Halfbloedjes maar in de ogen van anderen toch buitenlanders.

07-09-2019 21:46 299 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het moet toch eens een keer gezegd worden, ik weet dat velen zich beledigd zullen voelen maar ik beschrijf dit topic uit mijn eigen ervaringen.

Ik ben in Nederland geboren, ik heb een Nederlandse vader en ik draag ook zijn Nederlandse achternaam.
Mijn moeder komt uit het buitenland, uit Latijns-Amerika, ik wil niet zeggen uit welk land precies ivm privacy.

Al mijn hele leven wordt ik door Nederlanders gezien als een buitenlandse vrouw, zelfs door mijn Nederlandse vrienden.
Die zeggen dan bijvoorbeeld tegen mij : 'wat een rotweer vandaag zeg, koud en regen, waar jij vandaan komt is het altijd mooi weer, waarom ga je niet terug?'
Dan denk ik bij mezelf : 'terug'? Hoe kan ik nou ergens heen terug gaan als ik er nooit eerder gewoond heb?

Ik krijg met zulke opmerkingen direct het gevoel dat ik buiten de groep geplaatst wordt en als iemand die eigenlijk niet hier in Nederland thuis hoort.

En zo is het altijd zo geweest, altijd mij het gevoel geven dat ik niet hier vandaan kom.
Mijn Nederlandse vader, mijn familienaam en het feit dat ik hier geboren en getogen ben wordt volledig achterwege gelaten.

Zal het komen door mijn uiterlijk? Ik ben niet blond en ik heb ook geen blauwe ogen, wel ben ik ontzettend wit qua huidskleur.
Ik heb niet echt een heel opvallend buitenlands uiterlijk, maar absoluut geen typisch Nederlands uiterlijk, vaak genoeg denken mensen wel dat ik volledig Nederlands ben van afkomst maar als ze eenmaal weten dat mijn moeder uit het buitenland komt dan ben ik ook een buitenlander.

En de hele grap is namelijk, dat mijn moeder qua huidskleur nog witter dan mijn vader is en altijd verbrand onder de zon en mijn vader juist bruin wordt.
Ook heeft mijn moeder een lichte kleur ogen, lichter dan mijn vader.
Verder heeft ze wel zwart haar en is het wel echt een typisch latina vrouwtje.

Voor mijn broertje is het anders gesteld, die ziet er heel donker uit.
Tijdens sollicitaties heeft ie al vaker te horen gekregen : bent jij (en dan noemen ze zijn naam+achternaam) ik had een heel iemand anders verwacht.
Opvallend genoeg werd ie meestal uitgenodigd, maar na de ontmoeting meestal afgewezen.
Gelukkig heeft hij nu een vaste baan.

Ik zie vaker bij halfbloedjes waaronder ook mijn broertje, dat ze zich meer verbonden voelen met het andere land dan met Nederland...
Ra Ra Ra hoe zou dat nou toch komen...

Ik heb een keer meegemaakt op een verjaardag dat ik helemaal als buitenlandse werd benaderd en dat er een volbloed Portugese meid naast me zat en aan de andere kant een half Nederlandse/Italiaanse jongeman die als autochtonen werden behandeld aangezien ze toevallig blond waren met blauwe ogen.

Ik denk persoonlijk ook dat onze koningin Maxima zo goed in de smaak valt bij het volk omdat ze blank is, blond is en lang is.
Als het nou zo een Argentijnse indianen type of meer typische Zuid-Amerikaanse latina typetje was geweest was ze wel minder in de smaak gevallen, dat weet ik zeker.
Maar niet te spreken over de prinsessen, die worden ondanks dat het halfbloedjes zijn niet als buitenlanders beschouwd zoals ik, dankzij hun hoogblonde haren en zeer lichte voorkoming.

Wie heeft er nog meer één ouder afkomstig uit het buitenland en herkent zich in mijn ervaringen?
Het-groepje schreef:
08-09-2019 20:07
Ik woon in Amsterdam en heb inderdaad echt het idee dat al die ouders die maar hardnekkig met een Brabants, Limburgs, drents accent praten en die kindjes dus ook, dat doen omdat ze 'haat' willen uitstralen.
Ik heb altijd zin om dan te schreeuwen: het is niet masalf, het is ME EIGE hiero! Nee je eet niet vesjetagisj, je eet VEGUTOARRRRIES!
(Dus niet ik vind het heel schattig juist, die kindjes hier geboren met nog zo'n zachte g)



Echt ik vind dat je zulke vreemde meningen opschrijft. Ik denk dat je dialect van een Drent iets heel leuks en eigens vindt, waarom een Surinaams accent dan niet?
Wij zijn de spookrijders, snap dat dan.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
08-09-2019 19:54
Nee omdat ze geen hoofddoek draagt en zich dus niet distantieert van Nederlandse normen waarden en gewoontes.
Dat is dus wat ik eerder schreef. Iemand maakt zichzelf een "vreemde eend in de bijt" door zich duidelijk te manifesteren als anders. Kleur doet er niet toe, houding des te meer.
En ja ik erger me ook dood aan bepaalde hoofddoeken. Het kan namelijk echt anders en westers geïntegreerd. Niet dát je een hoofddoek draagt maar hóé je hem draagt straalt wel degelijk iets uit.
En dat iets is vaak in veel ogen een anti Nederlands/Westerse houding. En dat wordt niet gewaardeerd.
Ik snap ook niet dat in Nederland geboren mensen zo nodig met een Marokkaans of Surinaams accent moeten praten. Slaat echt nergens op en straalt een ik haat Nederland uit. Niet leuk en ja daar krijgt je dan opmerkingen over.
Kleur van licht getint tot zwart, als je je als Nederlander gedraagt en opstelt zul je niet snel voor buitenlander worden aangezien. Het is je misschien niet opgevallen maar huidskleur varieert nogal ondertussen.
Nou ik wordt anders altijd als een buitenlander gezien zodra men weet dat ik een buitenlandse moeder heb, dat terwijl ik geen opvallend buitenlands uiterlijk heb, ik geen buitenlands accent heb, ik de westerse cultuur heb en me daar ook naar gedraag.
Ik vertel eigenlijk nooit waar m'n moeder vandaan komt. Waarom zou ik? Helemaal niet belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Mensen kunnen vaak raar uit de hoek komen wanneer je niet in hun hokje past.
Soms goedbedoeld, soms ronduit racistisch of discriminerend.

OH, dat gebeurd trouwens niet alleen in Nederland... Hier valt het nog mee vergeleken met West Afrika vind ik.

Waar nodig zet ik wel eens iemand op zijn of haar nummer en verder laat ik het mijn leven niet beheersen.

Jammer voor hun dat ze bij mij denken aan een alternatieve alleenstaande hippie moeder die aan de maat is, valt op donkere mannen en creatief (maar slecht betaald) werk doet terwijl ik een kantoor ambtenaar ben zonder plannen om een relatie te beginnen en financieel onafhankelijk ben.
Jammer voor hun dat mijn kinderen ook niet aan het plaatje voldoen wat blijkbaar hangt aan een multiculturele afkomst..
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer en ik zijn Indo's en hebben ons nooit gediscrimineerd gevoeld. Mijn broer is qua uiterlijk iets herkenbaarder dan ik, dankzij die mooie neus, en mijn zoon is het evenbeeld van zijn oom, zijn opa en zijn achteroom. Een prachtig Javaans neusje.

Onze moeder heeft amper hoeven solliciteren, die werd altijd aangenomen, of het nu in de verkoop, horeca of verzorging was.

Kleinzielig gezeur, als iets niet gaat zoals je wilt, dan zou het aan je voorouders liggen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
08-09-2019 21:39
Mijn broer en ik zijn Indo's en hebben ons nooit gediscrimineerd gevoeld. Mijn broer is qua uiterlijk iets herkenbaarder dan ik, dankzij die mooie neus, en mijn zoon is het evenbeeld van zijn oom, zijn opa en zijn achteroom. Een prachtig Javaans neusje.

Onze moeder heeft amper hoeven solliciteren, die werd altijd aangenomen, of het nu in de verkoop, horeca of verzorging was.

Kleinzielig gezeur, als iets niet gaat zoals je wilt, dan zou het aan je voorouders liggen.
Eens!
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
08-09-2019 21:39
Mijn broer en ik zijn Indo's en hebben ons nooit gediscrimineerd gevoeld. Mijn broer is qua uiterlijk iets herkenbaarder dan ik, dankzij die mooie neus, en mijn zoon is het evenbeeld van zijn oom, zijn opa en zijn achteroom. Een prachtig Javaans neusje.

Onze moeder heeft amper hoeven solliciteren, die werd altijd aangenomen, of het nu in de verkoop, horeca of verzorging was.

Kleinzielig gezeur, als iets niet gaat zoals je wilt, dan zou het aan je voorouders liggen.
Totdat het jou wel overkomt. Dan is het echt niet meer zo klein zielig gezeur
Snoesje666 schreef:
08-09-2019 21:39
Mijn broer en ik zijn Indo's en hebben ons nooit gediscrimineerd gevoeld. Mijn broer is qua uiterlijk iets herkenbaarder dan ik, dankzij die mooie neus, en mijn zoon is het evenbeeld van zijn oom, zijn opa en zijn achteroom. Een prachtig Javaans neusje.

Onze moeder heeft amper hoeven solliciteren, die werd altijd aangenomen, of het nu in de verkoop, horeca of verzorging was.

Kleinzielig gezeur, als iets niet gaat zoals je wilt, dan zou het aan je voorouders liggen.
Tja.
Het-groepje schreef:
09-09-2019 18:54
Tja.
Oh ja, idd ( scherp).
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder is wel racistisch naar mij en een andere schoondochter van haar. God zal haar er wel voor straffen. Ik kan me niet druk maken om haar.

Onze schoonzus is een lieve schat. :heart:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
In mijn ervaring zit er zeker waarheid in wat jij (OP) zegt en ik schud mijn hoofd over sommige reacties die jij krijgt.


Mijn ervaring is anders. Ik ben namelijk wit, maar ik heb een Canadese vader en een Nederlandse moeder. Ik heb ongeveer 1/3 van mijn leven in Canada geweest en ben twee-talig opgevoed. Nooit lijken mensen dat hier in NL te begrijpen. Altijd komt de vraag "maar wat deed je dan in Canada?" met een verwarde uitdrukking, zelfs als ik aan die persoon al heb verteld dat mijn vader en halve familie er woont...


Ik heb meegemaakt dat vrienden die in hetzelfde bootje zitten als ik maar die er meer overduidelijk donker of joods uitzien (ik ben zelf half joods) mij als volledig Nederlander beschouwen en zichzelf niet. Ik heb bijvoorbeeld een goede vriend met een Mexicaanse moeder. Ik vroeg hem ooit om hulpt bij het vervoegen van een werkwoord omdat ik er zo snel niet opkwam. Zijn antwoord? "Jij bent Nederlandse en je vraagt mij om hulp?" Terwijl ik beter Spaans spreek dan hij en hij 1 keer in zijn leven in Mexico is geweest terwijl ik de helft van mijn jeugd in Canada heb doorgebracht en de helft van mijn kenissen Canadesen zijn.


Nederlanders zijn ontzettend gericht op ras en kunnen nog een hoop leren. De opmerkingen die jouw vrienden maken zijn niet oke. De opmerkingen die sommigen hier in deze thread normaal vinden zijn niet oke (een Surinamer openlijk uitlachen omdat ie een Nederlandse naam heeft? Lol wtf! Een vrouw van gemengd bloed vertellen hoe zij zichzelf wel en niet mag identifiseren (halfbloedje bedoel ik) lol wtf!)
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
09-09-2019 18:54
Tja.
Haha!
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
08-09-2019 20:07
Ik woon in Amsterdam en heb inderdaad echt het idee dat al die ouders die maar hardnekkig met een Brabants, Limburgs, drents accent praten en die kindjes dus ook, dat doen omdat ze 'haat' willen uitstralen.
Ik heb altijd zin om dan te schreeuwen: het is niet masalf, het is ME EIGE hiero! Nee je eet niet vesjetagisj, je eet VEGUTOARRRRIES!
(Dus niet ik vind het heel schattig juist, die kindjes hier geboren met nog zo'n zachte g)



Echt ik vind dat je zulke vreemde meningen opschrijft. Ik denk dat je dialect van een Drent iets heel leuks en eigens vindt, waarom een Surinaams accent dan niet?
Als ik in Drenthe ben verwacht ik dat. Als je in Amsterdam geboren bent verwacht ik dat niet, en vind ik het ook niet schattig. Waarom een Drenths of Gronings accent als je daar niet geboren en opgegroeid bent?
Als je jezelf een accent aanmeet waar je niet mee groot geworden bent is dat onnatuurlijk en doe je dat blijkbaar met een reden.
Nu is Gronings niet stoer maar boers maar andere accenten komen toch wat agressief over omdat degene die origineel dat accent hebben vaak agressief overkomen.

En waarom zou je je een accent aanmeten wat niet bij jou hoort?
Alle reacties Link kopieren
ladyboy schreef:
08-09-2019 20:14
Nou ik wordt anders altijd als een buitenlander gezien zodra men weet dat ik een buitenlandse moeder heb, dat terwijl ik geen opvallend buitenlands uiterlijk heb, ik geen buitenlands accent heb, ik de westerse cultuur heb en me daar ook naar gedraag.
Als jij gewoon Nederlands overkomt dan zal ik je niet als buitenlander zien.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
09-09-2019 18:54
Tja.
My thoughts exactly.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik had hier vroeger meer last van dan nu. Ik kan onbedoeld racisme goed naast mij neerleggen. Ik kom uit Drenthe en kan dat prima verstaan en zelf spreken, dat vinden mensen altijd heel bijzonder. Mij doet het niet zoveel. Ik hoef geen indruk te maken op mensen met vooroordelen of die denken in stereotypes. Ik weet wie ik ben.

Ik had vroeger ook altijd het gevoel dat ik moet kiezen. Of Nederlander of mijn andere afkomst. Nu heb ik geleerd en geaccepteerd om vrede te hebben met beiden en dat beide culturen in mij zitten.

Verder voel ik een soort intrinsieke motivatie om de Nederlandse taal goed te beheersen. Ik heb wel eens complimenten gekregen dat ik goed Nederlands kon (voor een buitenlander) als ik dit soort complimenten teruggeef aan de persoon beseffen sommige mensen pas hoe stom dat eigenlijk is.
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind deze sketch altijd heel verhelderend om over te brengen hoe irritant het kan zijn als men maar blijft vragen waar je vandaan komt en dan dus niet bedoelen waar je geboren bent.
https://youtu.be/crAv5ttax2I

Overigens vind ik t soms wel verwarrend. Ik ben zo gewend dat mensen mijn ‘andere’ afkomst bedoelen dat als iemand een keer wél bedoelt uit welke nlse plaats ik kom, ik toch de afkomst van m’n moeder begin te vertellen. Ik ben dat dus gewoonweg niet gewend.
Dat heb ik ook wel eens aan een familielid gevraagd met een Drentse vader en Indonesische moeder, en die in het midden van het land woont: vertel je ook wel eens over je Drentse afkomst als mensen vragen waar je vandaan komt?
Alle reacties Link kopieren
Je Nederlandse kant interesseert mensen vrijwel altijd niet, als ik vertel waar mijn vader vandaan komt (wat ook best interessant is) dan maken ze snel een eind aan het onderwerp of worden ze zelfs boos.
Je merkt gewoon overduidelijk dat je ze een waarheid verteld die ze liever niet willen horen.
En waarom? Omdat je in hun ogen een buitenlander bent en dan vooral ik omdat ik niet voldoe aan het 'typische hollandse model'.
Daarom vraag ik me vaak af, zouden zulke mensen ook zo een houding aannemen bij prinses Amalia? Die er Nederlandser uit ziet als ik? Maar ondertussen ook een Latijns-Amerikaanse moeder heeft.
Alle reacties Link kopieren
ladyboy schreef:
10-09-2019 00:33
Je Nederlandse kant interesseert mensen vrijwel altijd niet, als ik vertel waar mijn vader vandaan komt (wat ook best interessant is) dan maken ze snel een eind aan het onderwerp of worden ze zelfs boos.
Je merkt gewoon overduidelijk dat je ze een waarheid verteld die ze liever niet willen horen.
En waarom? Omdat je in hun ogen een buitenlander bent en dan vooral ik omdat ik niet voldoe aan het 'typische hollandse model'.
Daarom vraag ik me vaak af, zouden zulke mensen ook zo een houding aannemen bij prinses Amalia? Die er Nederlandser uit ziet als ik? Maar ondertussen ook een Latijns-Amerikaanse moeder heeft.
Wat bedoel je precies met 'het typische Hollandse model'?
Alle reacties Link kopieren
Lang, blond, blauwe ogen.
En ja natuurlijk zijn er zat Hollandse mensen die donker haar hebben en bruine ogen.
Maar een typisch Hollands uiterlijk is toch wat ik als eerst beschreef.

Bij de mannen vaak : lang, met lange dunne benen, vaak kalend en vaak (niet altijd) een beetje lomp, klunserig.

Bij de vrouwen : korte opgeschoren kapsels met stekeltjes, vaak blond of rood geverfd, een bril, een tuniekje met daaronder een witte driekwart legging met slippers eronder.

Beetje dat soort types zijn wel typisch Nederlands.
Vroeger als man behoorde ik niet tot dat mannen type en nu als vrouw ook niet tot dat vrouwen type.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
09-09-2019 20:26
Als ik in Drenthe ben verwacht ik dat. Als je in Amsterdam geboren bent verwacht ik dat niet, en vind ik het ook niet schattig. Waarom een Drenths of Gronings accent als je daar niet geboren en opgegroeid bent?
Als je jezelf een accent aanmeet waar je niet mee groot geworden bent is dat onnatuurlijk en doe je dat blijkbaar met een reden.
Nu is Gronings niet stoer maar boers maar andere accenten komen toch wat agressief over omdat degene die origineel dat accent hebben vaak agressief overkomen.

En waarom zou je je een accent aanmeten wat niet bij jou hoort?
+1

*Met de kleine kanttekening dat het andersom dan weer juist heel erg logisch is, dat je, als je verhuist naar een ander(e) land/streek/stad, de taal/het accent/dialect overneemt van het land/de streek/stad waar je naar toe verhuisd bent.
Alle reacties Link kopieren
ladyboy schreef:
10-09-2019 00:53
Lang, blond, blauwe ogen.
En ja natuurlijk zijn er zat Hollandse mensen die donker haar hebben en bruine ogen.
Maar een typisch Hollands uiterlijk is toch wat ik als eerst beschreef.

Bij de mannen vaak : lang, met lange dunne benen, vaak kalend en vaak (niet altijd) een beetje lomp, klunserig.

Bij de vrouwen : korte opgeschoren kapsels met stekeltjes, vaak blond of rood geverfd, een bril, een tuniekje met daaronder een witte driekwart legging met slippers eronder.

Beetje dat soort types zijn wel typisch Nederlands.
Vroeger als man behoorde ik niet tot dat mannen type en nu als vrouw ook niet tot dat vrouwen type.
Ben je je ervan bewust dat je zelf enorm in hokjes denkt? In al jouw reacties lees ik eigenlijk alleen maar een projectie van je eigen denkbeelden en hokjes waar jij jezelf buiten hebt geplaatst zodat je iedereen behalve jezelf verantwoordelijk kunt houden voor de negatieve gevoelens die je ervaart.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een vrouw, heb groen/blauwe ogen, heb lang blond haar, ben 1.75m lang en draag geen bril. Ik draag nooit een witte driekwart legging en ook nooit slippers. Tuniekjes draag ik trouwens ook zo goed als nooit. Dus volgens jou zou ik dus geen typisch Hollands uiterlijk hebben en jouw logica volgend zou dat betekenen dat ik door mensen als niet Nederlands gezien zou worden.. Zie je zelf niet hoe belachelijk die logica van jou is?
Alle reacties Link kopieren
ladyboy schreef:
10-09-2019 00:33
Je Nederlandse kant interesseert mensen vrijwel altijd niet, als ik vertel waar mijn vader vandaan komt (wat ook best interessant is) dan maken ze snel een eind aan het onderwerp of worden ze zelfs boos.
Je merkt gewoon overduidelijk dat je ze een waarheid verteld die ze liever niet willen horen.
En waarom? Omdat je in hun ogen een buitenlander bent en dan vooral ik omdat ik niet voldoe aan het 'typische hollandse model'.
Daarom vraag ik me vaak af, zouden zulke mensen ook zo een houding aannemen bij prinses Amalia? Die er Nederlandser uit ziet als ik? Maar ondertussen ook een Latijns-Amerikaanse moeder heeft.
En ik probeer dus juist aan te geven dat men daar soms juist wél in geïnteresseerd is. Dat ik dat niet gewend ben omdat dat niet vaak gebeurt zegt natuurlijk wel iets. Maar niet dat níemand daarin geïnteresseerd zou zijn.
Overigens herken ik gedeeltelijk wat je zegt hoor. Opmerkingen over dat ik de hitte natuurlijk gewend ben en er beter tegen kan terwijl ik in NL geboren en getogen ben zijn best awkward. Nog meer nog de discussies waarbij het gaat over ‘die allochtonen dit, die allochtonen dat’ allemaal negatief en dan word je ineens aangekeken en krijg je de opmerking “maar jij niet hoor”. Uh ja bedankt, je hebt me zojuist buiten ‘de groep’ geplaatst. Of op een overwegend witte school zitten en dan ineens horen dat je wordt aangeduid als ‘die neger’. De vraag of ik weet waar m’n moeder is omdat er direct vanuit wordt gegaan dat ik geadopteerd ben.
Ja, er zijn best wat pijnlijke momenten geweest. En nee, zo anders ben ik niet, ben redelijk licht, heb lichte ogen maar heb toch iets waar mensen de vinger niet op kunnen leggen dus dat ik die vraag soms krijg vind ik niet gek.
Overigens kom ik uit Amsterdam dus dat dit voornamelijk op het platteland zou zijn is niet het geval.

Maar toch vind ik iets onprettig aan deze discussie hier. En dat zit m voornamelijk in de manier waarop er ook over de ander wordt gepraat. Er ontstaan Nederlandse hokjes en kampen en gek genoeg plaats je jezelf daarmee ook buiten de groep. Daarom vind ik dat filmpje ook zo sterk omdat het in 1x duidelijk maakt hoe beledigend of suf sommige vraagstellingen kunnen zijn zonder zelf iemand te beledigen.

Ik krijg t niet helemaal lekker overgebracht geloof ik maar ik hoop dat t toch begrepen wordt. :flag:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven