Hygiëne logeerbed waar nooit in geslapen wordt?

09-09-2019 01:41 56 berichten
Wij hebben een logeerbed staan (waar eigenlijk nooit in geslapen wordt), op een kamertje waar wij vrijwel nooit komen. Het raam op deze kamer staat eigenlijk altijd wel op een kiertje om de kamer in ieder geval wel goed te ventileren.

Vorig jaar november is de laatste keer dat het bed is verschoond nadat iemand een nachtje kwam logeren. Gisteren laat in de avond stond een vriend van ons aan de deur met de vraag of hij bij ons kon blijven slapen, gezien hij wat probleempjes had thuis. Hoewel wij niet echt het soort mensen zijn die spontaan mensen laten blijven slapen, boden we hem gezien de situatie ons logeerbed aan. We hadden uiteraard geen tijd meer om het beddengoed eerst te wassen en drogen. We hebben voor dit bed, wat qua maat afwijkt van ons eigen bed, geen extra beddengoed in huis. Dit heb ik nooit echt nodig gevonden gezien we vrijwel nooit een 'onaangekondigde' logeerder in huis hebben. Dus heeft hij uiteindelijk in een bed geslapen waar al 10 maanden niemand in heeft geslapen.

Nou houd ik zelf enorm van een schoon bedje, maar dit voorval heeft me wel aan het denken gezet. Kan het kwaad om een avondje in zo'n bed te slapen? Los van een stoflaagje wat er hoogstwaarschijnlijk wel op gelegen zal hebben, zijn er andere risico's die het met zich meebrengt? Beestjes of iets in die richting?

Daarnaast vroeg ik me af wat je het beste met een logeerbed kan doen wat vrijwel nooit gebruikt wordt? Kun je het beste de lakens verschonen en gewoon in de kast leggen voor wanneer ze wél gebruikt worden? Want het matras en kussens trekken in de tussentijd toch ook gewoon stof/beestjes aan? Iemand een goeie tip voor zo'n situatie? Want een matras kun je moeilijk schoonmaken hehe.

Raar waar je zo ineens bij stil kan gaan staan. Alle goeie tips zijn welkom! :)
anoniem_63d8f4b1c238e wijzigde dit bericht op 09-09-2019 02:07
14.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dus je hebt maar één setje beddengoed? Wauw.
En nee, ik vind het niet normaal. Als iemand klaar is met slapen haal ik het bed af en gaat het gewoon met de matrashoes de hoek in (in mijn geval klapbed)
Zodra er iemand blijft slapen gaan er dan schone lakens op. En ik heb zeker 3 1 persoons verschoningen.
Ok je slaapt dan of onder een mooie of onder winnie de poeh of sesamstraat maar het is wel schoon dan.
Alle reacties Link kopieren
Spullen gewassen opbergen en een sprei op het bed. Als iemand dan komt haal je alles schoon uit de kast en hoef je het alleen nog maar op te dekken. De sprei houdt het stof tegen van het matras.
Alle reacties Link kopieren
Idd gewoon schoon in de kast bewaren. In dit geval zal je gast gewoon blij zijn dat ie een bed had, dus prima.

Goed dat je tips vraagt als je van nature niet zo gastvrij bent ;)
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het een slaapbank en liggen de dekbedden en overtrekken en andere spullen in de kast. Er wordt daar wel wekelijks schoongemaakt en er blijft regelmatig iemand slapen, maar het kan best zijn dat ze uit alle spullen net iets kiezen wat al lang niet gebruikt is. Dat kan echt geen kwaad, ligt gewoon in een kast. De overtrekken en slopen gaan na vertrek van de gast in de was en daarna in de kast.

Maar van spullen die na 1 nacht slapen op bed blijven liggen krijg je ook niets hoor. Als dat wel zo was waren we allang uitgestorven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind onopgemaakte bedden niet mooi, ookal kom ik amper op die kamer. Ik zou niet zo moeilijk doen en voor twee tientjes een 2e setje halen die je schoon in de kast kan bewaren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een logeerkamer waar maar sporadisch in geslapen wordt. Ik leg altijd een sprei over het bed. Als ik weet dat mensen komen slapen zet ik het raam open, stofzuig grondig en maak het bed dan pas op. Onder het bed zit een rolbox waar ik dekens en beddengoed bewaar, zodat het niet stoffig wordt. Het enige jammere is dat het dan niet meer pasgewassen ruikt, maar goed, je kan niet alles hebben.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
09-09-2019 01:45
Dus je hebt maar één setje beddengoed? Wauw.
En nee, ik vind het niet normaal. Als iemand klaar is met slapen haal ik het bed af en gaat het gewoon met de matrashoes de hoek in (in mijn geval klapbed)
Zodra er iemand blijft slapen gaan er dan schone lakens op. En ik heb zeker 3 1 persoons verschoningen.
Ok je slaapt dan of onder een mooie of onder winnie de poeh of sesamstraat maar het is wel schoon dan.
Wat is het verschil tussen jouw beddengoed en die uit de op?
Alle reacties Link kopieren
Dekbedhoezen die lang in de kast hebben gelegen vind juist altijd een beetje muffig ruiken, dus ik zou gewoon het gewassen goed opmaken, neerleggen en er evt een sprei over leggen.
chocoladerijstwafel schreef:
09-09-2019 05:02
Ik vind onopgemaakte bedden niet mooi, ookal kom ik amper op die kamer. Ik zou niet zo moeilijk doen en voor twee tientjes een 2e setje halen die je schoon in de kast kan bewaren.
Ja dit zou ik doen.
Een matrashoes en overtrek, een IKEA deken of van de Primark ter decoratie erop met wat kussens als bankje.
En voor de logee een hoes en beddengoed klaar in een afgesloten opberghoes, wij hebben van IKEA zo'n soort bak met rits in de kast
(Gewassen dekbed, schone hoes eromheen en gewassen kussen met hoes eromheen want ik haat bedden opmaken).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een sprei op het bed leggen en het bed verder onopgemaakt houden. Het beddengoed zou ik in de kast bewaren met al het andere beddengoed.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou iedereen het beddengoed in de kast bewaren?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
09-09-2019 07:12
Waarom zou iedereen het beddengoed in de kast bewaren?
Ik zie het verschil ook niet zo. Schoon opgemaakt of opgevouwen in een kast. Ik zou er wel een sprei overheen leggen voor het stof.

To, en als iemand zo laat op de avond aan komt waaien zou ik mij zeker niet druk maken over het bed. Hij was vast al blij met een dak boven zijn hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat vriend al blij mocht zijn dat hij onverwacht bij jullie terecht kon.
Het bed was schoon, hooguit een beetje stof. Niks mis mee.
Alle reacties Link kopieren
Onopgemaakt en een sprei over het matras.
Een eenpersoonsbed is in vijf minuten opgemaakt als er onverwacht iemand komt.
aikidoka schreef:
09-09-2019 04:48
Maar van spullen die na 1 nacht slapen op bed blijven liggen krijg je ook niets hoor. Als dat wel zo was waren we allang uitgestorven.
TO had het bed na de laatste logé verschoond, alleen had er sindsdien 10 maanden niemand meer geslapen. Dus het was wel schoon beddengoed, maar het lag er al lang.
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
09-09-2019 07:56
Onopgemaakt en een sprei over het matras.
Een eenpersoonsbed is in vijf minuten opgemaakt als er onverwacht iemand komt.
Maar waarom zou je het bed onopgemaakt laten?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me dat hij in een keurig schoon bed lag. Zo als je leest doet iedereen het op zijn eigen manier, maar je hebt niets om je zorgen over te maken qua hygiëne of gastvrijheid.

Bij mij logeren vaak mensen, maar ik doe echt niet zoveel moeite hoor, dan is de lol er gauw af.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Mevrouw75 schreef:
09-09-2019 07:12
Waarom zou iedereen het beddengoed in de kast bewaren?
Vraag ik me ook af niemand in dat bed gelegen , was verschoond en kamer altijd geventileerd wat is daar vies aan ?
Ik snap ook niet wat er onhygienisch is aan een opgemaakt bed. Wij hebben een logeerbed staan wat altijd opgemaakt is met schoon beddengoed. Daaroverheen een dikke sprei (komt geen stof doorheen).
Als iemand bij ons wil logeren kan hij/zij er zo in stappen.
Dat gebeurt sporadisch maar voor een ver weg wonend kind komt het soms voor. Als er in geslapen is gaat het beddengoed allemaal in de was.
Alle reacties Link kopieren
Het bed had je toch verschoond NADAT je een loge gehad hebt?

Het is een logeerbed. Bij ons is deze opgemaakt. Mocht er iemand onverwachts blijven slapen dan staat er een bed klaar. Weet ik dat er een loge komt dat lucht ik de kamer extra, maak even extra schoon en zet een bloemetje bij het bed.

Wanneer ik een keer bij iemand blijf slapen in het logeerbed, verwacht ik ook niet dat het beddengoed net die dag gewassen is en op bed gelegd is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
09-09-2019 08:02
Ik snap ook niet wat er onhygienisch is aan een opgemaakt bed. Wij hebben een logeerbed staan wat altijd opgemaakt is met schoon beddengoed. Daaroverheen een dikke sprei (komt geen stof doorheen).
Als iemand bij ons wil logeren kan hij/zij er zo in stappen.
Dat gebeurt sporadisch maar voor een ver weg wonend kind komt het soms voor. Als er in geslapen is gaat het beddengoed allemaal in de was.
Mijn moeder doet dit ook zo. Ik blijf regelmatig slapen en tussentijds gooit de ze er een sprei van. Ook niet dat ze het bed elke keer gaat verschonen. Zo vies wordt het niet als ik er zo af en toe één nacht in slaap. Andere mensen blijven eigenlijk nooit slapen, dus geen idee hoe ze daar mee om zou gaan. Wel heeft ze meerdere hoezen ed, aangezien dit een oud éénpersoonsbed van vroeger is.

Ik heb een slaapfauteuil (voorheen een slaapbank). Dus deze staat meestal als bank/stoel, na bezoek wordt de boel gewassen en in een opbergbak gedaan. Maar voor dit dekbed/bed heb ik trouwen maar één verschoning.

Dus in mijn optiek is er een verschil tussen is het altijd een bed of niet. Maar dan gaat het om praktisch en niet om hygiëne.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft aan dat jullie niet het soort mensen zijn waar mensen spontaan blijven slapen en dat het bed al heel lang niet is gebruikt. Waarom hebben jullie überhaupt een logeerkamer? Je kunt er ook een leuke hobby- of werkkamer van maken.

Ik zou het niet zo erg vinden om iemand die nergens heen kan een nachtje in een bed te laten slapen dat zo lang niet is verschoond, als daar daarvoor niemand in gelegen heeft. Gewoon de volgende dag wel lekker de lakens wassen en drogen zodat hij nog een paar nachten in een schoon bed kan liggen.

Net als anderen hier ligt er over ons logeerbed een dikke sprei. Wel altijd opgemaakt. Maar wij hebben dan ook geregeld logees, dus die lakens worden regelmatig gewassen. Maat wijkt ook af van ons eigen bed, maar we hebben twee setjes logeer-lakens.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens TO, als het zo zelden gebruikt wordt, dan zou ik eerder voor een slaapfauteuil gaan. Neemt minder ruimte in.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Koop gewoon een goedkoop setje extra beddengoed. Ik zou het na 10 maanden echt niet lekker vinden om in een stoffig bed te slapen (en krijg ook last van mijn luchtwegen) als ik bij je bleef logeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven