Wanneer werd jij NIET verkracht?

24-08-2019 17:24 377 berichten
Laatst dit artikel tegengekomen, door het topic "domme acties" moest ik er weer aan denken.

Kwetsbare situaties waarin vrouwen niet worden verkracht/aangerand zijn gedenkwaardig, bepaalde situaties waarin je alleen bent met 1 of meerdere mannen. Dit blijft je bij en je bent blij dat je er met een sisser bent afgekomen.

Heel belangerijk hierin is dat de man de bepalende factor is of er seksueel misbruik plaatsvind of niet. Niet je korte rokje of hoe dronken je bent.

Hier een linkje van flair.be het gaat over #NotARapist

https://www.flair.be/nl/lifestyle/notar ... kt-werden/

O.a. over situaties waarin vrouwen vertellen dat ze niet werden verkracht en gewoon netjes werden behandeld.

Wanneer werd jij niet aangerand?
anoniem_376303 wijzigde dit bericht op 24-08-2019 18:22
Reden: Andere beschrijving
0.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
27-08-2019 15:37
En nog steeds niemand behalve ik die valt over (in ieder geval een deel van) de psyche en motivatie achter #NotARapist; TO en die Maura Quint van die hashtag beiden (net als de schrijfster van het artikel in de Flair) benoemen heel specifiek het geen korte rokje aanhebben en niet gedronken hebben van de vrouw kwestie.

Verkrachting is nooit de schuld van het slachtoffer. TO en de schrijfster van het artikel impliceren echter dat je als vrouw wél invloed kunt hebben op al of niet verkracht worden (door kleding en drankgebruik). Wat onzin is.

De enige factor die van belang is, is uitsluitend het gedrag van die man. Altijd. Zonder uitzondering.

Het is absurd en een belediging voor vrouwen om deze factor te noemen naast die kleding en het drankgebruik die genoemd worden.

Dan nog die mooie (en meest aanstootgevende) zin in het begin van het artikel; ‘Ik ben aangerand. Ik ben ook niet aangerand. Het enige verschil was niet wat ik droeg of dronk, maar of de man in kwestie het oké vond om mij te misbruiken'; de associatie van verkrachting met misbruik.

Verkrachting is vrij duidelijk gedefinieerd, misbruik omvat een enorme poel aan zeer verschillende gebeurtenissen waarin de beleving van beide betrokkenen ver uiteen kan liggen.

Maar nee, huppakee: alles op één grote hoop. Aanranding er ook nog even bij.

Die hashtag is al vergiftigd door de bedenkster, TO neemt het in de OP gewoon over. Dikgedrukt zelfs.

Walgelijk vind ik het.
Hoe kan jij het nu NIET doorhebben dat TO en Quint echt héél goed weten dat je rokje of je drankgebruik niets met aanranding/misbruik/verkrachting (ik gooi 't maar even op één hoop) te maken hebben?

Hier overigens de definitie: "Bij een aanranding of een verkrachting wordt iemand met geweld of onder dreiging van geweld gedwongen om seksuele handelingen te ondergaan of uit te voeren. Het verschil tussen de beide begrippen aanranding en verkrachting is wettelijk bepaald. Bij verkrachting dringt de dader binnen in het lichaam; bij aanranding niet" (bron: slachtofferhulp.nl)

Seksueel misbruik is dan weer de onofficiële verzamelnaam voor de misdrijven tegen de zeden zoals verkrachting, aanranding en ontucht met minderjarigen; misbruik maken van eigen overwicht om het meestal minderjarige of zwakzinnige slachtoffer ertoe te bewegen seks of ontuchtige handelingen te ondergaan. (bron: Juridisch woordenboek)

Dat heeft allemaal nogal wat raakvlakken he? Wat vreemd dat het in één adem wordt vermeld...
Dan gooi jij het toch ook op één grote hoop. Wél met dat woord rapist erin, uiteraard. En dat de schrijfster (en TO) over dat korte rokje en drankgebruik beginnen sla je voor het gemak maar even over.

Toevoeging: hoe moeten vrouwen die wél een kort rokje droegen en gedronken hadden zich voelen over #NotARapist? De schrijfster maakt er nogal een punt van om die omstandigheden specifiek te benoemen, immers.
anoniem_370120 wijzigde dit bericht op 27-08-2019 16:07
64.54% gewijzigd
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Vanzai: Het is absurd en een belediging voor vrouwen om deze factor te noemen naast die kleding en het drankgebruik die genoemd worden.

Klopt. Hoewel krom geformuleerd, is dit precies waar dit topic en dat artikel zich tegen keren. Namelijk dat dergelijke omstandigheden altijd ter sprake komen als een vrouw is misbruikt.

Dat je zo hamert op het verschil tussen verkrachting en seksueel misbruik snap ik niet zo. We leven niet in een wetboek. Het leven is niet zwart/wit.
Wanneer een mens een ander mens met macht of kracht dwingt tot seksuele handelingen is dat altijd fout en meestal beschadigend.

En nee, ik zie het naslissen op straat of het ongevraagd sturen van dickpics niet als misbruik. (wel als hinderlijk, maar er is wel meer hinderlijk in het samenleven met andere mensen.)
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Vanzai schreef:
27-08-2019 15:54
Dan gooi jij het toch ook op één grote hoop. Wél met dat woord rapist erin, uiteraard.
Had je de definities die ik hierboven zette al gezien? Of ben je daar selectief blind voor?

En wat ben jij ongelooflijk getriggered door dat woord rapist. Let it goooooo, het was voor Twitter, dat is lekker catchy. Beter dan 'notanallegedsexualoffender' In de verhalen achter de hashtag én de manier waarop die ontstond (zie: die andere post van mij die je niet las) maken wel duidelijk dat je het wat ruimer mag invullen en ook alle vormen van seksueel misbruik zonder penetratie geaccepteerd worden. Dat zou pas wat zijn, als je misbruik enkel serieus genomen zou worden als er gepenetreerd werd. Want, nogmaals, dat is het (juridsche) verschil tussen aanranding en verkrachting. Beide vallen onder de overkoepelende term 'seksueel misbruik'.
Vanzai schreef:
Dan gooi jij het toch ook op één grote hoop. Wél met dat woord rapist erin, uiteraard. En dat de schrijfster (en TO) over dat korte rokje en drankgebruik beginnen sla je voor het gemak maar even over.
Dat sla ik niet zomaar snel over. Dat haal ik zelfs aan in mijn post. Maar goed - ze beginnen daarover omdat dat héél vaak als uitlokkende factor voor verkrachting/aanranding wordt aangehaald, zelfs tot in in de rechtbank toe. Het feit dat een jonge vrouw een string droeg toen ze aangerand werd, leidde vorig jaar nog tot vrijspraak van de aanrader in kwestie in Ierland.

Het is dus niet vreemd dat TO en Quint (en zovele anderen) dat specifiek aanhalen en zeggen 'HEY IEDEREEN, weet je wat? Kleding, jouw drankgebruik, je relatie tot de dader etc. etc. hebben niéts te maken met je misbruik! Dat is 100% de dader z'n schuld, en niet die van het slachtoffer! En weet je wat? Dat is niet oké of normaal! Oké jongens? Doe normaal, zoals de mannen van #notarapist'.

Snap je het een beetje, nu?
Ambrozijn schreef:
27-08-2019 16:05
Had je de definities die ik hierboven zette al gezien? Of ben je daar selectief blind voor?
Ik kijk wel link uit om een discussie te beginnen over wat verkrachting/aanranding/misbruik precies is. Dan krijg je anekdotisch bewijs, verhalen over het spanningsveld tussen jagen en bejaagd worden. Nee dank u.

Iemand verzint een hashtag met rapist erin, beledigt vrouwen door de implicatie dat dat korte rokje en dat drankgebruik in een andere categorie behoort en is dan opeens niet verantwoordelijk voor wat het voortbrengt? Oh, en uiteraard (beschuldigingen van) misbruik, aanranding en verkrachtingen gewoon op één hoop gooien.

Niemand wordt beter van zo'n hashtag. Het is beledigend naar mannen en vrouwen en polariserend. Gevalletje niet goed over nagedacht van de schrijfster, maar ja social media hè?

Ammehoela.
Vanzai schreef:
27-08-2019 16:15
Ik kijk wel link uit om een discussie te beginnen over wat verkrachting/aanranding/misbruik precies is. Dan krijg je anekdotisch bewijs, verhalen over het spanningsveld tussen jagen en bejaagd worden. Nee dank u. Geen discussie. Juridisch woordenboek.

Iemand verzint een hashtag met rapist erin, beledigt vrouwen door de implicatie dat dat korte rokje en dat drankgebruik in een andere categorie behoort en is dan opeens niet verantwoordelijk voor wat het voortbrengt?
NEEN, de implicatie is de omgekeerde. Zie hierboven. Oh, en uiteraard (beschuldigingen van) misbruik, aanranding en verkrachtingen gewoon op één hoop gooien. Seksueel misbruik is de verzamelterm voor o.a. aanranding (geen penetratie) en verkrachting (wel penetratie). Zie definities boven.

Niemand wordt beter van zo'n hashtag. Het is beledigend naar mannen en vrouwen en polariseerd. Gevalletje niet goed over nagedacht van de schrijfster, maar ja social media hè? Het wil aantonen dat niét aanranden en verkrachten net normaal gedrag is voor mannen. Zie ontstaansgeschiedenis en mijn tweede post hier.
Zoals ook Flair zelf Quint quote: "Met drie korte anekdotes toont schrijfster Maura Quint – die zelf slachtoffer werd van aanranding – aan op Twitter dat een kwetsbare situatie niet hoeft te leiden tot een situatie van misbruik. De enige bepalende factor daarin is de man, die in de verhalen van Quint telkens #NotARapist is." Je hebt niet goed gelezen. Dat is niet erg, maar geef 't dan gewoon even toe.

Ammehoela. Dat je het geen fijne hashtag vindt, is natuurlijk puur persoonlijk.
Dit was fijn, nou ga ik door met m'n dag! Xoxo
ambrozijn wijzigde dit bericht op 27-08-2019 16:23
Reden: Ineens ook op onderstaand bericht geantwoord
16.05% gewijzigd
Ambrozijn schreef:
27-08-2019 16:13
Dat sla ik niet zomaar snel over. Dat haal ik zelfs aan in mijn post. Maar goed - ze beginnen daarover omdat dat héél vaak als uitlokkende factor voor verkrachting/aanranding wordt aangehaald, zelfs tot in in de rechtbank toe. Het feit dat een jonge vrouw een string droeg toen ze aangerand werd, leidde vorig jaar nog tot vrijspraak van de aanrader in kwestie in Ierland.

Het is dus niet vreemd dat TO en Quint (en zovele anderen) dat specifiek aanhalen en zeggen 'HEY IEDEREEN, weet je wat? Kleding, jouw drankgebruik, je relatie tot de dader etc. etc. hebben niéts te maken met je misbruik! Dat is 100% de dader z'n schuld, en niet die van het slachtoffer! En weet je wat? Dat is niet oké of normaal! Oké jongens? Doe normaal, zoals de mannen van #notarapist'.

Snap je het een beetje, nu?
De schrijfster en TO leggen een heel andere associatie (dikgedrukt). Ik kan alleen maar lezen wat ze schrijven, niet wat ze denken.
Doornroosje75 schreef:
27-08-2019 16:02
Vanzai: Het is absurd en een belediging voor vrouwen om deze factor te noemen naast die kleding en het drankgebruik die genoemd worden.

Klopt. Hoewel krom geformuleerd, is dit precies waar dit topic en dat artikel zich tegen keren. Namelijk dat dergelijke omstandigheden altijd ter sprake komen als een vrouw is misbruikt.

Dat je zo hamert op het verschil tussen verkrachting en seksueel misbruik snap ik niet zo. We leven niet in een wetboek. Het leven is niet zwart/wit.
Wanneer een mens een ander mens met macht of kracht dwingt tot seksuele handelingen is dat altijd fout en meestal beschadigend.
Als man sta je statistisch gezien de helft van de tijd (maar in realiteit heel veel vaker) in een positie dat je handelswijze, handelingen en/of uitspraken uitgelegd kunnen worden als aanranding, seksueel geweld, misbruik etc. Allemaal afhankelijk van hoe de vrouw in kwestie reageert.

Dus ja, er ligt een hele diepe ravijn tussen verkrachting en alle andere zaken die benoemd kunnen worden op het vlak van vermeend seksueel wangedrag. Een hele ravijn die die schrijfster en TO voor het gemak even dempen.

Nu speel ik het altijd op safe hoor. Je moest eens weten hoe vaak mij na het doen van mijn verhaal door vrouwen is toegevoegd 'dat ik een beetje had moeten doorpakken'.

Dus let's not go there.
Grappig Vanzai, dat juist jij nu seksueel misbruik en seksueel wangedrag op één hoop gooit.
Doornroosje75 schreef:
27-08-2019 16:45
Grappig Vanzai, dat juist jij nu seksueel misbruik en seksueel wangedrag op één hoop gooit.
Ik hoop dat de rest van mijn toelichting mijn positie verklaart.
Vanzai schreef:
27-08-2019 16:52
Ik hoop dat de rest van mijn toelichting mijn positie verklaart.
Je hebt iemand per ongeluk aangerand en het is dus heel belangrijk dat het verschil tussen aanranding en verkrachting behouden blijft omdat op dat laatste zwaardere straffen staan?
Ambrozijn schreef:
27-08-2019 18:36
Je hebt iemand per ongeluk aangerand en het is dus heel belangrijk dat het verschil tussen aanranding en verkrachting behouden blijft omdat op dat laatste zwaardere straffen staan?
Niet iedereen is bekend met het fenomeen dat je vanuit een principe kunt reageren en niet slechts hoeft terug te vallen op eigen ervaringen om een mening te hebben.
Oke, geen eigen ervaring dus. Maar je bent er wel van overtuigd dat het voor mannen lastig is in te schatten waar de grens ligt tussen aansturen op seks en aanranding? Dat vind ik dan weer interessante materie.
Doornroosje75 schreef:
27-08-2019 18:48
Oke, geen eigen ervaring dus. Maar je bent er wel van overtuigd dat het voor mannen lastig is in te schatten waar de grens ligt tussen aansturen op seks en aanranding? Dat vind ik dan weer interessante materie.
Het verschil tussen aansturen op seks en aanranding is slechts afhankelijk van hoe de vrouw in kwestie reageert.
Vanzai schreef:
27-08-2019 18:50
Het verschil tussen aansturen op seks en aanranding is slechts afhankelijk van hoe de vrouw in kwestie reageert.
Of ze ja of nee zegt, bedoel je?
malibu82 schreef:
24-08-2019 17:36
Nooit aangerand of verkracht terwijl ik wel in zogenaamd riskante situaties zat.
Het overgrote deel van de mannen maakt geen misbruik van zo'n situatie.
Dit, en verder, vreemd topic.
Doornroosje75 schreef:
27-08-2019 18:51
Of ze ja of nee zegt, bedoel je?
Nee, nee, nee ik wil niet en 10 seconden later is ze je aan het pijpen.

Zo duidelijk?
Vanzai schreef:
27-08-2019 18:50
Neen dat is geen aanranding. Ik verwijs weer naar de definities. Tenzij aansturen op seks voor jou “grab her by the pussy” is.

Dat kan je trouwens ook in een paar #notarapists lezen (‘he started kissing me and I indicated I did not want to and he stopped’ - ik parafraseer).

Ik wil echt begrijpen waarom dit voor jou zon ding is, maar ik snap het niet :(
Ambrozijn schreef:
27-08-2019 19:46
Neen dat is geen aanranding. Ik verwijs weer naar de definities. Tenzij aansturen op seks voor jou “grab her by the pussy” is.

Dat kan je trouwens ook in een paar #notarapists lezen (‘he started kissing me and I indicated I did not want to and he stopped’ - ik parafraseer).

Ik wil echt begrijpen waarom dit voor jou zon ding is, maar ik snap het niet :(
Ik denk dat er heel veel vrouwen zijn die niet weten wat voor irrationeel gedrag vrouwen kunnen vertonen.

Moet je Zuid-Amerikaanse vrouwen eens horen over wat voor watjes Nederlandse mannen zijn. Nou, vanwege wetgeving leg ik dan uit.
Vanzai schreef:
27-08-2019 19:21
Nee, nee, nee ik wil niet en 10 seconden later is ze je aan het pijpen.

Zo duidelijk?
Je laat je pijpen door een dame die 10 seconden daarvoor nog zei dat ze niet wil? Echt? En dat vind je niet vervelend?
Vanzai schreef:
27-08-2019 19:51
Ik denk dat er heel veel vrouwen zijn die niet weten wat voor irrationeel gedrag vrouwen kunnen vertonen.

Moet je Zuid-Amerikaanse vrouwen eens horen over wat voor watjes Nederlandse mannen zijn. Nou, vanwege wetgeving leg ik dan uit.
Daar worden dan ook veel meer vrouwen verkracht. In Brazilië is verkrachting (en geweld) een gigantisch probleem. Beter een watje dan een verkrachter.
appelientjex wijzigde dit bericht op 27-08-2019 21:25
12.61% gewijzigd
Fiorah schreef:
27-08-2019 20:55
Je laat je pijpen door een dame die 10 seconden daarvoor nog zei dat ze niet wil? Echt? En dat vind je niet vervelend?
Huh? Waarom noem je die vrouw een dame?
Vanzai schreef:

Toevoeging: hoe moeten vrouwen die wél een kort rokje droegen en gedronken hadden zich voelen over #NotARapist? De schrijfster maakt er nogal een punt van om die omstandigheden specifiek te benoemen, immers.
Dat is nou juist de bedoeling.
Verkrachting heeft niks te maken met wat je aanhebt. Het is juist het idee dat we door heel veel van dit soort voorbeelden te noemen de soortgelijke situaties waarin verkrachting wel voorkomt zien voor wat ze zijn: agressieve acties, altijd te wijten aan de dader.
Het-groepje schreef:
27-08-2019 21:13
Dat is nou juist de bedoeling.
Verkrachting heeft niks te maken met wat je aanhebt. Het is juist het idee dat we door heel veel van dit soort voorbeelden te noemen de soortgelijke situaties waarin verkrachting wel voorkomt zien voor wat ze zijn: agressieve acties, altijd te wijten aan de dader.
Ik weet niet of verkrachting niks te maken heeft met wat je aanhebt. Misschien is de kans wel groter om verkracht te worden met een korte rok en drank op. (Geen idee of daar onderzoek naar gedaan is).
Dus ja, daarom wordt die korte rok er steeds bijgehaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven