Contact zus verbroken

13-08-2019 17:03 358 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu bijna een jaar geen contact met mijn zus. Ze was al sinds kind af aan fysiek agressief, stal geld van mijn ouders, en nu ze volwassen is, is er weibnig veranderd. De druppel was toen ze mij op straat een klap gaf, omdat ik aangaf dat ik het raar vond dat ze haar studie na 10 jaar nog niet had afgemaakt en of dit wel was wat ze wilde.


Het probleem is nu dat ik weer thuis woon. Ik betaal mee aan het huishouden, huur willen ze niet betaald hebben ondanks dat ik het aandrong. Ik woon er nu om te sparen voor een koophuis, zie ander topic. Ik heb een baan, maak schoon, etc. Net een gewone huisgenoot. Mijn zus leeft in een studentenhuis terwijl ze 28 is, laat mijn ouders nog vanalles voor zich betalen en werken wil ze niet. Ook dat vind ik vrij apart en is een reden dat ik geen contact meer wil.


Maar nu ik thuis woon betekent het dat zij er met kerst gewoon zal zijn. Verjaardagen heeft ze tot nu toe gemeden maar met de grote feestdagen kan ik niet om haar heen. Gezien ze agressief is en een kort lontje heeft weet ik dat ze weer drama zal maken. Niet gaan vind ik ook weer zo wat, ik ga niet mijn eigen woning uit omdat zij er is. Ook moet ik dan een kado voor haar kopen, dat zit me ook dwars.


Mijn zus heeft overigens geen ziektes/diagnoses waardoor ze zo is. Ze is gewoon een naar mens.

Wat doe ik?
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
20-08-2019 14:56
kan je je echt niet voorstellen dat iedereen hier het niet met jou eens is?

Het klinkt heel naar maar als iedereen anders denkt dan jij dan is of jouw beleving gestoord of die van alle andere mensen.
Welke is het meest aannemelijk denk je?
Niet iedereen, en het zijn ook standaard dezelfden die mij hier afzeiken.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
20-08-2019 14:54
Ik heb ook een therapeut. Die gaf mij de tip om schrijftherapie te doen, online van me af schrijven. Dus ik snap niet wat men hier zeurt.
Het forum is niet jouw therapiesessie, dus als men het niet met je eens is dan wordt dat gewoon gezegd. Dat jij het als gezeur betitelt als je je gelijk niet krijgt en als mensen zeggen dat je niet zo in de slachtofferrol moet wentelen, zegt wat over jou. Niet over de forummers in kwestie.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
20-08-2019 14:58
Niet iedereen, en het zijn ook standaard dezelfden die mij hier afzeiken.
Ik heb nog niemand gelezen die zegt dat je je ouders zo ver moet zien te krijgen dat je zus niet meer mag komen.

De adviezen die ik heb gelezen, zijn:
- Ga zelf weg met kerst;
- Doe beleefd en zit het uit;
- Bemoei je niet met het leven van je zus;
- Doe aangifte;
- Ga op jezelf wonen;
- Bespreek het met je therapeut.

Naar welke oplossing gaat je voorkeur uit?
mater_matuta wijzigde dit bericht op 20-08-2019 15:06
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-08-2019 15:57
Reden: Ongepast
92.21% gewijzigd
Kandijsuiker schreef:
20-08-2019 14:54
Ik heb ook een therapeut. Die gaf mij de tip om schrijftherapie te doen, online van me af schrijven. Dus ik snap niet wat men hier zeurt.
Ik denk dat schrijftherapie of het van je af schrijven een hele goede vorm is om je gedachten te ordenen, je gevoelens te leren benoemen. Ik denk oprecht niet dat je therapeut bedoelde dat je op een forum om advies vraagt. Schrijftherapie is ook bedoeld om samen met je therapeut te doen. Heb je een gerichte schrijfopdracht gekregen? Of heeft hij/zij gezegd: schrijf alles eens op als je een dilemma hebt.
Ik begrijp niet dat je in huis wilt wonen met mensen die je niet in bescherming nemen tegen je gewelddadige zus.

Ga het huis uit. Dan duurt het maar langer tot je een huis kunt kopen. Dan kun je het leven leven zoals je dat zelf wilt doen (zonder zus).
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
20-08-2019 15:06
Ik heb nog niemand gelezen die zegt dat je je ouders zo ver moet zien te krijgen dat je zus niet meer mag komen.

De adviezen die ik heb gelezen, zijn:
- Ga zelf weg met kerst;
- Doe beleefd en zit het uit;
- Bemoei je niet met het leven van je zus;
- Doe aangifte;
- Ga op jezelf wonen;
- Bespreek het met je therapeut.

Naar welke oplossing gaat je voorkeur uit?
Ik zeg nergens dat ik mijn ouders wil overhalen. Wel wil ik dat zij haar aanspreken als ze agressief is.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
*Judy* schreef:
20-08-2019 15:08
Ik begrijp niet dat je in huis wilt wonen met mensen die je niet in bescherming nemen tegen je gewelddadige zus.

Ga het huis uit. Dan duurt het maar langer tot je een huis kunt kopen. Dan kun je het leven leven zoals je dat zelf wilt doen (zonder zus).
Ook toen ik hier niet woonde was ze gewelddadig.
Sugar and spice, and everything nice.
Nog maar een keer, wanneer was die klap?

En op een forum schrijven is géén therapie. Je therapeut zal vast een dagboek bedoelen.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
20-08-2019 15:16
Ook toen ik hier niet woonde was ze gewelddadig.
Als je niet bij je ouders woont kan je er voor kiezen haar niet te ontmoeten :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
20-08-2019 15:15
Ik zeg nergens dat ik mijn ouders wil overhalen. Wel wil ik dat zij haar aanspreken als ze agressief is.
Je wil dus dat ze jouw kant kiezen.
Of wil je dat ze jou ook aanspreken als jij je weer eens bemoeit met je zus en zodoende haar agressie triggert?

Daarnaast: je bent bijna 30, of de 30 al gepasseerd. Grow up. Het tijdperk waarin jouw ouders politie-agentje moesten spelen tijdens de ruzies tussen jou en je zus is al heeeeel lang voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik kap met dit topic, niks wat ik zeg wordt geloofd of men verdraait dingen. Als ik me al moet verantwoorden voor wat ik doe in therapie ben ik er klaar mee. Gaan jullie lekker mensen slaan als ze zeuren. :nope:
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
mater_matuta wijzigde dit bericht op 20-08-2019 16:02
97.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
20-08-2019 15:15
Ik zeg nergens dat ik mijn ouders wil overhalen. Wel wil ik dat zij haar aanspreken als ze agressief is.
Maar dat doen ze blijkbaar niet. Je kan wel zo veel willen. Ik wil dat de maan van chocola is maar dat zet geen zoden aan de dijk. Je hebt geen invloed op wat je ouders doen, alleen op wat je zelf doet. Toch maar een van de andere oplossingen proberen dan?


- Ga zelf weg met kerst;
- Doe beleefd en zit het uit;
- Bemoei je niet met het leven van je zus;
- Doe aangifte en aanvaard de consequenties;
- Ga op jezelf wonen;
- Bespreek het met je therapeut.

Welke wordt het?
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
20-08-2019 14:54
Ik heb ook een therapeut. Die gaf mij de tip om schrijftherapie te doen, online van me af schrijven. Dus ik snap niet wat men hier zeurt.
Ik denk echt dat dat een hele goede tip van haar is. Maar ik kan mij niet voorstellen dat zei gezegd dit op een openbaar forum te doen. Wellicht heeft zij een tip waar je dit wel op een, voor jou, veilige wijze kunt doen.
Kandijsuiker schreef:
20-08-2019 15:51
Ik kap met dit topic, niks wat ik zeg wordt geloofd of men verdraait dingen. Als ik me al moet verantwoorden voor wat ik doe in therapie ben ik er klaar mee. Gaan jullie lekker mensen slaan als ze zeuren. :nope:

Je zou er verstandig aan doen helemaal met dit forum te kappen. Geen van je topics is constructief.
Kandijsuiker schreef:
20-08-2019 15:16
Ook toen ik hier niet woonde was ze gewelddadig.
Waarom woon je bij mensen die je niet in bescherming nemen als je dat nodig hebt? In je jeugd was ze ook gewelddadig en was ze zelfs hun lieveling. Waarom woon je bij mensen die je zus voortrekken ten opzichte van jou. Dus eigenlijk mensen die jou achterstellen. Waarom woon je bij mensen die jou niet in bescherming hebben genomen tegen de jarenlange mishandeling van je zus jegens jou?

Als je niet thuis woont, kun je haar makkelijker ontlopen/vermijden.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
20-08-2019 15:15
Ik zeg nergens dat ik mijn ouders wil overhalen. Wel wil ik dat zij haar aanspreken als ze agressief is.
Je bent volwassen en de regisseur van je eigen grenzen. Je ouders zijn sinds je 18de niet meer verplicht om jouw grenzen te bewaken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
TO kapt met dit topic en ik vind dat een zeer goed idee
Alle reacties Link kopieren
Ja dan houdt zij meer tijd over om volwassen te worden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
13-08-2019 17:21
Ergens vind ik dat jij geen huur hoeft te betalen wegvallen tegen het geld dat ze van je ouders krijgt. Jij mag vinden dat ze niet de eeuwige student op kosten van je ouders mag zijn, maar eerlijk...dat is tussen je ouders en haar. Jij profiteert net zo goed van hun gulheid zodat je kan sparen. Zolang je ouders er geen probleem mee of door hebben, zijn dat je zaken niet.

Het stelen van vroeger is rot, maar ook niet aan jou om dat na te dragen. Ook weer iets tussen je ouders en haar. Ik heb als tiener ook wel eens een tientje uit mijn moeders portemonnee geleend (en weer teruggestopt als mijn beurs gestort was).

Die agressiviteit is een dingetje. Ik zou ook niet blij worden van een klap. Maar ik weet niet hoe hoog de emoties opgelopen waren. Wat doe je nu als je zus langskomt voor je ouders? Door de achterdeur wegsluipen? Eerlijk, voor je ouders zou ik zus zien met kerst en een middagje beleefd zijn. Koop een aardigheidje wat altijd goed is, doucheproducten of zo.
Dit. En als ze flipt dan zeg je dat ze even rustig moet doen of dan loop je zelf even weg.
viva-amber schreef:
20-08-2019 17:04
Je bent volwassen en de regisseur van je eigen grenzen. Je ouders zijn sinds je 18de niet meer verplicht om jouw grenzen te bewaken.
Als ouder heb je de taak om er voor te zorgen dat het voor al je kinderen aangenaam toeven is in een veilige omgeving.
Leeftijd heeft daar niks mee te maken.
Zie het al gebeuren dat een sibling mij op mijn kop timmert en mijn ouders niet ingrijpen dat is misschien bij jou de normale gang van zaken maar van een goed ouderschap getuigt het in ieder geval niet..
Tintelfris schreef:
20-08-2019 20:01
Als ouder heb je de taak om er voor te zorgen dat het voor al je kinderen aangenaam toeven is in een veilige omgeving.
Leeftijd heeft daar niks mee te maken.
Zie het al gebeuren dat een sibling mij op mijn kop timmert en mijn ouders niet ingrijpen dat is misschien bij jou de normale gang van zaken maar van een goed ouderschap getuigt het in ieder geval niet..
Zit je nu te dubbelnicken?
2019 schreef:
20-08-2019 20:03
Zit je nu te dubbelnicken?
Spoor jij wel?
Tintelfris schreef:
20-08-2019 20:07
Spoor jij wel?
Ja hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven