Regenwoud in brand

21-08-2019 22:29 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een groot gedeelte van het regenwoud in Brazilie staat in brand.

https://www.bbc.com/news/world-latin-america-49415973

Veel branden worden aangestoken om bos te verwijderen door boeren. De huidige president lijkt het weinig uit te maken helaas.

Jammer dat er zoveel meer aandacht voor de Notre Dame was, maar hier zo weinig aandacht voor is. Vele dieren zijn slachtoffer en ook de oorspronkelijke bewoners hebben het moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat verwacht je van een land waar de meerderheid op zo'n president stemt? Te dom om te poepen of kan het ze geen drol schelen dat ze hun land kapot maken?
Alle reacties Link kopieren
Verschrikkelijk.
En dan die rare complottheorie van Bolsonaro dat ngo's brand hebben gesticht als wraak.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
21-08-2019 22:47
Verschrikkelijk.
En dan die rare complottheorie van Bolsonaro dat ngo's brand hebben gesticht als wraak.
Ja, bizar.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
21-08-2019 22:34
Wat verwacht je van een land waar de meerderheid op zo'n president stemt? Te dom om te poepen of kan het ze geen drol schelen dat ze hun land kapot maken?
50 miljoen Brazilianen bestempel jij als te dom om te poepen. Dat is het aantal dat op de president heeft gestemd. Ik ben erg benieuwd naar jouw cv. Iemand die zomaar 50 miljoen mensen bestempeld als te dom om te poepen moet toch wel een indrukwekkende achtergrond hebben. Wil je uitleggen waarom 50 miljoen Brazilianen de verkeerde keuze hebben gemaakt?
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Al deze ongein komt ons heel duur te staan. Eigenlijk zouden wij als Europese Unie deze landen volledig moeten boycotten, maar zoals wel vaker laat de EU totaal geen ruggengraat zien.

Het enige waar men goed in is is de burger op kosten jagen. Van het gas af, Electrisch rijden, zonnepanelen en windmolens. Dat 'de longen van de aarde' , de Amazone, in brand staat wordt voor het gemak maar even vergeten.
Dat gaat ons allemaal aan uiteindelijk.

Ik zie het somber in. Regenwouden verdwijnen, dieren sterven uit, gletsjers smelten, hittegolven, orkanen..
Eerlijk gezegd : ik geef ons geen 100 jaar meer.
Dat het steeds heter wordt is op zich al een groot probleem, maar de vraag van de nabije toekomst is hoe we al deze wereldburgers gaan voeden en van schoon drinkwater voorzien.
Praktisch onhaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
Polderbewoner schreef:
22-08-2019 08:50
Al deze ongein komt ons heel duur te staan. Eigenlijk zouden wij als Europese Unie deze landen volledig moeten boycotten, maar zoals wel vaker laat de EU totaal geen ruggengraat zien.

Het enige waar men goed in is is de burger op kosten jagen. Van het gas af, Electrisch rijden, zonnepanelen en windmolens. Dat 'de longen van de aarde' , de Amazone, in brand staat wordt voor het gemak maar even vergeten.
Dat gaat ons allemaal aan uiteindelijk.

Ik zie het somber in. Regenwouden verdwijnen, dieren sterven uit, gletsjers smelten, hittegolven, orkanen..
Eerlijk gezegd : ik geef ons geen 100 jaar meer.
Dat het steeds heter wordt is op zich al een groot probleem, maar de vraag van de nabije toekomst is hoe we al deze wereldburgers gaan voeden en van schoon drinkwater voorzien.
Praktisch onhaalbaar.
Ik vind de foto's van de stervende dieren ook schrijnend. En de oorspronkelijke bewoners wordt het leven zo ook onmogelijk gemaakt.

Nog wat nieuws erover:

https://globalnews.ca/news/5794191/amaz ... explained/
Het gaat om 38.000 bosbranden.

Zie rectificatie onder het artikel.

https://nos.nl/artikel/2298343-recordaa ... ebied.html
Ik vraag me af wat de gevolgen ook zijn voor de rest van de wereld; er komt aardig wat koolstof in de lucht zo. Ik kan me niet voorstellen dat dat zonder gevolgen is.
Het gaat afkoelen.
Beelden van Sao Paulo om drie uur 's middags! :O Er viel zelfs zwarte regen.


Afbeelding

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Pijnlijk: op twitter worden berichten over de branden in de Amazone vergezeld van foto's die niet daar zijn genomen, of niet van dit jaar zijn (en die berichten worden massaal geretweet, omdat mensen dat niet weten).
Jammer en onnadenkend, want het kan afbreuk doen aan de geloofwaardigheid.
https://www.motherjones.com/environment ... n-burning/
nounou
Het zijn niet de longen van de aarde. Dat is een misvatting.
RikM schreef:
22-08-2019 19:32
Ik vraag me af wat de gevolgen ook zijn voor de rest van de wereld; er komt aardig wat koolstof in de lucht zo. Ik kan me niet voorstellen dat dat zonder gevolgen is.
Iets minder paniek s.v.p. Een halve vulkaan spuwt binnen een uur meer rotzooi de lucht in.

Hebben wij in NL ook maar één boom bijgeplakt sinds Bolsonaro aan de macht kwam?
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-08-2019 19:40
Beelden van Sao Paulo om drie uur 's middags! :O Er viel zelfs zwarte regen.


Afbeelding

Afbeelding

2700 kilometer verderop, schijnbaar, dat is de afstand Oslo Sevilla o_o (als ik het goed heb)
nounou
Alle reacties Link kopieren
Polderbewoner schreef:
22-08-2019 08:50
Al deze ongein komt ons heel duur te staan. Eigenlijk zouden wij als Europese Unie deze landen volledig moeten boycotten, maar zoals wel vaker laat de EU totaal geen ruggengraat zien.

Het enige waar men goed in is is de burger op kosten jagen. Van het gas af, Electrisch rijden, zonnepanelen en windmolens. Dat 'de longen van de aarde' , de Amazone, in brand staat wordt voor het gemak maar even vergeten.
Dat gaat ons allemaal aan uiteindelijk.

Ik zie het somber in. Regenwouden verdwijnen, dieren sterven uit, gletsjers smelten, hittegolven, orkanen..
Eerlijk gezegd : ik geef ons geen 100 jaar meer.
Dat het steeds heter wordt is op zich al een groot probleem, maar de vraag van de nabije toekomst is hoe we al deze wereldburgers gaan voeden en van schoon drinkwater voorzien.
Praktisch onhaalbaar.

Ik zie het ook somber in, maar saillant detail is natuurlijk wel dat in die ruggengraatloze EU al sinds mensenheugenis geen oerbossen meer zijn. Het hysterisch consumeren van natuurlijke bronnen ver boven de draagkracht van de aarde is zo ongeveer hier uitgevonden. De levenstandaard die we hier inmiddels hebben is geheel gebaseerd op overconsumptie die impact heeft ver buiten de grenzen van ons grondgebied. We vertonen nog geen tekenen van enige matiging hierin. Ondertussen steken we de rest van de wereld de ogen uit met onze welvaart en verwachten we wel dat men in die gebieden wijzer met de aarde en de natuur omgaat dan we zelf bereid zijn te doen.

Saillant is ook dat men in Zuid Amerika al lang veel meer last heeft van de impact van de doorgeschoten leefstijl van de collectieve mensheid. Een deel van de vluchtelingenstroom richting de VS uit landen als Guatemala heeft hiermee te maken. Wat Bolsonaro doet is vreselijk en zorgelijk, maar aan zijn politiek alleen gaat de wereld niet ten onder. Daar zorgen we toch echt met zijn allen voor.
kadanz schreef:
22-08-2019 19:55
Iets minder paniek s.v.p. Een halve vulkaan spuwt binnen een uur meer rotzooi de lucht in.

Volgens mij niet hoor. Als ik even snel google lees ik dat in een jaar met veel natuurbranden de bijdrage aan de totale CO2-uitstoot kan oplopen tot wel 10 procent. En dit is een enorm gebied wat al drie weken in brand staat. Vulkanen daarentegen stoten nog geen 1 procent uit van wat de mens uitstoot. Citaat: Wat de Etna in een jaar uitstoot doet de mensheid in een uur en 45 minuten.
Alle reacties Link kopieren
Foechoer schreef:
22-08-2019 20:05
Ik zie het ook somber in, maar saillant detail is natuurlijk wel dat in die ruggengraatloze EU al sinds mensenheugenis geen oerbossen meer zijn. Het hysterisch consumeren van natuurlijke bronnen ver boven de draagkracht van de aarde is zo ongeveer hier uitgevonden. De levenstandaard die we hier inmiddels hebben is geheel gebaseerd op overconsumptie die impact heeft ver buiten de grenzen van ons grondgebied. We vertonen nog geen tekenen van enige matiging hierin. Ondertussen steken we de rest van de wereld de ogen uit met onze welvaart en verwachten we wel dat men in die gebieden wijzer met de aarde en de natuur omgaat dan we zelf bereid zijn te doen.

Saillant is ook dat men in Zuid Amerika al lang veel meer last heeft van de impact van de doorgeschoten leefstijl van de collectieve mensheid. Een deel van de vluchtelingenstroom richting de VS uit landen als Guatemala heeft hiermee te maken. Wat Bolsonaro doet is vreselijk en zorgelijk, maar aan zijn politiek alleen gaat de wereld niet ten onder. Daar zorgen we toch echt met zijn allen voor.
Helemaal mee eens. Precies zoals je zegt : hysterisch consumeren.
Je zou kunnen zeggen : de bomen reiken tot in de hemel op consumptie gebied. De werkelijkheid is helaas dat 'de bomen' het onderspit delven.

Dat gaat enorme consequenties hebben voor de mensheid.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
22-08-2019 19:55
Iets minder paniek s.v.p. Een halve vulkaan spuwt binnen een uur meer rotzooi de lucht in.
Heb je daar ook een bron van of is 'ja, maar vulkanen' een standaard reactie wanneer mensen ergens rotzooi maken?
kadanz schreef:
22-08-2019 19:55

Hebben wij in NL ook maar één boom bijgeplakt sinds Bolsonaro aan de macht kwam?
In Nederland wordt er toch wel veel groen neergezet door gemeentes en prive zijn behoorlijk mensen ook bezig planten neer te zetten. Het tege-tegeltuinen topic is bijvoorbeeld ook populair op dit forum. Alle beetjes helpen.

Maar je hebt gelijk dat dit heel wat meer mag :)
kadanz schreef:
22-08-2019 19:55
Hebben wij in NL ook maar één boom bijgeplakt sinds Bolsonaro aan de macht kwam?

Deze discussie hebben we elders ook al gehad. Die Bolsonaro hakt meer bomen om dan wij ooit kunnen bijplanten. Er wordt wereldwijd 16 miljoen hectare bos per jaar gekapt; dat is vier keer de oppervlakte van Nederland!
Alle reacties Link kopieren
In Bolivia ook op grote schaal branden. Volgens de regering is bijna 500.000 hectare bos verbrand.
https://www.euronews.com/2019/08/22/bol ... 00-000-hec

Siberië brandt nog steeds, en ook in Congo lijken grote branden te woeden:

Afbeelding
https://twitter.com/WMO/status/11638531 ... n-in-brand
nounou
"Forest fires and climate change operate in a vicious cycle: as the number of fires increase, so do greenhouse gas emissions, increasing the planet’s overall temperature and the occurrence of extreme weather events, such as major droughts."

Oftewel: bosbranden → broeikaseffect → hogere temperaturen → droogte → meer bosbranden. :|
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-08-2019 21:55
"Forest fires and climate change operate in a vicious cycle: as the number of fires increase, so do greenhouse gas emissions, increasing the planet’s overall temperature and the occurrence of extreme weather events, such as major droughts."

Oftewel: bosbranden → broeikaseffect → hogere temperaturen → droogte → meer bosbranden. :|

Ja, het gaat hard nu. Meer branden, meer smeltwater, meer ontdooiende permafrost. Branden en dooi van permafrost veroorzaken meer CO2 in de atmosfeer, waardoor het warmer wordt, er meer smelt en meer brandt. Zie het nog maar eens binnen de perken te houden.
RikM schreef:
22-08-2019 21:28
Deze discussie hebben we elders ook al gehad. Die Bolsonaro hakt meer bomen om dan wij ooit kunnen bijplanten. Er wordt wereldwijd 16 miljoen hectare bos per jaar gekapt; dat is vier keer de oppervlakte van Nederland!
Dat is natuurlijk een heel zwak excuus. Als je zo denkt dat kunnen we net zo goed stoppen met verduurzamen. Wat maakt het uit dat wij in ons kleine landje minder CO2 produceren... Precies het argument dat sceptici gebruiken.

Als we nou wereldwijd evenveel bomen per capita gaan planten als de Ethiopiers, dan komt het helemaal goed. Maar dat doen we niet.


RikM schreef:
22-08-2019 20:15
Volgens mij niet hoor. Als ik even snel google lees ik dat in een jaar met veel natuurbranden de bijdrage aan de totale CO2-uitstoot kan oplopen tot wel 10 procent. En dit is een enorm gebied wat al drie weken in brand staat. Vulkanen daarentegen stoten nog geen 1 procent uit van wat de mens uitstoot. Citaat: Wat de Etna in een jaar uitstoot doet de mensheid in een uur en 45 minuten.
De Etna is dan ook maar een klein vuilkaantje. :)

Het klopt dat vulkanen relatief weinig CO2 uitstoten. Ik wilde je paniek een beetje indammen. Het zijn de andere vulkanische gassen (zwaveldioxide) die effect hebben op het klimaat en nota bene juist voor een verkoelend effect zorgen. Een grote uitbarsting en we koelen weer af!
Paarsebloem schreef:
22-08-2019 21:17
Heb je daar ook een bron van of is 'ja, maar vulkanen' een standaard reactie wanneer mensen ergens rotzooi maken?

Ik overdreef een beetje. Maar dat valt in het niet bij de massa-hysterie die er losgebroken is om deze Amazone branden.

We zitten elkaar gewoon heel erg op te naaien. Foto's op Facebook, zogenaamd van de branden, die twintig jaar oud blijken te zijn, of van een bosbrand in Zweden, de media die het aantal branden doodleuk meer dan verdubbelt, 'longen van de aarde die 20% van onze zuurstof produceren staan in brand!'...en nu kondigt men hier op Viva al bijna de eindtijd aan.

Waar zijn we mee bezig?

Om dat 'longen van de aarde' even te relativeren:
We've often heard that rainforests are the lungs of the Earth, providing us with most of our required oxygen. While it is indeed true that rainforests may produce up to a quarter of atmospheric oxygen, most of it is consumed by the rainforests themselves by degradation of organic matter. Most of our atmospheric oxygen actually comes from the oceans.


Adem in, adem uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven