Passiebloem combineren met andere klimplant

29-08-2019 20:00 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een klimplant tegen mijn schutting aan laten groeien. Nou vind ik de passiebloem echt ontzettend mooi, maar ik las op internet dat deze er tot half mei vrij dood uitziet. De rest van de planten in mijn tuin zijn ook al vrij kaal tot eind mei, dus iets wat al eerder groen wordt zou wel fijn zijn. Nu vroeg ik me dus af of ik de passiebloem niet kan combineren met een andere, vroeg bloeiende, klimplant. Ik zat bijvoorbeeld te denken aan een vroeg bloeiende clematis (bosrank) of misschien wilde wingerd (lijkt qua blad wel wat op passiebloem volgens mij?). Zou dat mooi worden? En kan dat wel, of komt dat de groei/ bloei niet ten goede?
Ha, ik zit er ook over te denken dit te doen, maar dan op een muur. Ik lees mee :)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een klimhortensia langs de schutting. Heel groen, ik ben er blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Toscaanse jasmijn is ook een klimplant en groeit redelijk snel. Heeft mooie witte bloemen en die ruiken heerlijk.
Er zijn verschillende vroegbloeiende Clematissen, ook die daarnaast wintergroen zijn trouwens.

Wat ook mooi is is Toscaanse Jasmijn, kleine witte bloempjes, geurt lekker en is wintergroen

Let je er op dat je Passiebloem op een warme plek, liefst het zuiden plant?
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 29-08-2019 20:44
0.95% gewijzigd
bording schreef:
29-08-2019 20:41
Toscaanse jasmijn is ook een klimplant en groeit redelijk snel. Heeft mooie witte bloemen en die ruiken heerlijk.

Dit dus. :mrgreen:
Oh, zo'n Toscaanse Jasmijn is misschien wel een beter idee, dat wintergroen blijven lijkt me een goed idee op die plek!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben hier de wilde Wingerd er tussen zitten.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Verkeerde bloem
Not my circus, not my monkeys
Kamperfoelie er doorheen is ook leuk
Alle reacties Link kopieren
Heel relaas getypt. Bij nader inzien niet relevant want ik haalde de wilde wingerd en wilde winde door elkaar :) die laatste wil je niet in je tuin.
madamecannibale wijzigde dit bericht op 29-08-2019 21:48
73.63% gewijzigd
passiflora en wingerd zijn allebei woekeraars, samen is garantie voor je levenlang snoeien. Er zijn verschillende passiflora ook groenblijvende, de hele winter groen blad dus. Je kan er een clematis doorheen laten groeien maar solitair kan hij eigenlijk ook heel goed
Alle reacties Link kopieren
Ik had een clematis appleblossem in de tuin staan (heeft helaas de eerste hittegolf niet overleefd). Daar kwam ontzettend veel bloemen in vroeg in het voorjaar. Ik heb ook nog verschillende lonicera's tegen de schutting staan, die het ook goed doen. En ze blijven ook in de winter groen.
Alle reacties Link kopieren
Het punt is eigenlijk, dat ik die passiebloem ontzettend mooi vind en dus in feite op zoek ben naar een manier om èn die passiebloem op mijn schutting te hebben, èn een schutting die zo lang mogelijk groen is. Ik ben dus eigenlijk niet zozeer op zoek naar alternatieven, want die heb ik al wel overwogen. :A:

Een wintergroene passiebloem, zoals hierboven benoemd, heb ik zelf niet kunnen vinden. Als iemand daar dus misschien de naam van heeft..?

De jasmijn is de enige klimplant die ik wel overweeg in plaats van de passiebloem, maar mijn vriend heeft enorme hooikoorts en ik ben zelf allergisch voor de meeste dingen die sterk ruiken, dus ik ben een beetje bang dat we daar allebei slecht op reageren. Of valt dat wel mee?
Alba_Rosa schreef:
29-08-2019 21:49
Ik had een clematis appleblossem in de tuin staan (heeft helaas de eerste hittegolf niet overleefd). Daar kwam ontzettend veel bloemen in vroeg in het voorjaar. Ik heb ook nog verschillende lonicera's tegen de schutting staan, die het ook goed doen. En ze blijven ook in de winter groen.
die komt wel weer op volgend jaar
Chamaedorea schreef:
29-08-2019 22:05
Het punt is eigenlijk, dat ik die passiebloem ontzettend mooi vind en dus in feite op zoek ben naar een manier om èn die passiebloem op mijn schutting te hebben, èn een schutting die zo lang mogelijk groen is. Ik ben dus eigenlijk niet zozeer op zoek naar alternatieven, want die heb ik al wel overwogen. :A:

Een wintergroene passiebloem, zoals hierboven benoemd, heb ik zelf niet kunnen vinden. Als iemand daar dus misschien de naam van heeft..?

De jasmijn is de enige klimplant die ik wel overweeg in plaats van de passiebloem, maar mijn vriend heeft enorme hooikoorts en ik ben zelf allergisch voor de meeste dingen die sterk ruiken, dus ik ben een beetje bang dat we daar allebei slecht op reageren. Of valt dat wel mee?
deze is bladhoudend https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Blauwe_passiebloem
wel op een muur op het zuiden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind heeft echt hele erge hooikoorts maar ik heb Toscaanse jasmijn al jaren in de tuin staan en dat is geen probleem.

Passiebloem woekert nogal. Ik heb zelf pas een vroegbloeiende clematis met een najaarsclematis en een roos op dezelfde plek geplant met de bedoeling dat ze door elkaar heen gaan groeien. Dat zou je ook nog kunnen overwegen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
29-08-2019 21:48
passiflora en wingerd zijn allebei woekeraars, samen is garantie voor je levenlang snoeien. Er zijn verschillende passiflora ook groenblijvende, de hele winter groen blad dus. Je kan er een clematis doorheen laten groeien maar solitair kan hij eigenlijk ook heel goed
O, nou dit is raar: naar aanleiding hiervan ben ik gaan googlen op "wintergroene passiflora", en nu lees ik ineens op verschillende websites dat de passiebloem (caerulea/constance elliott) wél wintergroen is. Dit terwijl ik tijdens mijn zoektocht vanmiddag juist overal las dat de passiebloem in de winter al zijn blad verliest en er tot half mei morsdood uitziet.

Kan iemand mij vertellen hoe dit nu zit? Mijn ouderlijk huis had een gevel vol passiebloemen, en in mijn herinneringen was dat inderdaad het grootste deel van het jaar hartstikke kaal. Maar zeker weten doe ik dat niet.. (en ik kan het ook niet navragen want mijn ouders zijn inmiddels overleden)
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
29-08-2019 22:08
die komt wel weer op volgend jaar
Ik hoop het, maar zelfs de hoofdtakken zijn helemaal verdort, dus ik heb er een hard hoofd in. Maar misschien weet ie me te verrassen.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
29-08-2019 22:10
Mijn kind heeft echt hele erge hooikoorts maar ik heb Toscaanse jasmijn al jaren in de tuin staan en dat is geen probleem.

Passiebloem woekert nogal. Ik heb zelf pas een vroegbloeiende clematis met een najaarsclematis en een roos op dezelfde plek geplant met de bedoeling dat ze door elkaar heen gaan groeien. Dat zou je ook nog kunnen overwegen.
Goed om te horen, dan is de jasmijn toch nog een om te overwegen!
Dat woekeren vind ik zelf niet erg, ik hou wel van een beetje wilde tuin en snoeien vind ik niet erg, zo lang het maar snoeien voor de vorm is en er geen moeilijke regeltjes aan hangen ;).
Chamaedorea schreef:
29-08-2019 22:11
O, nou dit is raar: naar aanleiding hiervan ben ik gaan googlen op "wintergroene passiflora", en nu lees ik ineens op verschillende websites dat de passiebloem (caerulea/constance elliott) wél wintergroen is. Dit terwijl ik tijdens mijn zoektocht vanmiddag juist overal las dat de passiebloem in de winter al zijn blad verliest en er tot half mei morsdood uitziet.

Kan iemand mij vertellen hoe dit nu zit? Mijn ouderlijk huis had een gevel vol passiebloemen, en in mijn herinneringen was dat inderdaad het grootste deel van het jaar hartstikke kaal. Maar zeker weten doe ik dat niet.. (en ik kan het ook niet navragen want mijn ouders zijn inmiddels overleden)
al mijn passiflora’s zijn bladhoudend. Deze (die van de link) is het meest winterhard en doet het prima. Als de plant vorstschade heeft (gebeurt bij zeer strenge vorst en planten jonger dan 5 jaar) dan kan hij er in het voorjaar wat verlept uit zien maar komt altijd weer op. Bij oude planten is zeer strenge vorst geen enkel probleem en blijft hij lekker groen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
29-08-2019 22:10
deze is bladhoudend https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Blauwe_passiebloem
wel op een muur op het zuiden.
Het gaat om een schutting op het zuid westen, vanaf een uur of 11 vol in de zon.
Chamaedorea schreef:
29-08-2019 22:13
Het gaat om een schutting op het zuid westen, vanaf een uur of 11 vol in de zon.
geen probleem
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
29-08-2019 22:13
al mijn passiflora’s zijn bladhoudend. Deze (die van de link) is het meest winterhard en doet het prima. Als de plant vorstschade heeft (gebeurt bij zeer strenge vorst en planten jonger dan 5 jaar) dan kan hij er in het voorjaar wat verlept uit zien maar komt altijd weer op. Bij oude planten is zeer strenge vorst geen enkel probleem en blijft hij lekker groen
Super, bedankt voor je reactie! Wat raar dan dat er zulke tegenstrijdige informatie online staat. Dan ga ik gewoon een paar mooie passie bloem planten kopen!
Toscaanse Jasmijn. Prachtig en ruikt heerlijk. Voordeel; blijft groen (of eventueel gekleurd) in de winter. Verliest geen blad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven