. Begrijpelijk zou dat zijn.

Maar "we hebben nog niks gekregen, terwijl ze wel geld hebben" ?!?
Dat je de score bijhoudt....

Betrokkenheid toon je kennelijk materialistisch; iets geven, al is het maar klein, dát is goed.
Zit je zo hoog dat je er een topic en poll over opent.
Vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
17-08-2019 17:34
Dat je verwacht dat aandacht en betrokkenheid zich vertalen in (kleine) gekochte spulletjes voor jullie vind ik echt om te janken.

Je zou kunnen zeggen, 'ik praat er zo weinig met ze over en dat vind ik jammer'. Begrijpelijk zou dat zijn.

Maar "we hebben nog niks gekregen, terwijl ze wel geld hebben" ?!?
Dat je de score bijhoudt....

Betrokkenheid toon je kennelijk materialistisch; iets geven, al is het maar klein, dát is goed.
Zit je zo hoog dat je er een topic en poll over opent.
Vreselijk.
Dit dus. Triest als je meeleven of sympathie afmeet aan de hand van materiële giften.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik heb ongeveer hetzelfde als TO. Ik ben nu 35 weken zwanger (eerste kleinkind aan beide kanten) en schoonouders hebben nog niks gegeven terwijl mijn ouders allerlei spullen kado doen. Daardoor ontstaat er een groot contrast: mijn moeder geeft met tranen in haar ogen knuffels, kleertjes en heeft met mijn vader de kinderwagen betaald, spullen in hun eigen huis gehaald zodat de baby er kan logeren en ze willen oppassen. Mijn schoonouders zijn gescheiden en willen beide niet oppassen en hebben verder niks bijgedragen behalve lieve opmerkingen en vragen hoe het gaat. Ook van collega's en de meeste vrienden hebben we cadeaus gehad. Ik moet zeggen dat ik wel erg dichtbij mijn ouders sta, we bellen om de paar dagen en hebben en hechte band terwijl mijn man wat meer afstand heeft tussen zijn ouders. Misschien dat dat ook verschil maakt. Hetzelfde met collega's/vrienden, dat zijn in mijn geval allemaal vrouwen en die zijn er wat meer me bezig, mijn man heeft juist veel andere mannen om zich heen en die geven er wat minder om denk ik.

Toch heb ik me er geen moment druk over gemaakt of het raar gevonden dat de schoonouders nog niets gegeven hebben. Mijn broer ook niet trouwens, net als mijn mans broer. Hoewel ik de betrokkenheid van mijn ouders ergens wel verwacht had (ze zijn enorm vrijgevig en betrokken, altijd al geweest) was ik behoorlijk verrast door de aandacht van vrienden en collega's. Ik ben zelf gewend dat je pas iets geeft als je op kraambezoek gaat. Natuurlijk heb ik zelf wel eens bijdragen aan kraamcadeaus voor collega's maar toch had ik het niet zien aankomen. Mijn verwachtingen zijn dus al positief overstegen wat dat betreft. Ik zou het wel gek vinden als ze op kraambezoek komen zonder cadeautje. Dat is toch wel vrij gebruikelijk, maar ik zou er niks van zeggen. Het zijn lieve mensen verder, en wie weet weten ze gewoon niet goed wat te geven of hoe te handelen ermee. Het gaat mij om de aandacht voor het nieuwe mensje, en die is er. We zijn al enorm verwend door de rest en hebben niks te klagen wat aandacht betreft. Ik heb zelfs een baby shower gehad die ik niet wilde, ik vind dat je mensen dan bijna verplicht 2x en cadeau te geven (vooraf en als de baby er is) en ik heb er zelf niets mee, maar vriendinnen wilden het graag. Van hen verwacht ik dan ook helemaal geen cadeaus (meer), zover ik al iets verwacht van kraambezoek.

We hebben een lijstje gemaakt wat familie en vrienden nog kunnen geven voor het kraambezoek als ze de behoefte hebben iets te geven of bij te dragen, maar als ze alleen komen kijken is dat ook best. Misschien kun jij dat ook doen, dan maak je het wat concreter voor mensen die het lastig vinden te bedenken wat er (nog) nodig is. Laat het verder los en wees blij met de betrokkenheid van je ouders, buren en vrienden in die zin. Wie weet komt het nog en zo niet, er zit vast geen kwaadheid achter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven