Gestopt met roken

23-08-2019 12:34 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen maandag ben ik gestopt met roken. Voor de zoveelste keer. De ene keer ben ik succesvoller dan de andere keer. Ik ben al eens 2 jaar gestopt, zelfs een keer 5 jaar. Maar ook slechts 6 maanden of zelfs 2 maanden. En op een of ander manier begin ik toch elke keer weer, overtuig ik mezelf ervan dat ik best 1 sigaret kan opsteken. Terwijl ik ondertussen toch zou moeten snappen dat ik dat NIET kan.

Zijn er meer mensen recent gestopt? Wellicht kunnen we elkaar helpen op zwakke momenten?
pipo* wijzigde dit bericht op 24-08-2019 10:52
0.90% gewijzigd
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Pipo* schreef:
23-08-2019 12:34
Ik ben afgelopen maandag ben ik gestopt met roken. Voor de zoveelste keer. De ene keer ben ik succesvoller dan de andere keer.
Je bent dus nooit succesvol, als ik zo lullig mag zijn. :flag:
Wat fijn dat alles steeds goed komt
Alle reacties Link kopieren
Als je bedoelt dat je alleen succesvol bent als je nooit meer begint met roken dan heb je gelijk.
Maar dat zou betekenen dat ik nu dus succesvol ben omdat ik niet rook. En als ik over 10 jaar toch weer begin (of over 10 dagen) dan ben ik niet langer succesvol.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Bij verslavingen gaat het vaak om gewoonte en om omgeving...

Gewoonte? Verveel je je voordat de trein vertrekt bijv? Speel een spelletje op je mobiel i.p.v. een sigaret. Verder koop ook gewoon geen sigaretten meer... heb je ze niet om handen dan doe je het ook minder snel.

Verder elimineer de mensen in je leven die roken, of vraag ze simpelweg om niet te roken in jouw bij zijn..

Succes voor de rest!
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
23-08-2019 12:53
elimineer de mensen in je leven die roken
Beetje heftig misschien, maar dat is ook een optie.

Nee hoor, ik pestte je maar. Het is erg goed dat je probeert te stoppen.
Zelf ben ik jaren geleden ook die molen doorgegaan.
Wat mij enorm heeft geholpen is eens goed te kijken naar de rokers.
De mensen die bij rookhokjes staan, in een hoekje van een plein, bij een rookpaal...
En me daarbij afvroeg of ik zo'n persoon wilde zijn.
Nou, nee dus.
Dus elke keer dat de neiging om er één op te steken me besprong, beeldde ik me weer dat trieste clubje in, waar ik dus tussen stond of zat.
Dat nooit meer!
Wat fijn dat alles steeds goed komt
GV72 schreef:
23-08-2019 12:36
Je bent dus nooit succesvol, als ik zo lullig mag zijn. :flag:
Lekker motiverend.

TO, elk jaar niet roken is ook winst.
Ik wens je veel succes om deze keer zeker 70 jaar te stoppen!!
Ga vapen, dat is alvast een goede stap vooruit. Het is even wennen en anders in het begin maar het heeft mij echt heeeeel erg geholpen omdat je de nicotine langzaam kan afbouwen.
Ik ga vanaf maandag stoppen met roken. Nieuw schooljaar voor de kinderen, ik vind het echt te duur en wil leukere dingen doen met het geld.

Ik wil wel meeschrijven dus 😊
Veel lezen over verslaving. Hoe het werkt, kan je misschien laten inzien waar het misgaat?

AHA (en Vrij) heb ik pas gelezen en vond ik wel een leuke andere insteek hebben.
De opluchting en nog een paar eerder gelezen. Van allemaal steek ik wel wat op.

Lastig he! Maar een keer hou je het wel vol. Niet zien als falen steeds. Je blijft het juist proberen en dat is hartstikke knap! Sommige stappen makkelijk. Slaan zichzelf op de borst. Maar het is niet voor iedereen even makkelijk of moeilijk.

Iedereen heeft zo zijn eigen problemen moet je maar denken. De een is arrogant en overschat zijn eigen prestaties en de ander is verslaafd (0; De bescheiden stopper die het moeilijk heeft gehad en die het volhield kom je ook wel eens tegen. Die zijn je voorbeeld!! Succes.
Alle reacties Link kopieren
Alle rokers uit mijn omgeving elimineren wordt lastig, dan moet ik een echtscheiding aanvragen. Dat gaat me iets te ver.
Punt is dat ik ook echt gelijk geen 'gelukkige roker' ben want juist omdat ik er al eerder mee gestopt ben, ben ik me zo bewust van hoe ik stink als roker.
En het is veel te duur (ik rook gemiddeld voor €50,- per week) en dan is het ook nog eens heel slecht voor me.
Ik kan dus heel goed bedenken waarom het veel beter is om niet te roken. Maar waarom ik dan toch elke keer weer de fout in ga is me échte een raadsel.

Sansa, goed dat je er ook mee stopt!!! Hoop dat we elkaar kunnen steunen :couple:
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Pipo* schreef:
23-08-2019 15:08
Alle rokers uit mijn omgeving elimineren wordt lastig, dan moet ik een echtscheiding aanvragen. Dat gaat me iets te ver.
Punt is dat ik ook echt gelijk geen 'gelukkige roker' ben want juist omdat ik er al eerder mee gestopt ben, ben ik me zo bewust van hoe ik stink als roker.
En het is veel te duur (ik rook gemiddeld voor €50,- per week) en dan is het ook nog eens heel slecht voor me.
Ik kan dus heel goed bedenken waarom het veel beter is om niet te roken. Maar waarom ik dan toch elke keer weer de fout in ga is me échte een raadsel.

Sansa, goed dat je er ook mee stopt!!! Hoop dat we elkaar kunnen steunen :couple:
Ik heb niet eens last van afkickverschijnselen, het zit bij mij puur tussen de oren. Ik rook als ik me verveel, als ik stress heb, als het gezellig is....

Ik moet echt even wat nieuwe invullingen gaan bedenken voor die momenten, bedenken dat het slecht voor me is en dat het stinkt en duur is weet ik allemaal wel, maar zorgen er niet voor dat ik er af blijf.
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik ook wel, dat roken uit verveling of als ik gezellig aan een wijntje zit. En uit gewenning. Van de afkickverschijnselen heb ik eigenlijk ook weinig last. Plus, je lijf is na 4 dagen al afgekickt. Het is echt de geestelijke verslaving die het zo moeilijk maakt.

Ik heb nu wel, als extra motivatie, een spaarrekening geopend. En elke week dat ik niet gerookt heb wordt daar het bedrag op overgeschreven wat ik anders uitgeef aan sigaretten.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag meeschrijven. Ik ben zo vaak gestopt en begonnen dat ik in mijn omgeving al niet eens meer vertel dat ik weer rook.

Wat hierboven ook al is beschreven, het is met gewoon te duur. Ik ben bezig met mijn laatste pakje, en als deze op is ga ik stoppen. Dat zal maandag ongeveer zijn. Zie er nu al tegenop, ik heb thuis ook verteld (zoveelste keer) dus ik wil ook doorzetten.
het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Succes Dropsleutel!! En wat goed dat je de beslissing hebt genomen!

Wat mij helpt is het volgende:
- ik prik een stopdatum in de toekomst (dus x-dagen of weken vanaf nu). Op die manier kan ik er naar toe leven en mezelf er op voorbereiden.
- ik zorg dat ik een vakantie achter de rug heb, dus relaxt ben.
- de laatste dag dat ik rook, rook ik belachelijk veel, zoveel dat ik echt op zie tegen de volgende sigaret. Laatste herinnering aan roken is daardoor niet positief.

Door uit te rekenen hoeveel ik per week rook en dit apart te sparen hoop ik een extra stimulans te hebben om ook niet één sigaret op te steken over een tijd(je).
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik je de tip geven om naar de huisarts te stappen voor begeleiding?

Met behulp van nicotinepleisters en begeleiding van een longverpleegkundige ben ik sinds december 2017 gestopt. Op eigen houtje lukte het me helaas niet.

Vanuit de basisverzekering werd het trouwens gewoon vergoed!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor je tip Saudade.
Ik vind het afkicken van de nicotine niet zo moeilijk. Na max. een week vraagt je lijf al niet meer om nicotine. Maar het afkicken van de gewoonte, dat vind ik lastiger. En daar helpt geen nicotine pleister tegen.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Wat mij hielp, was: de trek in een sigaret duurt maar even. Bezwijk je ervoor en pak je die peuk, dan blijft het niet bij "even" en is de verslaving weer volop terug. Zoek op zo'n moment afleiding, ga desnoods de kamer stofzuigen of de afwas doen of zo ;-)

De momentjes "trek in een sigaret" komen ook steeds minder voor. Ik ben er een jaar of 15-20 (weet het niet precies meer) vanaf, heel soms (2x per jaar of zo) steekt het de kop weer op. Dan denk ik: ha, daar is dat moment weer, en als ik mezelf nu afleid is het binnen een minuut weer weg.
Alle reacties Link kopieren
Ohhhh, ik droomde vannacht dat ik 2 sigaretten had gerookt! En ik was zó teleurgesteld in mezelf.. ik ben de afgelopen jaren een af en aan-roker geweest, vooral gekoppeld aan bepaalde situaties. Maar kocht dan ook wel pakjes of wrong mezelf in bochten om een sigaret te kunnen bietsen, allemaal niet oké. Alleen thuis rookte ik niet (en het buitenshuis roken probeerde ik verborgen te houden voor mijn partner :-$ ) Maand of wat geleden was ik er weer zo klaar mee, ik wilde eigenlijk aan de champix (medicijn wat stoppen gemakkelijk maakt) maar de peaktijkondersteuner zat vol, dus toen heb ik maar ns Allan Carr erbij gepakt en ben ik midden in zo’n rook-situatie gestopt. Sindsdien werkelijk geen enkele moeite meer. Heerlijk!
Maar ik schrijf ook graag mee, want ik heb wel vaker een half jaar helemaal niet gerookt om dan ineens toch maar weer een sigaret aan te steken.. en dan is het hek weer van de dam.

Heb je wel ns zo’n stopboek gelezen TO? Ik was al wel vaker met een boek gestopt (Jan Geurtz) maar uit Allan Carr haalde ik toch net weer andere dingen die me erg helpen.
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
23-08-2019 12:53
Bij verslavingen gaat het vaak om gewoonte en om omgeving...

Gewoonte? Verveel je je voordat de trein vertrekt bijv? Speel een spelletje op je mobiel i.p.v. een sigaret. Verder koop ook gewoon geen sigaretten meer... heb je ze niet om handen dan doe je het ook minder snel.

Verder elimineer de mensen in je leven die roken, of vraag ze simpelweg om niet te roken in jouw bij zijn..

Succes voor de rest!
Dit is (sorry) echt slecht advies, mijns inziens. Door de situaties te trachten veranderen, zeg je dus eigenlijk dat jíj niet zozeer verantwoordelijk bent voor de beslissing om wel of niet te roken, maar je omgeving/de situatie waarin je je bevindt. Zo heb je dus altijd een excuus bij de hand om tóch een sigaret op te steken, want tja, als iedereen in je omgeving rookt...

En gewoonte en verveling zijn helemaal niet de redenen dat je rookt, de enige reden dat je rookt is dat je jezelf hebt wijsgemaakt dat het lekker is en dat je het nodig hebt. Wat allebei helemaal niet waar is, want roken heeft geen enkel positief effect. Zodra je dat inziet wordt stoppen heel makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Pipo* schreef:
25-08-2019 09:24
Dankjewel voor je tip Saudade.
Ik vind het afkicken van de nicotine niet zo moeilijk. Na max. een week vraagt je lijf al niet meer om nicotine. Maar het afkicken van de gewoonte, dat vind ik lastiger. En daar helpt geen nicotine pleister tegen.
Ah, dan snap ik dat dat voor jou niet werkt. Tegenwoordig hebben rokers ook eenmalig recht op een stop-cursus. Ik hoor er hele positieve geluiden over. Als ik het goed heb, vergoedt de zorgverzekering één programma voor stoppen met roken.

Heel veel succes met het vinden van de voor jou beste methode. Voor mij was een rookvrij leven echt één van mijn beste beslissingen!
Moosey schreef:
25-08-2019 09:41
Dit is (sorry) echt slecht advies, mijns inziens. Door de situaties te trachten veranderen, zeg je dus eigenlijk dat jíj niet zozeer verantwoordelijk bent voor de beslissing om wel of niet te roken, maar je omgeving/de situatie waarin je je bevindt. Zo heb je dus altijd een excuus bij de hand om tóch een sigaret op te steken, want tja, als iedereen in je omgeving rookt...

En gewoonte en verveling zijn helemaal niet de redenen dat je rookt, de enige reden dat je rookt is dat je jezelf hebt wijsgemaakt dat het lekker is en dat je het nodig hebt. Wat allebei helemaal niet waar is, want roken heeft geen enkel positief effect. Zodra je dat inziet wordt stoppen heel makkelijk.
Begrijpend lezen is en blijft ingewikkeld. Lees mijn reactie nogmaals goed ;-)
Alle reacties Link kopieren
Nou Moosey, Santaaa heeft wel een punt hoor. Het lastigste aan het stoppen met roken is de gewoonte doorbreken.
Na het eten een sigaretje, bij de koffie een peukie, bij een wijntje enz. Dat is beslist de reden dat ik niet in mijn vakantie wilde stoppen. Ik weet zeker dat ik de fout was ingegaan zodra ik aan een wijntje zat.

Na het eten ga ik nu meteen afwassen ipv een sigaret roken. Alleen om maar over dat punt heen te komen.

Alle keren dat ik gestopt was met roken, of het nou 5 jaar was of 2 maanden, ik ben telkens weer begonnen op een feestje terwijl ik aan een wijntje zat.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
dropsleutel schreef:
24-08-2019 08:24
Ik wil ook graag meeschrijven. Ik ben zo vaak gestopt en begonnen dat ik in mijn omgeving al niet eens meer vertel dat ik weer rook.

Wat hierboven ook al is beschreven, het is met gewoon te duur. Ik ben bezig met mijn laatste pakje, en als deze op is ga ik stoppen. Dat zal maandag ongeveer zijn. Zie er nu al tegenop, ik heb thuis ook verteld (zoveelste keer) dus ik wil ook doorzetten.
Op mijn werk weten ze ook niet dat ik rook.

Bewust, anders ga ik daar ook roken. Ik beperk het nu tot de ochtend en de avond.
Alle reacties Link kopieren
@Sansa, precies dat, ik ben al zo vaak gestopt dat ik niet meer serieus genomen wordt.
Vandaag nog 4 sigaretten om te roken. Ik ben er al een paar dagen mee bezig dat het nu echt klaar is. Ik ben van de week ook begonnen met sporten. Ik ben nu zo bang dat ik weer vreetbuien krijg. Je stofwisseling wordt natuurlijk wel anders.

We gaan het zien. Vandaag voor het laatst roken
het is zoals het is
dropsleutel schreef:
26-08-2019 08:20
@Sansa, precies dat, ik ben al zo vaak gestopt dat ik niet meer serieus genomen wordt.
Vandaag nog 4 sigaretten om te roken. Ik ben er al een paar dagen mee bezig dat het nu echt klaar is. Ik ben van de week ook begonnen met sporten. Ik ben nu zo bang dat ik weer vreetbuien krijg. Je stofwisseling wordt natuurlijk wel anders.

We gaan het zien. Vandaag voor het laatst roken
Veel water drinken tegen de snaaitrek. En zoethout kauwen, behalve als je al te hoge bloeddruk hebt.

En liever een paar kilootjes te zwaar dan je longen naar de knoppen.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven