Werk & Studie alle pijlers

Leraar Nederlands

07-09-2019 15:10 19 berichten
Lieve dames en heren,

Ik denk erover om mij te laten omscholen tot leraar Nederlands, wie kan mij iets vertellen over de inhoud?
Is de studie te doen met twee kleine kids? Ik werk er niet bij helaas maar wil eventueel alvast gaan solliciteren tijdens de opleiding. Wat kunnen jullie mij vertellen over het werk zelf? Wat je heel leuk, wat viel tegen?

Ik wil er wel even bij vertellen dat dit geen spontane keuze is, ik heb al het een en ander al uitgezocht en mag deze opleiding dankzij vrijstellingen in een jaar doen.

Maar gewoon even eerlijke reacties.

Bedankt!
Als je Facebook hebt, zou je lid kunnen worden van de facebookgroep ‘Leraar Nederlands’ en je vraag daar kunnen stellen. De kans is groter dat je daar iemand vindt die dezelfde opleidingsvariant heeft gedaan als jij wil doen, dan hier.

Over het vak: contact met leerlingen en collega’s is leuk, de vakinhoud is interessant, het is hard werken, veel nakijken wat je soms tot waanzin drijft (mij in ieder geval).
Thanks bruce!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als docent Nederlands. Ik heb op een vmbo gewerkt (basis en kader), nu werk ik op een mbo. Het leukste van mijn werk vind ik de humor en de spontaniteit van mijn studenten. De lessen zijn afwisselend en je hebt zo ontzettend veel leuke gesprekken. Het minst leuke vind ik alle wet- en regelgeving waardoor je soms onnodig veel werkdruk ervaart.

De opleiding heb ik gedaan toen ik twee kinderen had. Ik had geen vrijstellingen, dus ik heb er vier jaar over gedaan. Ik heb wel werk in het onderwijs gevonden toen ik met het tweede jaar bezig was. De combi werk/studie/gezin was voor mij goed te doen.

Wat wil je verder weten? Ik kan heel veel vertellen, maar misschien is het handig als je aangeeft naar welke info je precies zoekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook de verkorte opleiding gedaan omdat ik al docent was. Bij ons was het 1 dag naar school en de andere 4 dagen werkte ik, dat ging prima. Maar ik ben dan ook erg gedisciplineerd en heb nooit herkansingen etc. De meeste mensen van mijn opleiding hebben er langer over gedaan. Ik vond de opleiding niet moeilijk, het is een herhaling van de bovenbouw van het vwo.

Ik had gesolliciteerd als docent Nederlands voordat ik aan de opleiding begon en was ook aangenomen. Dus ik begon al met werken nog voordat mijn opleiding begonnen was :) Natuurlijk wel op mijn cv de startdatum van de opleiding vermeld.

De doelgroep vmbo vind ik niet zo leuk, omdat ik niet op één lijn zit met die kinderen. We snappen elkaar gewoon niet. Nu werk ik op het vwo en dat past echt perfect, hele goede klik met de leerlingen. Maar dat is echt persoonlijk, de een kan weer totaal niks met vwo'ers en juist wel met vmbo'ers. Dus ik zou als ik jou was eens wat dagen meelopen.

In je andere topic las ik dat je het leuk vindt om met nieuwkomers in Nederland te werken. Dan zou je de NT2-opleiding moeten gaan doen en niet de lerarenopleiding Nederlands.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Ook zou ik als ik jou was kijken of er in jouw regio wel vraag is naar docenten Nederlands, anders word je straks weer teleurgesteld.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Ga even goed bekijken of er voldoende werk is voor leraren Nederlands in jouw regio.

Verder nog een keer de tip om te kijken of je mee mag lopen.

Ik werk als docent in een ander vak en ben aan het kijken om het onderwijs uit te gaan. Ben helemaal klaar met de rupsjenooitgenoeg mentaliteit van schoolleiders / "het onderwijs". Als je een aanstelling hebt voor bijv 3 dagen ben je gerust 4 dagen aan het werk, zeker als nieuwe docent. Structureel overwerk is heel normaal, net als beschikbaar dienen te zijn op je vrije dagen voor bijv. leerlingbesprekingen.
De werkdruk is hoog.
Alle reacties Link kopieren
Ja, als docent Nederlands heb je inderdaad het meeste werk van alle vakken. In de CAO wordt ook aangeraden dat wij een hogere opslagfactor krijgen (meer voorbereidings- en nakijktijd) maar dat krijg je op veel scholen niet. Dus je werkt dan vrijwillig.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
07-09-2019 16:19
[…]
In je andere topic las ik dat je het leuk vindt om met nieuwkomers in Nederland te werken. Dan zou je de NT2-opleiding moeten gaan doen en niet de lerarenopleiding Nederlands.
Er is inmiddels erg weinig werk op dat vakgebied en de lonen zijn niet hoog, dus dat raad ik niet aan. Een onderwijs bevoegdheid is waardevoller. Mocht het NT2 onderwijs aantrekken, dan kun je tzt een aanvullende studie doen.
Alle reacties Link kopieren
Denk je er ook aan dat je instellingsgeld moet betalen, aangezien je al een bachelor hebt.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
07-09-2019 16:41
Denk je er ook aan dat je instellingsgeld moet betalen, aangezien je al een bachelor hebt.
Ik dacht dat opleidingen in de zorg en het onderwijs van deze regeling uitgesloten zijn.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
07-09-2019 16:44
Ik dacht dat opleidingen in de zorg en het onderwijs van deze regeling uitgesloten zijn.
Alleen als je niet al een opleiding in de zorg of het onderwijs hebt. Ik moet ook instellingsgeld betalen, maar ik kan de lerarenbeurs aanvragen dus dat scheelt weer. Zij kan de lerarenbeurs niet aanvragen, omdat ze geen werk heeft.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Hoi solliciteren,
Nog niet zolang geleden ben ik een soortgelijk topic gestart. Misschien zinvol voor jou om eens door te lezen?

werk-studie/leraar-nederlands-of-leraar ... 05&start=0

Ik lees veel frustratie in jouw topics. Het zou zonde zijn als dit weer een extra frustratie oplevert.
Ik ben ook docent Nederlands.

Wat mij tegenvalt is de herhaling en de eentonigheid. Elk jaar heb je natuurlijk een nieuwe klas, maar je herhaalt steeds weer dezelfde onderwerpen (zakelijke brief, rijmschema's, stijlfiguren). Hoe vaak ik al niet tegen kinderen heb gezegd dat ze signaalwoorden moeten gebruiken.. En het lijkt zo'n gebed zonder einde, want elk jaar krijg je weer nieuwe leerlingen (en ze vergeten het snel).

Je kunt misschien wel uit mijn toon opmaken dat ik niet in hart en nieren een docent ben. Voor sommige mensen is dit juist waar ze enthousiast van worden. Als dat bij jou ook zo is, dan is dat mooi! Ik denk dat ik niet over al te lange tijd voor een carrièreswitch ga.

Zelf vind ik de persoonlijke band die ik met de leerlingen opbouw het leukste aan het werk: wat ze doen in de weekenden of hoe het gaat met hun sportwedstrijden. Het leuke aan lesgeven vind ik eigenlijk de dingen die niet bij de verplichte stof horen, maar als je zelf (bijvoorbeeld aan de hand van een actualiteit) de les invulling kunt geven.

Ik hoop dat je een goed beeld heb gegeven, maar vraag me gerust meer. Ik had overigens geen kinderen tijdens mijn studie, dus daar kan ik niks over zeggen.
Hi, ik heb de deeltijdopleiding gedaan.
Ik werkte er ook 4 dagen naast. Dat s inderdaad druk. Het ligt ook aan jou hoe snel je dingen leert.
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
08-09-2019 07:32
Ik ben ook docent Nederlands.

Wat mij tegenvalt is de herhaling en de eentonigheid. Elk jaar heb je natuurlijk een nieuwe klas, maar je herhaalt steeds weer dezelfde onderwerpen (zakelijke brief, rijmschema's, stijlfiguren). Hoe vaak ik al niet tegen kinderen heb gezegd dat ze signaalwoorden moeten gebruiken.. En het lijkt zo'n gebed zonder einde, want elk jaar krijg je weer nieuwe leerlingen (en ze vergeten het snel).

Je kunt misschien wel uit mijn toon opmaken dat ik niet in hart en nieren een docent ben. Voor sommige mensen is dit juist waar ze enthousiast van worden. Als dat bij jou ook zo is, dan is dat mooi! Ik denk dat ik niet over al te lange tijd voor een carrièreswitch ga.

Zelf vind ik de persoonlijke band die ik met de leerlingen opbouw het leukste aan het werk: wat ze doen in de weekenden of hoe het gaat met hun sportwedstrijden. Het leuke aan lesgeven vind ik eigenlijk de dingen die niet bij de verplichte stof horen, maar als je zelf (bijvoorbeeld aan de hand van een actualiteit) de les invulling kunt geven.

Ik hoop dat je een goed beeld heb gegeven, maar vraag me gerust meer. Ik had overigens geen kinderen tijdens mijn studie, dus daar kan ik niks over zeggen.
Jouw post is heel herkenbaar. Zelf had ik dan ook nog eens een bloedhekel aan de stapel nakijkwerk die mee naar huis ging. Uiteindelijk ben ik jaren geleden overgestapt naar het bedrijfsleven.
Fizz schreef:
08-09-2019 09:42
Jouw post is heel herkenbaar. Zelf had ik dan ook nog eens een bloedhekel aan de stapel nakijkwerk die mee naar huis ging. Uiteindelijk ben ik jaren geleden overgestapt naar het bedrijfsleven.
Ja, ik snap wel wat jullie bedoelen. Ik moet erbij zeggen dat ik eerstegraads docent ben en dat maakt wel een groot verschil qua vakinhoud, maar het idee nog jaaaaarenlang al die betogen/beschouwingen/essays en niet te vergeten examens na te moeten kijken, grijpt me wel eens naar de keel...
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
08-09-2019 07:32
Ik ben ook docent Nederlands.

Wat mij tegenvalt is de herhaling en de eentonigheid. Elk jaar heb je natuurlijk een nieuwe klas, maar je herhaalt steeds weer dezelfde onderwerpen (zakelijke brief, rijmschema's, stijlfiguren). Hoe vaak ik al niet tegen kinderen heb gezegd dat ze signaalwoorden moeten gebruiken.. En het lijkt zo'n gebed zonder einde, want elk jaar krijg je weer nieuwe leerlingen (en ze vergeten het snel).
Zonde dat je dat op die manier ervaart. Zit je vast aan een vakgroep met een vakwerkplan waardoor je je eigen lessen moeilijk op je eigen manier kunt invullen? Dezelfde onderwerpen komen bij mij ook ieder jaar terug, maar ik werk sinds twee jaar zonder methode. Ik maak al mijn lesmateriaal zelf, waardoor je kunt variëren. Veel leuker om mee bezig te zijn, veel leuker om na te kijken en veel meer enthousiasme vanuit de klas. Nu werkt dat op het mbo natuurlijk wel makkelijker, omdat je heel gericht met de beroepscontext van de opleiding bezig kunt zijn, maar ik ben echt zó blij dat ik nu geen methode meer heb.
Rejoy schreef:
08-09-2019 15:26
Zonde dat je dat op die manier ervaart. Zit je vast aan een vakgroep met een vakwerkplan waardoor je je eigen lessen moeilijk op je eigen manier kunt invullen? Dezelfde onderwerpen komen bij mij ook ieder jaar terug, maar ik werk sinds twee jaar zonder methode. Ik maak al mijn lesmateriaal zelf, waardoor je kunt variëren. Veel leuker om mee bezig te zijn, veel leuker om na te kijken en veel meer enthousiasme vanuit de klas. Nu werkt dat op het mbo natuurlijk wel makkelijker, omdat je heel gericht met de beroepscontext van de opleiding bezig kunt zijn, maar ik ben echt zó blij dat ik nu geen methode meer heb.
Ja inderdaad jammer. Grote reden voor mij om te stoppen. MBO zou ik nog kunnen overwegen. Wij zitten inderdaad vast aan een methode en eigen materiaal ontwikkelen zal dan in de weekenden en avonduren moeten, want daar is tijdens mijn gewone werktijd geen tijd voor. Eerlijk gezegd snap ik wel dat er een lerarentekort is en dat mensen niet graag meer 'ons' werk doen. Ik vind het bizar dat er in de politiek nog steeds zo weinig actie genomen wordt om het te verbeteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven