Kind doet verontrustende uitspraak

25-08-2019 20:26 180 berichten
Geheel tegen mijn eigen gewoonte in heb ik besloten dit topic leeg te halen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-08-2019 18:25
Reden: maatregelen genomen ivm leeghalen OP
95.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vergeet je man ook zoveel?
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
25-08-2019 21:29
Dankjewel.

Klopt inderdaad dat ik niet zo lekker in mijn vel zit, gelukkig niet constant maar wel regelmatig. Op sommige dagen zou ik dit soort opmerkingen wel beter kunnen relativeren waarschijnlijk, maar vandaag even niet. Gelukkig gaan mijn man en ik morgen een dagje naar de sauna, even bijkomen en dan daarna voel ik me hopelijk ook weer wat beter.

Het feit dat je de continue zorg doet, deze vakantie, en dat je zoon veel energie vraagt was toch de reden dat je niet zo lekker in je vel zat? (Heb ik dat goed onthouden?) Ik denk dat die dynamiek op jullie beiden zijn weerslag heeft. Je man zou toch dagen vrij nemen, ook al heeft hij dat nog niet gedaan? Ik denk echt dat hij dat de komende week moet doen, voor het welbevinden van jullie alledrie.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet om het ijsje. Het gaat om de onnodige strijd. Mijn wil is wet. Nee om het nee.
Dit betekent niet dat je je kind bij iedere vraag moet geven wat hij wil. Ik denk dat zich niet gehoord voelde en ik denk dat zich dat niet voelde en daar gefrustreerd van werd.
Pick your battles.
GinnyJones schreef:
25-08-2019 21:32
Ik vind het ergens ook wel zielig, je bent een dag weg, het is stikheet, kind wil graag een ijsje en krijgt al de hele dag nee te horen. Waarschijnlijk ziet hij andere kinderen op de camping wel met een ijsje voorbij schuiven en voor 5 jarigen is dat lastig.

Als je gewoon zelf ijsjes maakt met een beetje roosvicee of carvan cevitam dan is het niets anders dan een glas drinken, alleen dan bevroren. Iedereen blij.

Ja, dat hou je altijd op een camping. De andere 4 kinderen met wie hij aan het spelen was hebben ook geen ijsje gehad, dus echt achtergesteld was ie niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is in de loop van de dag een paar keer vragen of je een ijsje mag meteen drammen?


In de loop van de dag had hij al meerdere keren om ijs gevraagd en mijn man had nee gezegd. Dus dan blijft het ook nee.

Ik vind dit echt een logica van niks. Waarom zou het nee moeten blijven omdat hij eerder een nee had gekregen? Als er een paar uur tussen zit is er toch niets raars aan dat hij het nog een keer vraagt en hoeft het op dat moment toch helemaal niet automatisch een nee te zijn? Als hij het volgende week vraagt is het ook automatisch nee want je man had dit weekend al nee gezegd? En volgend jaar ook?
Belachelijke logica.
Pandax schreef:
25-08-2019 21:34
Het feit dat je de continue zorg doet, deze vakantie, en dat je zoon veel energie vraagt was toch de reden dat je niet zo lekker in je vel zat? (Heb ik dat goed onthouden?) Ik denk dat die dynamiek op jullie beiden zijn weerslag heeft. Je man zou toch dagen vrij nemen, ook al heeft hij dat nog niet gedaan? Ik denk echt dat hij dat de komende week moet doen, voor het welbevinden van jullie alledrie.

Ja, klopt inderdaad. Er speelt nog wel meer hoor, maar dat is een beetje een lang verhaal om hier zo neer te typen.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
25-08-2019 20:32
Kinderen kunnen weleens dat soort uitspraken doen. Ik had denk ik gereageerd met iets als, "Joh, we zijn juist hartstikke blij dat jij bestaat. En als je 5 bent wil je soms iets heel graag, daarom vergeet je soms dat je het al gevraagd hebt."

En over tot de orde van de dag. Als jij het groot maakt, wordt het ook groot.

Dit idd. Mijn dochter heeft dit ook wel eens gehad. Het klinkt in onze oren heel erg, maar vaak bedoelen kinderen het helemaal niet zo.
Kirby schreef:
25-08-2019 21:32
Serieus? En wat nou als je kind na een half uur weer een ijsje wil? En na een uur weer? En dat de hele dag door? Want het is de hele dag warm he, dus dan heeft zo;n kind gewoon recht op een ijsje toch? Er zal toch wel een moment komen dat ook jij nee zegt bij weer de vraag om een ijsje.
Dat vind ik wel een verschil. Nu is het enkel "nee". Wanneer een kind al een ijsje heeft gehad dan kan je zeggen en uitleggen "Nee lieverd, je hebt al een ijsje gehad en anders krijg je misschien buikpijn dus nemen we niet nog een ijsje". Komt heel anders over bij een kind.
Alle reacties Link kopieren
Pffff het VIVA forum op zn best, die kunnen nog harder zeiken om een ijsje dan die kleuter van jou ;-)
Mijn kinderen hebben vandaag ook geen ijsje op, bedenk ik me...arm grut.

On topic, To ik denk ook dat je het allemaal wat te zwaar opneemt. Probeer niet meteen allerlei spookbeelden te zien.Zo te horen is er verder geen enkele reden om te denken dat er iets mis is met je zoon.
Hopelijk helpt je saunadagje je een beetje te ontspannen.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
25-08-2019 21:33
@Solomio: ik heb net een jaar schematherapie achter de rug. En op veel vlakken gaat / ging het daardoor ook wel een stuk beter. Ik heb destijds al gezegd dat ik weliswaar niet meer verder wilde met groepstherapie, maar wel heel graag individueel schematherapie wilde volgen, maar helaas kon dat blijkbaar niet.
En andere hulp? Niet per se schematherapie. Ik heb namelijk de indruk dat je erg snel denkt dat je tekortschiet en dat vind ik echt iets om wat aan te doen.

Mijn kinderen hebben ook dit soort uitspraken gedaan en ja, daar schrik je enorm van. En mijn kinderen hebben ook allebei mijn depressieve genen geërfd, dus het is bij periodes ook nog echt serieus.

Wel denk ik dat je zo'n situatie als van vandaag achteraf nog eens opnieuw kunt bekijken. Het is namelijk helemaal niet erg om op een 'nee' terug te komen. Omdat je na verloop van tijd inziet dat die 'nee' mss helemaal niet zo belangrijk was, of omdat het warmer is geworden dan je dacht, of gewoon, omdat je kind een volhoudertje is.
Ik heb niet alles gelezen, maar krijg van de laatste reacties de indruk dat jij en je man het ook niet helemaal eens waren over die 'nee'? Ook iets om naar te kijken. Kind krijgt er namelijk ook niet direct iets van als ouders niet helemaal op 1 lijn zitten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
25-08-2019 20:32
Kinderen kunnen weleens dat soort uitspraken doen. Ik had denk ik gereageerd met iets als, "Joh, we zijn juist hartstikke blij dat jij bestaat. En als je 5 bent wil je soms iets heel graag, daarom vergeet je soms dat je het al gevraagd hebt."

En over tot de orde van de dag. Als jij het groot maakt, wordt het ook groot.
Dit. Ik jad zoiets gezegt als: och maakt niet uit dat je wat vergeet dat doen we allemaal weleens.

Klinkt mij als een kind wat erg hoge eisen aan zichzelf stelt
GinnyJones schreef:
25-08-2019 21:39
Dat vind ik wel een verschil. Nu is het enkel "nee". Wanneer een kind al een ijsje heeft gehad dan kan je zeggen en uitleggen "Nee lieverd, je hebt al een ijsje gehad en anders krijg je misschien buikpijn dus nemen we niet nog een ijsje". Komt heel anders over bij een kind.
Dit inderdaad.
Maar in plaats daarvan wordt het kind vol gestopt met snoep.
Mijn man zit inmiddels mee te lezen en wil heel graag even zeggen: dat snoep wat zoon had gegeten, dat hebben wij hem niet zelf gegeven. We waren ergens op visite en er stond een grote bak chips en snoep, en wij hebben daar nog geprobeerd de rem op te zetten, maar dat is erg lastig als de andere 4 kinderen ongelimiteerd mogen snoepen.
Nee is nee heb ik ook nooit zo goed begrepen, ik denk dat ze meer leren van uitleg of een compromis. Maar goed, daar gaat het hier nu niet over.
Misschien is het voor TO prettig om wat opvoedondersteuning te krijgen, zodat dingen wat meer in perspectief gezet worden.
Alle reacties Link kopieren
Als hij er teveel op door gaat kun je ook benoemen dat hij nu nog geen ijsje krijgt, maar bv een glas drinken. En dat mama straks hem een ijsje komt brengen. Zo geef je niet gelijk zijn zin, en hou je het zelf in de hand.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
25-08-2019 21:41
Mijn man zit inmiddels mee te lezen en wil heel graag even zeggen: dat snoep wat zoon had gegeten, dat hebben wij hem niet zelf gegeven. We waren ergens op visite en er stond een grote bak chips en snoep, en wij hebben daar nog geprobeerd de rem op te zetten, maar dat is erg lastig als de andere 4 kinderen ongelimiteerd mogen snoepen.
Als dat niet elke week gebeurt kun je het ook gewoon een dagje loslaten.
Als ie er misselijk van wordt is dat ook nog een prima les en anders heeft ie gewoon een lekker snaaidagje.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Honingdropje2 schreef:
25-08-2019 21:39
Pffff het VIVA forum op zn best, die kunnen nog harder zeiken om een ijsje dan die kleuter van jou ;-)
:rofl:
Solomio schreef:
25-08-2019 21:43
Als dat niet elke week gebeurt kun je het ook gewoon een dagje loslaten.
Als ie er misselijk van wordt is dat ook nog een prima les en anders heeft ie gewoon een lekker snaaidagje.

Ja, dit ga je nog vaker krijgen. De mijne vielen altijd aan op zo'n tafel vol met lekkers, duurt even voor ze snappen dat niet alles in 1 keer op hoeft.
Alle reacties Link kopieren
juliadenders schreef:
25-08-2019 21:35
Het gaat niet om het ijsje. Het gaat om de onnodige strijd. Mijn wil is wet. Nee om het nee.
Dit betekent niet dat je je kind bij iedere vraag moet geven wat hij wil. Ik denk dat zich niet gehoord voelde en ik denk dat zich dat niet voelde en daar gefrustreerd van werd.
Pick your battles.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik begrijp dat ook niet zo. Logisch dat een kind een ijsje wil als het 30 graden is, bijna iedereen een ijsje eet en een leuke dag heeft gehad. Waarom nee zeggen tegen zoiets simpels als een ijsje? Geef gewoon dat ijsje. Kinderen vragen niet altijd iets om maar te vragen te hebben maar soms ook omdat ze het graag willen. Je laat hem voelen alsof hij vervelend is en alsof vragen om een ijsje zo ontzettend raar en vervelend is op een zomerse bloedhete dag. Dat is het niet. Luister naar zijn behoeftes.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Solomio. Ervaring is de beste leermeester. Mijn zoon is op die leeftijd ook eens helemaal los gegaan op een kinderfeestje. We kregen hem strontberoerd weer mee naar huis. Het linkje tussen teveel snoepen en het ziek zijn was snel gelegd, ook door hem.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
25-08-2019 21:41
Mijn man zit inmiddels mee te lezen en wil heel graag even zeggen: dat snoep wat zoon had gegeten, dat hebben wij hem niet zelf gegeven. We waren ergens op visite en er stond een grote bak chips en snoep, en wij hebben daar nog geprobeerd de rem op te zetten, maar dat is erg lastig als de andere 4 kinderen ongelimiteerd mogen snoepen.
Meid, laat gaan....filter de reacties waar je wat aan hebt. Dat gezuig hier altijd...Niemand heeft hier een ruk te maken met jullie beleid tav snoep en ijs en daar ging je vraag ook helemaal niet over. Laat je niet gek maken.
Honingdropje2 schreef:
25-08-2019 21:39
Pffff het VIVA forum op zn best, die kunnen nog harder zeiken om een ijsje dan die kleuter van jou ;-)
Mijn kinderen hebben vandaag ook geen ijsje op, bedenk ik me...arm grut.

[...]
:rofl: inderdaad!
Die van mij hebben ook geen ijs op vandaag. Eerder deze week wel een paar keer.

Ik vind dat je het prima hebt gedaan qua grens hoor TO, er was al veel gesnoept. Terwijl kind met meerdere andere was als enige niet verder mogen snoepen zou echt oneerlijk gevoeld hebben voor kind. Dat je dan zegt 'nee want je hebt al veel gesnoept' en je blijft daar bij vind ik best logisch.

On topic: ik begrijp dat er meer speelt. Hopelijk relax je morgen lekker in de sauna :)
Honingdropje2 schreef:
25-08-2019 21:48
Meid, laat gaan....filter de reacties waar je wat aan hebt. Dat gezuig hier altijd...Niemand heeft hier een ruk te maken met jullie beleid tav snoep en ijs en daar ging je vraag ook helemaal niet over. Laat je niet gek maken.

Ja, ga ik ook doen. Bedankt
Kirby schreef:
25-08-2019 21:14
TO maakt zich zorgen om een nogal zorgelijke uitspraak van haar kind en het enige waar we over vallen is dat het prinsje geen ijsje kreeg? Want een glaasje water kan echt niet? En dan over een jaar of twintig zeuren dat de jeugd van tegenwoordig denkt dat ze overal recht op hebben.
Ik vind dat niet direct een zorgelijke uitspraak hoor.
En prinsje? Please
Alle reacties Link kopieren
Of jullie kind wel of geen ijsje mocht is jullie keuze, moet niet gekker worden dat je daarvoor hier verantwoording moet afleggen.
Wat de uitspraak van jullie zoon betreft was zijn "emmertje" waarschijnlijk vol en wilde hij dit met die uitspraak aan jou duidelijk maken.
Ik zou als hij in een betere bui is eens een klein gesprekje met hem aangaan over hetgeen hij heeft gezegd en hoe hij dat bedoelde.
Grote kans dat hij niet eens meer weet dat hij dat heeft gezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven