Gezondheid alle pijlers

Kinkhoest :(

29-08-2019 22:14 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou. :( de titel zegt het al.
Sinds vandaag officieel kinkhoest.

Al een week of 6-7 bezig. Wat begon met verkoudheid ging langzaam over in hoesten. Tot het punt dat ik geen adem meer kreeg tijdens hoestbuien, over moest geven als ik bleef hangen in de hoest en nachten van amper 2u slaap.
In week 4 toch maar eens naar de huisarts, die zei een virusje en stuurde mij naar huis. Na nog eens 2 weken opnieuw een afspraak gemaakt, toevallig bij een andere huisarts van de maatschap (eigen huisarts werkt niet op vrijdag).

Natuurlijk kreeg ik net weer een hoestaanval toen ik binnen kwam en na onderzoek zei hij gelijk dat hij dacht dat het kinkhoest was. Bloedtest (5 dagen op moeten wachten voor de uitslag) wees dit ook uit :'(
Inenting (die heb ik allemaal gewoon gehad) blijken dus niet meer zo veel bescherming te bieden als ik dacht.
Je bent al besmettelijk voordat je zelf echt symptomen krijgt en de incubatietijd is 7-21 dagen O_O .
Geen idee waar ik het heb opgelopen.

Ik heb bijna nooit niks maar dit is echt verschrikkelijk. En het ergste. Je hebt er geen medicatie voor. 100 dagen hoest :O noemen ze het en ook al met een beetje rekenwerk denkt de huisarts dat ik al op de helft zit. De gedachte dat ik nog een keer zoveel weken moet is echt flink balen.

Iemand tips wat het kan verlichten?
Of iemand die hoopvolle verhalen heeft dat het echt sneller over kan zijn dan 100 dagen :-D

Sorry even in de klaagmodus :sheep:
Not my circus, not my monkeys
Rechtop slapen.
Slapen in een koele ruimte.
Zorgen dat je zelf zo koel mogelijk blijft.
Gelukkig gaat het nu wel weer afnemen, dus het hoesten gaat echt minder worden.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring of tips. Wel een welgemeend beterschap. Lijkt me vreselijk..
I wanna live my life with the volume full!
Veel vitamine c , goed voor je weerstand en voor de rest uitzieken :sick:

Ik ben er een jaar mee zoet geweest.
Je kan het overigens elke 6 jaar weer krijgen :cry:
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
29-08-2019 22:19
Rechtop slapen.
Slapen in een koele ruimte.
Zorgen dat je zelf zo koel mogelijk blijft.
Gelukkig gaat het nu wel weer afnemen, dus het hoesten gaat echt minder worden.
Ik slaap al weken rechtop ja :( voor een buikslaper zoals ik echt verschrikkelijk.
Hoofdpijn, spierpijn, pijn bij mijn ribben. Stomme gehoest :wtf:

Ja! Ik heb idd gemerkt dat warme ruimtes het verergeren en ook als je (logisch ook) inspanning levert.
Maar met een gezin met 2 kinderen, een bijna fulltime job moet ik echt tijd voor rust inlassen. Zeker met het slechte slapen in de nacht. Gelukkig kan ik mijn werk wel zelf indelen.
Gelukkig heb ik verder geen koorts meer of een beroerd gevoel tussen de hoestbuien in.
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
29-08-2019 22:20
Geen ervaring of tips. Wel een welgemeend beterschap. Lijkt me vreselijk..
Dankjewel :)
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
29-08-2019 22:24
Veel vitamine c , goed voor je weerstand en voor de rest uitzieken :sick:

Ik ben er een jaar mee zoet geweest.
Je kan het overigens elke 6 jaar weer krijgen :cry:
Oh nee :( de huisarts zei dat je voor ongeveer 15 jaar beschermd was. Jokkebrok die huisarts dus :biggrin:

Voelde jij je echt superberoerd een jaar lang of bleef het hoesten zo lang aanhouden?
Not my circus, not my monkeys
silent-witness schreef:
29-08-2019 22:30
Ik slaap al weken rechtop ja :( voor een buikslaper zoals ik echt verschrikkelijk.
Hoofdpijn, spierpijn, pijn bij mijn ribben. Stomme gehoest :wtf:

Ja! Ik heb idd gemerkt dat warme ruimtes het verergeren en ook als je (logisch ook) inspanning levert.
Maar met een gezin met 2 kinderen, een bijna fulltime job moet ik echt tijd voor rust inlassen. Zeker met het slechte slapen in de nacht. Gelukkig kan ik mijn werk wel zelf indelen.
Gelukkig heb ik verder geen koorts meer of een beroerd gevoel tussen de hoestbuien in.
Nog even doorbijten en dan heb je het gehad. En idd genoeg rust nemen, ondanks de kinderen. En lekker iemand ander het zware werk, zoals stofzuigen laten doen Boodschappen laten bezorgen etc.
silent-witness schreef:
29-08-2019 22:32
Oh nee :( de huisarts zei dat je voor ongeveer 15 jaar beschermd was. Jokkebrok die huisarts dus :biggrin:

Voelde jij je echt superberoerd een jaar lang of bleef het hoesten zo lang aanhouden?
Ik zou eerder je huisarts geloven :idee:
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen codeine gekregen?? Dat spul scheelt in het hoesten. Nee, het is geen wondermiddeltje maar alle beetjes helpen.
Beterschap!!!
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Misschien heb je hier nog wat aan

https://www.thuisarts.nl/kinkhoest/ik-heb-kinkhoest

Dit is een site door huisartsen gemaakt

Veel beterschap!
Suðri schreef:
29-08-2019 22:33
Ik zou eerder je huisarts geloven :idee:
Bij mij was het de longarts die aangaf dat ik maar 6 jaar beschermd was na doormaken van kinkhoest.

Ik zat daar een beetje opgelucht te wezen dat ik kinkhoest kon afstrepen.
Hij haalde mij een beetje ruw uit mijn droom :'(
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
29-08-2019 22:33
Heb je geen codeine gekregen?? Dat spul scheelt in het hoesten. Nee, het is geen wondermiddeltje maar alle beetjes helpen.
Beterschap!!!
Die heb ik idd gekregen, mag er zelfs 2 per keer slikken maar helpt helemaal niks helaas. :"-(

Ik heb wel AB gekregen (alvast opgestart toen bloedgeprikt werd ivm 2e optie andere bacteriële infectie) en die heeft er wel voor gezorgd dat ik niet zo benauwd meer ben. Dat was een meevaller
Not my circus, not my monkeys
silent-witness schreef:
29-08-2019 22:32
Oh nee :( de huisarts zei dat je voor ongeveer 15 jaar beschermd was. Jokkebrok die huisarts dus :biggrin:

Voelde jij je echt superberoerd een jaar lang of bleef het hoesten zo lang aanhouden?
Ik heb mijn longen beschadigd door de kinkhoest. Nou zit hoesten we in mijn familie...

Maar ik kreeg gewoon echt geen lucht meer tijdens de hoestbuien, ook na een jaar niet. En ineens was het over.
Alle reacties Link kopieren
hertje89 schreef:
29-08-2019 22:36
Misschien heb je hier nog wat aan

https://www.thuisarts.nl/kinkhoest/ik-heb-kinkhoest

Dit is een site door huisartsen gemaakt

Veel beterschap!
Dankjewel! :) ik had hem inderdaad gelezen. Lief dat je hem opgezocht hebt.
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
29-08-2019 22:33
Nog even doorbijten en dan heb je het gehad. En idd genoeg rust nemen, ondanks de kinderen. En lekker iemand ander het zware werk, zoals stofzuigen laten doen Boodschappen laten bezorgen etc.
Ja man is al flink aan het werk gezet. :mrgreen: De kinderen zitten gelukkig al op de basisschool dus ik heb vanmiddag wat uurtjes opgenomen en ben maar even gaan liggen. Toch nog een uurtje kunnen slapen.
:)

Dankjewel voor je lieve reacties!
Not my circus, not my monkeys
Marloesjuh51 schreef:
29-08-2019 22:37
Ik heb mijn longen beschadigd door de kinkhoest. Nou zit hoesten we in mijn familie...

Maar ik kreeg gewoon echt geen lucht meer tijdens de hoestbuien, ook na een jaar niet. En ineens was het over.

Dan zou ik me ook laten testen op astma of andere chronische longziekten. Door kinkhoest kunnen die verergeren, dus als je een klein beetje aanleg hebt, kun je het ineens heftiger krijgen. Dan helpt medicatie. Ik zou eens bij de HA polsen.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
29-08-2019 22:36
Bij mij was het de longarts die aangaf dat ik maar 6 jaar beschermd was na doormaken van kinkhoest.

Ik zat daar een beetje opgelucht te wezen dat ik kinkhoest kon afstrepen.
Hij haalde mij een beetje ruw uit mijn droom :'(
Ja mij ook nu :nooo:
Not my circus, not my monkeys
silent-witness schreef:
29-08-2019 22:43
Ja mij ook nu :nooo:
Troost je, ik heb het als baby gehad en daarna nooit meer (en wel regelmatig in contact geweest met kinkhoest).
Alle reacties Link kopieren
Wat beroerd!
Ik had kinkhoest tijdens één van mijn zwangerschappen en die hoestbuien zijn echt vreselijk. Bij mij nam het in de laatste 'fase' wel af, het bleef dus niet 100 dagen pieken. En na (ongeveer) 100 dagen was het inderdaad ook ineens helemaal afgelopen. Sterkte!
Roffatientje schreef:
29-08-2019 22:43
Dan zou ik me ook laten testen op astma of andere chronische longziekten. Door kinkhoest kunnen die verergeren, dus als je een klein beetje aanleg hebt, kun je het ineens heftiger krijgen. Dan helpt medicatie. Ik zou eens bij de HA polsen.
Ik heb eigenlijk helemaal geen last van mijn longen normaal gesproken.

Alleen als ik eenmaal begin met hoesten lijkt er geen eind meer aan te komen dan ga ik gerust een maand door. Dat was nooit het geval voor de kinkhoest. Volgens de longarts was dat een teken van schade.

Maar als ik niet hoest heb ik dus nergens last van. Kan je dan nog steeds astma hebben of een chronische longziekte? Anders ga ik het inderdaad eens bespreken...
Wat naar zeg!!! Hoe besmettelijk heeft de dokter gezegd dat het is? kunnen je kinderen het nu ook krijgen?
Kolletje1 schreef:
29-08-2019 22:46
Wat beroerd!
Ik had kinkhoest tijdens één van mijn zwangerschappen en die hoestbuien zijn echt vreselijk. Bij mij nam het in de laatste 'fase' wel af, het bleef dus niet 100 dagen pieken. En na (ongeveer) 100 dagen was het inderdaad ook ineens helemaal afgelopen. Sterkte!
De horror. Dit lijkt mij het ergste scenario... ik heb mij tijdens de vorige zwangerschap laten inenten en deze zwangerschap weer , dus ik hoop dat ik voldoende geboost ben voor de komende zes jaar :nut:
Ik had als baby kinkhoest en begreep dat mijn vader me tijdens zo'n aanval op de kop hield zodat ik sneller weer lucht kreeg. Maar om nou elke keer bij zo'n aanval op de kop te gaan staan is ook zo wat.
Balen dat ze codeine niet helpt. Soms is de spierpijn nog pijnlijker dan het hoesten bah. Sterkte, hopelijk mag je je snel wat beter voelen.
Alle reacties Link kopieren
Waar kan ik die vaccinatie halen? o_o

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven