Boek Anne Faber

09-09-2019 23:22 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
De entertainment pijler leek me niet helemaal gepast, dus liever hier.

Ik heb zojuist het boek "Anne, kroniek van een zoektocht" gelezen. Interessant en goed geschreven. Over de zoektocht, de nasleep en het falen van justitie, waardoor Michael P die fatale avond vrij kon rondlopen.

Wat ik echter niet snap, is dat Annes vriend nauwelijks wordt genoemd. Iedereen die iets gedaan heeft en betrokken was bij de zaak, wordt met naam en toenaam genoemd en er wordt verteld wat diens rol precies was, maar Nathanael wordt slechts drie keer héél terloops genoemd.
Ook op heel belangrijke momenten wordt wel genoemd dat Annes ouders (met partners) en haar broer ergens waren, maar de vriend niet.

Was er onenigheid tussen hem en de familie? Ik heb op Google niets kunnen vinden, maar vind dit wel heel frappant. Weet iemand hier meer over?
Ik vind je vraag wat smakeloos. Wat is jouw belang om te weten hoe de verhouding is tussen familie en vriend - niets toch?

Wordt het geen tijd om die mensen gewoon met rust te laten?
Alle reacties Link kopieren
Niet op entertainment maar wel smakeloos willen roddelen: niveautje hoor!
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, wat een rare reacties. Ik wil helemaal niet roddelen, maar begrijp niet hoe dit zit. De allereerste oproep op Facebook ging via hem, dus ik vraag me gewoon af waarom hij in het boek nauwelijks aan de orde komt. Wat is daar nou weer smakeloos aan?

Dan zou je ook kunnen zeggen dat het smakeloos is om er een boek over te schrijven.

Ik hoop dat er ook mensen op een normale manier kunnen reageren.
nou ja, roddelen, smakeloos... als alles onbesproken dient te blijven moet er geen boek worden geschreven door de familie hè.
Er is ook nog de mogelijkheid om je topic onder lezen te plaatsen.
lezen/list_topics/26

En verder eens met de opmerking dat ik het topic/je vragen smakeloos vind.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 09-09-2019 23:45
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
09-09-2019 23:44
nou ja, roddelen, smakeloos... als alles onbesproken dient te blijven moet er geen boek worden geschreven door de familie hè.
Dat dus.
Ik begrijp de sentimenten die dit onderwerp oproept, het is een heftige zaak waar we allemaal zo respectvol mogelijk mee willen omgaan, maar ik vind de vraag van TO echt niet zo erg.

Tegelijkertijd denk ik niet dat er iemand van buiten de familie/vriendenkring hier een antwoord op weet, dus zal het slechts bij speculeren blijven.
Alle reacties Link kopieren
Kan toch gewoon zijn eigen wens zijn?
Wat zou daar raar aan zijn?
.
Alle reacties Link kopieren
Ja het kan zijn eigen wens zijn. Maar omdat de allereerste berichten op Facebook via hem kwamen, vond ik het opvallend dat zijn rol daarna zo klein leek. Misschien wilde hij bewust afstand, of wilde de familie afstand van hem. Ik vroeg me gewoon af of daar iets bekend over was, en ik dat toevallig had gemist.
That's all.
Alle reacties Link kopieren
Lavenderblue schreef:
10-09-2019 00:07
Ja het kan zijn eigen wens zijn. Maar omdat de allereerste berichten op Facebook via hem kwamen, vond ik het opvallend dat zijn rol daarna zo klein leek. Misschien wilde hij bewust afstand, of wilde de familie afstand van hem. Ik vroeg me gewoon af of daar iets bekend over was, en ik dat toevallig had gemist.
That's all.
Dat is niet 'all'. Er is een documentaire gemaakt (ik ga er even naar op zoek) over de rol van de media en het meeleven van 'Nederland' bij grote zaken als deze. Dat mensen zichzelf als meelever privé zaken toe-eigenen. Of zelfs, zoals in de situatie van de destijds vermiste Ruben & Julian, er op staan om uitgenodigd te worden op de begrafenis, omdat ze mee hebben geholpen met zoeken. Dat de zaak van Anne Faber je aangrijpt, wil nog niet zeggen dat je persoonlijke informatie van de betrokkenen hoeft te weten. Dat noemen ze namelijk sensatiezucht. Je bent geen familie, geen vriendin, behoort niet tot de innerlijke kring, woont zelfs niet in het dorp, dus waarom zou je dit moeten / willen weten?
Alle reacties Link kopieren
Dit is de link naar de documentaire over de mediahype bij de vermissing van Ruben & Julian: https://www.vpro.nl/speel~VPWON_1268593 ... gica~.html

Wat betekent het voor de privacy van slachtoffers en nabestaanden als Nederland in de ban raakt van een vermissing? Medialogica onderzoekt die vraag aan de hand van de zoektocht naar de twee broertjes Ruben en Julian uit Zeist in 2013. Een unieke zaak, stellen alle betrokkenen. Niet eerder kreeg een vermissing zoveel media-aandacht, zette social media de reguliere journalistiek zo onder druk en gingen burgers massaal meezoeken naar de vermisten. Welke gevolgen had deze druk vanuit de publieke opinie voor de opstelling van journalisten, de betrokken autoriteiten en de familie van de broertjes?
Alle reacties Link kopieren
Lavenderblue schreef:
10-09-2019 00:07
Ja het kan zijn eigen wens zijn. Maar omdat de allereerste berichten op Facebook via hem kwamen, vond ik het opvallend dat zijn rol daarna zo klein leek. Misschien wilde hij bewust afstand, of wilde de familie afstand van hem. Ik vroeg me gewoon af of daar iets bekend over was, en ik dat toevallig had gemist.
That's all.
Bij mijn weten (en mijn kennis reikt niet verder dan het NOS journaal en de NRC) heeft die man meermaals te kennen gegeven niet in de publiciteit te willen treden via zijn advocaat.

Wat ik mij heel goed voor kan stellen na die gebeurtenissen en dan ook nog midden in je verdriet door half Nederland vanachter een PC voor dader te worden gehouden. Dat die wens gerespecteerd is door de familie vind ik dan ook begrijpelijk.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
10-09-2019 00:14
Dat de zaak van Anne Faber je aangrijpt, wil nog niet zeggen dat je persoonlijke informatie van de betrokkenen hoeft te weten. Dat noemen ze namelijk sensatiezucht. Je bent geen familie, geen vriendin, behoort niet tot de innerlijke kring, woont zelfs niet in het dorp, dus waarom zou je dit moeten / willen weten?
Zucht. Het klopt echt he, als de eerste twee reacties op een topic hier negatief zijn, gaat de rest mee. Ik heb nu al 3 x uitgelegd waarom ik het opvallend vind en er benieuwd naar ben dat hij niet wordt genoemd. Ik hoef verder helemaal geen persoonlijke informatie van hem te weten.

Ik eis helemaal niets. Het is de familie zelf die dit boek heeft geschreven. Dat hebben ze gedaan om van alle vragen af te zijn. Dan vind ik het opvallend dat ze deze vraag open laten.

En tot slot: jij weet kennelijk waar ik woon?
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
10-09-2019 00:21
Bij mijn weten (en mijn kennis reikt niet verder dan het NOS journaal en de NRC) heeft die man meermaals te kennen gegeven niet in de publiciteit te willen treden via zijn advocaat.

Wat ik mij heel goed voor kan stellen na die gebeurtenissen en dan ook nog midden in je verdriet door half Nederland vanachter een PC voor dader te worden gehouden. Dat die wens gerespecteerd is door de familie vind ik dan ook begrijpelijk.
Ah kijk, die informatie he b ik dan gemist. Dank je!
Lavenderblue schreef:
10-09-2019 00:27
Zucht. Het klopt echt he, als de eerste twee reacties op een topic hier negatief zijn, gaat de rest mee. Ik heb nu al 3 x uitgelegd waarom ik het opvallend vind en er benieuwd naar ben dat hij niet wordt genoemd. Ik hoef verder helemaal geen persoonlijke informatie van hem te weten.

Ik eis helemaal niets. Het is de familie zelf die dit boek heeft geschreven. Dat hebben ze gedaan om van alle vragen af te zijn. Dan vind ik het opvallend dat ze deze vraag open laten.

En tot slot: jij weet kennelijk waar ik woon?
Maar wat maakt het dan uit WAAROM hij niet genoemd wordt?
Of er is ruzie of hij wil niet genoemd worden of de drukker vond zij naam niet mooi. Wat is het belang van het weten van het waarom?
Oh ja laten we daar eens lekker over gaan speculeren
Alle reacties Link kopieren
Lavenderblue schreef:
10-09-2019 00:27
Zucht. Het klopt echt he, als de eerste twee reacties op een topic hier negatief zijn, gaat de rest mee. Ik heb nu al 3 x uitgelegd waarom ik het opvallend vind en er benieuwd naar ben dat hij niet wordt genoemd. Ik hoef verder helemaal geen persoonlijke informatie van hem te weten.

Ik eis helemaal niets. Het is de familie zelf die dit boek heeft geschreven. Dat hebben ze gedaan om van alle vragen af te zijn. Dan vind ik het opvallend dat ze deze vraag open laten.

En tot slot: jij weet kennelijk waar ik woon?
Zucht... Kijk eens naar de documentaire
Lavenderblue schreef:
10-09-2019 00:27
Zucht. Het klopt echt he, als de eerste twee reacties op een topic hier negatief zijn, gaat de rest mee. Ik heb nu al 3 x uitgelegd waarom ik het opvallend vind en er benieuwd naar ben dat hij niet wordt genoemd. Ik hoef verder helemaal geen persoonlijke informatie van hem te weten.

Ik eis helemaal niets. Het is de familie zelf die dit boek heeft geschreven. Dat hebben ze gedaan om van alle vragen af te zijn. Dan vind ik het opvallend dat ze deze vraag open laten.

En tot slot: jij weet kennelijk waar ik woon?
wat voor positieve reacties had je verwacht?

- oooooh goed dat je dit zegt ik vroeg het me al af
of
- ja vreemd. hij is aan de drank schijnt
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
10-09-2019 00:39
wat voor positieve reacties had je verwacht?

- oooooh goed dat je dit zegt ik vroeg het me al af
of
- ja vreemd. hij is aan de drank schijnt
Mensen die zich dat ook afvroegen ja. Er zullen meer mensen het boek gelezen hebben en zich dat afvragen.
Of een normale reactie zoals Lemoos.
Lavenderblue schreef:
10-09-2019 00:46
Mensen die zich dat ook afvroegen ja. Er zullen meer mensen het boek gelezen hebben en zich dat afvragen.
Of een normale reactie zoals Lemoos.
Ja en dan ga je met zn allen je zitten afvragen waaaaarom
terwijl je het antwoord nooit zal weten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het boek er even bij genomen en in het voorwoord schrijft Hans Faber o.a :

"....Tijdens het schrijven van dit boek kon ik gebruik maken van die aantekeningen.
Daarnaast heb ik tientallen interviews met familieleden, vrienden, politiemensen, medewerkers van het OM en anderen afgenomen. Zo heb ik geprobeerd een waarheidsgetrouw beeld te schetsen. Op verzoek heb ik de voornaam van één persoon veranderd. In de selectie van persoonlijke verhalen en ontberingen heb ik keuzes moeten maken. Lang niet alle familieleden en vrienden die hebben meegezocht zijn geïnterviewd of zijn met naam en toenaam genoemd. Hun bijdrage was daarom niet minder."
Fuck die spaarrekening, ik stack in schoenendoos
Alle reacties Link kopieren
Wat een rare reacties weer. Worden jullie niet moe van dat holier-than-thou gedoe?
Er is een BOEK geschreven. En ja, newsflash, dat is dus gewoon openbaar en mag je lezen en ja je mag er zelfs vragen over hebben.
Als die mensen met rust gelaten wilden worden hadden ze geen toestemming voor dat boek moeten geven.
Maar ja, het levert geld op natuurlijk. Enne, ik denk dat "die mensen" het helemaal niet erg vinden als er over gesproken en gespeculeerd wordt. Levert meer op hé, mond op mond reclame.
Ik vind het absoluut geen rare vraag en zie het niet als een lekker roddeltopic.. Ik vind het juist wel goed dat je bij het lezen van een boek zelf de vergelijking maakt met wat je te weten bent gekomen via andere kanalen zoals het nieuws en sociaal media. Dan ben je volgens mij juist heel bewust bezig.

On topic : ik heb geen idee. Wel kan ik zeggen dat 'waargebeurde verhalen' ook altijd maar subjectief zijn. Dat willen mensen nog wel eens vergeten.
Je vraag vind ik niet raar, maar ik vraag mij wel altijd af waarom mensen dit soort boeken kopen. Is het toch een soort van sensatiezucht? Wat hoop je te lezen als je het koopt?
Wat voegt het nog toe?
Is het beroepsmatig dat je zoiets leest? Dat je als strafrechtadvocaat/psycholoog etc. wil weten hoe het zit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven