Gezondheid alle pijlers

Fit in een rolstoel

28-08-2019 23:16 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een rolstoel die ik zelf voortduw (dus geen elektrische) en een scootmobiel. Hoe kun je het beste fit blijven als je in een rolstoel zit?

Ik kan met de rolstoel moeilijk over de stoep vanwege de ongelijke stoeptegels bij mij in de buurt. Dat is eigenlijk te zwaar om de wielen er overheen te duwen voor mij. En over het fietspad, ik denk niet dat dat mag met de rolstoel. Ik gebruik de rolstoel eigenlijk alleen thuis. Voor buitenshuis de scootmobiel.

Er is een fitnesscentrum tegenover mijn huis, maar die heeft een heel hoge trap die ik niet kan oplopen. En de trap aflopen is nog erger. Ik heb aan een bezoeker gevraagd of ze misschien een lift hebben en hij zei van niet.
Alle reacties Link kopieren
Sporten? Rolstoelbasketbal, zitvolleybal, handbiken, zwemmen... Even googelen wat er in je regio wordt aangeboden.
maartje2016 wijzigde dit bericht op 28-08-2019 23:19
4.07% gewijzigd
Fysio zoeken die hier ervaring mee heeft?
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
28-08-2019 23:18
Sporten? Rolstoelbasketbal, zitvolleybal, handbiken, zwemmen... Even googelen wat er in je regio wordt aangeboden.
Daar moet je een speciale rolstoel voor hebben. Die heb ik niet. Ik heb gewoon zo’n simpele. En ik heb het geld niet voor een sport-rolstoel. Ik werk sinds een paar jaar niet meer en ik heb nu een IVA uitkering.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
28-08-2019 23:18
Fysio zoeken die hier ervaring mee heeft?
Ik ben daar niet voor verzekerd. Ik heb alleen een basisverzekering.
Alle reacties Link kopieren
Zitvolleybal speel je niet in een rolstoel, maar op de grond. En met zwemmen neem je doorgaans ook je stoel niet mee het water in ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik moet er ook bij zeggen dat een fitnesscentrum voor mij een hoge drempel heeft, omdat ik in een rolstoel zit. Ik kan hooguit een paar meter achter elkaar lopen en ik loop wankel, ik strompel. Ik ben bang dat mensen naar mij gaan kijken. Toen ik nog geen rolstoel/scootmobiel had, stonden zelfs bejaarden van 80 voor mij op om mij op een stoel te laten zitten omdat ik zo strompel.
Ik sport 1 uur per week bij de fysiotherapie.
Ik heb een chronische ziekte waar door ik wisselend rollator, rolstoel, scootmobiel of geen enkel hulpmiddel gebruik.
heb je hier al eens naar gekeken?
https://www.regelhulp.nl/ik-heb-hulp-no ... st-sporten

Of hier: https://www.gehandicaptensport.nl/onze-sporten
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
28-08-2019 23:26
Zitvolleybal speel je niet in een rolstoel, maar op de grond. En met zwemmen neem je doorgaans ook je stoel niet mee het water in ;-)
Ik vind zwemmen vreselijk. Maar zitvolleybal is misschien wel wat. Alleen was ik vroeger (toen ik nog goed kon lopen) nooit zo goed in volleybal, maar misschien gaat het zittend beter. :) Ik ga eens kijken of dat hier in de buurt is.
Alle reacties Link kopieren
Oh, bedankt. Ik ga daarnaar kijken.
Alle reacties Link kopieren
ismijnnaam schreef:
28-08-2019 23:29
Ik sport 1 uur per week bij de fysiotherapie.
Ik heb een chronische ziekte waar door ik wisselend rollator, rolstoel, scootmobiel of geen enkel hulpmiddel gebruik.
Ben je daarvoor verzekerd?
Alle reacties Link kopieren
Nagellakmetglitter schreef:
28-08-2019 23:22
Daar moet je een speciale rolstoel voor hebben. Die heb ik niet. Ik heb gewoon zo’n simpele. En ik heb het geld niet voor een sport-rolstoel. Ik werk sinds een paar jaar niet meer en ik heb nu een IVA uitkering.
Ik heb een sportrolstoel aangevraagd bij de WMO met een pgb. Probeer dat eens. Ga eerst oriënteren wat je leuk lijkt om te doen en vraag dan bij de gemeente wat je mogelijkheden zijn. Ik heb zelf nu een gewone rolstoel, een sportrolstoel en een scootmobiel.
Ook ik werk al jaren niet meer en heb een IVA uitkering wat aangevuld met een deel bijstand. Ik heb ook niets bij hoeven leggen bij de sport rolstoel. Maar laat je wel goed voorlichten als je een sport rolstoel mag aanvragen met een pgb. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Nagellakmetglitter schreef:
28-08-2019 23:31
Ik vind zwemmen vreselijk. Maar zitvolleybal is misschien wel wat. Alleen was ik vroeger (toen ik nog goed kon lopen) nooit zo goed in volleybal, maar misschien gaat het zittend beter. :) Ik ga eens kijken of dat hier in de buurt is.
Het gaat ook niet alleen om het volleybal, maar je bent ook weer lekker bezig. Het is altijd goed om onder de mensen te zijn. Succes!
Nagellakmetglitter schreef:
28-08-2019 23:16
Ik kan met de rolstoel moeilijk over de stoep vanwege de ongelijke stoeptegels bij mij in de buurt. Dat is eigenlijk te zwaar om de wielen er overheen te duwen voor mij. En over het fietspad, ik denk niet dat dat mag met de rolstoel. Ik gebruik de rolstoel eigenlijk alleen thuis. Voor buitenshuis de scootmobiel.
Oh en als de tegels ergens scheef liggen kan je dat melden bij de gemeente. Die moeten ervoor zorgen dat de stoepen begaanbaar en onderhouden zijn. Kijk maar op de site, je kan vast ergens een melding openbare ruimte maken.
Nagellakmetglitter schreef:
28-08-2019 23:33
Ben je daarvoor verzekerd?
Waarom wil je wel betalen voor een sportschool (maar die is helaas niet toegankelijk genoeg) en moet de fysiotherapie via de verzekering?
Ik zou gewoon op het fietspad gaan hoor. Hier in de buurt zijn ook een paar rolstoel gebruikers die het fietspad gebruiken of langs de kant van de weg als ze de stoep niet op of af kunnen.

Heb er als fietser nog geen hinder van gehad. Heb meer hinder van die skateboarders en skeeleraars.
Superuser2018 schreef:
28-08-2019 23:44
Waarom wil je wel betalen voor een sportschool (maar die is helaas niet toegankelijk genoeg) en moet de fysiotherapie via de verzekering?
Nou ja dat is nogal een prijsverschil he. Als ik naar mezelf kijk, ben de afgelopen jaren een keer of 2 a 3 bij de fysio geweest. Daar ben ik niet voor verzekerd dus dat mag ik gewoon aftikken. Dat kost per keer ongeveer wat de sportschool me per maand kost.
Dus dan wordt iedere week 1 a 2 keer sporten wel prijzig.
Een fysiotherapiebehandeling is zeker duurder. Maar zelf heb ik een hele tijd bij de fysiotherapeut gesport en daar was een apart tarief voor dat helemaal niet zoveel scheelde met de sportschool.

TO geeft me de indruk dat ze niet naar de fysiotherapeut wil omdat de verzekering niet betaald maar dat ze wel naar de sportschool zou gaan als dat kon. Dan denk ik, breng datzelfde bedrag naar een plek waar je wel kan sporten.
anoniem_371483 wijzigde dit bericht op 29-08-2019 00:03
37.00% gewijzigd
En je mag gewoon op het fietspad met je rolstoel volgens deze link: https://www.mobiliteitcentraal.nl/infor ... g-rolstoel

En de mensen met rolstoel die ik ken heb ik nog nooit over boetes gehoord ivm rijden op het fietspad of weg. Wel over het feit dat men bepaalde winkels niet in kon enzo.
Alle reacties Link kopieren
Yoga, mensendieck en er zijn vast nog wel meer van dit soort sporten waarbij je op een matje ligt, op een stoel zit of anderszins niet hoeft te lopen. Bejaarden kunnen vaak ook niet meer goed lopen en doen ook aan gym. Soms wordt er in wijkcentra ook bejaardengym gegeven. Kijk anders daar eens.
Laagdrempelig en je leert de mensen van het wijkcentrum een beetje kennen. Ook niet verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Nagellakmetglitter schreef:
28-08-2019 23:29
Ik moet er ook bij zeggen dat een fitnesscentrum voor mij een hoge drempel heeft, omdat ik in een rolstoel zit. Ik kan hooguit een paar meter achter elkaar lopen en ik loop wankel, ik strompel. Ik ben bang dat mensen naar mij gaan kijken. Toen ik nog geen rolstoel/scootmobiel had, stonden zelfs bejaarden van 80 voor mij op om mij op een stoel te laten zitten omdat ik zo strompel.
Dikke huid kweken. Ja men kijkt. En is je twee seconden later weer vergeten. Ik kijk ook naar mensen/dingen die net iets anders zijn dan standaard. Volgens mij zitten we zo in elkaar, dat we de omgeving scannen op "afwijkende" zaken. Maar dat wil niet zeggen dat de kijker er vervolgens iets van vind. En al vind hij wel wat, jammer dan.
Ik zit 15 jaar in een rolstoel en weet drommels goed dat er gekeken wordt. Dus ik zorg er graag voor dat er wat te kijken is: Een blij hoofd, leuke rok, hakken eronder. Zoiets. En als ik dan vervolgens de rolstoel uitstap om weg te lopen zie je mensen helemaal verschieten. En dan leg ik voor de 10duizendste keer uit wat er is. Dat lopen en rolstoelen in mijn geval onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Wees trots op jezelf! Die rolstoel is net als een bril, een hulmiddel. Daarmee wordt je niet minder maar meer waard.

En om op je vraag terug te komen, hoe je fit blijft ; dat vind ik lastig. Voor mij is dansen tot op heden de beste vorm van beweging gebleken omdat ik daarbij veel steun van partner heb. En ik beschouw het doen van mijn huishouden ook als fitness.
Maar er zijn hierboven al een paar goede links gegeven. Sportrolstoel is aan te vragen via de WMO. Ik heb trouwens een aandrijfondersteuning op mijn rolstoel, daarmee maak ik hem elektrisch. Geen probleem meer met rare tegels. En ja, ik ga op op het fietspad. En soms ook op straat als er bv veel fietsen op de stoep staan. Neem gerust je ruimte in in deze wereld! Succes met zoeken naar een leuke sport!
Alle reacties Link kopieren
Kun je die sportschool tegenover je huis niet eens bellen? Voor hetzelfde geld willen ze meedenken en hebben ze bijv een achteringang die wel bereikbaar is voor je. Leg uit dat je in een rolstoel zit en vraag of ze daar ervaring mee hebben en/of het zien zitten om een aangepast trainingsschema voor je te maken. Bij mijn sportschool lopen bijv 1-2 instructeurs rond waarvan ik denk dat ze dat een mooie uitdaging zouden vinden en graag zouden doen. Een keertje bellen en informeren kost niks en vaak kun je (mits toegankelijk voor je) wel een dag proefsporten en gebruik maken van de faciliteiten voor een bedrag rond €10.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
28-08-2019 23:45
Ik zou gewoon op het fietspad gaan hoor. Hier in de buurt zijn ook een paar rolstoel gebruikers die het fietspad gebruiken of langs de kant van de weg als ze de stoep niet op of af kunnen.

Heb er als fietser nog geen hinder van gehad. Heb meer hinder van die skateboarders en skeeleraars.
Dit.
Zo kun je toch ook geregeld maar buiten, lekker in de frisse wind en ook bewegen.
Weet niet of dit voor jou geldt

Sommige fysio voor bep chronische ziekten vallen onder de basisverzekering

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven