Kind doet verontrustende uitspraak

25-08-2019 20:26 180 berichten
Geheel tegen mijn eigen gewoonte in heb ik besloten dit topic leeg te halen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-08-2019 18:25
Reden: maatregelen genomen ivm leeghalen OP
95.75% gewijzigd
Waarom mocht hij geen ijs?
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je zoon?
Your ego is not your amigo!
Moe last van de warmte morgen mag hij weer naar school
Zoon is 5 en hij mocht geen ijs omdat hij al heel veel had gesnoept en we niet willen dat hij misselijk wordt.
Gossie.
Maar.... hij heeft het niet van een vreemde dus. En je man zegt dat als hij uitgerust is hij niet meer begrijpt waarom hij zich zo voelde.
Zou je er niet vanuit kunnen gaan dat je zoon hetzelfde voelt?

Misschien kun je het er morgen nog eens over hebben met hem. Al zou ik het vooral ook niet te zwaar maken. Het is een kind, en het was één uitspraak. Het was warm en hij was moe.
Misschien was het wel een combinatie van alles: De hitte, geen ijs mogen en moe zijn etc. Waarom mocht hij op zo'n warme dag als deze geen verkoelend water ijsje?
Theamuts schreef:
25-08-2019 20:28
Waarom mocht hij geen ijs?
En dat is de eerste vraag die bij je opkomt?
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alsof zoon gefrustreerd raakt omdat er niet echt naar hem geluisterd wordt. Waarom mocht hij geen ijs? Vanwege nee is nee, onze wil is wet, ik ben de baas? ( zo lees ik het).
Ik zou iets gezegd hebben als 'nou, dat was ook niet leuk voor mij, als jij niet bestond' en hup, verder met alles.
TsumTsum schreef:
25-08-2019 20:31
Misschien was het wel een combinatie van alles: De hitte, geen ijs mogen en moe zijn etc. Waarom mocht hij op zo'n warme dag als deze geen verkoelend water ijsje?
Dit inderdaad. Waarom zoveel snoep in plaats van een ijsje?
Alle reacties Link kopieren
:hug:

Misschien allemaal even een nachtje goed slapen en het er dan morgen nog een keer rustig met hem over hebben?
wat zegt je man hierover?
Kinderen kunnen weleens dat soort uitspraken doen. Ik had denk ik gereageerd met iets als, "Joh, we zijn juist hartstikke blij dat jij bestaat. En als je 5 bent wil je soms iets heel graag, daarom vergeet je soms dat je het al gevraagd hebt."

En over tot de orde van de dag. Als jij het groot maakt, wordt het ook groot.
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat hij dit zijn vader eens heeft horen zeggen.

Vraag hem eens wat hij daar mee bedoelde. Ik vraag mij af namelijk of hij snapt wat hij zei.

Kinderen op die leeftijd zeggen vaak zinnen van volwassenen na.
gizzmo-returns schreef:
25-08-2019 20:31
En dat is de eerste vraag die bij je opkomt?
Nou idd. Wat maakt dat uit. Soms mag iets gewoon niet. Maar misschien gewoon een combi van hitte en moe. Dan is hier ook sneller drama.
gizzmo-returns schreef:
25-08-2019 20:31
En dat is de eerste vraag die bij je opkomt?
Inderdaad.
In de loop van de dag had hij al meerdere keren om een ijsje gevraagd, maar kreeg blijkbaar snoep?
Er zijn kinderen die op dat soort momenten oprecht denken "ik wou dat ik nooit geboren was" of iets in die orde van grootte.
Dat betekent niet dat je daar veel waarde aan moet hechten. Het betekent vooral dat hij dat ijsje op dat moment zo graag wilde, dat dat voor hem heel groot was.

Maar, ik zou wel afstappen van dat honds-starre "nee is nee". Ik heb er trauma's aan overgehouden in elk geval - vooral omdat het áltijd eerst nee was, dan pas nadenken waarom het eigenlijk per se nee moest zijn - en vervolgens bleef het uit 'consequentheid" dan ook nee als het onzinnig was.
Dat gaf mij als kind het gevoel dat mijn inbreng er niet toedeed. Al zou ik de beste argumenten van de wereld hebben, het zou er niets toedoen.
En net als bij volwassenen is het gevoel van machteloosheid een vreselijk gevoel. Bij kinderen gaat het dan nog om ijsjes, dus in volwassen ogen om niets - maar je legt de basis in zijn denkwijze dat zijn gevoel/argumenten/mening er niets toe doen omdat het 'drammen' is.
Hij heeft de hele middag in het zwembad gelegen, maar misschien was hij inderdaad toch oververhit.

Ik moet zeggen dat de discussie over het wel of geen ijs mogen vooral met mijn man was, en als mijn man nee zegt dan probeer ik daar toch wel op 1 lijn mee te blijven. En zijn mening was dat zoon er teveel over had gezeurd en dat hij niet wil gaan aanleren dat huilen om een ijsje iets oplevert.
Klinkt alsof hij gewoon moe was.
Bijzonder dat dat ijsje zo belangrijk wordt gevonden.
the_Wicked_Witch schreef:
25-08-2019 20:32
Kinderen kunnen weleens dat soort uitspraken doen. Ik had denk ik gereageerd met iets als, "Joh, we zijn juist hartstikke blij dat jij bestaat. En als je 5 bent wil je soms iets heel graag, daarom vergeet je soms dat je het al gevraagd hebt."

En over tot de orde van de dag. Als jij het groot maakt, wordt het ook groot.

Ja, zoiets heb ik ook gezegd. Ik wil het ook niet te groot maken,maar ben er wel erg van geschrokken, ook omdat depressie-klachten veel in mijn familie voorkomen. Dan ben ik toch bang dat hij het ook krijgt.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
25-08-2019 20:33
Hij heeft de hele middag in het zwembad gelegen, maar misschien was hij inderdaad toch oververhit.

Ik moet zeggen dat de discussie over het wel of geen ijs mogen vooral met mijn man was, en als mijn man nee zegt dan probeer ik daar toch wel op 1 lijn mee te blijven. En zijn mening was dat zoon er teveel over had gezeurd en dat hij niet wil gaan aanleren dat huilen om een ijsje iets oplevert.
Helemaal eens wat jolijn hierboven beschrijft.
snorriemorrie schreef:
25-08-2019 20:36
Ja, zoiets heb ik ook gezegd. Ik wil het ook niet te groot maken,maar ben er wel erg van geschrokken, ook omdat depressie-klachten veel in mijn familie voorkomen. Dan ben ik toch bang dat hij het ook krijgt.

Ja, en dan maak je het dus nu al te groot. Hij wilde graag een ijsje, kreeg het niet en was moe en warm.

Als jij hier nu zo heftig op reageert merkt hij dus dat ie "geks" gezegd heeft en gaat dat óf gebruiken voor de volgende keer, óf zegt nooit meer wat over hoe hij zich voelt.
snorriemorrie schreef:
25-08-2019 20:30
Zoon is 5 en hij mocht geen ijs omdat hij al heel veel had gesnoept en we niet willen dat hij misselijk wordt.
Waarom zou hij misselijk worden van waterijs? As het zo warm is geef je zo’n kind toch een ijsje of wat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven