sperziebonen stoven?

17-08-2019 19:27 41 berichten
Ik heb net dit recept:

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... erziebonen

gemaakt.
Alleen is het met de sperziebonen helemaal misgegaan. Ze waren na een half uur nog niet zacht. Heb verder alles precies gedaan zoals het er staat en er zat ook voldoende vocht in de pan. Super chagrijnig nu want het was eigenlijk niet te eten.
Maar ik twijfel er nu sterk aan of je sperziebonen uberhaubt wel gaar kunt stoven. De volgende keer kan ik ze misschien beter voorkoken, wat denken jullie?
Ik kook op gas trouwens, heb ook nog gedacht dat dit recept misschien uit gaat van inductie.
Ik denk dat ze uitgaan van sperziebonen uit blik. Die zijn al gaar en hoeven alleen doorgewarmd te worden.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik stoof sperziebonen wel eens met een uitje en knoflook, dat gaat prima (20/25 minuten)
Ik heb ook een ander gerecht waar de bonen in gaar moeten stoven en dat lukt nooit. Van de week toevallig gemaakt en de bonen voorgekookt. Werkte prima! Heerlijk gegeten.
biekoe wijzigde dit bericht op 17-08-2019 19:34
0.38% gewijzigd
PhiIae schreef:
17-08-2019 19:29
Ik denk dat ze uitgaan van sperziebonen uit blik. Die zijn al gaar en hoeven alleen doorgewarmd te worden.
Nee want je moet de sperziebonen schoonmaken. Ik denk dat je op te lage temperatuur hebt gestoofd.
Nope, er staat sperziebonen wassen, schoonmaken en halveren
Ik zou ze (door schade en schande wijs geworden) hebben voorgekookt. Worteltjes kook ik ook voor als ik ze in een stoofschotel of curry wil gebruiken, ongeacht wat het recept zegt. En dan wel met mate hoor, tot ze bijna beetgaar zijn zeg maar. Gaar worden doen ze dan verder wel tijdens het stoven.
safrat schreef:
17-08-2019 19:33
Nee want je moet de sperziebonen schoonmaken. Ik denk dat je op te lage temperatuur hebt gestoofd.

Ik hoorde het borrelen, dus dat zal wel meevallen
Wat gek. In 20 min zouden die bonen toch gaar moeten zijn, tenzij de temperatuur te laag was.
Gas of inductie zou niet uit moeten maken, er staat toch geen temperatuur (of hoog of laag vuur) bij?
Ik denk dat de temperatuur te laag was. Pruttelde het wel?
ñuca schreef:
17-08-2019 19:34
Ik hoorde het borrelen, dus dat zal wel meevallen
Dan vind ik het heel gek.
Duidelijk, voorkoken dus. Ga ik doen de volgende keer, zit alleen nu nog met het restant (in saus) wat ik liever niet wil weggooien. Ga morgen proberen het met extra tomatenpuree en water op te warmen en hoop dat het dan wat zachter wordt.
Extra tomatenpuree zou ik niet doen. Water toevoegen en koken tot het indikt. Dan zouden de bonen echt gaar moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Die tomaten verhinderen een goede garing.
Zenzeo schreef:
17-08-2019 19:40
Die tomaten verhinderen een goede garing.

Oh! Als dat zo is kom je er natuurlijk nooit met dit recept.
Rosalind schreef:
17-08-2019 19:36
Wat gek. In 20 min zouden die bonen toch gaar moeten zijn, tenzij de temperatuur te laag was.
Gas of inductie zou niet uit moeten maken, er staat toch geen temperatuur (of hoog of laag vuur) bij?
Ik denk dat de temperatuur te laag was. Pruttelde het wel?
Borrelen is niet hetzelfde als koken. Stoofpotjes (en blikjes witte bonen in tomatensaus of rode kool met appel) beginnen al te borrelen bij temperaturen ver beneden de honderd graden celsius. Wat in het geval van witte bonen of rode kool niet zo erg is, want die hoef je alleen maar een beetje op te warmen. Maar om vezelrijke groenten als sperziebonen of worteltjes gaar te krijgen heb je toch echt een hogere temperatuur nodig, zo'n beetje de kooktemperatuur van water dus.

Wel slordig van Allerhande dat ze receptenmakers in dienst nemen die dat verschil niet snappen.
Lady*Voldemort schreef:
17-08-2019 19:46
Borrelen is niet hetzelfde als koken. Stoofpotjes (en blikjes witte bonen in tomatensaus of rode kool met appel) beginnen al te borrelen bij temperaturen ver beneden de honderd graden celsius. Wat in het geval van witte bonen of rode kool niet zo erg is, want die hoef je alleen maar een beetje op te warmen. Maar om vezelrijke groenten als sperziebonen of worteltjes gaar te krijgen heb je toch echt een hogere temperatuur nodig, zo'n beetje de kooktemperatuur van water dus.

Wel slordig van Allerhande dat ze receptenmakers in dienst nemen die dat verschil niet snappen.
Wat grappig, dat wist ik eigenlijk helemaal niet!

Helaas zijn veel recepten van Allerhande slecht. Ik gebruik de site wel geregeld, maar meer voor ideeën.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er morgen een flinke scheut bouillon bij doen.
Dan worden de verhoudingen anders en gaart het wel.
Rosalind schreef:
17-08-2019 19:52
Wat grappig, dat wist ik eigenlijk helemaal niet!

Helaas zijn veel recepten van Allerhande slecht. Ik gebruik de site wel geregeld, maar meer voor ideeën.
Ja precies! Ik ben dol op Allerhande, maar ik heb er eigenlijk nog nooit een recept van gekookt zonder aanpassingen te doen :proud:
Lady*Voldemort schreef:
17-08-2019 20:00
Ja precies! Ik ben dol op Allerhande, maar ik heb er eigenlijk nog nooit een recept van gekookt zonder aanpassingen te doen :proud:
Op een of andere manier lukt het mij sowieso nooit een recept precies te volgen.
Een beetje van het recept en een beetje van mezelf :)
Fijn dat het in ieder geval niet aan mij ligt. Dat met die bouillon ga ik morgen proberen. En voortaan nooit meer sperziebonen op deze manier klaarmaken. :)
Wij hadden ooit een AH recept waarin stond ‘roerbak de (rauwe) spruitjes in 5 minuten beetgaar’. Mijn vriend is zo iemand die een recept altijd nauwgezet volgt, dus je kunt je wel voorstellen wat voor spruiten wij hadden. Lekker knapperig :facepalm:
MinkeDeWit schreef:
17-08-2019 20:16
Wij hadden ooit een AH recept waarin stond ‘roerbak de (rauwe) spruitjes in 5 minuten beetgaar’. Mijn vriend is zo iemand die een recept altijd nauwgezet volgt, dus je kunt je wel voorstellen wat voor spruiten wij hadden. Lekker knapperig :facepalm:
Ja, spruitjes is er ook zo eentje inderdaad. Ik begrijp die mensen nooit, die zo'n recept schrijven. Die hebben zelf duidelijk nog nooit verse groenten klaargemaakt.
MinkeDeWit schreef:
17-08-2019 20:16
Wij hadden ooit een AH recept waarin stond ‘roerbak de (rauwe) spruitjes in 5 minuten beetgaar’. Mijn vriend is zo iemand die een recept altijd nauwgezet volgt, dus je kunt je wel voorstellen wat voor spruiten wij hadden. Lekker knapperig :facepalm:
In Nederland kan je niet goed roerbakken. Daar zijn onze gaspitten niet geschikt voor. Je hebt een speciale wok nodig en een speciale gaspit. Wat wij roerbakken noemen is eigenlijk smoren, wat de Indonesiërs veelal met de wok doen. De bereidingstijd wordt dan ook heel anders. Ik begrijp ook niet zo goed waarom AH die roerbakrecepten er in houdt. Misschien omdat smoren anders klinkt.
Alle reacties Link kopieren
Als ik roti kip maak met sperziebonen stoof ik ze ook mee in de saus, gewoon rauw erin en dan afgedekt laten garen.

Zelfs de aardappels gaan er dan rauw, in vieren gedeeld, in en worden zo gaar. Wel eerder dan de sperziebonen want de aardappels hebben wat langer nodig.

Had je genoeg vocht in de pan, kookte het wel door en had je het afgedekt?
Noor21 schreef:
17-08-2019 20:38
Als ik roti kip maak met sperziebonen stoof ik ze ook mee in de saus, gewoon rauw erin en dan afgedekt laten garen.

Zelfs de aardappels gaan er dan rauw, in vieren gedeeld, in en worden zo gaar. Wel eerder dan de sperziebonen want de aardappels hebben wat langer nodig.

Had je genoeg vocht in de pan, kookte het wel door en had je het afgedekt?

3 x ja. Misschien heb jij toch een betere warmtebron. Ik weet het ook niet, ga het iig niet meer zo proberen.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
17-08-2019 20:55
3 x ja. Misschien heb jij toch een betere warmtebron. Ik weet het ook niet, ga het iig niet meer zo proberen.
Geen idee. Ik gebruik de wokbrander in het midden op mijn gasfornuis. Maar in principe moet je toch op iedere warmtebron iets aan de kook kunnen krijgen.? Het duurt dan misschien langer als de warmtebron bijvoorbeeld kleiner is.

Ik heb weleens gehoord dat je zuurkool en aardappels niet in één pan moet koken omdat de aardappels dan niet gaar worden. Misschien is dat de combi met zuur? Net als de (tomaten)puree in jouw gerecht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven