Slimme meter

07-08-2019 17:12 77 berichten
Gisteren een brief in de bus van ons netwerkbeheerder dat ze binnenkort slimme meters komen plaatsen.

Wie heeft hem geweigerd en wat was de reden er van?
Ik vind het zo bijzonder dat er topic na topic volgeluld kan worden over slimme-meter-paranoia. Op de één of andere manier vinden een aantal mensen het toch enorm verdacht dat iemand anders een apparaat in je huis komt plaatsen.

Maar als we zelf een modem installeren genieten we ons suf dat we fijn alle beschikbare informatie in huis halen alsof dat een 1-richtingsverkeer is. En als we dan de klantenservice bellen voor een storing is er niemand verbaasd dat die klantenservice heel begripvol is omdat ze kunnen zien dat je de modem al tig keer gereset hebt.

Ze hadden die slimme meters voor 100 euro bij de media-markt in het schap moeten leggen, dan hadden diezelfde mensen die nu zo paranoia zijn, er waarschijnlijk speciaal voor gespaard.
Solomio schreef:
08-08-2019 08:37
Wat een schoolvoorbeeld van technologie-angst is dit toch.

Jullie hebben vast wel allemaal een mobieltje? Een pinpas? Internet?

Echt, iedereen weet alles van je, maar o jee, nee, we willen geen slimme meter, want privacy.

Tis bijna grappig.

Stel je toch voor dat "ze" weten wanneer je doucht, en hoe lang. De horror.
Mevrouw75 schreef:
08-08-2019 12:01
Waarom moeten het jongens zijn? Omdat ik geen tech-meisjes ken. Niet op dit gebied. Je moet gewoon mijn post lezen en niet meteen allerlei conclusies trekken.

Je kan er om lachen hoor, maar er zijn er meerderen en niet zomaar de eerste de besten hierin. Doe maar stoer. Het gaat niet om durven gebruiken, maar niet wíllen. Dat je dat verschil niet ziet geeft je eigen niet al te snuggere inzicht aan.
Er zijn er echt wel genoeg die een andere keus maken, maar mensen belachelijk maken is niet zo netjes.

Ik maak je niet belachelijk, ik vind wat je zegt belachelijk. Ik vind het erg onnozel om enerzijds te claimen dat het tech-jongens zijn maar anderzijds te beweren dat nou juist zij social-media-angst hebben. Wat een flauwekul. Ik ken redelijk veel mensen die werkzaam zijn in/met informatica en daar zitten nul informatie-paranoia tussen. Ik ken echt niemand die juist vanwege zijn of haar kennis over informatica diezelfde informatica niet gebruikt, laat staan dat ze zich druk maken over een slimme meter.

Ik wil je echt geen slimme meter aanpraten (voor dat dat er weer van gemaakt wordt) als je dat niet wil; mijn zegen heb je. Maar doe niet alsof het nou een keuze is die juist door mensen uit de informatica/technologie wordt ondersteund.
Ach, ik weet nog hoe er vroeger gelachen werd om mensen die strikt vertrouwelijke informatie niet via e-mail wilden sturen. Hahaha, alsof iemand met een kabeltje jouw e-mail af ging tappen, hahaha :-D
SHIFTY schreef:
08-08-2019 12:15
Ik ken redelijk veel mensen die werkzaam zijn in/met informatica en daar zitten nul informatie-paranoia tussen. Ik ken echt niemand die juist vanwege zijn of haar kennis over informatica diezelfde informatica niet gebruikt, laat staan dat ze zich druk maken over een slimme meter.

Ik wil je echt geen slimme meter aanpraten (voor dat dat er weer van gemaakt wordt) als je dat niet wil; mijn zegen heb je. Maar doe niet alsof het nou een keuze is die juist door mensen uit de informatica/technologie wordt ondersteund.

Tja, en ik ken ze wel. Ik werk in een harde ICT-omgeving en daar zitten inderdaad nogal wat mensen tussen die geen slimme meter willen, en geen spraakgestuurde thuisapparaten, en dergelijke.
Dat wil niet zeggen dat dat voor hen allemáál geldt, maar je hoeft ook niet te doen alsof jouw waarneming alles zegt over ICT-ers.
Fluithaas schreef:
08-08-2019 12:20
Tja, en ik ken ze wel. Ik werk in een harde ICT-omgeving en daar zitten inderdaad nogal wat mensen tussen die geen slimme meter willen, en geen spraakgestuurde thuisapparaten, en dergelijke.
Dat wil niet zeggen dat dat voor hen allemáál geldt, maar je hoeft ook niet te doen alsof jouw waarneming alles zegt over ICT-ers.

Dat is ook zeker waar; mijn waarneming is niet alles zeggend. Maar ik vind het wel heel opvallend dat ik er nul ken die een negatieve mening hebben over een slimme meter en jij er nogal wat kent. Dat is wel behoorlijk met elkaar in tegenspraak.

Eerlijk is eerlijk; elke beetje simpele ICT-er weet toch dat z'n modem in een miljoenvoud zoveel informatie over jou naar buiten gooit dan een slimme meter. En er is toch geen ICT-er die geen modem in huis heeft?
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
08-08-2019 12:15
Ik maak je niet belachelijk, ik vind wat je zegt belachelijk. Ik vind het erg onnozel om enerzijds te claimen dat het tech-jongens zijn maar anderzijds te beweren dat nou juist zij social-media-angst hebben. Wat een flauwekul. Ik ken redelijk veel mensen die werkzaam zijn in/met informatica en daar zitten nul informatie-paranoia tussen. Ik ken echt niemand die juist vanwege zijn of haar kennis over informatica diezelfde informatica niet gebruikt, laat staan dat ze zich druk maken over een slimme meter.

Ik wil je echt geen slimme meter aanpraten (voor dat dat er weer van gemaakt wordt) als je dat niet wil; mijn zegen heb je. Maar doe niet alsof het nou een keuze is die juist door mensen uit de informatica/technologie wordt ondersteund.
Je was toch keihard over de grond aan het lachen en minimaliseert de kennis van jongens (het zijn toch onnozele knullen die aan brommertjes knutselen?) en hebt het over angst en paranoia.

Ik zeg niet dat ze social media angst hebben, ik zeg welke keuzes ze maken en bovendien zeg ik ook al niet dat ik geen slimme meter wil daarom (in mijn oude huis had ik er een op eigen verzoek notabene) en ik gebruik zelf wel alles wat zij liever niet willen gebruiken.

Ik weet zelf ook wel dat het een kleine groep is, maar zij gebruiken dus zaken expres niet, juist door hun kennis gecombineerd met hun eigen wens. Ik vind dat opvallend en dát vermeldde ik. Niks meer en niks minder hoor.
Mevrouw75 schreef:
08-08-2019 12:29
Je was toch keihard over de grond aan het lachen en minimaliseert de kennis van jongens (het zijn toch onnozele knullen die aan brommertjes knutselen?) en hebt het over angst en paranoia.

Ik zeg niet dat ze social media angst hebben, ik zeg welke keuzes ze maken en bovendien zeg ik ook al niet dat ik geen slimme meter wil daarom (in mijn oude huis had ik er een op eigen verzoek notabene) en ik gebruik zelf wel alles wat zij liever niet willen gebruiken.

Ik weet zelf ook wel dat het een kleine groep is, maar zij gebruiken dus zaken expres niet, juist door hun kennis gecombineerd met hun eigen wens. Ik vind dat opvallend en dát vermeldde ik. Niks meer en niks minder hoor.

Je hebt gelijk ik was erg kort door de bocht. Excuus.
anoniem_63edfe1106ed8 wijzigde dit bericht op 08-08-2019 13:25
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
07-08-2019 22:49
Ligt eraan wat je bedoeld met geen problemen. Je kan beter de oude meter hebben en zolang mogelijk houden ivm salderingregeling nu. Daar zit vaak al een negatief verschil voor jou in.

En helemaal met de afbouwing die er aan komt en de nieuwe saldering en terugleversubsidie enz die dan ingevoerd word.

Mooiste is dat ik bij het ( weer) weigeren het er over gehad met een medewerker van de instalateur en die beaamde dat ook.
Al die mensen die een slimme meter weigeren vanwege de salderingsregeling kopen hooguit een jaartje uitstel voor zichzelf. De huidige 'je mag je slimme meter weigeren'-regeling zal namelijk samen met de salderingsregeling vervallen. Je krijgt straks gewoon zo'n ding, of je het nu wil of niet. Je kunt bezwaar maken tegen een meter die je op afstand uit kunt lezen, maar niet tegen een meter die ingaande en uitgaande stroom apart bijhoudt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
08-08-2019 12:26
Dat is ook zeker waar; mijn waarneming is niet alles zeggend. Maar ik vind het wel heel opvallend dat ik er nul ken die een negatieve mening hebben over een slimme meter en jij er nogal wat kent. Dat is wel behoorlijk met elkaar in tegenspraak.

Eerlijk is eerlijk; elke beetje simpele ICT-er weet toch dat z'n modem in een miljoenvoud zoveel informatie over jou naar buiten gooit dan een slimme meter. En er is toch geen ICT-er die geen modem in huis heeft?
Mag zo’n ICT-er misschien zelf weten welke grens ze trekken? Soms kom je ergens niet onderuit, soms kun je je er makkelijk aan onttrekken. Het is niet zo dat omdat je een modem hebt je alles maar in huis of op je foon moet halen.

Dat jij er geen kent zegt toch helemaal niks over anderen? Waarom is dat ‘behoorlijk met elkaar in tegenspraak?’
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
08-08-2019 12:32
Al die mensen die een slimme meter weigeren vanwege de salderingsregeling kopen hooguit een jaartje uitstel voor zichzelf. De huidige 'je mag je slimme meter weigeren'-regeling zal namelijk samen met de salderingsregeling vervallen. Je krijgt straks gewoon zo'n ding, of je het nu wil of niet. Je kunt bezwaar maken tegen een meter die je op afstand uit kunt lezen, maar niet tegen een meter die ingaande en uitgaande stroom apart bijhoudt.
Dat zien we dan wel weer. Misschien duurt het allemaal wel langer dan nu gepland.
.
Mevrouw75 schreef:
08-08-2019 12:33
Mag zo’n ICT-er misschien zelf weten welke grens ze trekken? Soms kom je ergens niet onderuit, soms kun je je er makkelijk aan onttrekken. Het is niet zo dat omdat je een modem hebt je alles maar in huis of op je foon moet halen.

Dat jij er geen kent zegt toch helemaal niks over anderen? Waarom is dat ‘behoorlijk met elkaar in tegenspraak?’

Van mij moet je niks en mag je inderdaad uiteraard zelf je eigen grenzen bepalen. Ik mag die grenzen dan weer nogal inconsequent en onrealistisch vinden. En ik mag het vreemd vinden dat je je er zo druk over maakt.

En als jij de tegenstelling niet ziet in onze waarnemingen dan hoeft dat ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Slimme meters zijn ook handig voor opsporingsdiensten. Je kunt hieruit op afstand afleiden wanneer iemand wel/ niet thuis is. En of er op een adres permanent wordt gewoond of dat het dienst doet als soort van postadres.
Boogschutter10 schreef:
16-08-2019 10:49
Slimme meters zijn ook handig voor opsporingsdiensten. Je kunt hieruit op afstand afleiden wanneer iemand wel/ niet thuis is. En of er op een adres permanent wordt gewoond of dat het dienst doet als soort van postadres.

En heb je ook aanleiding om aan te nemen dat ze dat doen? Aan het energieverbruik kan je niet beoordelen wie er thuis is en woningen die dienst doen als postadres staan toch ook niet leeg dus dan heb je er ook niks aan om het energieverbruik te weten.

Voor de rest mogen ze van mij een eind weg meten als ze willen.
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
16-08-2019 20:42
En heb je ook aanleiding om aan te nemen dat ze dat doen? Aan het energieverbruik kan je niet beoordelen wie er thuis is en woningen die dienst doen als postadres staan toch ook niet leeg dus dan heb je er ook niks aan om het energieverbruik te weten.

Voor de rest mogen ze van mij een eind weg meten als ze willen.
Het gaat hier om een mogelijkheid. Of hier nu wat mee gedaan wordt, is een andere vraag. vermoedelijk niet. In de toekomst misschien wel. Aan het energieverbruik kun je exact afmeten of een huis bijvoorbeeld slechts enkele maanden per jaar wordt bewoond. Het kan zijn dat een bewoner aan de hand van het energieverbruik wat uit te leggen heeft in een strafzaak waarin bepaalde beweringen over de verblijfplaats zijn gedaan of dat een bewoner zoveel in het buitenland zit dat dit van invloed is op de AOW opbouw. Aangevuld met andere bewijzen.
In een recente zaak moest een museum gegevens over iemands museumbezoek doorgeven aan de rechter (dmv gebruik museumjaarkaart) in een belastingzaak.
https://www.security.nl/posting/587246/ ... scus+geven

Dus dat energieverbruik daar ook voor gebruikt kan worden is bepaald geen vergezocht idee.
Is dat een slechte zaak dan, dat ze boeven pakken?
RikM schreef:
16-08-2019 21:34
Is dat een slechte zaak dan, dat ze boeven pakken?

ik snap ook het probleem niet.

Maar uiteraard komt iemand ons dadelijk haarfijn uitleggen dat als de politie die informatie kan gebruiken, dat boeven die informatie ook kunnen gebruiken. Je weet wel, net als de museumjaarkaartbende.
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
08-08-2019 12:05
Ik vind het zo bijzonder dat er topic na topic volgeluld kan worden over slimme-meter-paranoia. Op de één of andere manier vinden een aantal mensen het toch enorm verdacht dat iemand anders een apparaat in je huis komt plaatsen.

Maar als we zelf een modem installeren genieten we ons suf dat we fijn alle beschikbare informatie in huis halen alsof dat een 1-richtingsverkeer is. En als we dan de klantenservice bellen voor een storing is er niemand verbaasd dat die klantenservice heel begripvol is omdat ze kunnen zien dat je de modem al tig keer gereset hebt.

Ze hadden die slimme meters voor 100 euro bij de media-markt in het schap moeten leggen, dan hadden diezelfde mensen die nu zo paranoia zijn, er waarschijnlijk speciaal voor gespaard.
:rofl:
:worship:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
RikM schreef:
16-08-2019 21:34
Is dat een slechte zaak dan, dat ze boeven pakken?
De voordelen van dataverzameling zijn snel en makkelijk te begrijpen: boeven vangen.
De nadelen zijn veel abstracter en laten zich pas op lange termijn begrijpen. En die vergen iets verder doordenken.

Maar zelfs de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid heeft zo z'n bedenkingen:

"Aan Big Data-toepassingen kleven echter ook risico’s. Een van de grootste zorgen
is de grootschalige inmenging in de persoonlijke levenssfeer. De grootschalige verzameling,
opslag en analyse van data door overheden, waaronder inlichtingen- en
veiligheidsdiensten, kunnen ertoe leiden dat mensen het gevoel krijgen dat hun
privacy en vrije meningsuiting in gevaar zijn, waardoor zij hun gedrag daarop aanpassen.
Bovendien worden burgers steeds transparanter voor de overheid, terwijl
de profielen, algoritmen en methoden die overheidsorganisaties gebruiken
nauwelijks transparant of navolgbaar voor die burgers zijn. Nu met Big Datatoepassingen
steeds grotere groepen burgers in beeld komen – naast verdachte ook
niet-verdachte burgers – gaat dat gebrek aan transparantie steeds meer wringen.
Daarnaast kunnen Big Data-toepassingen leiden tot een toename van sociale stratificatie,
met een ongelijke verhouding tussen maatschappelijke groepen als gevolg.
Dit gebeurt doordat Big Data onregelmatigheden en afwijkingen in datasets kunnen
reproduceren, resulterend in uitkomsten die een onevenredige sociale impact
hebben. Zonder correctie vertaalt zich dit op termijn in een cumulatief nadeel (discriminatie
en oneerlijke behandeling) voor bepaalde groepen in de maatschappij.
Ook zijn Big Data-toepassingen zeer gevoelig voor ‘function creep’, oftewel
gebruik van gegevens anders dan voor het doel waarvoor de data zijn verzameld.
De reden hiervan is dat het secundair gebruik van gegevens bij Big Datatoepassingen
een grote meerwaarde oplevert."

https://www.wrr.nl/publicaties/rapporte ... amenleving
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
08-08-2019 09:50
Diegenen die geen slimme meter willen zijn de tech-jongens in mijn omgeving die heel goed weten hoe die technologie in elkaar zit en zij hebben expres geen social media en whatsapp, geen bonuskaart etc. Googelen niet maar zoeken via bing.
Alweer van die bewuste keuzes.......
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Maar in een maatschappij die draait om snel nut, handigheidjes en direct te begrijpen voordelen, is het nadenken over (bijvoorbeeld) de verhouding tussen overheid en burger uit de mode.
Waar vroeger filosofen en rechtswetenschappers zich nog wel eens bezighielden met principiele vrijheden en de begrenzing van bevoegdheden, is dat nu gereduceerd tot "ach die Rutte zal zo'n kwaaie niet zijn, ik vertrouw de overheid wel".
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
16-08-2019 21:57
Maar in een maatschappij die draait om snel nut, handigheidjes en direct te begrijpen voordelen, is het nadenken over (bijvoorbeeld) de verhouding tussen overheid en burger uit de mode.
Waar vroeger filosofen en rechtswetenschappers zich nog wel eens bezighielden met principiele vrijheden en de begrenzing van bevoegdheden, is dat nu gereduceerd tot "ach die Rutte zal zo'n kwaaie niet zijn, ik vertrouw de overheid wel".
Maar wat heeft dat met die slimme meter te maken?
Mobieltjes, pinpassen, creditcards, internet, allemaal manieren waarop iedereen van alles over je te weten komt.
Goed om kritisch over te zijn, prima, maar daar hoor ik eigenlijk niemand over.
Maar dan is daar ineens de slimme meter......
Wat eng......

Ik denk dat als ze het 'automatische' meter hadden genoemd, of 'digitale' meter, dat er lang zoveel weerstand niet was geweest.
Maar een 'slimme' meter, oei, dat is eng, die kan blijkbaar van alles wat we niet kunnen begrijpen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
16-08-2019 22:02
Maar wat heeft dat met die slimme meter te maken?

Dataregistratie. Maar dat is weer bij het begin beginnen

Mobieltjes, pinpassen, creditcards, internet, allemaal manieren waarop iedereen van alles over je te weten komt.
Goed om kritisch over te zijn, prima, maar daar hoor ik eigenlijk niemand over.

Tja, ik heb geen invloed op wat jij leest en waar jij over praat. Maar het zou een beetje simpel zijn om te denken dat mensen er niet over praten omdat jij er niet over hoort. Er bestáát zelfs discussie over de wenselijkheid van het afschaffen van cash betalen.

Maar een 'slimme' meter, oei, dat is eng, die kan blijkbaar van alles wat we niet kunnen begrijpen.

Tja, de discussie over of het nou ICT-ers zijn of digifoben die bezwaren hebben, hadden we geloof ik al gehad in dit topic.
Zeg, maar al die huishoudens die ze van het gas af promoten en al die zonnecellen op je dak. Dat verstoort die stiekeme registratie toch als een dolle? Slimme gasmeters die er uit gaan en een stroomverbruik wat verbergt of je thuis bent en wel of geen koffie zet.

Wat is de achterliggende gedachte daarbij? Of is dat een recalcitrante linkse rakkersbeweging die eindelijk een succesje weet te boeken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven